Moni yhdeksäsluokkalainen osaa ratkaista vain alakoulutason matematiikan tehtäviä
Moni yhdeksäsluokkalainen osaa ratkaista vain alakoulutason matematiikan tehtäviä.
Tämä otsikko uutisissa pisti miettimään.
Eikö tähän jo pitäisi herätä ihan tavis koululaisten vanhemmat ? Ja petrata vanhempina ?
(Opeta vaikka itse).
Jokainen ymmärtää, ketä tulevaisuudessa ja nytkin jo, palvelee tyhmät ihmiset !!
lammaslaumaa on helppo viedä, ne ei ajattele.
Kommentit (53)
Tämän vuoksi maailma on kiihtyvällä tahdilla muuttumassa vaaralliseksi paikaksi sivistyneille ja psyykkisesti terveille ihmisille.
Vierailija kirjoitti:
Omituista jos asia huomataan vasta 9.llä.
Miten noin huono oppilas voi selvitä kokeista ja päästä luokalta?
Tämä näin.
Vai onko kokeiden arvostelu jo niin radikaalisti muuttunut että niistä pääsee läpi kunhan on vain paikalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johtuu varmaan siitäkin, että ala-asteen matematiikan opetus on nykyään ihan outoa. Katsoin joskus kun siskon lapsi teki tehtäviä, enkä ymmärtänyt niistä mitään. Miksi ei opetella perusjuttuja? Laskusääntöjä, kertotaulua jne?
Ehkä nyt sitten oli kyse siitä sinun ymmärryksestä? Kyllä minun lapset ovat opetelleet laskusääntöjä ja kertotaulua. Mutta aina on joukossa ollut joku haastavampi, soveltava tehtävä. Mutta tämän ideahan on se, ettei ne osaavammat tylsisty.
Sinuna olisin huolissani, jos et ymmärrä ala-astematematiikka, enkä syyttelisi koulua.
Ala-asteella olikin ihan erilainen matikka. Myös alakoulun alkaessa. Muutos tapahtui noin viisi vuotta sitten. Itse opetin lapselleni matikan aina kotona ennakkoon vanhoilla opeilla, koska matikan uusi opetustapa oli selkeästi ihan pöljä. Eri.
Vierailija kirjoitti:
Ysillä tehdään kansalliset kokeet matikasta, äikästä ja joistain muistakin aineista ja luultavasti tulokset tulee tästä. Opettajat huomaavat taatusti yksittäisen oppilaan ongelmat, mutta jos lapsea ei koulu kiinnosta eikä vanhemmat tue niin ei siellä koulussa asialle mitään voida. Ysillä sitten opettajat siirtää suurimmat ongelmatapaukset kymppiluokalle (nyk. Valma) ja homma selvä. Vika ei mielestäni ole yksin koulussa, vaan myös meissä vanhemmissa.
Vierailija kirjoitti:
Onko aloitteen tekijällä lapsi 9v? Minulla ei. Joten asia minua ei huolestuta.
Minun lapseni ovat aikuisia, mutta kyllä minua huolettaa, jos tulevaisuudessa asioistani päättää joku koulunsa rimanalta mennyt tyhmä ihminen.
ihminen, joka ei ole tutkinut ja tutustunut asioihin. Tekee päätökset lammasmaisesti mitään ajattelematta.
Vierailija kirjoitti:
Koulun tehtävä on kyllä opettaa. Opetuksen taso ei voi olla kovin laadukasta jos kerran yläkoululaiset ei kykene laskemaan kuin alakoulun matematiikkaa.
Lähinnä herää kysymys että miksi näille oppilaille ei ole järjestetty riittävää tukiopetusta?
"Voit viedä varsan joelle, mutta et voi pakottaa sitä juomaan."
Vierailija kirjoitti:
"Armovitoset"!
Matikka on siitä hankalaa, että aiempi pitää osata, jotta voi ymmärtää uutta. Osa tippuu kärryiltä vitosella tai kutosella ja rämpii läpi yläkoulun. Osa näistä jatkaa lukioon, sillä muut aineet voi kyllä sujua. Sitten onkin iso haaste, kun pitäisi yhden kurssin aikana kiriä viiden vuoden matikat. Matematiikkaa on hankala opettaa, jos oppilas ei halua. Se vaatii itsenäistä, sinnikästä ponnistelua, ja sitä ei moni halua. Osalle matikka on helppoa, mutta monelle tosi vaikeaa. Jos lisäksi puuttuu vielä motivaatio, on tilanne hankala.
Minulla on oli kymppi matikassa yläasteella, amiksessa ja ylioppistossa. En silti ole päässyt töihin mihinkään. Tein matikkatehtävät aina 15 minuutissa kun muut teki tunnissa.
No ei yllätä, koska tämän päivän insinöörit eivät osaa edes niitä.
Vierailija kirjoitti:
Koulun tehtävä on kyllä opettaa. Opetuksen taso ei voi olla kovin laadukasta jos kerran yläkoululaiset ei kykene laskemaan kuin alakoulun matematiikkaa.
Lähinnä herää kysymys että miksi näille oppilaille ei ole järjestetty riittävää tukiopetusta?
Aika kuvaavaa, että poika oli eilen koulussa vain muutaman muun oppilaan kanssa, koska bussit olivat lakossa. Matematiikan tunnin jälkeen hän kertoi, että ensimmäisen kerran oikeasti oppi jotain kun ei ollut hirveä älämölö luokassa. Lukion ensimmäisen vuosikurssin matematiikan ryhmässä on yli 30 oppilasta ja läppärit ja kännykät laulaa.
Vierailija kirjoitti:
Johtuu varmaan siitäkin, että ala-asteen matematiikan opetus on nykyään ihan outoa. Katsoin joskus kun siskon lapsi teki tehtäviä, enkä ymmärtänyt niistä mitään. Miksi ei opetella perusjuttuja? Laskusääntöjä, kertotaulua jne?
Kyllä opetellaan. Ainakin omalle alakoululaiselle paukutettiin kertotauluja niin kauan että onnistui. Siis ihan perusjuttuja.
Tämä Merja Mähkän ongelma: "Hankalia asioita tulee aika varhaisessa vaiheessa. On tosi paljon näitä päättelytehtäviä, joissa opetetaan matemaattista ajattelua. Mietin, jääkö jalkoihin perustehtäviä. Itse ratkaisisin monia tehtäviä yhtälöllä, mutta nyt lapsen koulussa ei tehdä yhtälöitä vaan arvuutellaan oikeita vastauksia." on ihan totta. Jokaisen kappaleen lopussa on yksi tai kaksi päättelytehtävää ja joskus ne ratkeaisivat tosiaan yhtälöiden avulla helposti. Mutta ne eivät ole kappaleen pääasia, eikä oppiminen niihin kaadu, vaikka skippaisi ne kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Minä opetin lapsiani koko peruskoulun ajan. Katsoin ennen koetta, että asiat on hallussa. Se mitä eivät osanneet käytiin yhdessä läpi. Tämä vei valtavasti aikaani, mutta lapsilla oli hyvä pohja jatkaa siitä ja kumpikin on nyt aikuisina tätä arvostaneet. Osa tutuistani on sanonut etteivät itse pysty opettamaan matematiikkaa yläkoulussa eli onkohan tilanne kuitenkaan merkittävästi muuttunut?
Sama. Meillä myös käytetään kotona aikaa lasten koulunkäynnin tukemiseen ja yhdessä tehdään tehtäviä. Omat lapset ainakin tuntuvat pärjäävän koulussa. 6.-luokalainen poika toi juuri toissapäivänä pinon kokeita kotiin: yhteiskuntaoppi 9-, uskonto 9-, matematiikka 9+ ja äidinkieli 9. Omassa lapsuudessakin parhaiten menestyivät ne oppilaat, joiden vanhemmat opettivat ja yhdessä kertasivat ennen koetta.
Luulen, että nykyään tässä on se pointti: lapset jätetään yksin pärjäämään läksyjen ja kokeiden kanssa. Vanhemmilla ei ole sellaiseen aikaa ja motivaatiota.
Minä olisin ysiluokalla saanut matikasta varmaan juuri tuon tuloksen. Ei oikein kiinnostanut, tunneilla mietin muita asioita enkä koskaan tehnyt läksyjä. Matikka 6 päättärissä, muistaakseni.
Kirjoitin silti lukiosta vähällä vaivalla E:n paperit, ilman matemaattisia aineita. Keskityin aineisiin, jotka kiinnostavat eli kielet ja humanistiset. Yliooiston kautta työelämään. Sen verran tsemppasin lukion lyhyeen matikkaan, että pääsin läpi pakolliset kurssit ja taisi matikan ka noustakin lukiossa, mutta ihan minimieffortilla.
Vierailija kirjoitti:
Sepä se, kun nykyään aina pääsee luokalta. Annetaan pari-kolme lisätehtävää ja sanotaan, että jos teet nämä tai vaikka edes puolet (neljäsosakin riittää, jos et enempää jaksa), niin saat vitosen. Sillä pääsee jo rimaa hipoen siirtymään seuraavalle luokka-asteelle.
Meidän ekaluokkalainen poika ratkaisee kolmannen luokan matikantehtäviä. Täällä isolla kirkolla, isossa koulussa opetus on vähän parempaa kuin susirajan takana.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli kassahommissa keikkalaisena sellainen lukiolaistyttö, joka käytti puhelimen laskinta apuna vaihtorahojen laskemisessa. Ja kyse yleisesti pienistä summista, jotka pitäisi nopeasti saada päässä laskettua. En enää yhtään ihmettele näiden Pisa-tulosten laskemista.
Kassakone kyllä näyttää vaihtorahan määrän. Tämän kirjoittaja on ilmeisesti yksi niistä asiakkaista, jotka kuvittelevat kassan laskevan päässä vaihtorahat 😀
Vierailija kirjoitti:
Minun alakoululainen sukulaislapsi pyysi kerran apua matikantehtävään. Se oli juurikin tyyliin sellainen, että oli koiran kuva ja tehtävänantona "ratkaise tehtävä" Olen aina ollut hyvä matikassa ja loogisessa päättelyssä, mutta se tehtävä ei avautunut ollenkaan.
Peiliin katsomisen paikka. Elämä ei siis olekaan pelkkää tiktokvideota?