Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen hakenut töitä viimeiset 4 vuotta. Miten sosiaalietuuksien leikkaaminen auttaa minua työllistymään?

Vierailija
14.12.2023 |

En ihan ymmärrä logiikkaa. Voiko joku selittää?

Kommentit (497)

Vierailija
21/497 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti leikkaukset motivoivat sinua menemään opiskelemaan. Noin pitkästä työttömyydestä pitäisi menettää kaikki tuet.

En uskalla ottaa enempää opintolainaa, joten en enää voi opiskella, opintotuki kun on nykyään lainapainotteinen. Korkeakoulututkinnon opintotukikuukaudet olen jo käyttänyt loppuun ja yhden tutkinnon suorittanut omaehtoisena koulutuksena työttömyyspäivärahalla, sitä tuskin myönnetään toista kertaa.

Ap

Ammattikouluun lähihoitajalinjalle ja ammattikoulun asuntolaan asumaan opintojen ajaksi. Kyllä se siitä.

Saako asuntolaan ottaa lapsia asumaan? Onko lähihoitajakouluun joku valintakoe?

Ap

Vierailija
22/497 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti leikkaukset motivoivat sinua menemään opiskelemaan. Noin pitkästä työttömyydestä pitäisi menettää kaikki tuet.

Tuet pois kun työnantajat ei palkkaa? 

Niin. Jokaisen vastuulla on hankkia sellaista osaamista, jolle on työmarkkinoilla kysyntää. 

En pääse koulutukseen, koska kouluttajan mukaan minun on ensin todistettava pärjääväni työelämässä hakeutumalla esimerkiksi kuntouttavaan työtoimintaan. Työvoimaviranomaiset eivät päästä kuntouttavaan, koska se ei heidän mukaansa ole ajankohtainen palvelu minulle ja sinne on puolenvuoden jonotusaika.

Pääset kyllä ammatilliseen koulutukseen, ei työvoimaviranomaiset voi sitä estää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/497 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En uskalla ottaa enempää opintolainaa, joten en enää voi opiskella, opintotuki kun on nykyään lainapainotteinen. Korkeakoulututkinnon opintotukikuukaudet olen jo käyttänyt loppuun ja yhden tutkinnon suorittanut omaehtoisena koulutuksena työttömyyspäivärahalla, sitä tuskin myönnetään toista kertaa.

Ap

Ei välttämättä estä työttömyyspäivärahan saamista jos on aiempi tutkinto. Kaverini juuri haki tätä ja sai myöntävän päätöksen koulutuksen ajalle. On siis aiempi ammatti alla muttei sillä työllistynyt. 

Vierailija
24/497 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Jokaisen vastuulla on hankkia sellaista osaamista, jolle on työmarkkinoilla kysyntää. 

En pääse koulutukseen, koska kouluttajan mukaan minun on ensin todistettava pärjääväni työelämässä hakeutumalla esimerkiksi kuntouttavaan työtoimintaan. Työvoimaviranomaiset eivät päästä kuntouttavaan, koska se ei heidän mukaansa ole ajankohtainen palvelu minulle ja sinne on puolenvuoden jonotusaika.

Pääset kyllä ammatilliseen koulutukseen, ei työvoimaviranomaiset voi

Silti ne kirjoittivat, että "ette tulleet tällä kertaa valituksi. Suosittelemme teille hakeutumista esimerkiksi kuntouttavaan työtoimintaan."

Vierailija
25/497 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen lähinnä saanut keikkatyötä, sillä valmistuin juuri. Jos suojaosuus poistetaan ja saan keikkapaikan, menen kai ilman palkkaa sitten. 

Vierailija
26/497 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö tiennyt että pitkän työuran tehneetkin voivat joutua työttömäksi eikä heitä enää palkata ihan vaikka iän takia. Tai heillä on terveysongelmia. 

Ei kukaan jätä palkkaamatta iän vuoksi vaan siksi, että työuran aikana ei olla käyty missään koulutuksissa tai millään tasolla kehitetty omaa osaamista.

Vierailija
27/497 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö tiennyt että pitkän työuran tehneetkin voivat joutua työttömäksi eikä heitä enää palkata ihan vaikka iän takia. Tai heillä on terveysongelmia. 

Ei kukaan jätä palkkaamatta iän vuoksi vaan siksi, että työuran aikana ei olla käyty missään koulutuksissa tai millään tasolla kehitetty omaa osaamista.

Vähänpä tiedät.

Vierailija
28/497 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

mihin tarvitset rahaa kun vain makoilet sohvalla?

Vierailija
29/497 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ei välttämättä estä työttömyyspäivärahan saamista jos on aiempi tutkinto. Kaverini juuri haki tätä ja sai myöntävän päätöksen koulutuksen ajalle. On siis aiempi ammatti alla muttei sillä työllistynyt. 

Opiskeliko hän myös tämän aiemman tutkinnon työttömyysetuudella?

Ap

Vierailija
30/497 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos en neljä vuotta hakenut duunia, eikä kukaan työnantaja

ole huolinut sinua töihin, niin totisesti aika vaihtaa alaa.

Joku perus vikahan sinussa on, kun sinäet työpaikkoja.

Mokailetko aina haastatteluissa tahallaan, ole ynseä ja

tuppisuu, osoitat haluttomuutta, ETTEI vain tarvitsisi

lähteä töihin.

Miten ne muut pääsee töihin, sekä miehet että naiset?

Vierailija
31/497 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim. Vuokraan, sähkölaskuun, vakuutukseen, ruokaan, puhelinlaskuun.

Ap

Vierailija
32/497 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Opiskeliko hän myös tämän aiemman tutkinnon työttömyysetuudella?

Kyllä opiskeli. Mutta kaverilla kyllä hyvät puheenlahjat sekä kirjoitustaidot että sai perusteltua hyvin asiansa. Eivät ne helpolla välttämättä myönnä toista kertaa. 

Entä oppisopimus? 

Vierailija
33/497 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

lähteä töihin.

Ja tämä perusvika poistuu sillä, että köyhdytetään entisestään?

Vierailija
34/497 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kyllä nuo perustoimeentulotuki -40 prosentilla kustantaa. Sähkö- ja vakuutusmaksut korvataan erikseen ilman alennusosia.

Vierailija
35/497 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kyllä nuo perustoimeentulotuki -40 prosentilla kustantaa. Sähkö- ja vakuutusmaksut korvataan erikseen ilman alennusosia.

En saa toimeentulotukea.

Ap

Vierailija
36/497 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos itsensä elättäminen osoittautuu ylitsepääsemättömän vaikeaksi, voisi heitä varten olla laitakaupungilla oma yhteisö. Jokaiselle oma soluhuone ja pieni tehtävä yhteisössä niin sitä vastaan saa ruoka-apua ja vaatteita.

Tai sitten heidät voitaisiin sijoittaa valtion erityistyöleirille Ylimarkkuun. Jos tällainen siis perustettaisiin.

Vierailija
37/497 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

lähteä töihin.

Minä olen ollut myös 4v työtön enkä pääse edes kauppaan töihin.

Vierailija
38/497 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iäkkäämpiä ei ole otettu huomioon näissä työmarkkinauudistuksissa. Yli 50-vuotiaita ei juuri palkata enää mihinkään.

Vierailija
39/497 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle sanottiin jo vuosia sitten etten tule töitä saamaan. Työkkärissä ne sanoi niin. Kävin nuorena amiksen raksapuolen 2 vuotta, puupuolen 2 vuotta ja sain niistä ammattipätevyyden. Kävin vielä maalauskurssin ja opiskelin merkonomiksi  vuoden kunnes työkkärissä sanottiin että työttömyyraha loppuu jos jatkan opiskelua. Sitten ne 6 kk päästä kehotti alkaa opiskelemaan. Siis miettikää nyt ensin pakotetaan lopettamaan ja sitten sanotaan että voisin opiskella. Ei enää kiinnosta. 40 vuotiaan työt loppui ja olen ollut 8 vuotta työtön ja sanottiin etten tule töitä enää saamaan olen liian vanha ja huonokuntoinen. Olen harrastanut koko ikäni liikuntaa ja sanoivat etten saa töitä koska en jaksais.

Vierailija
40/497 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kaksi