Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä teille käy kun sosiaalituet leikataan?

Vierailija
15.12.2023 |

Olen työtön työnhakija joka opiskelee omaehtoisesti uutta ammattitutkintoa, koska sairauden takia en edellisessä työssä voinut jatkaa.

Mulle käy seuraavaa: 

Yrittäjät kärsii koska en voikaan enää ostaa yhtään mitään. Sitäkään vähää, mitä ennen. 

Olin vielä töissä ollessani yhdistänyt kulutusluottoja ja säilyttänyt luottotietoni tähän mennessä. Taitaa mennä perintään kaikki, moninkertaistua, enkä pysty koskaan maksamaan niitä takaisin. Luottotiedot menee. Menee kyllä motivaatio samalla. 

Kaikki ne seuraukset mitä tulee kun ei ole luottotietoja eli mitään ei voi ostaa osamaksulla, vaikka uutta pesukonetta, jos menee rikki. Ennen siis maksoin itse vaikka tuli kalliit korot ja kulut. No, kun luottotiedot menee niin ehkä sossu maksaa sitten? Eli yhteiskunta maksaa enemmän mun asioita. Mitä järkeä...? 

Lapseni tästä tulee kärsimään eniten. Hän tarvitsee opiskellakseen esim. Läppärin, jota en voi hänelle osamaksulla ostaa... 

Ja huom: Osamaksu ei ole mitään yli varojensa elämistä vaan ainoa tapa jolla pienituloinen voi ostaa isompia tarpeellisia hankintoja. 

Mulla on kallis lääkitys, saa nähdä onko siihenkään enää sit varaa. Menee toimintakyky ja opiskelu vaarantuu, jos ei ole. Eli yritys tulla uudestaan työssä käyväksi veronmaksajaksi vaihtuu ikuisesti tuilla elävän masentuneen keppikerjäläisen elämään. 

Ja tää hyödyttää ketä...? Olin aiemmin yli 20 vuotta töissä. Aloitin teininä työnteon jo. 

Eniten pelottaa, ettei ole ruokaan rahaa. 

Kertokaas tekin, mitä teille käy? 

Kommentit (387)

Vierailija
361/387 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän tässä nyt niin läy, että töihin on lähdettävä. Olen onnistunut toimimaan kotiäiyinä ja keskittynyt harrastuksiini viimeiset 12 vuotta, pitkäaikastyötön ja monta eri tukea. Nyt ei enää rahat riitä  joten pakko ottaa tarjottua työtä vastaan.

Onko sulle muka tarjottu töitä? Jos on työtön jolle tarjotaan töitä, eikä ota sitä vastaan, tulee karenssi eli tuet katkeaa. Taidat olla joku bisnesmies joka keksii tarinoita kun et työttömän elämästä tiedä. 

Kyllä on epävirallisesti kyselty päiväkotiin töihin monta kertaa ja johonkin henkilökohtaisen avustajan hommiin. Työkkäristä ei ole tarjottu.

Vierailija
362/387 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Odotan, kohta perskokoomuspelle kysyy, miksi et ollut yhtä viisas kuin hän ja valinnut syntyä hyvinvoivaan westendiläiseen perheeseen."

Kirjoittajalle tiedoksi, että opiskelu on maksutonta ihan yliopistoa myöten. Köyhästä perheestä pääsee ihan samalla tavalla jatkamaan lukioon ja sieltä yliopistoon. Täälläkin näkee ihan liikaa sitä, että aikuiset ihmiset eivät ota vastuuta omasta elämästään vaan uhriutuvat joidenkin lapsuuden juttujen varjolla.

Kyse ei ole uhriutumisesta vaan psyykkisestä oireilusta. Millä koulutuksella on noin huono luetun ymmärtäminen? Kerroin, että lapsuuden aiheuttamat traumat ajoivat minut ( vuosien ajan tiedostamattomasti ) tekemään teinistä asti töitä ja ottamaan itsestäni siten täyden vastuun. Olen tehnyt paljon töitä jotka harvalle kelpaa. Vajaakuntoisena vielä. 

Nyt keski-iässä olen palanut loppuun, ja mulla on myös fyysisiä rajoitteita johtuen työnteosta. 

Nyt opiskelen uutta ammattia, vaikka sekin on haastavaa koska en ymmärrä matematiikkaa, ja olen edelleen oireileva joten kärsin esim. Unettomuudesta. Herään kesken unien aamuyöllä enkä saa unta enää ja sitten aamulla koulussa olen niin väsynyt etten tajua puoliakaan. 

Pelkään etten pääse matematiikasta läpi. On vain 4kk aikaa oppia kurssin asiat ja en ymmärrä niistä mitään. Suuresta osasta termejä en ole ikinä kuullut aiemmin. Se on vielä verkkokurssi eli itse pitäisi ymmärtää aineisto ja tehdä tehtävät. 

On ihan sama mitä ajattelen lapsuudestani, psyykkiset oireilut jatkuvat. 

Luin toisesta ketjusta että taloushallinnossa on työvoimapulaa,  metallialalla ja hoitoalalla. Mikään noista ei sovellu, en pärjäisi koulussa enkä töissä. 

Lisäksi, vaikka koulutus on ilmaista, eläminen ei ole. 

Mulla on lääkärinlausunto etten voi opintojen ohella tehdä töitä jonka TE-toimisto on hyväksynyt, mutta silti keskustelupalstan hyväosainen tietää paremmin. Entiset työkaveritkin tiesi paremmin aina toisten asiat ja kiusasivat. Vähentäkää kiusaamista työpaikoilla niin ehkä siellä pystyy olemaan kauemmin. 

T: AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/387 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän tässä nyt niin läy, että töihin on lähdettävä. Olen onnistunut toimimaan kotiäiyinä ja keskittynyt harrastuksiini viimeiset 12 vuotta, pitkäaikastyötön ja monta eri tukea. Nyt ei enää rahat riitä  joten pakko ottaa tarjottua työtä vastaan.

Onko sulle muka tarjottu töitä? Jos on työtön jolle tarjotaan töitä, eikä ota sitä vastaan, tulee karenssi eli tuet katkeaa. Taidat olla joku bisnesmies joka keksii tarinoita kun et työttömän elämästä tiedä. 

Kyllä on epävirallisesti kyselty päiväkotiin töihin monta kertaa ja johonkin henkilökohtaisen avustajan hommiin. Työkkäristä ei ole tarjottu.

No mene sitten niihin, jos kerran työkyky sen sallii ja on riittävä koulutus. Kaikilla näin ei ole eikä sovellu edes koulutukseen. Katsotaan kauanko noilla aloilla työkykysi säilyy ja jutellaan sitten uudestaan. Kun muita ketjuja lukee niin saa tietää että noilla aloilla on jatkuvasti henkilökunta sairaslomilla ja muut tekevät heidänkin työnsä. 

Vierailija
364/387 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain pikkukaupungissa kaksio 20k, Helsingissä koirankoppi 200k. Helsingissä töitä, pikkupaikkakunnassa töitä, jos tuuri käynyt ja pitää toivoa, ettei se ainoa iso yritys, eli työllistäjä, mene nurin, niin kuin nyt käy monesti. Ei kannata menettää yöuniaan minun juomisen tai syömisen suhteen. Onneksi on kiva työpaikka, terveys ja elämä muutenkin hymyilee. Kaikkea hyvää myös sinulle.

Vierailija
365/387 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tahallaan tukien varassa elävien takia näitä kivuliaita leikkauksia varmasti on tehtykin. Kyllä meistä jokainen taitaa tuntea sellaisia, joten kyse ei ole pienestä joukosta ihmisiä. Ja onhan se ihan itsestään selvää, että kun ajat tiukkenevat, kaikki tällainen muiden kustannuksella perusteettomasti eläminen koetetaan leikata."

Mutta sehän tässä juuri huvittavinta onkin että juuri tällaisten tukikeplottelijoiden elämä ja tukitaso pysyy täysin ennallaan tai jopa nousee kun toimeentulotukeen tulee indeksikorotus. Joo joo, on puhuttu että harkinnanvaraista ei saisi enää ökyvuokriin ja että tulee joku työvelvoite mutta oikeasti, tuleeko muka? Jos mitään tällaista ei ole tulossa niin nimenomaan näiden keplottelijoiden elämä jatkuu aivan kuten ennenkin... 

Vierailija
366/387 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä ap opintoihin! Itse opiskelen kolmatta tutkintoa kuntoutusrahalla. Aiempiin ammatteihin meni työkyky. Vielä on 2v opintoja edessä, 1,5v koulua käyty. Eikö tuossa verkkokurssissa ole ollenkaan opetusta? Edes etänä että voisi kysyä asioita jotka ovat epäselviä? Monista perusasioista löytyy myös youtubesta opetusvideoita, näin kertaan itse esim ruotsin kun edelliset opiskelut siltä saralta on lukioajoilta. On hienoa että opiskelet ja yrität päästä elämässä eteenpäin 👍! 

Vierailija
367/387 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi on elintasoltaan paljon jäljessä muita pohjoismaita. Tätä eroa on viimeiset vuodet ylläpidetty velkarahalla. Nyt paljastuu totuus ja alkaa maksun aika. Mutta, elintasomme ja koulutustasomme on taas hurjasti edellä monia muita maita. Monessa maassa ei ole mitään tukia. Vaikka työttömällä (myös työssäkäyvällä pienituloisella), sairaalla ja monella muulla tekee nyt tiukkaa, niin ei täällä oikeasti nälkään kuole, jos ei itse sitä halua. Eikä täällä ole sotatila päällä. Vähän suhteellisuudentajua joillekin, kiitos. Kyllä apua löytyy. Jotta tästä syvästä suosta päästään, työn tekemisen (=verojen maksaminen yhteiseen hyvään) on vaan oltava kannattavampaa ja houkuttelevampaa kuin erinäisillä tuilla sitä tekemättä. Ne, jotka eivät töihin kykene sairauden tms takia, heitä pitää aina auttaa. Ja juuri siihen tarvitaan niitä inhottuja verorahoja.

Mistähän tämä hokema tuli iltalehtiin ennen vaaleja ettei muissa olisi tukia. Monessa maassa on mm; Iran ja Italia on perustulo käytössä, Saksassa isommat lapsilisät puhumattakaan Tanskasta ja Norjasta. 

Kyse on tulojen kiertokulusta, silloin yrityksistä ostetaan ja palkataan työntekijä. 

Suomessa ei ole varaa kuluttaa.

Vierailija
368/387 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi on elintasoltaan paljon jäljessä muita pohjoismaita. Tätä eroa on viimeiset vuodet ylläpidetty velkarahalla. Nyt paljastuu totuus ja alkaa maksun aika. Mutta, elintasomme ja koulutustasomme on taas hurjasti edellä monia muita maita. Monessa maassa ei ole mitään tukia. Vaikka työttömällä (myös työssäkäyvällä pienituloisella), sairaalla ja monella muulla tekee nyt tiukkaa, niin ei täällä oikeasti nälkään kuole, jos ei itse sitä halua. Eikä täällä ole sotatila päällä. Vähän suhteellisuudentajua joillekin, kiitos. Kyllä apua löytyy. Jotta tästä syvästä suosta päästään, työn tekemisen (=verojen maksaminen yhteiseen hyvään) on vaan oltava kannattavampaa ja houkuttelevampaa kuin erinäisillä tuilla sitä tekemättä. Ne, jotka eivät töihin kykene sairauden tms takia, heitä pitää aina auttaa.

Koulutuksesta on leikattu ja Pisa-tulokset laskeneet. Olen ammattikoulussa ja siellä asiat ehditään luennoida vain kerran ja opettaja ehdotti YouTube-videoita joita voi katsoa lisäksi. Tuolla toisessa keskustelussa jossa porukka kertoo, miksi heidän alallaan on työvoimapula, ihmetellään, miksi amiksesta valmistuneet ei nykyään osaa mitään. 

Itse pelkään etten pääse matematiikasta läpi, mutta ilmeisesti he päästävät koulun rahoituksen takia läpi, vaikka en mitään oppisikaan? 

Moni osatyökyvytön tai kokonaan työkyvytön ei saa Kelalta sairaspäivärahaa tai työkyvyttömyyseläkettä. Omatkin hakemukseni hylättiin vaikka toimitin usean eri lääkärin B-lausunnon, ja psykiatrian poliklinikalta hoitoni siirrettiin omaan terveyskeskukseen. Psykiatri joka kirjoitti lausunnon että en pysty opintojen ohella töihin, sanoi ettei kannata hakea jatkoa sairaslomaan ja yrittää saada sitä myönnetyksi vaan kannattaa ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi vaikka on työkyvytön ja toimintakyky on alentunut. 

No, ilmoittauduin ja hain kouluun. Nyt sitten taistelen terveysvaivojeni kanssa siellä. 

Lopulta Kela myönsikin ne menneet sairaslomat, mutta olin jo mennyt ns. Eteenpäin. Jaksaminen on mulla niin huonoa ja uniongelmat pahoja, stressitaso korkea, että mm. Itkeskelen koulussa. Fyysisten vaivojen takia mulla on siellä vaikeuksia portaissa. Jos pitää seistä kauan, mun on pakko vain istua. 

Eli jatkan sitä samaa suorittamista edelleen minkä psykiatri on multa kieltänyt ja perhe kärsii kun en kotona jaksa mitään ja olen ärtynyt. 

On ajan kysymys milloin en vain enää suoriudu.

Jos niin käy, joudun roikkumaan sairaana työttömyystilastoissa ja TE-toimiston työkokeiluihin tai " kuntouttavaan " työtoimintaan jossa taittelen jotain paperilennokkeja mielenterveys - ja päihdeongelmaisten yms sairaiden kanssa. Se on se " hoito " mitä nykyään saa. 

En tiedä missä pilvilinnassa elät, mutta tuo mitä höpötät ei ole todellisuutta. Jotkut aivovammapotilaatkaan eivät pääse työkyvyttömyyseläkkeelle. 

Miten mä pärjäisin työelämässä jossa tehdään töitä vajaalla miehityksellä koska ei haluta palkata riittävästi työvoimaa? Enkä ole enää nuori. Hain ennen koulua hanttihommia niin ei mulle ees vastattu. 

Vierailija
369/387 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Tahallaan tukien varassa elävien takia näitä kivuliaita leikkauksia varmasti on tehtykin. Kyllä meistä jokainen taitaa tuntea sellaisia, joten kyse ei ole pienestä joukosta ihmisiä. Ja onhan se ihan itsestään selvää, että kun ajat tiukkenevat, kaikki tällainen muiden kustannuksella perusteettomasti eläminen koetetaan leikata."

Mutta sehän tässä juuri huvittavinta onkin että juuri tällaisten tukikeplottelijoiden elämä ja tukitaso pysyy täysin ennallaan tai jopa nousee kun toimeentulotukeen tulee indeksikorotus. Joo joo, on puhuttu että harkinnanvaraista ei saisi enää ökyvuokriin ja että tulee joku työvelvoite mutta oikeasti, tuleeko muka? Jos mitään tällaista ei ole tulossa niin nimenomaan näiden keplottelijoiden elämä jatkuu aivan kuten ennenkin... 

Niinpä. Jotkut narkomaanit työttömät työnhakijat ei edes tiedä paljonko kello on. Haluan nähdä kun sellainen yrittää tehdä työvelvoitetta!

Ei kun hetkinen!

Olen nähnyt kun sellainen yritti käydä kuntouttavassa työtoiminnassa: Hänet potkittiin ulos sieltä, kun oli päihtyneenä siellä. 🤪

Haluan myös nähdä sen yrittäjän, joka näitä palkkaa. 

Vierailija
370/387 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ei käy mitenkään. En ole koskaan saanut muita tukia kuin aikoinaan lapsilisät. Olen nuoresta asti tehnyt töitä, aluksi mitä sattui saamaan. Nyt olen eläkkeellä ja tulen mukavasti toimeen.

Ymmärrän kyllä, että maailma on muuttunut.  Kun minä olin työikäinen,  niin sai olla työssä, kun hoiti hommat. Nykyisin on kovin epävakaista työmarkkinoilla. Ja ei makseta palkkaa, jolla tulisi toimeen. Ja pahempaan suuntaan ollaan menossa. Häkämies ja kumppanit painostavat persuja ja orpopoikaa. 

Toivon, että ihmiset hakisivat töitä, mitä tahansa rehellistä, parempi pienikin palkka kuin ei mitään.

Vierailija
371/387 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitenkään.  Aina olen elänyt p------a, kun ei opiskelut ole sujuneet enkä ole töitä saanut.

Vierailija
372/387 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään. Asumistuki varmaan pienenee, vaikka vähän saan sitä jo nyt. Olen hyvässä työssä ja säästössä on rahaa myös, niin pärjään kyllä 

Vierailija
373/387 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ketuta työssäkäynti enää niin paljon, kun tiedän että kotonamakaajat eivät saa ihan yhtä hyvää elintasoa muiden piikkiin.

Sinulle toivon työkykyä heikentävää sairautta ja irtisanomista seuraavissa muutosneuvotteluissa :)

Kuka sitten sun tuet maksaa?

Vierailija
374/387 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaikuta mitenkään. Ollaan kohta 50v. ja tukia saatu viimeksi opiskelijoina vuosituhannen alussa.

Vierailija
375/387 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, miten puolisosi osallistuu?

Ai mutta tarpeeton kysymys... taidat olla niitä jotka porsii kenelle tahansa (lapsi mainittu) eli vaikka sitten huonon miehen kanssa. Asenne "yhteiskunta maksaa kyllä" on valitettavan tavallinen, mutta onneksi se loppuu nyt.

Vierailija
376/387 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Jotkut narkomaanit työttömät työnhakijat ei edes tiedä paljonko kello on. Haluan nähdä kun sel

Narkomaaneilta tuet pois. Tukien saamisen ehtona pitäisi olla se, että pitää itsensä työkuntoisena.

ohis

Vierailija
377/387 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähentäkää kiusaamista työpaikoilla niin ehkä siellä pystyy olemaan kauemmin. 

--

En ole miesvaltaisilla aloilla havainnut kiusaamista. Kerro tarkemmin, missä tuota kiusaamista on esiintynyt?

Vierailija
378/387 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kolmen teinin vanhempi, nyt pitkäaikaistyötön, joten työhön pääsy taitaa vain tulla vaikeammaksi koko ajan.

Eli lapsikorotukset pois, kohta yhden lapsilisä loppuu, lapset ovat liian vanhoja ja niitä on liian vähän että lapsilisän korotukset osuisivat meille. Eli lasten elättäminen jää puolison vastuulle lähes täysin (rahalliselta osalta) ja hän joutuu myös elättämään minua, koska työmarkkinatuella ei saa maksettua asumisesta omaa osaani, puhelinlaskua, vakuutuksia, ruokaa, vaatteita ym normaalin elämän kuluja. 

Toimeentulotukea tai asumistukea ei saa omaan asuntoon ja koska puoliso on töissä. 

Eli en ole enää yksilönoikeuksien piirissä, erikoista. 

Tuskin olen ainoa.

Vierailija
379/387 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuollessamme olemme kaikki samalla viivalla, emme saa kirkkaampaa kruunua vaikka emme olisi ikinä tukia käyttäneet. Elämä ei armahda. Lohtua ei saa siitäkään että raatoi töissä 60-tuntisia viikkoja.

Vierailija
380/387 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei käy mitenkään. En ole sossun tukien käyttäjä. Tai käy, saan noin 400-500 euroa enemmän käteen, kuten kaikki työssäkäyvät ensi vuonna. En muista muiden hallitusten osalta aikaa, jolloin tavallinen työssäkävijä olisi palkittu. Aina vaan rikkaita tai köyhiä.

Olen vuosia satsannut terveyteeni päivittäin aikaa ja rahaa, toivottavasti saan olla terve jatkossakin.

Hallitus tekee kipeitä päätöksiä edellisen hallituksen holtittoman rahankäytön vuoksi. Mutta tarkoitus on ajaa ihmiset töihin. Kaikki tietävät, että tuet ovat liian suuret, jos loisimalla kotona, pystyy elämään. Siihen on totuttu, mutta se ei ole tarkoitus, eikä ihmiselle itselleenkään hyväksi.

Jos et ole rikas (periä?) tai puolison elätti, joudut elättämään työllä itsesi. Näin se vaan menee.

No voehan perä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi yhdeksän