Olen hakenut töitä viimeiset 4 vuotta. Miten sosiaalietuuksien leikkaaminen auttaa minua työllistymään?
Kommentit (497)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saisi toivoa kenellekään pahaa, mutta toivottavasti sairastut ja kuolet pois, olisi yksi valittaja vähemmän ja joku pitkäaiaistyötön voisi työllistyä siihen työpaikkaan, joka sinulta vapautuu.
No, mutta hieno homma. Toivotaan, että toiveesi toteutuu. Itsekin usein mietin, että olisi parempi kuolla pois.
Siitä vaan meille hommiin. Tervetuloa. Jatkuvasti on haku päällä ja nytkin neljä paikkaa netissä, ei siis jää kiinni edes niistä piilopaikoista joita et uskalla hakea, kun sehän olisi niin noloa. Ammunko aivoni pellolle niin varmasti mahdut parempana ihmisenä tänne?
En ole tällä hetkellä työpaikkaa vailla. Lisäksi saattaa olla, etten terveyteni puolesta edes sopisi työhösi. Sen verran kuitenkin ärsyttää tuollainen ruikuts verojen maksamisesta, että näen samantien punaista. Mun
Systeemin hyväksikäyttäjiä on niin paljon, että sitä ei riitä kaikille. Nyt on pakko pakottaa kynnelle kykenevät töihin, että oikeasti apua tarvitsevia voidaan auttaa. Ikävä juttu niiden oikeasti apua tarvitsevien kannalta, mutta ei voi mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä maakunnasta haet töitä? Oletko valmis muuttamaan työn perässä?
Uusimaa, Pirkanmaa, Häme.
Muuttaa en voi, mutta pitempi työmatka ei haittaa varsinkin, jos työtä on mahdollista tehdä hybridinä.
Ap
Niin eli etsit jotain liian hienoa työtä. Miksi vähempi ei kelpaa? Miksi et voi kertoa koulutustasi niin voidaan etsiä sulle niitä työnantajia?
-eri
Aina tulee tähdätä korkeammalle ja parempaan palkkaan. On haettava koulutusta vastaavaa työtä ja sen yli. Ei ole mitään järkeä luovuttaa ja madaltua alemmalle tasolle. -Viisas ja rikas
Vierailija kirjoitti:
Kerropa mitä töitä olet hakenut? Oletko hakenut siivoojan hommia? Kaupan? Pikaruokaravintolan?
Olen erin erin eri, mutta olen hakenut noita kaikkia. Ei ole kutsuttu haastatteluun mihinkään noista paikoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihme jupinaa taas.. ei sitä rahaa ole loputtomasti jakaa siihen ettei aikuinen ihminen saa työllistettyä itseään. Ja mikä ihmeen selitys se on ettei löydä työpaikkaa vaikka on sitä hakenu monta vuotta?
Jos asia on oikeasti niin ettei sitä löydy ni tee itselles jotain millä saat töitä. Voit myös tehdä itelles työpaikan/töitä. Mikä ihmeen kiveen hakattu ilmiö se on et tarvii töihin työnantajan?!?
Varmaan se, että ei ole alkupääomaa yrityksen perustamiseen.
No ei siihen nyt mitään isoa pottia tarvi, nykyään ei välttämättä tarvi toimitilojakaa myynnissä koska netti. Riippuu tietty alasta. Voit hakea yrityksen perustamiseen myös tukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti leikkaukset motivoivat sinua menemään opiskelemaan. Noin pitkästä työttömyydestä pitäisi menettää kaikki tuet.
En uskalla ottaa enempää opintolainaa, joten en enää voi opiskella, opintotuki kun on nykyään lainapainotteinen. Korkeakoulututkinnon opintotukikuukaudet olen jo käyttänyt loppuun ja yhden tutkinnon suorittanut omaehtoisena koulutuksena työttömyyspäivärahalla, sitä tuskin myönnetään toista kertaa.
Ap
Ammattikouluun lähihoitajalinjalle ja ammattikoulun asuntolaan asumaan opintojen ajaksi. Kyllä se siitä.
Saako asuntolaan ottaa lapsia asumaan? Onko lähihoitajakouluun joku valintakoe?
Ap
Esim.Päijät-sotessa nyt hakuaika oppisopimuksella lähihoitajaksi vammaispalvelujen haku.Koulutuksen ajalta maksetaan palkkaa alkaen 1945/kk ja nousee koulutuksen aikana.Siitä vaan hakemaan.Muuallakin varmaan järjestetään vastaavia oppisopimuskoulutuksua, ei tarvitse ottaa lainaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä saa kyllä kiittää
-ideologisesti työttömiä
-niitä jotka ei hae tosissaan töitä
-niitä jotka ei suostu missään vaiheessa tekemään töitä esim siivoojana tai kassalla tai muutoin omasta mielestään paskaa hommaa
Jos kaikki työttömät olisivat koko ajan aktiivisia, keinot olisivat ehkä toiset. Nyt saa sitten kärsiä nekin työttömät, jotka oikeasti yrittävät.
Sanoo rikas kokkarekermaperze jonka asunnon ja auton osti isukki. Suostutko muuten itse tekemään töitä esim siivoojana tai kassalla tai muutoin omasta mielestäsi paskaa hommaa? Ai et?
Miksi sitten mun pitäis suostua? Te kokkareet aina pidätte omaa ihmisarvoanne muita suurempana, naurettavaa porukkaa.
No juuri siksi tukia leikataanki että alkaisi työ kun työ kelpaamaan vaikka on kuinka "koulutettu".Sinä et eroa haukkumistasi kokkareista miillään tavalla kun olet omasta mielestä "parempi ihminen"kuin muut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän vaan noissa ilmoituksissa lue että etsitään rautaista ammattilaista, aurinkoista persoonaa, jolla on hyvät tiimityötaidot. Osaa toimia tilanteessa kuin tilanteessa.
Joskus työpaikkailmoitukset säikäyttävät hakijat ja kun lukee mitä vaaditaan niin ajattelee että ok ei riitä kantti tuohon.
Sinun teksti taas sihteerin työstä saisi hakemaan sitä, on inhimillisempi.
Jätin hakematta hyllyttäjän työhön koska siinä luki tosiaan että että onko sinulla ammattimainen ote hyllytykseen, no ei ole kun en koskaan ole tehnyt.
No, kun se totuus on, että sihteereiltä vaaditaan ihan älyttömän paljon. Palkka ei todellakaan vastaa taitovaatimuksia. Sitten pakon edessä otetaan niitä osaamattomia. Jos eivät sopeudu niin lähtevät itse aika äkkiä pois. Mielestäni t
Kaikille ei sovi puhtausala. Itse yritin tutkintoa mutta tarkkuuden vuoksi ei tullut mitään. Tulin hermoraunioksi niistä pienen pienistä tarkkuuskohdista joita tutkinnon opiskelu vaati. Kova ala on ja kentällä pitää olla kova nahka kun kimpussa on sekä asiakkaat, pomo ja työkaverit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihme jupinaa taas.. ei sitä rahaa ole loputtomasti jakaa siihen ettei aikuinen ihminen saa työllistettyä itseään. Ja mikä ihmeen selitys se on ettei löydä työpaikkaa vaikka on sitä hakenu monta vuotta?
Jos asia on oikeasti niin ettei sitä löydy ni tee itselles jotain millä saat töitä. Voit myös tehdä itelles työpaikan/töitä. Mikä ihmeen kiveen hakattu ilmiö se on et tarvii töihin työnantajan?!?
Varmaan se, että ei ole alkupääomaa yrityksen perustamiseen.
No ei siihen nyt mitään isoa pottia tarvi, nykyään ei välttämättä tarvi toimitilojakaa myynnissä koska netti. Riippuu tietty alasta. Voit hakea yrityksen perustamiseen myös tukea.
Kai te nyt ymmärrätte, että pitkään toimeentulotuella oleva ei saa ostettua edes niitä piparitarvikkeita, jotta voisi myydä pipareita. Jos ei ole ollut opintojen jälkeen työelämässä ja saanut palkkaa, niin opintolainat, elämä käytännössä ainaista puutetta ja velassa elämistä jne. Jos on lähtökohtaisesti ollut tyhjä kämppä, on hommannut sängystä lähtien kaiken, on rikkinäiset kengät ja vaatteet, koska uusiin ei ole varaa jne. Ei siinä perustella yrityksiä.
Toisilla on sitten eri lähtökohdat ja heillä on varaa pipareihinkin.
"Esim.Päijät-sotessa nyt hakuaika oppisopimuksella lähihoitajaksi vammaispalvelujen haku.Koulutuksen ajalta maksetaan palkkaa alkaen 1945/kk ja nousee koulutuksen aikana.Siitä vaan hakemaan.Muuallakin varmaan järjestetään vastaavia oppisopimuskoulutuksua, ei tarvitse ottaa lainaa."
Liian raskasta on mulle. Johonkin osastonsihteerin hommaan voisin mennä oppisopimuksella, jos siinä ei ole pakollisia työjaksoja hoitotyössä.
Ap
Haastattelussako he sanovat miksi eivät palkkaa? Vai ilmoittavat jälkikäteen? Siis että olisi ali- tai ylikoulutettu.
Itse olen saanut sähköpostilla viestejä että kiitos mutta ei kiitos. Yleensä ei tule sitäkään. En ole koskaan saanut mitään selitystä miksi en tullut valituksi.
"Rajoittaako se sun sairautesi ymmärtämistä vai missä mättää? Se, että terveet ihmiset lusmuilee ja käyttää hyväkseen muita ihmisiä, jotka raataa töissä itsensä uupumuksen partaalle ei ole ok.
Se on aivan eri asia, jos oikeasti sairas ihminen ei voi tehdä töitä. Silloin sille ihmiselle kuuluu työkyvyttömyyden takia oikeasti hyvät tuet. Eikö sinua yhtään haittaa se, että nämä täysin työkykyiset, terveet ihmiset vievät sen mahdollisuuden parempaan elämään myös sinulta?"
Leikataan tuista ja samalla kevennetään kovatuloisimpien verotusta? Eikö se ole epäoikeudenmukaista? Kyse ei mielestäni ole pelkästään leikkauksien tarpeesta vaan siitä, että ne kohdistetaan edes suurinpiirtein tasapuolisesti, ei niin, että nettotuloerot vain kasvavat. Edelleenkään kukaan meistä ei myöskään tiedä, milloin tarvitsee yhteiskunnan tukia. Itse olen kyllä varmistanut työntekijöiden palkan ja muiden pakollisten maksujen maksamisen yli puoleksi vuodeksi, vaikka firmaan ei tulisi senttiäkään rahaa. Tuon puolen vuoden aikana todennäköisesti saadaan uusia töitä tai työntekijät löytävät muualta töitä. Eipä tarvinnut korona-aikanakaan ketään lomauttaa/irtisanoa, eikä kukaan lähtenyt muualle töihin. Reilu kohtelu työntekijöitä kohtaan heijastuu aina takaisin.
Tuilla eläjiä, joilla oikeasti on työkykyä jäljellä riittävästi tuottavaan työntekoon, ei kovin montaa prosenttia työttömistä ole. On multakin haettu töitä, joissa oleellinen työtehtävä vaatii selvinpäin oloa, lähes umpihumalassa ja sen näköisenä, ettei selvinpäin ole oltu viimeisien viikkojen aikana hetkeäkään. Mielestäni alkoholistin paikka ei ole työmarkkinoilla, ei ainakaan ennen kuin sairaus on hoidettu niin, ettei haittaa yhtään työntekoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö ihan oikeasti ole saanut MITÄÄN työtä? Vai onko nyt kyse vain koulutusta vastaavasta tai "jostain kivasta" työstä? Oletko hakenut myös epämieluisia paikkoja? Ollut aktiivinen hakija koko 4 vuotta ja kehittänyt myös samalla koko ajan itseäsi ja osaamistasi? Onko asenne kunnossa?
Tuntuu kyllä hullulta, että vuosiin ei saa mitään paikkaa, vaikka tosissaan yrittää ja työkkärin sivut pullistelevat työpaikkailmoituksia. Esim. hakukriteeri "sijainti Helsinki" näyttää uskomattomat 100 sivua työpaikkailmoituksia mol. fi sivustolla...
Yhtä avointa paikkaa kohti on keskimäärin 1000 hakijaa. Useinmiten satoja, joskus useita tuhansia ja harvoin vain kymmeniä. Kun työpaikkojen määrä on pienempi kuin hakijoiden määrä, niin työpaikkaa ei ole kaikille.
Ja sitten on paikkoja johon ei saada yhtäkään hakemusta.Eikä taatusti ole keskimäärin 1000 hakijaa mihinkään,yksittäisiin paikkoihin voi olla.
Pienipalkkainen ja 61-v.
Firman yt-neuvottelujen tuloksena olen ollut ansiosidonnaisella kuukausia. Tuki loppuu ensi kesäkuussa ja tällä hetkellä selviän juuri ja juuri ansiosidonnaisella ja aiemmilla pienillä säästöilläni. Olen hakenut töitä joka ikinen päivä, mutta "valitettavasti valintamme ei osunut sinuun". En pääse edes haastatteluun. En ole maininnut hakemuksessa ikääni, mutta näkyyhän todistuksissa vuosilukuja, joiden avulla on helppo arvioida ikäni. Joten: miten voin nuorentua, jotta saisin töitä?! Arto Satonen, kerro minulle!
Vierailija kirjoitti:
Haastattelussako he sanovat miksi eivät palkkaa? Vai ilmoittavat jälkikäteen? Siis että olisi ali- tai ylikoulutettu.
Itse olen saanut sähköpostilla viestejä että kiitos mutta ei kiitos. Yleensä ei tule sitäkään. En ole koskaan saanut mitään selitystä miksi en tullut valituksi.
Soitin ja kysyin.
En saa nyt lainattua tekstiä
Mutta ei siivoojan työtä kannata pelätä ettei pärjää tai kuluu puhki. Riippuu todella paljon kohteesta. Koulutuksesta en tiedä kun en ole käynyt mutta on myös kohteita missä puhtaustaso ei ole niin tarkkaa kuin toisissa. Olen toimistosiivojana ja pelkästään aamulla kiire, mutta muuten saa aika leppoisasti hoitaa työnsä.
Ja ainahan voi lopettaa jos homma käy liiaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö ihan oikeasti ole saanut MITÄÄN työtä? Vai onko nyt kyse vain koulutusta vastaavasta tai "jostain kivasta" työstä? Oletko hakenut myös epämieluisia paikkoja? Ollut aktiivinen hakija koko 4 vuotta ja kehittänyt myös samalla koko ajan itseäsi ja osaamistasi? Onko asenne kunnossa?
Tuntuu kyllä hullulta, että vuosiin ei saa mitään paikkaa, vaikka tosissaan yrittää ja työkkärin sivut pullistelevat työpaikkailmoituksia. Esim. hakukriteeri "sijainti Helsinki" näyttää uskomattomat 100 sivua työpaikkailmoituksia mol. fi sivustolla...
Yhtä avointa paikkaa kohti on keskimäärin 1000 hakijaa. Useinmiten satoja, joskus useita tuhansia ja harvoin vain kymmeniä. Kun työpaikkojen määrä on pienempi kuin hakijoiden määrä, niin työpaikkaa ei ole kaikille.
Ja sitten on pai
Olen ollut pariin paikkaan ainoa hakija. Niihinkään ei kutsuttu haastatteluun :D
Siten että alkaa työ kuin työ maistumaan kun työstä saa enemmän rahaa kuin kotona vetelehtimisestä. Avauksesta ei käy ilmi että oletko onnistunut kouluttautumaan alalle missä ei töitä ole vai oletko muuten vain heikkolahjainen joka ei tahdo saada mitään.
Joka tapauksessa olet huomannut että pärjäät kotona loisimalla niin tämä on kestämätön tilanne. Ihminen menee vaikka lehtiä jakamaan tai siivoamaan jos se on kotona makoilu kannattavampaa. Mikä tahaansa työ on parempi kuin kotona sossun rahoilla
Vierailija kirjoitti:
"Rajoittaako se sun sairautesi ymmärtämistä vai missä mättää? Se, että terveet ihmiset lusmuilee ja käyttää hyväkseen muita ihmisiä, jotka raataa töissä itsensä uupumuksen partaalle ei ole ok.
Se on aivan eri asia, jos oikeasti sairas ihminen ei voi tehdä töitä. Silloin sille ihmiselle kuuluu työkyvyttömyyden takia oikeasti hyvät tuet. Eikö sinua yhtään haittaa se, että nämä täysin työkykyiset, terveet ihmiset vievät sen mahdollisuuden parempaan elämään myös sinulta?"
Leikataan tuista ja samalla kevennetään kovatuloisimpien verotusta? Eikö se ole epäoikeudenmukaista? Kyse ei mielestäni ole pelkästään leikkauksien tarpeesta vaan siitä, että ne kohdistetaan edes suurinpiirtein tasapuolisesti, ei niin, että nettotuloerot vain kasvavat. Edelleenkään kukaan meistä ei myöskään tiedä, milloin tarvitsee yhteiskunnan tukia. Itse olen kyllä varmistanut työntekijöiden palkan ja muiden pakollisten maksujen maksami
Henkilö voi olla sairas ja 100% työkykyinen jollekin tietylle alalle. Samaan aikaan puolestaan 0 % työkykyinen jollekin toiselle alalle. Halusin vain tarkentaa jos joku ei tiedä.
Vierailija kirjoitti:
tuet pitää leikata niin minimiin ettei tätä samaa asiaa tartte aina puida kun silloin jokainen täysjärkinen hakee töitä.
Onneksi näin tehdään.nyt.
Teillä sitä aina on noita ideoita... Luuletko, että en ole hakenut? Olen hakenut valtion (ja kuntien ja yksityisten) kaikkiin sihteerin paikkoihin ympäri Suomea. Osa väittää minun olevan ylikoulutettu ja osalle olen alikoulutettu ja osalle olen väärin koulutettu. Yhteen paikkaan olin kuulemma liian ruma (valtio). Tuo oli oikeastaan hyvä, että hän sanoi sen, sillä se selittää miksi en ole kelpoisesta koulutuksestani huolimatta saanut paikkaa. Kaikki haastattelijat eivät ole katsoneet edes päin. Eli siis meitä koulutettuja on, joita ei oteta töihin ja syy voi olla ihan ulkonäkö.
Käräjäsihteeriksi otetaan yleensä oikeustradenomeja ja heitäkin harjoittelun kautta.