Mitä teille käy kun sosiaalituet leikataan?
Olen työtön työnhakija joka opiskelee omaehtoisesti uutta ammattitutkintoa, koska sairauden takia en edellisessä työssä voinut jatkaa.
Mulle käy seuraavaa:
Yrittäjät kärsii koska en voikaan enää ostaa yhtään mitään. Sitäkään vähää, mitä ennen.
Olin vielä töissä ollessani yhdistänyt kulutusluottoja ja säilyttänyt luottotietoni tähän mennessä. Taitaa mennä perintään kaikki, moninkertaistua, enkä pysty koskaan maksamaan niitä takaisin. Luottotiedot menee. Menee kyllä motivaatio samalla.
Kaikki ne seuraukset mitä tulee kun ei ole luottotietoja eli mitään ei voi ostaa osamaksulla, vaikka uutta pesukonetta, jos menee rikki. Ennen siis maksoin itse vaikka tuli kalliit korot ja kulut. No, kun luottotiedot menee niin ehkä sossu maksaa sitten? Eli yhteiskunta maksaa enemmän mun asioita. Mitä järkeä...?
Lapseni tästä tulee kärsimään eniten. Hän tarvitsee opiskellakseen esim. Läppärin, jota en voi hänelle osamaksulla ostaa...
Ja huom: Osamaksu ei ole mitään yli varojensa elämistä vaan ainoa tapa jolla pienituloinen voi ostaa isompia tarpeellisia hankintoja.
Mulla on kallis lääkitys, saa nähdä onko siihenkään enää sit varaa. Menee toimintakyky ja opiskelu vaarantuu, jos ei ole. Eli yritys tulla uudestaan työssä käyväksi veronmaksajaksi vaihtuu ikuisesti tuilla elävän masentuneen keppikerjäläisen elämään.
Ja tää hyödyttää ketä...? Olin aiemmin yli 20 vuotta töissä. Aloitin teininä työnteon jo.
Eniten pelottaa, ettei ole ruokaan rahaa.
Kertokaas tekin, mitä teille käy?
Kommentit (387)
Vierailija kirjoitti:
Ap, mulle ei käy mitenkään, mutta kannan huolta teistä kaikista joihin nämä leikkaukset osuvat. 💔 Mä olisin henk.koht. valmis maksamaan enemmän veroja tms, ettei niitä kuritettaisi enää yhtään enempää joilla ennestäänkin on jo vaikeaa selviytyä. Mä joo elän kuin porvari, mutta en jaa samoja ajatuksia kuin porvaripuolueet. Vereslihalla olen kun ajattelen miten muutaman läheiseni jo ennestään vaikeaa asemaa kurjistetaan. Yritän auttaa minkä voin, mutta määräänsä enempää en minäkään kykene. 😞
Sama. Verojen maksu ei ole ikinä itseäni häirinnyt. Niillä pidetään yhteiskunta pystyssä. Ei lakkoja, protesteja eikä eripuraa. Kaikki toimii. Haluaako ihmiset oikeasti nähdä kerjäläisiä kadulla ja asunnottomia omissa rappukäytävissään? Työntekijäkin, jolla ei ole oikeuksia, ei välttämättä ole kauhean motivoitunut työntekijä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en saa tukia, mutta kun niitä ex-vaimolta poistuu useita satasia, lapseni tulevat kärsimään hänen viikoillaan entistä pahemmasta köyhyydestä. Luonnollisesti omat elatusmaksuni nousevat ja kun ennestään on jo tiukkaa, lapseni tulevat kärsimään myös minun viikoillani köyhyydestä entistä pahemmin. (Ex-vaimoa ei töihin saa eikä kukaan häntä palkkaisikaan.) Toimeentulotukeakaan hän ei saa, koska lapsilla on säästöjä jotka pitäisi käyttää ensin pois mikä on suorastaan sairasta. Ei lasten pidä joutua maksamaan omaa ja vanhempansa elämistä, vaan sukulaiset ovat antaneet rahaa heidän tulevaisuuttaan varten heidän omaan käyttöönsä, ajokorttia varten yms.
Toki hallituksen muut heikennykset vaikuttavat suoraankin minuun, mm. työmatkakulujen omavastuun lisäys ja lukuisat muut muutokset. Työttömäksi jos jään, niin kaulakiikku on väi
Itsemurhan tehneen omaisena: oman surun keskelläkin on ollut hirveää nähdä, kuinka rikki kuolleen omaiseni lapset ovat. Heillä on kauhea ikävä vanhempaansa. Toinen lapsista on joutunut jopa psykiatriseen hoitoon, koska hänestäkin on tullut itsetuhoinen. Haluaa mennä kuolleen vanhempansa mukaan. Lapset eivät välitä rahasta, he välittävät vanhemmistaan.
Mulle ei käy mitään, kun en saa mitään tukia, mutta olen todella huolissani köyhyyden ja turvattomuuden lisääntymisestä Suomessa. Minusta vaikuttaa siltä, että Suomi ei ole kohta enää länsimaalainen sivistysvaltio vaan kummallinen äärioikeistolainen versio kommunistisesta dystopiasta.
Työtön, juuri valmistunut:
Harmi kun netistä ei löydy mitään selkeää laskuria, jolla laskea ensivuoden tuki. Joka tapauksessa taitaa jäädä käteen 300-350e/kk eli tuplasti kuitenkin enemmän kuin opiskelijana. Osaan siis kyllä budjetoida tuon määrän ja lounasta voi syödä joka päivä.
Yritän säästää joka kuukausi 50e, jolla ostan sitten tulevia työvälineitä tai tarvikkeita itseni kehittämiseen ammatillisessa mielessä.
Jos saan keikkatyötä ja se ei taloudellisesti kannata, menen ilmaiseksi. Ainakin saa työkokemusta ja verkostoituu muisen alan ammattilaisten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myyn asuntoni ja menen vuokralle, saan asumistukea. En nykyhallituksen aikana osallistu mihinkään. Hae kaikki tuet. Vihaan Purraa ja Orpoa.
Tämä juuri. Raippa ei todellakaan auta. Eläinkään ei raippaa tottele. Kaikki kääntyy päinvastoin. Jopa Sipilä puhui jotain yhteisistä talkoista. Yritti edes kannustaa kansaa niihin. Nyt ei kukaan kannusta, ei pahoittele, ei selittele. Raippaa vaan ja odotetaan, että kansa nöyrtyy. Ei nöyrry. Viha vaan kasvaa. Ihmisiltä viedään ihmisarvo ja on aivan oikein tuntua suuttumusta siitä.
Tältä hallitukselta ja sen äänestäneiltä puuttuu arkinen psykologian tietotaito. Markkinamiehet tietävät että myyminen on psykologiaa, ihmisille on helppo myydä sopivilla argumenteilla ihan älytöntäkin pskaa. Pitää vaan olla halua ja etenkin taitoa myydä ideansa niin että kaikki on innolla mukana uusissa jutuissa. Väkisellä pakottamalla menettää vain oman asemansa ja aikaansaa vihaa. Onhan tästä ihmiskunnan historiassa lukemattomia esimerkkejä. Johtajuus on psykologinen taito. Tässä hallituksessa taitoja ei ole, eikä kyllä halujakaan, edes oppia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en saa tukia, mutta kun niitä ex-vaimolta poistuu useita satasia, lapseni tulevat kärsimään hänen viikoillaan entistä pahemmasta köyhyydestä. Luonnollisesti omat elatusmaksuni nousevat ja kun ennestään on jo tiukkaa, lapseni tulevat kärsimään myös minun viikoillani köyhyydestä entistä pahemmin. (Ex-vaimoa ei töihin saa eikä kukaan häntä palkkaisikaan.) Toimeentulotukeakaan hän ei saa, koska lapsilla on säästöjä jotka pitäisi käyttää ensin pois mikä on suorastaan sairasta. Ei lasten pidä joutua maksamaan omaa ja vanhempansa elämistä, vaan sukulaiset ovat antaneet rahaa heidän tulevaisuuttaan varten heidän omaan käyttöönsä, ajokorttia varten yms.
Toki hallituksen muut heikennykset vaikuttavat suoraankin minuun, mm. työmatkakulujen omavastuun lisäys ja lukuisat muut muutokset. Työttömäksi jos jään, niin kaulakiikku on väistämätön seuraus, kun ei se kaukana ole nytkään
Sinä joka kommentoit tähän, että tietenkin pitää säästöt käyttää ensin ennen kuin toimeentulotukea saisi hakea, niin kyse ei ollut toimeentulotuenhakijan säästöistä, vaan lasten säästöistä. Lasten ei missään tilanteessa pidä joutua maksamaan vanhempansa elämää tai edes omaansa. Joku järki nyt noihin ripulointeihinkin ja kannattaa edes yrittää ymmärtää lukemansa ennen kommentointia.
Kesällä tuli telkkarissa, että Helsingin ryöstöt johtuvat lapsiperheköyhyydestä eli ne tulevat luultavasti lisääntymään.
Itse en käy iltaisin ravintoloissa enkä elokuvissa enkä teattereissa.
Mielenkiintoinen vastaus ja asenne. Kertonee sinusta paljon. Kaikkea hyvää ja Joulun odotusta sinulle.
Vierailija kirjoitti:
Miten aloittajalla ei ole poskettomia säästöjä 20 vuoden työuran jälkeen?
Koska olen köyhän perheen porsas joka ei ole ikinä osannut ajatellakaan mitään omaisuuden kartoittamista. Lisäksi työt on olleet ensimmäiset 10v minimipalkalla.
Oon todella huono matematiikassa. Ne vähän säästöt mitkä oli, joutui käyttämään elämiseen sairaslomilla kun joutui toimeentulotuelle. Olin myös viimeiset vuodet todella paljon sairaslomilla joten en tienannut niin paljon kuin olisin voinut.
Eikä tässä ole muutenkaan kyse minusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin kiinnostavaa, että nämä pitkäiaikaistyöttömät opiskelijat ja sairaat kuvittelee pyörittävänsä saaduilla euroilla taloutta toteamalla, että nyt moni yritys kaatuu kun ette kuluta. No ei kaadu teidän takia. Leikkauksissa pitää olla järkevä, mutta leikata pitää se on selvää. Leikkaukset voisi kyllä aloittaa niistä valtion turhista projekteista ja avustuksesta muualle ja muille.
Kyllä nuo leikkaukset koskee myös osa-aikatyöntekijöitä. Jos ei tätä ole vielä ymmärtänyt, pitää sellaiselle määrätä edunvalvoja.
Jos teet osa-aika töitä, eikä niillä elä, sinun pitää hankkia toinen. Ei voi olettaa, että no teen neljän tunnin päiviä ja yhteiskunta maksaa loput. Joku tekee ne sinun loput tuntisi. Haloo nyt.
Tätä on tänä syksynä yritetty selittää ihmisille monta kertaa. Jos on osa-aikatyössä, siellä pitää
olla työaikana. On todella epätodennäköistä, että henkilö löytäisi toisen osa-aikatyön nykyisen työpaikan
läheltä JA että työnteko toisessa työssä tapahtuisi aina eri aikaan kuin nykyinen työ.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska olen köyhän perheen porsas joka ei ole ikinä osannut ajatellakaan mitään omaisuuden kartoittamista. Lisäksi työt on olleet ensimmäiset 10v minimipalkalla.
Oon todella huono matematiikassa. Ne vähän säästöt mitkä oli, joutui käyttämään elämiseen sairaslomilla kun joutui toimeentulotuelle. Olin myös viimeiset vuodet todella paljon sairaslomilla joten en tienannut niin paljon kuin olisin voinut.
Mikset ole opiskellut matematiikkaa, kun Suomessa on maksuton koulutus ja kaikki mahdollisuudet siihen? Kyse ei ole sinusta, mutta olen huomannut miten kaikkia pidempään tuilla olevia vaivaa ajatusmalli, jossa ollaan vain elämän riepoteltavana eikä itse aktiivisia toimijoita siinä. Siinä mielessä tukien leikkaaminen tekee todella hyvää.
Toivon, että olisi painajaista. Huomenna kun herään, maamme hallitus olisi taas täynnä jäyhiä Vanhas-Matteja, jotka eivät öykkää ja riehu, vaan asiallisesti laittaisivat Suomen asiat kuntoon.
Suomi on tällä hetkellä melko pahassa jamassa. Tilanteen tekee tosi huonoksi se, että meillä on nyt erittäin epäpätevä ja vain omaa etuaan ajatteleva teiniangstihallitus. Vidut velkaantumisesta. Pääasia, että minä rikastun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset ole opiskellut matematiikkaa, kun Suomessa on maksuton koulutus ja kaikki mahdollisuudet siihen? Kyse ei ole sinusta, mutta olen huomannut miten kaikkia pidempään tuilla olevia vaivaa ajatusmalli, jossa ollaan vain elämän riepotelta
Haista paska. Eri.
Ei varmaan isoa muutosta tule vaikka asumistuki ensi syksynä lakkautetaan omassa talossa asuvilta. Täytyy jotain pimeetä hanketta varmaan keksiä jotta saa 124e vajeen kuitattua, pitäis muutenkin alkaa touhuamaan taas verottomia pisneksiä kun olen laiskotellut jo vuojen pari, ihan senkin takia.
Joka tapauksessa tulevatkin 9 euron talkoot jää minultä tekemäti.
Ei taida juurikaan vaikuttaa. Kikkailin tukien kanssa ja vaihdoin nimikkeitä niihin mistä ei leikata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moi. Olen 67 syntynyt mies. Omilla vanhemmilla ei ollut mitään tukia, ei siis yhtään mitään. Melko köyhiä oltiin ja tultiin juuri toimeen. Ruokaa oli pöydässä ja itse leikin pienenä paljon ulkona. Oltiin kuitenkin onnellisia. Ei ollut keksitty vielä nettiä jne. Lopulta pikkukaupungista ei löytynyt työtä, niin oli pakko muuttaa työn perässä Helsinkiin. Sillä tiellä ollaan. En väitä, että ennen oli jotenkin paremmin tai huonommin, mutta jotenkin joillakin on nykyään kadonnut täysin käsitys omasta vastuusta hoitaa asiat kuntoon.
Haista p,a,s,k,a v,i,t,u,n p,a,s,k,a-boomer. Olette koko maailmanhistorian syöpäisin sukupolvi täynnä loisia. Äkkiä nyt ja kuolkaa jo niin saamme perintörahanne.
Vierailija kirjoitti:
Mulle ei käy mitään, kun en saa mitään tukia, mutta olen todella huolissani köyhyyden ja turvattomuuden lisääntymisestä Suomessa. Minusta vaikuttaa siltä, että Suomi ei ole kohta enää länsimaalainen sivistysvaltio vaan kummallinen äärioikeistolainen versio kommunistisesta dystopiasta.
Totta. Ihmisistä ympärillä ei väliä, kunhan saadaan junarata ostettua Petterille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moi. Olen 67 syntynyt mies. Omilla vanhemmilla ei ollut mitään tukia, ei siis yhtään mitään. Melko köyhiä oltiin ja tultiin juuri toimeen. Ruokaa oli pöydässä ja itse leikin pienenä paljon ulkona. Oltiin kuitenkin onnellisia. Ei ollut keksitty vielä nettiä jne. Lopulta pikkukaupungista ei löytynyt työtä, niin oli pakko muuttaa työn perässä Helsinkiin. Sillä tiellä ollaan. En väitä, että ennen oli jotenkin paremmin tai huonommin, mutta jotenkin joillakin on nykyään kadonnut täysin käsitys omasta vastuusta hoitaa asiat kuntoon.
Haista p,a,s,k,a v,i,t,u,n p,a,s,k,a-boomer. Olette koko maailmanhistorian syöpäisin sukupolvi täynnä loisia. Äkkiä nyt ja kuolkaa jo niin saamme perintörahanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Länsimaisen yhteiskunnan mittari on se, että kuinka se pitää huolta heikommistaan. Moni varmasti osaa kuvitella, mikä se huolenpidon taso on esim. Itänaapurissa tällä hetkellä. Jotta tämä huolenpito onnistuu, tarvitaan tulonsiirtoa työtä tekeviltä (verot yms.) niille, jotka ovat työtä vaille ja tarvitsevat tukea asumiseen, ruokaan jne. Jotta tämä onnistuu myös jatkossa, tarvitaan mahdollisimman monen yritystä ja halua tehdä oman osansa kaikkien hyväksi. Eli sitä yhteenkuuluvaisuutta, ei riitelyä ja pitämistä kiinni omista asioista. Pieni on tämä kansa, eikä siitä muut huolehdi kuin me itse.
Ja jos työtä tekeviä on pari miljoonaa, kustannus yhden työttömän työmarkkinatukeen on jotain 0,00008 euroa kuukaudessa. Ei luulisi kenenkään taloutta kaatavan, on palkka sitten mitä tahansa.
No miten ne muut työttömät?Lisäksi as.tuet,toimeentulotuet ja kaikki muut menot.Maksajia on vähän ja elätettäviä paljon.
Totta, olet aivan oikeassa. Pahoittelen huonoa ilmaisua. Aikoinaan omassa nuoruudessa oli tosiaan mahdollista kävellä yritykseen ja kysyä työtä. Toisinaan se jopa onnistui näin, myös omalla kohdalla. Pointti ei ollut tutkinnossa, vaan halussa oppia ja kehittyä työssään. Toki alkupalkka oli hyvin vaatimaton. Se nousi sitten ehkä osaamisen ja vuosien myötä. Ainakin nuorelle annettiin edes mahdollisuus näyttää kyntensä. Mutta joo, kuten sanoit, kyseessä oli yleensä suorittava työ, mutta siitä oli mahdollisuus nousta kuitenkin eteenpäin. Ajat ovat muuttuneet siitä paljon.