Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä teille käy kun sosiaalituet leikataan?

Vierailija
15.12.2023 |

Olen työtön työnhakija joka opiskelee omaehtoisesti uutta ammattitutkintoa, koska sairauden takia en edellisessä työssä voinut jatkaa.

Mulle käy seuraavaa: 

Yrittäjät kärsii koska en voikaan enää ostaa yhtään mitään. Sitäkään vähää, mitä ennen. 

Olin vielä töissä ollessani yhdistänyt kulutusluottoja ja säilyttänyt luottotietoni tähän mennessä. Taitaa mennä perintään kaikki, moninkertaistua, enkä pysty koskaan maksamaan niitä takaisin. Luottotiedot menee. Menee kyllä motivaatio samalla. 

Kaikki ne seuraukset mitä tulee kun ei ole luottotietoja eli mitään ei voi ostaa osamaksulla, vaikka uutta pesukonetta, jos menee rikki. Ennen siis maksoin itse vaikka tuli kalliit korot ja kulut. No, kun luottotiedot menee niin ehkä sossu maksaa sitten? Eli yhteiskunta maksaa enemmän mun asioita. Mitä järkeä...? 

Lapseni tästä tulee kärsimään eniten. Hän tarvitsee opiskellakseen esim. Läppärin, jota en voi hänelle osamaksulla ostaa... 

Ja huom: Osamaksu ei ole mitään yli varojensa elämistä vaan ainoa tapa jolla pienituloinen voi ostaa isompia tarpeellisia hankintoja. 

Mulla on kallis lääkitys, saa nähdä onko siihenkään enää sit varaa. Menee toimintakyky ja opiskelu vaarantuu, jos ei ole. Eli yritys tulla uudestaan työssä käyväksi veronmaksajaksi vaihtuu ikuisesti tuilla elävän masentuneen keppikerjäläisen elämään. 

Ja tää hyödyttää ketä...? Olin aiemmin yli 20 vuotta töissä. Aloitin teininä työnteon jo. 

Eniten pelottaa, ettei ole ruokaan rahaa. 

Kertokaas tekin, mitä teille käy? 

Kommentit (387)

Vierailija
321/387 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moi sulle boomerin vihaaja. Mä en ole sulle vihainen, vaikka sinä olet minulle. Et edes tunne minua. Olen tehnyt duunia pienellä palkalla kohta 40 v, jotta sinulla on mahdollisuus vaikka mihin, jos vaan kiinnostaa. Eikä mulla ole kertynyttä varallisuutta. Sorry, mun nuoruudessa tämä ei ollut mahdollista. Kukaan ei maksanut himassa olemisessa. Nauti elämästä.

Mitä järkeä on tehdä töitä 40v jos ei sillä ole edes saanut omaa kämppää niin ettei tarvitse vuokralla asua.

Tätä minäkin ihmettelen. Itse sain yhna matalapalkkatyössä yksin maksettua kohtuullisen kokoisen asunnon alle 20 v:ssa. Säästöjäkin sain kerättyä ihan kivan summan, vuoden palkan verran. Nyt kertyy lisää joka kuukausi. Ystäväni, saman ikäinen, on tehnyt parempipalkkaista työtä yli 10v kauemmin, on sinkku eikä lapsia. Aina vinkuu mit

Joo ja toiset saa lapsuudessa turvallisuudentunteen, esimerkkiä ja opastusta taloudenpidosta ja toiset ei. 

Itse en ole mitään omistusasuntoa halunnut koska olen pelännyt että tulee joku putkiremontti jota en pysty maksamaan tai muuta hallitsematonta. 

Jos menettää työnsä ja joutuu tukien varaan, säästöt ja omaisuus pitää myydä ensin ennen kuin voi saada toimeentulotukea. En valita asiasta, vaan totean. Niinpä voi käydä niin että jos ei työllisty uudestaan nopeasti niin kaikki säästöt ja omaisuus on syöty vaikka niitä olisi ollutkin. 

Vierailija
322/387 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen, miten paljon vähäosaisia ja muita tukien varassa eläviä on tällä palstalla. Minuun ei leikkaukset vaikuttaisi nyt tuntuvan missään, ellei mitään yllättävää tapahdu. olen yksityisyrittäjä, ja vailla tukia on menty välillä varsin niukkojenkin ansioiden varassa. Välillä on parempi tili, välillä taas lähes olematon. Palkallinen sairasloma tuntematon käsite itselleni. Flunssassa ilman muuta töihin, koska töitä on tehtävä silloin kun niitä on tarjolla. 

Eniten elämääni vaikuttaa YEL uudistus, mikä on todella pyllystä. 

Joo no kyllä mäkin oon joutunut nyt kipeänä käymään koulua, koska ei voi olla yhtä aikaa sairaspäivärahalla ja ansiosidonnaisella.

Saan opiskella ansiosidonnaisella, mutta en sairaslomalla.

Niinpä olen ollut kuumeisena koulussa. Mulle on jäänyt krooninen yskä.&nbsp

Kyllähän kuumeisena saa tietysti olla kotona ansiosidonnaisellakin ja sairastaa flunssia, vaikka opiskelisi. Ei tarvitse ilmoittaa mihinkään olevansa saikulla, kun se status on edelleen työttömyysetuudella opiskelija ja pystyy edistämään opintoja taas kuumeen laskettua. Toivottavasti yskäsi menee pian ohi.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/387 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä käy mitään kun elämää ja perhettä ei ole alunpitäenkään perustettu tukien varaan. Lapsia on kolme, koska varat siihen riittää hyvin. Talo velaton. Mies lääkäri, minä luokanppettaja. Lähes varmaa, että jotain töitä aina on. 

Ihan hyvä, että tukisysteemi on otettu tarkasteluun. Aikuisen kuuluu ottaa vastuu itsestään ja mennä töihin tai käyttää sen verran päätään, että jotain keksii. Pakko vähentää nirsoilua. Ihan riittävästi yläkoulun puolelta kuuluu sitä "ihan sama, en tee mitää, iha sama, sossut maksaa" ja meno sen mukaista. Nuorille ei kuuluisi edes tulla mieleen tällainen vaihtoehto ja elämän rahoitusmalli. 

Opettajana tiedät että teinit nyt soittaa suutaan ja provosoi joka toisella lauseella. Suurin osa kuitenkin haluaa ammatin ja työpaikan. Ja kuulua joukkoon. Harvassa on ne vanhemmat jotka lannistaa lapsiaan sanomalla että koulutuksesta ei ole mitään hyötyä ja köyhyys/saamattomuus periytyy. Monella työttömällä on lapset vakityössä ja jopa korkeakoulutettuja. Kuten mm minulla.

Harva meistä myöskään perustaa elämää tukien varaan, siis tietoisesti. Elämä ei vaan kaikille ole yhtä lempeä kuin sinulle on ollut. Sinulla on hyvätuloinen puoliso pysynyt rinnalla. Toivo että myös pysyy. Elämäsi on hyvin toisenlaista jos jäätkin lasten kanssa yksin. Se ihana luotettava puoliso voikin jo ensi kuussa olla toisen kainalossa ja kieltäytyä maksamasta omien lasten elatuksesta. Hän voi myös kuolla tai loukkaantua, sinäkin voit vakavasti sairastua niin että työpaikka menee. Lääkärin ammattikaan ei estä sairastumasta. Vieläkö tuntuisi siltä että hyvin menee ja olisit työnvälttelijä ja tuilla elävä? Jolta joutaisi tukia leikata? Kannattaa sitä nenää laskea vähän alemmas ja tunnustaa elämän tosiasioita: kaikki on tuurista kiinni eikä ole oikein rangaista tai hylätä niitä joita onni ei potkikaan vuodesta toiseen.

Vierailija
324/387 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihmeen vouhotus täällä nyt alkoi. Ja miten se liittyy aloitukseen ? Olen siis se 40v duunari. Varallisuutta on ihan riittävästi ja se siitä, ei kai täällä nyt aleta jollain summilla brassailla ? Pahoittelen, kun nyt näin kovasti loukkasin joidenkin tunteita. Tarkoitus oli vain kertoa, että on olemassa henkilöitä, jotka ovat maksaneet koko ajan veroja, jotta taas on olemassa ilmainen koulutus niille, joita se kiinnostaa. Ottakaa iisisti.

Täällä vouhotetaan ja tiedetään aina toisten asiat paremmin. 

Se on hienoa miten olet elänyt. Ahkerasti. 

Minäkin olen maksanut koko ajan veroja, ja maksan niitä nytkin vaikka olen työtön. 

Olen maksanut veroina monia asioita joita en itse käytä suoraan, koska niin yhteiskunta toimii. 

Munkin maksamia veroja on saatettu käyttää esimerkiksi sellaisten teiden kunnostukseen joilla en koskaan käy. 

Vammaistukea en ole ikinä käyttänyt myöskään. 

Kiitetään siis kaikki toisiamme veronmaksusta. Hyvä me veronmaksajat! 

Tänä vuonna olen maksanut 5000e veroja, vaikka elän tuilla. Eihän se paljoa ole, mutta kyllä silläkin varmaan jotain on saatu. 

Hyvä että raha kiertää ja voi käydä koulua. Kiitos. 

Vierailija
325/387 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen, miten paljon vähäosaisia ja muita tukien varassa eläviä on tällä palstalla. Minuun ei leikkaukset vaikuttaisi nyt tuntuvan missään, ellei mitään yllättävää tapahdu. olen yksityisyrittäjä, ja vailla tukia on menty välillä varsin niukkojenkin ansioiden varassa. Välillä on parempi tili, välillä taas lähes olematon. Palkallinen sairasloma tuntematon käsite itselleni. Flunssassa ilman muuta töihin, koska töitä on tehtävä silloin kun niitä on tarjolla. 

Joo no kyllä mäkin oon joutunut nyt kipeänä käymään koulua, koska ei voi olla yhtä aikaa sairaspäivärahalla ja ansiosidonnaisella.

Niinpä olen ollut kuumeisena koulussa. Mulle on jäänyt krooninen yskä.&nbsp

Minullakin krooninen yskä ja oli ihan pakko mennä kouluun sairaanakin kun kotona ei ollut ruokaa. Olin vielä koulukiusattukin varsinkin ala-asteella ja pahinta oli ruokaani laitettiin räkää ja tämä jätkä kiusasi minua kaikilla muillakin keinoin ja ihmettelin kun en ärsyttänyt millään lailla enkä tiennyt miksi hän inhosi ja kohdisti kaikki vihansa minuun mutta koulua muutettua se helpottui kun pääsin kiusaajasta eroon. Tai jos en olisi päässyt hänestä eroon niin varmasti olisin tehnyt jotain hänelle ja suunnittelin jo sitä. Minä vihaan kiusaajia ja työpaikalla sain aina olla kiusattujen olkapäänä, itkupuuna kun ne haki lohtua minusta. Minä laitoin kiusaajat kuriin niin kauan kun olin työelämässä enkä sietänyt kuppikuntia.

Joo tiedän mitä on mennä sairaana kouluun ja töihin ja lapsena piti sairaana nennä kouluun. Koskaan ei saanut olla pois koulusta ja kun aloin lintsaamaan yläasteella niin äiti tuli kesken työpäivän kotiin tarkistamaan että ollut vaan jäänyt kotiin. Sairaanakaan ei saanut jäädä kotiin ja ihan karmeeta se kotikuri.

Vierailija
326/387 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Länsimaisen yhteiskunnan mittari on se, että kuinka se pitää huolta heikommistaan. Moni varmasti osaa kuvitella, mikä se huolenpidon taso on esim. Itänaapurissa tällä hetkellä. Jotta tämä huolenpito onnistuu, tarvitaan tulonsiirtoa työtä tekeviltä (verot yms.) niille, jotka ovat työtä vaille ja tarvitsevat tukea asumiseen, ruokaan jne. Jotta tämä onnistuu myös jatkossa, tarvitaan mahdollisimman monen yritystä ja halua tehdä oman osansa kaikkien hyväksi. Eli sitä yhteenkuuluvaisuutta, ei riitelyä ja pitämistä kiinni omista asioista. Pieni on tämä kansa, eikä siitä muut huolehdi kuin me itse.

Ja jos työtä tekeviä on pari miljoonaa, kustannus yhden työttömän työmarkkinatukeen on jotain 0,00008 euroa kuukaudessa. Ei luulisi kenenkään taloutta kaatavan, on palkka sitten m

Onko 5,3 miljardiakin "kärpäsen kakka".?Mikset laske kaikkia työttömyysturvmenoja mukaan,sillonhan summa on aivan eri.

Vierailija
327/387 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moi sulle boomerin vihaaja. Mä en ole sulle vihainen, vaikka sinä olet minulle. Et edes tunne minua. Olen tehnyt duunia pienellä palkalla kohta 40 v, jotta sinulla on mahdollisuus vaikka mihin, jos vaan kiinnostaa. Eikä mulla ole kertynyttä varallisuutta. Sorry, mun nuoruudessa tämä ei ollut mahdollista. Kukaan ei maksanut himassa olemisessa. Nauti elämästä.

Mitä järkeä on tehdä töitä 40v jos ei sillä ole edes saanut omaa kämppää niin ettei tarvitse vuokralla asua.

Tätä minäkin ihmettelen. Itse sain yhna matalapalkkatyössä yksin maksettua kohtuullisen kokoisen asunnon alle 20 v:ssa. Säästöjäkin sain kerättyä ihan kivan summan, vuoden palkan verran. Nyt kertyy lisää joka kuukausi. Ystäväni, saman ikäinen, on tehnyt parempipalkkaista työtä yli 1

Minun lapsuus oli hyvin turvaton eikä kukaan opettanut mitään talousasioista. Itse olen järkeillyt ja virheistä oppinut, myös vanhempieni virheistä.

Olen menettänyt työni ja terveyteni, elän tukien varassa nyt. Hallitus leikkaa minulta ruokarahat vuoden päästä. Säästöjä ei ole vielä tarvinnut käyttää, elän tulojen mukaan. Asunnon myynti on muutenkin edessä, haluan pienempään ja edullisempaan. Tuli isohko remonttikin keväällä, noin 2000 euroa maksoi. Opetus on se että koko ajan joka päivä pitää katse olla viiden vuoden päässä. Ennakoida ja valmistautua tulevaan rahanmenoon. Mistä tänään pystyt säästämään tai luopumaan, viiden vuoden päästä taputat itseäsi olalle ja kiität. 

Vierailija
328/387 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä olen ollut kuumeise

Ai no meidän koulun infossa kerrottiin että yli 3 päivän poissaolosta on oltava sairaslomatodistus ja sitten ne on velvollisia ilmoittamaan TE-toimistoon jos joku on sairaslomalla oliko se nyt yli 3 päivää vai miten. Mä olen ollut kipeänä monta viikkoa niin en ole uskaltanut jäädä kotiin sairastamaan kuin päiväksi kerrallaan harvoin. 

Vierailija
329/387 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihmeen vouhotus täällä nyt alkoi. Ja miten se liittyy aloitukseen ? Olen siis se 40v duunari. Varallisuutta on ihan riittävästi ja se siitä, ei kai täällä nyt aleta jollain summilla brassailla ? Pahoittelen, kun nyt näin kovasti loukkasin joidenkin tunteita. Tarkoitus oli vain kertoa, että on olemassa henkilöitä, jotka ovat maksaneet koko ajan veroja, jotta taas on olemassa ilmainen koulutus niille, joita se kiinnostaa. Ottakaa iisisti.

Ei täällä vouhota muut kuin tuo yksi joka ei osaa keskustella ollenkaan. Muut on ihan rauhallisia.

Vierailija
330/387 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on Kela gold ja leikkaukset yltävät vain silver-tasolle...

Sä olla neegersi?!

Vierailija
331/387 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoitin kelaan että en hyväksy tukieni leikkauksia. Aion siis saada jatkossa yhtä paljon tukia kuin nytkin. 

Vierailija
332/387 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei vaan äskeiselle. Näinhän se on. Vouhouttajat ja kouhouttajat saavat sitä energiaa, kun saavat normi-ihmisiä toisiaan vastaan. Veroilla pyöritetään yhteiskuntaa. Jokainen olettaa, että kun soittaa 112, niin sieltä saa tarvittaessa ambulanssin tms., varallisuudesta riippumatta. Samoin lukematon muu julkinen palvelu. Surullista on, että nämä verotulot eivät näihin enää riitä. Entisen velan päälle otetaan tänä vuonna lisää 14 miljardia, jotta nykyiset pyörät pyörivät. Edelleen, esim. Koulut, kirjastot, terveydenhoito, pelastuslaitos ja niin moni muu. Tähän samaan leikkuriin joutuvat näköjään nyt myös etujoukoissa ap:n mainitsemat asiat. Jatkossa moni muu. Myös työssäkäyvät. Karu fakta on se, että jos emme itse näihin leikkauksiin pysty, joku muu tekee sen kovemmalla kädellä meidän puolesta.

Vierailija
333/387 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä käy mitään kun elämää ja perhettä ei ole alunpitäenkään perustettu tukien varaan. Lapsia on kolme, koska varat siihen riittää hyvin. Talo velaton. Mies lääkäri, minä luokanppettaja. Lähes varmaa, että jotain töitä aina on. 

Ihan hyvä, että tukisysteemi on otettu tarkasteluun. Aikuisen kuuluu ottaa vastuu itsestään ja mennä töihin tai käyttää sen verran päätään, että jotain keksii. Pakko vähentää nirsoilua. Ihan riittävästi yläkoulun puolelta kuuluu sitä "ihan sama, en tee mitää, iha sama, sossut maksaa" ja meno sen mukaista. Nuorille ei kuuluisi edes tulla mieleen tällainen vaihtoehto ja elämän rahoitusmalli. 

No sehän on hienoa. Toivottavasti teillä on myös sijoitettu rahat hyvin ja kunnon vakuutukset työkyvyttömyyden, kuoleman yms varalta. 

Kun elämässä ei tiedä ikinä mitä käy. Ei moni muuka

Et sinä ole epäonnistunut vanhempi. Älä ajattele noin. Elämäntilanteesi vain on erilainen kuin tuon edellisen. T:eri

Vierailija
334/387 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Josko verotus kevenisi? 

Vierailija
335/387 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole saanut yhtään mitään yhteiskunnan tukia noin 25 vuoteen. Lapsettomana tilille ei ole kilahtanut edes lapsilisiä.  Viimeisin tuki oli opinto-ja asumistuki kauan sitten opiskelijana. 

T: vihervassari, vakkarityö, omaisuutta on, ei velkaa. 

Vierailija
336/387 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP:lle vastaus kysymykseen:

Minulla on vielä vuosi aikaa säästää minimipäivärahasta ja asumistuesta. Sitten loppuu as.tuki. Ruokavalio on yksipuolistunut paljon eli kauppiaan tulot ovat minunkin vuokseni pienemmät. En ole käynyt kampaajalla vuosiin. Vaatteet käytän ihan loppuun, olen alennusmyynneistä ostanut perusvaatetta jemmaan. En käy missään muualla kuin ruokakaupassa ja kaksi kertaa vuodessa sukulaisten luona. Harrastusvälineitä on onneksi moneksi vuodeksi kotona, uusia en osta. Lääkkeitä ja lääkärikäyntejä olen jo vähentänyt. Kaiken kilpailuttanut. Muuta en voi enää tehdä. Katsotaan miten minun käy.

T työkyvytön 

Vierailija
337/387 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole saanut yhtään mitään yhteiskunnan tukia noin 25 vuoteen. Lapsettomana tilille ei ole kilahtanut edes lapsilisiä.  Viimeisin tuki oli opinto-ja asumistuki kauan sitten opiskelijana. 

T: vihervassari, vakkarityö, omaisuutta on, ei velkaa. 

Ole kiitollinen.

Vierailija
338/387 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En enää tee koskaan töitä enkä koskaan opiskele. Turha luulla, että tulisin valtiolle töihin. En tule. Edellisetkin opintolainat on maksamatta enkä tule niitä maksamaan koskaan takaisin valtiolle. Pikavipit on myös ulosotossa enkä tule niitä koskaan maksamaan pois. Luottotiedottomuuden takia minua ei voi palkata esim. pankkiin töihin. Joten hukkaan meni taloushallinnon opiskelut:)

Muuten kun kuulostat niin pankkiin sopivalta. 😅

Vierailija
339/387 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jo nyt todella vaikeassa tilanteessa, joten todella huonolta näyttää. Tilanne maailmalla tai Suomessa ei ole omaa syytäni ja on käsittämätöntä, että tällaisesta sitten syytetään itseni kaltaisia, joilla ei ole mahdollisuuksia vaikuttaa mihinkään ja joilla ei oikeasti ole mitään mistä ottaa otetaan pois se loppukin.

Syytetään? Leikkaukset on eri asia kuin sanoa että tämä on sinun vika. Uhriutuminen ei auta sua ollenkaan. Tsemppiä. 

Vierailija
340/387 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jätän vuokran maksamatta ja ruuan ostamatta. Lapset otetaan huostaan joka maksaa itsessään kymmeniä tuhansia yhteiskunnalle. Heidän elämisensä sijaisperheissä tulee maksamaan yhteiskunnalle myös tuhansia euroja kuukaudessa.

Itse muutan sillan alle ja palellun kuoliaaksi

Tässä tilanteessa ollaan koska lääkäreitä ei aikoinaan kiinnostanut tutkia synnynnäistä sairauttani

Onpa paksua. Oot niin uhriutunut, että oisit teoriassa antamaan lapset pois että pääsisit syyttämään lääkäreitä? 

Vaikka lääkärit ei olisi osannut diagnosoida, niin kai sinä sitten tietävämpänä oisit voinut jättää lapset hankkimatta? Osa leikkauksien kohteeksi joutuvusti oikeasti huolettaa, sun kaltaiset taas

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi neljä