Mitä teille käy kun sosiaalituet leikataan?
Olen työtön työnhakija joka opiskelee omaehtoisesti uutta ammattitutkintoa, koska sairauden takia en edellisessä työssä voinut jatkaa.
Mulle käy seuraavaa:
Yrittäjät kärsii koska en voikaan enää ostaa yhtään mitään. Sitäkään vähää, mitä ennen.
Olin vielä töissä ollessani yhdistänyt kulutusluottoja ja säilyttänyt luottotietoni tähän mennessä. Taitaa mennä perintään kaikki, moninkertaistua, enkä pysty koskaan maksamaan niitä takaisin. Luottotiedot menee. Menee kyllä motivaatio samalla.
Kaikki ne seuraukset mitä tulee kun ei ole luottotietoja eli mitään ei voi ostaa osamaksulla, vaikka uutta pesukonetta, jos menee rikki. Ennen siis maksoin itse vaikka tuli kalliit korot ja kulut. No, kun luottotiedot menee niin ehkä sossu maksaa sitten? Eli yhteiskunta maksaa enemmän mun asioita. Mitä järkeä...?
Lapseni tästä tulee kärsimään eniten. Hän tarvitsee opiskellakseen esim. Läppärin, jota en voi hänelle osamaksulla ostaa...
Ja huom: Osamaksu ei ole mitään yli varojensa elämistä vaan ainoa tapa jolla pienituloinen voi ostaa isompia tarpeellisia hankintoja.
Mulla on kallis lääkitys, saa nähdä onko siihenkään enää sit varaa. Menee toimintakyky ja opiskelu vaarantuu, jos ei ole. Eli yritys tulla uudestaan työssä käyväksi veronmaksajaksi vaihtuu ikuisesti tuilla elävän masentuneen keppikerjäläisen elämään.
Ja tää hyödyttää ketä...? Olin aiemmin yli 20 vuotta töissä. Aloitin teininä työnteon jo.
Eniten pelottaa, ettei ole ruokaan rahaa.
Kertokaas tekin, mitä teille käy?
Kommentit (387)
Ei tapahdu mitään. Minulla on vakituinen työ sekä sivuduuni, jos kävisi niin, että molemmista paikoista loppuisi työt tai tulisin irtisanotuksi, ei haittaa.
Saan ihan hyvää leskeneläkettä ja sen turvin pärjään hyvin.
Ei mitenkään. Käyn töissä ja elätän itseni. Työpaikallani etsitään lisää työntekijöitä, töitä mulla riittää.
Ymmärtäisin leikkaukset paremmin, jos KAIKKI olisivat niihin osallistuneet ja kaikki JOUTAVA valtion rahoitus olisi poistettu. Nythän köyhät maksaa rikkaille tulonsiirton! He saa reilusti lisää ja köyhimmiltä vietiin lähes viimeisetkin tuhkat pesästä. Samoin n. 4 miljardin "tunnin Turun turhajuna"-ratahanke jatkaa olemassaoloaan. Siihen siis on varaa ongelmitta? Yritystukiakin jaetaan taas tänäkin vuonna miljardi kaupalla yritysjohtajien saadessa taas miljoona optiot. Ei saa pienyrityskään lahjarahaa! Kaatuu, jos ei omillaan pärjää. Näin en ymmärrä tuota isojen yritysten lahjontaa. Perustellaan työpaikkojen säilymiselle. No, jos Kaatuu 1000 pienyritystä, niin takuulla tulee enemmän työttömiä, kuin noista "lahjotuista". Eläkeläiset ovat toki rahansa tienanneet mutta heillekin vain taas oli mahdollista antaa isot indeksikorotukset! Työttömille ei mukanas vietiinpä samalla lähes loputkin! Eli sanoisin tähän jotain sellaista mistä tämä kirjoitus poistettaisiin, niin enpä sitten sNo. Hyvää isän jatko vain niille sitten, kenellä on se hyvä päivä. Itse mietin juuri mitä tässä söisi!
No ei käy mitenkään, ei tietenkään. Miksi kävisi ?
Olen osatyökykyinen ja saan eläkkeen ja palkan lisäksi asumistukea. Jos asumistuki laskee paljon, perheemme joutuu muuttamaan pois Pääkaupunkiseudulta ja joudun irtisanoutumaan vakituisesta, osa-aikaisesta työstäni. Onneksi alallani on massiivinen työvoimapula muuallakin kuin Pääkaupunkiseudulla, joten löydän varmasti uuden työn. Vaihtoehtona on, että etsin jonkun pimeän sivuduunin, koska eläkkeen takia en saa tienata enempää.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärtäisin leikkaukset paremmin, jos KAIKKI olisivat niihin osallistuneet ja kaikki JOUTAVA valtion rahoitus olisi poistettu. Nythän köyhät maksaa rikkaille tulonsiirton! He saa reilusti lisää ja köyhimmiltä vietiin lähes viimeisetkin tuhkat pesästä. Samoin n. 4 miljardin "tunnin Turun turhajuna"-ratahanke jatkaa olemassaoloaan. Siihen siis on varaa ongelmitta? Yritystukiakin jaetaan taas tänäkin vuonna miljardi kaupalla yritysjohtajien saadessa taas miljoona optiot. Ei saa pienyrityskään lahjarahaa! Kaatuu, jos ei omillaan pärjää. Näin en ymmärrä tuota isojen yritysten lahjontaa. Perustellaan työpaikkojen säilymiselle. No, jos Kaatuu 1000 pienyritystä, niin takuulla tulee enemmän työttömiä, kuin noista "lahjotuista". Eläkeläiset ovat toki rahansa tienanneet mutta heillekin vain taas oli mahdollista antaa isot indeksikorotukset! Työttömille ei mukanas vietiinpä samalla lähes loputkin! Eli sanoisin tähän jotain sellaista mistä tämä kirjo
Pienien eläkkeiden indeksit oli jäässä vuodet 2016-2019, että eiköhän he ole säästämisensä hoitaneet. Työeläkkeiden indeksien leikkaus taas olisi suoraan pois valtio verotuloista. Kun hallitus sitä mietti niin VM kertoi että prosentinkin leikkaaminen vähentäisi valtion verotuloja 200 mijoonaa euroa. Jos yhäkin on epäselvää niin työeläkkeet maksetaan rahastoista ja verottamalla työntekijöitä, se olisi kirjaimellisesti vain eläkerahastoon säästämistä jos työeläkeindeksiä leikattaisiin, joka siis on jo leikattu taitetulla indeksillä, joka on aiheuttanut sen, että viimeisen 30 vuoden aikana kun työntekijöiden tulot on nousseet 38% niin eläkeläisten tulot on 1%. Eläkeläiset on jo osallistuneet säästämiseen 30 vuotta, nyt on teidän muiden vuoro.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jää noin 500e enemmän käteen vuodessa. Eikä vituta enää niin paljoa, kun ilmaisen rahan jakaminen vähenee.
Suosittelen ihmisille noin yleisesti elämän suunnittelua vähän paremmin ja vinkumisen vähentämistä. Pitäkää kunnosta huolta, työkykykin paranee. Perhesuunnittelu helpottaa huomattavasti elämää, ei kannata hankkia lapsia, jos ei ole varaa niitä elättää. Asuminen siellä, missä siihen on varaa.
Kaikkien nyyhkytarinat ovat täynnä itseaiheutettuja ongelmia: liikaa velkaa, liikaa lapsia, liian kallis asunto, liian vähän liikuntaa ja terveellistä elämää. Ei säälitä yhtään.
Nämä muutokset vaikuttavat myös sinun elämääsi ja sen tulet vielä huomaamaan. Ylpeys käy lankeemuksen edellä.
Joidenkin pitää vaan kantapään kautta kokea.
Vähän niinku itsensä elättäminen?
"Odotan, kohta perskokoomuspelle kysyy, miksi et ollut yhtä viisas kuin hän ja valinnut syntyä hyvinvoivaan westendiläiseen perheeseen."
Kirjoittajalle tiedoksi, että opiskelu on maksutonta ihan yliopistoa myöten. Köyhästä perheestä pääsee ihan samalla tavalla jatkamaan lukioon ja sieltä yliopistoon. Täälläkin näkee ihan liikaa sitä, että aikuiset ihmiset eivät ota vastuuta omasta elämästään vaan uhriutuvat joidenkin lapsuuden juttujen varjolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Länsimaisen yhteiskunnan mittari on se, että kuinka se pitää huolta heikommistaan. Moni varmasti osaa kuvitella, mikä se huolenpidon taso on esim. Itänaapurissa tällä hetkellä. Jotta tämä huolenpito onnistuu, tarvitaan tulonsiirtoa työtä tekeviltä (verot yms.) niille, jotka ovat työtä vaille ja tarvitsevat tukea asumiseen, ruokaan jne. Jotta tämä onnistuu myös jatkossa, tarvitaan mahdollisimman monen yritystä ja halua tehdä oman osansa kaikkien hyväksi. Eli sitä yhteenkuuluvaisuutta, ei riitelyä ja pitämistä kiinni omista asioista. Pieni on tämä kansa, eikä siitä muut huolehdi kuin me itse.
Ja jos työtä tekeviä on pari miljoonaa, kustannus yhden työttömän työmarkkinatukeen on jotain 0,00008 euroa kuukaudessa. Ei luulisi kenenkään taloutta kaatavan, on palkka sitten m
Valtio saa verotuloja myös yrityksiltä, perintöveroina sekä ruoan ja tavaroiden
arvonlisäverona.
Ei mitenkään.
Kulutusluotoissa on valtavat korot. Niitä ei koskaan kannata ottaa - ennemmin näkee vaikka nälkää.
Jos johnkin hankintaan tarvitsee kulutusluottoa, siihen ei ole varaa.
Ei käy mitenkään. En ole sossun tukien käyttäjä. Tai käy, saan noin 400-500 euroa enemmän käteen, kuten kaikki työssäkäyvät ensi vuonna. En muista muiden hallitusten osalta aikaa, jolloin tavallinen työssäkävijä olisi palkittu. Aina vaan rikkaita tai köyhiä.
Olen vuosia satsannut terveyteeni päivittäin aikaa ja rahaa, toivottavasti saan olla terve jatkossakin.
Hallitus tekee kipeitä päätöksiä edellisen hallituksen holtittoman rahankäytön vuoksi. Mutta tarkoitus on ajaa ihmiset töihin. Kaikki tietävät, että tuet ovat liian suuret, jos loisimalla kotona, pystyy elämään. Siihen on totuttu, mutta se ei ole tarkoitus, eikä ihmiselle itselleenkään hyväksi.
Jos et ole rikas (periä?) tai puolison elätti, joudut elättämään työllä itsesi. Näin se vaan menee.
Veroprosentti laskee vähän. Mutta pelko työttömäksi jäämisestä pelottaa enemmän.
Kyllähän tässä nyt niin läy, että töihin on lähdettävä. Olen onnistunut toimimaan kotiäiyinä ja keskittynyt harrastuksiini viimeiset 12 vuotta, pitkäaikastyötön ja monta eri tukea. Nyt ei enää rahat riitä joten pakko ottaa tarjottua työtä vastaan.
Useimmat meistä tuntee tai tietää jonkun tukikeplottelijan.
Minä kuulin nuoresta miehestä, joka asuu vuokralla, nostaa asumistukea ja tyttöystävä toisessa kämpässä tekee samaa. Nyt nämä poloset joutuvat muuttamaan saman katon alle. Mikä uhraus.
Ja ehkä sossutukien kiristykset auttavat myös Suomen vetovoima maineeseen, kun puhutaan näistä tulijoista. Se olisi ihan mahtavaa. En ymmärrä tukiviidakosta mitään, mutta maininta lapsilisien jostain osasta, saattaisi nasahtaa näiden monilapsisiin perheisiin. Ja ehkä heitä syntyy jatkossa tänne vähemmän ja naisetkin menevät töihin, mikäli ukko ja uskonto sallii.
Kyllä tämä uudistus tuli kaiken kaikkiaan tarpeeseen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän tässä nyt niin läy, että töihin on lähdettävä. Olen onnistunut toimimaan kotiäiyinä ja keskittynyt harrastuksiini viimeiset 12 vuotta, pitkäaikastyötön ja monta eri tukea. Nyt ei enää rahat riitä joten pakko ottaa tarjottua työtä vastaan.
Onko sulle muka tarjottu töitä? Jos on työtön jolle tarjotaan töitä, eikä ota sitä vastaan, tulee karenssi eli tuet katkeaa. Taidat olla joku bisnesmies joka keksii tarinoita kun et työttömän elämästä tiedä.
Minulle jää ensi vuonna joka kuukausi 280 e enemmän rahaa kuin ennen.Verotus kevenee. Olen ilahtunut.
Suomi on elintasoltaan paljon jäljessä muita pohjoismaita. Tätä eroa on viimeiset vuodet ylläpidetty velkarahalla. Nyt paljastuu totuus ja alkaa maksun aika. Mutta, elintasomme ja koulutustasomme on taas hurjasti edellä monia muita maita. Monessa maassa ei ole mitään tukia. Vaikka työttömällä (myös työssäkäyvällä pienituloisella), sairaalla ja monella muulla tekee nyt tiukkaa, niin ei täällä oikeasti nälkään kuole, jos ei itse sitä halua. Eikä täällä ole sotatila päällä. Vähän suhteellisuudentajua joillekin, kiitos. Kyllä apua löytyy. Jotta tästä syvästä suosta päästään, työn tekemisen (=verojen maksaminen yhteiseen hyvään) on vaan oltava kannattavampaa ja houkuttelevampaa kuin erinäisillä tuilla sitä tekemättä. Ne, jotka eivät töihin kykene sairauden tms takia, heitä pitää aina auttaa. Ja juuri siihen tarvitaan niitä inhottuja verorahoja.
Lainanmaksujen vuoksi rahaa ei jää käteen ollenkaan. Pitää paastota vedellä seuraavaan kolmen kuukauden työpätkään asti, jonka saamiseen voi mennä vuosi tai pari.