Mitä teille käy kun sosiaalituet leikataan?
Olen työtön työnhakija joka opiskelee omaehtoisesti uutta ammattitutkintoa, koska sairauden takia en edellisessä työssä voinut jatkaa.
Mulle käy seuraavaa:
Yrittäjät kärsii koska en voikaan enää ostaa yhtään mitään. Sitäkään vähää, mitä ennen.
Olin vielä töissä ollessani yhdistänyt kulutusluottoja ja säilyttänyt luottotietoni tähän mennessä. Taitaa mennä perintään kaikki, moninkertaistua, enkä pysty koskaan maksamaan niitä takaisin. Luottotiedot menee. Menee kyllä motivaatio samalla.
Kaikki ne seuraukset mitä tulee kun ei ole luottotietoja eli mitään ei voi ostaa osamaksulla, vaikka uutta pesukonetta, jos menee rikki. Ennen siis maksoin itse vaikka tuli kalliit korot ja kulut. No, kun luottotiedot menee niin ehkä sossu maksaa sitten? Eli yhteiskunta maksaa enemmän mun asioita. Mitä järkeä...?
Lapseni tästä tulee kärsimään eniten. Hän tarvitsee opiskellakseen esim. Läppärin, jota en voi hänelle osamaksulla ostaa...
Ja huom: Osamaksu ei ole mitään yli varojensa elämistä vaan ainoa tapa jolla pienituloinen voi ostaa isompia tarpeellisia hankintoja.
Mulla on kallis lääkitys, saa nähdä onko siihenkään enää sit varaa. Menee toimintakyky ja opiskelu vaarantuu, jos ei ole. Eli yritys tulla uudestaan työssä käyväksi veronmaksajaksi vaihtuu ikuisesti tuilla elävän masentuneen keppikerjäläisen elämään.
Ja tää hyödyttää ketä...? Olin aiemmin yli 20 vuotta töissä. Aloitin teininä työnteon jo.
Eniten pelottaa, ettei ole ruokaan rahaa.
Kertokaas tekin, mitä teille käy?
Kommentit (387)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten aloittajalla ei ole poskettomia säästöjä 20 vuoden työuran jälkeen?
Koska olen köyhän perheen porsas joka ei ole ikinä osannut ajatellakaan mitään omaisuuden kartoittamista. Lisäksi työt on olleet ensimmäiset 10v minimipalkalla.
Oon todella huono matematiikassa. Ne vähän säästöt mitkä oli, joutui käyttämään elämiseen sairaslomilla kun joutui toimeentulotuelle. Olin myös viimeiset vuodet todella paljon sairaslomilla joten en tienannut niin paljon kuin olisin voinut.
Eikä tässä ole muutenkaan kyse minusta.
Mikset ole opiskellut matematiikkaa, kun Suomessa on maksuton koulutus ja kaikki mahdollisuudet siihen? Kyse ei ole sinusta, mutta olen huomannut miten kaikkia pidempään tuilla olevia vaivaa ajatusmalli, jossa ollaan vain elämän riepotelta
Siksi, että mulla on oikeasti vaikea hahmottaa numeroita eikä mua ole lapsena kukaan opettanut tai auttanut. Olen joskus itsekseni yrittänyt, mutta en ymmärtänyt mitään.
Muutin 16-vuotiaana kotoa, en ole mitään apua vanhemmiltani saanut rahallisesti. Menin suorittaviin hanttihommiin, siihen aikaan ei tarvinnut koulutusta. Lopulta pääsin vähän parempaan hommaan, johon nykyään ei enää myöskään pääse ilman koulutusta. Oli sairastumista, työtapaturma yms, ja ne veikin kyvyn tehdä sitä työtä jota olin ajatellut tekeväni eläkkeelle asti. Nyt sitten joudun myös opiskelemaan sitä matematiikkaa ja toivottavasti saan sellaista opetusta että se menee jakeluun.
En ole aiemmin uskaltanut edes opiskelemaan lähteä senkään takia että lapsuudesta jäi trauma että ei voi edes opintotuella elää, vaan pitää itse maksaa kaikki ja käydä töissä. Että jos tuet ei tulekaan tai niitä peritään takaisin, niin kukaan ei auta ja joudun kadulle. Näin niin paljon laman aikana vanhempieni ahdinkoa että siitä jäi jopa epärealistinen pelko.
Sitten kun meni työt ja jouduin tukien varaan niin olen huomannut ettei siihen kuolekaan. Ainakaan vielä. En hahmota miten paljon ne leikkaukset tulee vaikuttamaan.
Kyllä lukiokirjat ennen maksoi. Nykyään materiaali on ilmaista alaikäisille mutta ei mulle.
Aina voi jossitella mutta nyt on nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Länsimaisen yhteiskunnan mittari on se, että kuinka se pitää huolta heikommistaan. Moni varmasti osaa kuvitella, mikä se huolenpidon taso on esim. Itänaapurissa tällä hetkellä. Jotta tämä huolenpito onnistuu, tarvitaan tulonsiirtoa työtä tekeviltä (verot yms.) niille, jotka ovat työtä vaille ja tarvitsevat tukea asumiseen, ruokaan jne. Jotta tämä onnistuu myös jatkossa, tarvitaan mahdollisimman monen yritystä ja halua tehdä oman osansa kaikkien hyväksi. Eli sitä yhteenkuuluvaisuutta, ei riitelyä ja pitämistä kiinni omista asioista. Pieni on tämä kansa, eikä siitä muut huolehdi kuin me itse.
Ja jos työtä tekeviä on pari miljoonaa, kustannus yhden työttömän työmarkkinatukeen on jotain 0,00008 euroa kuukaudessa. Ei luulisi kenenkään taloutta kaatavan, on palkka sitten mitä tahansa.
No miten ne m
Verotuloja tulee muualtakin kuin työtätekevien palkoista. Ei tee maksajaa kohden montaa senttiä tai sen osaa kuukaudessa. Huomattavasti enemmän menee sinunkin palkastasi eläkkeisiin. Palkansaajiakin taitaa olla reilusti yli 2 miljoonaa. Joten summa on ihan mitätön "kärpäsen kakka".
Vaikuttaako muuten jatkossa vuoratulot työmarkkinatukeen?
Moi sulle boomerin vihaaja. Mä en ole sulle vihainen, vaikka sinä olet minulle. Et edes tunne minua. Olen tehnyt duunia pienellä palkalla kohta 40 v, jotta sinulla on mahdollisuus vaikka mihin, jos vaan kiinnostaa. Eikä mulla ole kertynyttä varallisuutta. Sorry, mun nuoruudessa tämä ei ollut mahdollista. Kukaan ei maksanut himassa olemisessa. Nauti elämästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska olen köyhän perheen porsas joka ei ole ikinä osannut ajatellakaan mitään omaisuuden kartoittamista. Lisäksi työt on olleet ensimmäiset 10v minimipalkalla.
Oon todella huono matematiikassa. Ne vähän säästöt mitkä oli, joutui käyttämään elämiseen sairaslomilla kun joutui toimeentulotuelle. Olin myös viimeiset vuodet todella paljon sairaslomilla joten en tienannut niin paljon kuin olisin voinut.
Mikset ole opiskellut matematiikkaa, kun Suomessa on maksuton koulutus ja kaikki mahdollisuudet siihen? Kyse ei ole sinusta, mutta olen huomannut miten kaikkia pidempään tuilla olevia vaiva
Odotan, kohta perskokoomuspelle kysyy, miksi et ollut yhtä viisas kuin hän ja valinnut syntyä hyvinvoivaan westendiläiseen perheeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen työkyvyttömyyseläkkeellä.
Jätän lääkärikäyntejä väliin, ostan vaan osan lääkkeistä.
Teen itse ruokaa edullisista raaka-aineista.
En käy muualla, kuin kaupassa ja kävelemässä.
Leikkaan hiukseni itse.
Kysyn sukulaisilta, jos heillä olisi ylämääräisiä vaatteita ja lehtiä.
Suomen laissa on pykälä, jossa sanotaan ettei varattomuus saa olla este hoidon saamiselle. Eli joko anot vapautusta terveydenhuoltomenoista tuloihin/menoihin nähden tai haet toimeentulotukea lääkkeisiin ja hoitoihin.
Voi voi. Se on jo. Monet jättävät enemättä lääkäriin, koska heillä ei kuitenkaan ole varaa ostaa
halpaakaan lääkettä. Mutta tätä on mahdotonta selittää hyvin toimeentuleville kanssaihmisille.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen, miten paljon vähäosaisia ja muita tukien varassa eläviä on tällä palstalla. Minuun ei leikkaukset vaikuttaisi nyt tuntuvan missään, ellei mitään yllättävää tapahdu. olen yksityisyrittäjä, ja vailla tukia on menty välillä varsin niukkojenkin ansioiden varassa. Välillä on parempi tili, välillä taas lähes olematon. Palkallinen sairasloma tuntematon käsite itselleni. Flunssassa ilman muuta töihin, koska töitä on tehtävä silloin kun niitä on tarjolla.
Eniten elämääni vaikuttaa YEL uudistus, mikä on todella pyllystä.
Joo no kyllä mäkin oon joutunut nyt kipeänä käymään koulua, koska ei voi olla yhtä aikaa sairaspäivärahalla ja ansiosidonnaisella.
Saan opiskella ansiosidonnaisella, mutta en sairaslomalla.
Niinpä olen ollut kuumeisena koulussa. Mulle on jäänyt krooninen yskä.
Enkä edes saisi mitään sairaspäivärahaa, koska olen käyttänyt ne maksimipäivät jo, ja niiden käyttämisen jälkeen pitää muistaakseni olla 12kk töissä jossain ennen kuin ne sairaspäivät on taas käytettävissä. En saanut edes leikkauksen jälkeen tämän takia sairaspäivärahaa, ennen koulun alkua.
Tätä ei moni tiedä.
Sitä paitsi jokainen jolla on pieniä lapsia tietää, ettei silloin saa sairastaa rauhassa. Mulla on, eli ensin kuumeisena koulussa ja sitten kuumeisena lapsen ja kodin hoitamista.
Missään välissä en makoile paitsi jos harvoin saan lapsen hoitoon niin kuin nyt. Nyt juuri makoilen! Joululoma tulee kohta, mutta sen aikana opiskelen yhden kurssin verkossa.
En saa mitään sosiaalitukia. Enkä ole koskaan saanut, joten ei mulle mitään käy.
Vierailija kirjoitti:
Moi sulle boomerin vihaaja. Mä en ole sulle vihainen, vaikka sinä olet minulle. Et edes tunne minua. Olen tehnyt duunia pienellä palkalla kohta 40 v, jotta sinulla on mahdollisuus vaikka mihin, jos vaan kiinnostaa. Eikä mulla ole kertynyttä varallisuutta. Sorry, mun nuoruudessa tämä ei ollut mahdollista. Kukaan ei maksanut himassa olemisessa. Nauti elämästä.
Mitä järkeä on tehdä töitä 40v jos ei sillä ole edes saanut omaa kämppää niin ettei tarvitse vuokralla asua.
Vierailija kirjoitti:
Jätän vuokran maksamatta ja ruuan ostamatta. Lapset otetaan huostaan joka maksaa itsessään kymmeniä tuhansia yhteiskunnalle. Heidän elämisensä sijaisperheissä tulee maksamaan yhteiskunnalle myös tuhansia euroja kuukaudessa.
Itse muutan sillan alle ja palellun kuoliaaksi
Tässä tilanteessa ollaan koska lääkäreitä ei aikoinaan kiinnostanut tutkia synnynnäistä sairauttani
Älä sillan alle muuta,vaan vaadi, että pääset tilapäismajoitukseen ja että sieltä sinulle etsitään uusi asunto. Tiläpäismajoitus/kriisimajoitus tulee todella kalliiksi yhteiskunnalle.
Lisäksi häätö on yhteiskunnalle kallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen, miten paljon vähäosaisia ja muita tukien varassa eläviä on tällä palstalla. Minuun ei leikkaukset vaikuttaisi nyt tuntuvan missään, ellei mitään yllättävää tapahdu. olen yksityisyrittäjä, ja vailla tukia on menty välillä varsin niukkojenkin ansioiden varassa. Välillä on parempi tili, välillä taas lähes olematon. Palkallinen sairasloma tuntematon käsite itselleni. Flunssassa ilman muuta töihin, koska töitä on tehtävä silloin kun niitä on tarjolla.
Joo no kyllä mäkin oon joutunut nyt kipeänä käymään koulua, koska ei voi olla yhtä aikaa sairaspäivärahalla ja ansiosidonnaisella.
Niinpä olen ollut kuumeisena koulussa. Mulle on jäänyt krooninen yskä. 
Mielestäni olet aika onnekas, jos saat opiskella ansiosidonnaisella. Kansainvälisesti katsottuna tuo on oikeasti harvinaista, etenkin kun opiskelusikin on ilmaista.
terveisin ulkosuomalainen. En siis tahdo vähätellä suomalaisten kokemuksia, mutta moniin muihin maailman maihin verrattuna (ja nyt ei kannata verrata mihinkään vauraaseen Norjaan, Sveitsiin jne) Suomessa on oikeasti asiat aika hyvin, leikkauksienkin jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset ole opiskellut matematiikkaa, kun Suomessa on maksuton koulutus ja kaikki mahdollisuudet siihen? Kyse ei ole sinusta, mutta olen huomannut miten kaikkia pidempään tuilla olevia vaivaa ajatusmalli, jossa ollaan vain elämän riepotelta
Kaikilla ei ole rahkeita matematiikan opiskeluun. Olen itse korkeakoulutettu ja hyväpalkkaisessa työssä, mutta matematiikan kohdalla osaamiseni on korkeintaan lukiotasolla. Sellaista se elämä on, harva ihminen on hyvä kaikessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä olen ollut kuumeise
Joo, olen mä tässä suhteessa onnekas sentään. En mä valita. Olen enemmän huolissani, että mitäs sitten myöhemmin ja mietin muitakin ihmisiä. Mua myös ärsyttää kun kaikki työttömät niputetaan samanlaisiksi, niin haluan kertoa että tilastoissa on työttöminä ihmisiä jotka opiskelevat täysipäiväisesti.
Hyvä kommentti. Nooh, sitä varallisuutta voi olla ihan muualla kuin siinä asunnossa, joka ei sattumalta mene enää jatkossa kaupaksi. Älä oleta mitään, kun et tiedä, missä todellisuudessa mennään.
Eipä käy mitään kun elämää ja perhettä ei ole alunpitäenkään perustettu tukien varaan. Lapsia on kolme, koska varat siihen riittää hyvin. Talo velaton. Mies lääkäri, minä luokanppettaja. Lähes varmaa, että jotain töitä aina on.
Ihan hyvä, että tukisysteemi on otettu tarkasteluun. Aikuisen kuuluu ottaa vastuu itsestään ja mennä töihin tai käyttää sen verran päätään, että jotain keksii. Pakko vähentää nirsoilua. Ihan riittävästi yläkoulun puolelta kuuluu sitä "ihan sama, en tee mitää, iha sama, sossut maksaa" ja meno sen mukaista. Nuorille ei kuuluisi edes tulla mieleen tällainen vaihtoehto ja elämän rahoitusmalli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä järkeä on tehdä töitä 40v jos ei sillä ole edes saanut omaa kämppää niin ettei tarvitse vuokralla asua.
Tätä minäkin ihmettelen. Itse sain yhna matalapalkkatyössä yksin maksettua kohtuullisen kokoisen asunnon alle 20 v:ssa. Säästöjäkin sain kerättyä ihan kivan summan, vuoden palkan verran. Nyt kertyy lisää joka kuukausi. Ystäväni, saman ikäinen, on tehnyt parempipalkkaista työtä yli 10v kauemmin, on sinkku eikä lapsia. Aina vinkuu miten ei pysty ostamaan omaa asuntoa ja asuu edelleen vuokralla. Puuttui vain rohkeus ja taloustaidot.
40v eikä minkäänlaista asuntoa maksettuna? Tainnut juoda ja polttaa talorahat. Toiset osaa, toiset ei.
Vierailija kirjoitti:
Eipä käy mitään kun elämää ja perhettä ei ole alunpitäenkään perustettu tukien varaan. Lapsia on kolme, koska varat siihen riittää hyvin. Talo velaton. Mies lääkäri, minä luokanppettaja. Lähes varmaa, että jotain töitä aina on.
Ihan hyvä, että tukisysteemi on otettu tarkasteluun. Aikuisen kuuluu ottaa vastuu itsestään ja mennä töihin tai käyttää sen verran päätään, että jotain keksii. Pakko vähentää nirsoilua. Ihan riittävästi yläkoulun puolelta kuuluu sitä "ihan sama, en tee mitää, iha sama, sossut maksaa" ja meno sen mukaista. Nuorille ei kuuluisi edes tulla mieleen tällainen vaihtoehto ja elämän rahoitusmalli.
No sehän on hienoa. Toivottavasti teillä on myös sijoitettu rahat hyvin ja kunnon vakuutukset työkyvyttömyyden, kuoleman yms varalta.
Kun elämässä ei tiedä ikinä mitä käy. Ei moni muukaan ole tukien varaan perhettään perustanut, mutta sitten on tullut muuttujia. Useitakin peräkkäin.
Aikuisen kuuluu ottaa vastuu itsestään, mutta miksi mua rangaistaan joidenkin vieraiden teinien typeryydestä? Olenko mä siitäkin vastuussa?
En ole ikinä nirsoillut töistä. En vain saa niitä enää.
Täällä pää punaisena yritän keksiä jotain. Aika vähissä on ideat.
Lapsia ei ainakaan pitäisi eriarvoistaa ja rangaista siitä, että vanhempi on jäänyt työttömäksi.
Olen onnellinen sun lasten puolesta. Olisinpa minäkin lääkäri tai opettaja. Tylsää että mun lapsella on epäonnistunut vanhempi. Onneksi se ei vielä ymmärrä sitä.
Olelln 63 v. Teen hoitoalalla keikkoja, omaisen hoidon ohella, aina kun on mahdollista. Hallitus poistaa tämän suojaosan. Joudun lopettamaan keikkatyöt ja hakemaan toimeentulotukea. Onko järkeä?
Mikä ihmeen vouhotus täällä nyt alkoi. Ja miten se liittyy aloitukseen ? Olen siis se 40v duunari. Varallisuutta on ihan riittävästi ja se siitä, ei kai täällä nyt aleta jollain summilla brassailla ? Pahoittelen, kun nyt näin kovasti loukkasin joidenkin tunteita. Tarkoitus oli vain kertoa, että on olemassa henkilöitä, jotka ovat maksaneet koko ajan veroja, jotta taas on olemassa ilmainen koulutus niille, joita se kiinnostaa. Ottakaa iisisti.