Mitä teille käy kun sosiaalituet leikataan?
Olen työtön työnhakija joka opiskelee omaehtoisesti uutta ammattitutkintoa, koska sairauden takia en edellisessä työssä voinut jatkaa.
Mulle käy seuraavaa:
Yrittäjät kärsii koska en voikaan enää ostaa yhtään mitään. Sitäkään vähää, mitä ennen.
Olin vielä töissä ollessani yhdistänyt kulutusluottoja ja säilyttänyt luottotietoni tähän mennessä. Taitaa mennä perintään kaikki, moninkertaistua, enkä pysty koskaan maksamaan niitä takaisin. Luottotiedot menee. Menee kyllä motivaatio samalla.
Kaikki ne seuraukset mitä tulee kun ei ole luottotietoja eli mitään ei voi ostaa osamaksulla, vaikka uutta pesukonetta, jos menee rikki. Ennen siis maksoin itse vaikka tuli kalliit korot ja kulut. No, kun luottotiedot menee niin ehkä sossu maksaa sitten? Eli yhteiskunta maksaa enemmän mun asioita. Mitä järkeä...?
Lapseni tästä tulee kärsimään eniten. Hän tarvitsee opiskellakseen esim. Läppärin, jota en voi hänelle osamaksulla ostaa...
Ja huom: Osamaksu ei ole mitään yli varojensa elämistä vaan ainoa tapa jolla pienituloinen voi ostaa isompia tarpeellisia hankintoja.
Mulla on kallis lääkitys, saa nähdä onko siihenkään enää sit varaa. Menee toimintakyky ja opiskelu vaarantuu, jos ei ole. Eli yritys tulla uudestaan työssä käyväksi veronmaksajaksi vaihtuu ikuisesti tuilla elävän masentuneen keppikerjäläisen elämään.
Ja tää hyödyttää ketä...? Olin aiemmin yli 20 vuotta töissä. Aloitin teininä työnteon jo.
Eniten pelottaa, ettei ole ruokaan rahaa.
Kertokaas tekin, mitä teille käy?
Kommentit (387)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei käy mitään. Olen vakityössä ja jos tulee kenkää, hyvätuloinen puoliso elättää.
Minä otin mieheni pyynnöstä lopputilin jo kaksi vuotta sitten. Ei ole rahasta kiinni.
Minulla on maailman ihanin mies. Leivon sille pullaa ja pidän kodin puhtaana.
Otatko suihin ja annatko anaalia? Ai niin ja nieletkö?
Kysymyksesi on hieman agressivinen ja henkilökohtainen, mutta vastaan kaikkiin kohtiin myöntävästi.
Ainoa korjattava kohta tuossa on tuo järjestys. Eli ensin anaalia, sitten otan poskeen ja kyllä, nielen joka tipan.
ps. tuliks pojulla kuti pöksyyn?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiva tietää, kuinka todellisia nämä kommentit ovat. Jotkut kamppailevat varmasti hädissään opiskelun, sairauden, työttömyyden tai muun myrskyn keskellä. Sitten on näitä (osa provoja) tarinoita, kun on niin ihanaa olla himassa tekemättä mitään ja kela / sossu maksaa kaiken.
Mä ajattelen niin, että ne jotka sanoo että ovat tahallaan tukien varassa ovat toivonsa menettäneitä mieleltään sairaita jotka uskottelevat itselleen, että haluavat elää niin, ettei se tuntuisi pahalta. Ja sitten haluavat katkerina toitottaa sitä ääneen ärsyttääkseen paremmin pärjääviä. Kateellisina.
Siitä nyt maksetaan kaikki vaikka tuo porukka on vähemmistö.
Kela ja sossu " maksaa kaiken " tarkoittaa siis sitä, että ne maksaa sen minimin ja sitten työkkäri saattaa laittaa pakollisille kursseille tms. Eihä
Miten määrittelet tahallaan tukien varassa elävän?
Minä otin pikavipin saadakseni työturvakortin voimaan, auton kuntoon ja ruokakaapit täyteen viimeksi kun työt alkoivat. Lopulta napsahti kun yli vuoden duunin jälkeen sai tapella sellaisesta asiasta kuin turvakengät. Kyseessä ei ollut istumatyö. En valittanut liittoon vaan jätin paskiaiset omaan arvoonsa.
Olenko työnvälttelijä jos en enää levitä pakaroitani vuokrafirmoille, vaan etsin hyvää työpaikkaa?
Vierailija kirjoitti:
Minula ei ole koskaan ollut työmarkkinatuella varaa elättää koiraa eikä varaa pitää autoa ja aina pari viikoa piti olla rahattomana syöden pelkkää perunaa ja näkkileipää niin ei helvetti kuinka olisi vielä ollut varaa autoon ja tai koiraankin.
Niin no mistä oot saanut ylipäätään päähäsi että muilla on?
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi ihmettelen että jos vanhempi jää yllättäen työttömäksi niin onko jonkun mielestä oikein viedä lasten lemmikki piikille? Mahdollisimman paljon traumoja köyhien lapsille etteivät varmasti jaksa?
Ei sekään ole oikein että muitten pitäisi toisten lemmikitkin elättää. Turha aina vedota niihin lapsiin, lähinnä kyllästyttää ne lapsi ulinat.
Miten aloittajalla ei ole poskettomia säästöjä 20 vuoden työuran jälkeen?
Vierailija kirjoitti:
Ap, mulle ei käy mitenkään, mutta kannan huolta teistä kaikista joihin nämä leikkaukset osuvat. 💔 Mä olisin henk.koht. valmis maksamaan enemmän veroja tms, ettei niitä kuritettaisi enää yhtään enempää joilla ennestäänkin on jo vaikeaa selviytyä. Mä joo elän kuin porvari, mutta en jaa samoja ajatuksia kuin porvaripuolueet. Vereslihalla olen kun ajattelen miten muutaman läheiseni jo ennestään vaikeaa asemaa kurjistetaan. Yritän auttaa minkä voin, mutta määräänsä enempää en minäkään kykene. 😞
Minä en. Exäni on jo yli 15 vuotta vältellyt työtä, jotta ei tarvitsisi osallistua meidän yhteisten lastemme kuluihin, ja jotta voisi sitten kupata yhteiskunnalta kaikki mahdolliset tuet "koska ei ole tuloja". Kyseessä ihminen, jolla pätevyys kolmeen eri alan työhön, ja joka on äärettömän fiksu, hyväkuntoinen ja jaksava. Siirtyi palkansaajasta yrittäjäksi, jotta voi pimittää virallisia palkkatuloja. Nykyinen kumppaninsa on samaa kastia - akateemisesti koulutettu hyvin työllistävälle alalle, mutta tekee yrittäjänä työtä jolla ei tienaa edes elantoaan. Ok, näiden pulusten valinta oli ehkä tehdä työtä jota haluavat tehdä, mutta sillä hinnalla, että kuppaavat yleistä asumistukea ja harkinnanvaraista toimeentulotukea yritystensä hiljaisina kuukausina. Eikä tosiaan omien lasten elatukseen ole varaa osallistua.
Wituttaa tehdä pitkää päivää töitä ja maksaa veroja, kun tietää, että verorahoillani elätetään tällaisia lusmuja.
En väitä, että kaikki tukien saavat ovat lusmuja. Mutta näen hallituksen toimilla sen tarkoituksen, että lusmuilua oikeasti koetetaan karsia, mikä onkin oikeudenmukaista. Valitettavasti monen vakavan sairauden tai muun syyn vuoksi heikkoon asemaan päätyneen leipä kapenee siinä samalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä. Olen yrittänyt käydä kouluja, mutta en saa töitä. En saa kuin työmarkkinatukea ja elän sukulaisen nurkissa. Osallistun pienestä rahastani ruokaan. En tiedä paljonko työmarkkinatukeni alenee, mutta alan olla itkun partaalla. Olen myös perussairas ja se estää tekemästä raskaimpia töitä/ajamasta autoa. Et.. emt.. kiva viljellä itsemurha-ajatuksia joulun alla..
Juuri tuollaisten toivotaankin päätyvän itsemurhaan. Tuottamaton loppuelämänsä. Todella kalliiksi tulee. Kyllä nämä uudistukset/leikkaukset ovat ihan tarkkaan harkittuja. Eläkeläisiltä emme voi leikata, koska heitä on niin paljon, emmekä halua menettää äänestäjiämme.
Saisitpa syövän. Tai itseasiassa olet syöpä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiva tietää, kuinka todellisia nämä kommentit ovat. Jotkut kamppailevat varmasti hädissään opiskelun, sairauden, työttömyyden tai muun myrskyn keskellä. Sitten on näitä (osa provoja) tarinoita, kun on niin ihanaa olla himassa tekemättä mitään ja kela / sossu maksaa kaiken.
Mä ajattelen niin, että ne jotka sanoo että ovat tahallaan tukien varassa ovat toivonsa menettäneitä mieleltään sairaita jotka uskottelevat itselleen, että haluavat elää niin, ettei se tuntuisi pahalta. Ja sitten haluavat katkerina toitottaa sitä ääneen ärsyttääkseen paremmin pärjääviä. Kateellisina.
Siitä nyt maksetaan kaikki vaikka tuo porukka on vähemmistö.
Kela ja sossu " maksaa kaiken " tarkoittaa siis sitä, että ne maksaa sen minimin ja sitten työkkär
No, olen aikanaan elämässäni kohdannut tasan yhden ihmisen, joka itse sanoi että ei halua mitään töitä vaan mieluummin istuu kotona tekemässä musiikkia minimituilla. En tiedä oliko se vain puhetta. Enkä tiedä kauanko sitä vaihetta kesti. Nuorena voi ajatella kaikenlaista.
En mä tuomitse häntäkään. Kaikki ihmiset ei vain pärjää työelämässä.
Hän oli muutenkin tosi outo. Suomi24 Treffit löytö jonka kanssa menin treffeille.
Enkä mä suakaan tuomitse. Oon ollut monissa mua riistävissä työpaikoissa eikä sellainen enää sovi mun mielenterveydelle.
Lähinnä tässä tarkoitin sellaisia jotka huutelee ettei tahdo minkäänlaista työtä ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Länsimaisen yhteiskunnan mittari on se, että kuinka se pitää huolta heikommistaan. Moni varmasti osaa kuvitella, mikä se huolenpidon taso on esim. Itänaapurissa tällä hetkellä. Jotta tämä huolenpito onnistuu, tarvitaan tulonsiirtoa työtä tekeviltä (verot yms.) niille, jotka ovat työtä vaille ja tarvitsevat tukea asumiseen, ruokaan jne. Jotta tämä onnistuu myös jatkossa, tarvitaan mahdollisimman monen yritystä ja halua tehdä oman osansa kaikkien hyväksi. Eli sitä yhteenkuuluvaisuutta, ei riitelyä ja pitämistä kiinni omista asioista. Pieni on tämä kansa, eikä siitä muut huolehdi kuin me itse.
Ja jos työtä tekeviä on pari miljoonaa, kustannus yhden työttömän työmarkkinatukeen on jotain 0,00008 euroa kuukaudessa. Ei luulisi kenenkään taloutta kaatavan, on palkka sitten mitä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Myyn asuntoni ja menen vuokralle, saan asumistukea. En nykyhallituksen aikana osallistu mihinkään. Hae kaikki tuet. Vihaan Purraa ja Orpoa.
Tämä juuri. Raippa ei todellakaan auta. Eläinkään ei raippaa tottele. Kaikki kääntyy päinvastoin. Jopa Sipilä puhui jotain yhteisistä talkoista. Yritti edes kannustaa kansaa niihin. Nyt ei kukaan kannusta, ei pahoittele, ei selittele. Raippaa vaan ja odotetaan, että kansa nöyrtyy. Ei nöyrry. Viha vaan kasvaa. Ihmisiltä viedään ihmisarvo ja on aivan oikein tuntua suuttumusta siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä. Ryöstän, varastan hakkaan. Ihan sama miten mun käy. Ei kiinnosta enää.
Ainakin tulee kalliimmaksi teille veronmaksajille, se on pääasia.
LOL. Surkimus. Emme ole sinusta paskapäästä elatusvastuussa.
Paitsi jos joutuu vankilaan. Sitten elatusvastuun määrä on jotain 200-300euroa/vrk. Eli 6-9 tonnia/kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, mulle ei käy mitenkään, mutta kannan huolta teistä kaikista joihin nämä leikkaukset osuvat. 💔 Mä olisin henk.koht. valmis maksamaan enemmän veroja tms, ettei niitä kuritettaisi enää yhtään enempää joilla ennestäänkin on jo vaikeaa selviytyä. Mä joo elän kuin porvari, mutta en jaa samoja ajatuksia kuin porvaripuolueet. Vereslihalla olen kun ajattelen miten muutaman läheiseni jo ennestään vaikeaa asemaa kurjistetaan. Yritän auttaa minkä voin, mutta määräänsä enempää en minäkään kykene. 😞
Minä en. Exäni on jo yli 15 vuotta vältellyt työtä, jotta ei tarvitsisi osallistua meidän yhteisten lastemme kuluihin, ja jotta voisi sitten kupata yhteiskunnalta kaikki mahdolliset tuet "koska ei ole tuloja". Kyseessä ihminen, jolla pätevyys kolmeen eri alan työhön, ja joka on äärettömän fiksu, hyväkuntoinen ja jaksava. Siirtyi palkansaajasta yrittäjäksi, jo
Tyhmänä pääsit exäsi lasten siittäjäksi ja maksajaksi ja tyhmästä päästäsi kärsii koko ruumis. Kyllähän minuakin vituttaisi jos olisi noin käytetty hyväksi mutta onneksi en ole niin tyhmä ollut että kukaan olisi kyennyt sellaiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en saa tukia, mutta kun niitä ex-vaimolta poistuu useita satasia, lapseni tulevat kärsimään hänen viikoillaan entistä pahemmasta köyhyydestä. Luonnollisesti omat elatusmaksuni nousevat ja kun ennestään on jo tiukkaa, lapseni tulevat kärsimään myös minun viikoillani köyhyydestä entistä pahemmin. (Ex-vaimoa ei töihin saa eikä kukaan häntä palkkaisikaan.) Toimeentulotukeakaan hän ei saa, koska lapsilla on säästöjä jotka pitäisi käyttää ensin pois mikä on suorastaan sairasta. Ei lasten pidä joutua maksamaan omaa ja vanhempansa elämistä, vaan sukulaiset ovat antaneet rahaa heidän tulevaisuuttaan varten heidän omaan käyttöönsä, ajokorttia varten yms.
Toki hallituksen muut heikennykset vaikuttavat suoraankin minuun, mm. työmatkakulujen omavastuun lisäys ja lukuisat muut muutokset. Työttömäksi jos jään, niin kaulakiikku on väistämätön seuraus, kun ei se kaukana ole nytkään
Jos en pysty lapsiani elättämään ja heille kotia tarjoamaan, ei minulla ole enää mitään virkaa. Henkivakuutusrahat sentään saisivat.
Vierailija kirjoitti:
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
No mulle ei käy muuta kuin se, että oma "hömppään" (esim kampaajalla käynnit, ravintoloissa syömiset yms) kuluttamiset vähenee, koska luonnollisesti mieluummin autan omia lähipiirissäni olevia, joille nämä muutokset kolahtaa ja kovaa. K-kauppias kiittää, kun omien ostosteni lisäksi tilaan vielä muutamalle muullekin sieltä ruokia ja muita päivittäistavaroita.
Eli kampaaja tekee konkan ja muuttuu työttömäksi ja sinulla ei ole varaa käydä K-kaupassa kun hinnat on kalliimpia kuin muualla eli K-kauppias tekee myös konkan.
Se on vähän sellainen ketjureaktio. Ne, jotka olivat aikuisia 90-luvun laman aikana, muistavat kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Seuraavalla hallituksella on edessä melkoinen urakka, kun se joutuu korjaamaan Purran tekemiä vahinkoja. Nuoret joutuvat Orpon ja Purran vahinkojen maksajiksi. Purra on historian ylimielisin ministeri. Hän lupasi ennen vaaleja, että köyhiltä ei leikata, saadakseen ääniä. Nyt ollessaan hillotolpalla, hän ei edes vaivaudu peittelemään inhoaan köyhiä kohtaan. Purra tietää, että ura on ohitse, tämän hallituskauden jälkeen, joten nyt hän tekee kaikkensa, että köyhät kurjistuvat mahdollisimman paljon.
Kyllä Sannukkanne veti pohjat mitä ylimielisyyteen tulee, P. Askin pääministeri mitä on ollut, mutta onneksi siitä sentään päästiin eroon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei käy mitään. Olen vakityössä ja jos tulee kenkää, hyvätuloinen puoliso elättää.
Minä otin mieheni pyynnöstä lopputilin jo kaksi vuotta sitten. Ei ole rahasta kiinni.
Minulla on maailman ihanin mies. Leivon sille pullaa ja pidän kodin puhtaana.
Otatko suihin ja annatko anaalia? Ai niin ja nieletkö?
Kysymyksesi on hieman agressivinen ja henkilökohtainen, mutta vastaan kaikkiin kohtiin myöntävästi.
Ainoa korjattava kohta tuossa on tuo järjestys. Eli ensin anaalia, sitten otan poskeen ja kyllä, nielen joka tipan.
ps. tuliks pojulla kuti pöksyyn?
Se on aggressiivinen.
Vierailija kirjoitti:
Myyn asuntoni ja menen vuokralle, saan asumistukea. En nykyhallituksen aikana osallistu mihinkään. Hae kaikki tuet. Vihaan Purraa ja Orpoa.
Pysy vain omassa kämpässä. Et saa asumistukea tai mitään muutakaan ennen kuin tilillä on alle 10 000 euroa.
Ai että mitä käy? No toivottavasti tulovero pienenee ja työnteosta palkitaan paremmin. Vaikka prossalla jos tippuis, niin jäis se seittemänkymmpiä enemmän huvituksiin, jotka osaltaan pyörittää taloutta.
Joka viides teksti täällä saa lopettamaan tämän lukemisen. Ja vastaavat.
Kyllä varmasti menettää, jos tapattavat eläkeläisten rakkaita lapsia. Hanki sydän, mutta sitä ei ostetakaan rahalla.