Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ajan autokoulun manuaalivaihteisella autolla mutta kannattaako hankkia automaatti auto?

Vierailija
14.12.2023 |

Oppiiko automaatilla ajamaan nopeasti? Entä jos ei ole ketään opettamassa automaatilla ajamista, miten sillä uskaltaa lähteä liikenteeseen ekoilla kerroilla kun ei mitään kokemusta?

Kommentit (81)

Vierailija
61/81 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Automaatti on vammaisapuväline, vähän kuten apupyörät polkupyörässä.

Ei muuten ole, vaan automaatti on ajomukavuuden tuova väline.

Eroa on kuin yöllä ja päivällä, ajaako kaupungissa automaatilla vai manuaalilla. Niin suuresta erosta on oikeasti kyse.

Ehkä maalaiset eivät vain tajua, miten epäkäytännöllinen manuaalivaihde on isoimmissa kaupungeissa. Tyypillistä öyhötystä, kun ei ymmärretä ettei kaikkien tarvitse tyytyä itse rassattuun corollaan.

Vierailija
62/81 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Automaatti on naisille ja vammaisille tarkoitettu. Miehet ajaa manuaalilla 

Naisille, vammaisille ja ajomukavuutta arvostaville. Itse olen ajomukavuutta arvostava nainen ja ajan automaatilla.

Vammaisille? Olen vammainen ja ajan manuaalilla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/81 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti kannattaa. 

Vierailija
64/81 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten tää sama kytkinjalkaansa palvova setämies itkee kun ei osaa ajaa yhdenpedaalin systeemillä sähköautoa X-D

"buhuu nyyh miksi ei RULLAA"

Yhden polkimen ajo on kyllä typerä keksintö. Sähköauto nimittäin pysähtyy heti kun jalan nostaa pois polkimelta Mikä tarkoittaa sitä että jalka on siis koko ajan pidettävä polkimella, kun haluaa edetä. Toiminnon onneksi pystyy kytkemään pois päältä kaikista sähköautoista joissa sellainen on.

Siis minkälainen sähköauto lyö jarrut heti päälle, kun jalan nostaa kaasulta?? 

Ei mikään, korkeintaan regeni täysillä jarruttaa.

Vierailija
65/81 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista kuitenkin että jos ajat kortin automaatilla, et saa ajaa enää manuaalilla.

Vierailija
66/81 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Manuaali aina paras ja luotettavin.

Vierailija
67/81 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän pihasta löytyy yksi molempia. Miehellä automaatti, mulla manuaali. Ajelen sujuvasti molemmilla, kuten mieskin. Ajan tuon vanhan manuaalin loppuun ja katson sitten hankinko enää autoa. Kilometrejä kertyy niin vähän nykyään, kun teen etätöitä. Jos hankin, se on todennäköisesti joku pieni sähköauto. Eli tämän auton myötä loppuu meiltä manuaaliautojen kausi. Tai ei sitä tiedä, koska mies innostuu hankkimaan sen 1977 Taunuksen harrastusautoksen, mistä aina haaveilee.

Vierailija
68/81 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muista kuitenkin että jos ajat kortin automaatilla, et saa ajaa enää manuaalilla.

Tämäkin sääntö pätee vain kunnes siitä päätetään luopua. Manuaalit ovat katoavaa kansanperinnettä, ja tulee aika jolloin laissa ja autokouluissa joudutaan huomioimaan se.

Vierailija
69/81 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim. Amerikassa ja Kanadassa ajetaan lähestulkoon automaatilla. Myös Australiassa, Englannissa, Japanissa ja Koreassa suosittuja. En kyllä käsitä miksi ehdoin tahdoin halutaan ajaa manuaaliautolla, jonka ajomukavuus on huonompi.

Vierailija
70/81 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se automaatilla ajo vaadi kuin pienen totuttelun.

Onhan sr aitomaatti mukavsmpi. Mutta kyllä keppivaihteella pärjää ihan hyvin. Jotkut tykkää siitä enemmän.

Keppivaihteinen on halvempi kuin muuten samanlainen automaatti.

Se on manuaalivaihteinen, ei keppivaihteinen

Vierailija
71/81 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

upupup

Vierailija
72/81 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata!

Automaatti kuluttaa enemmän ja sen huollot ovat kalliimpia.

Automaatista ei ole mitään hyötyä manuaalivaihteiseen autoon verrattuna.

Vierailija
73/81 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata!

Automaatti kuluttaa enemmän ja sen huollot ovat kalliimpia.

Automaatista ei ole mitään hyötyä manuaalivaihteiseen autoon verrattuna.

Nykyautomaatit ovat niin älykkäitä, että kulutus on pienempi kuin vastaavassa manuaalissa.

Vierailija
74/81 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten tää sama kytkinjalkaansa palvova setämies itkee kun ei osaa ajaa yhdenpedaalin systeemillä sähköautoa X-D

"buhuu nyyh miksi ei RULLAA"

Yhden polkimen ajo on kyllä typerä keksintö. Sähköauto nimittäin pysähtyy heti kun jalan nostaa pois polkimelta Mikä tarkoittaa sitä että jalka on siis koko ajan pidettävä polkimella, kun haluaa edetä. Toiminnon onneksi pystyy kytkemään pois päältä kaikista sähköautoista joissa sellainen on.

Siis minkälainen sähköauto lyö jarrut heti päälle, kun jalan nostaa kaasulta?? 

Esimerkiksi Volvo c40 pysähtyy välittömästi Jos yhden polkimen ajotila on päällä ja nostaa jalan polkimelta. Näin ollen joudut koko ajan pitämään jalkaa polkimella kun haluat auton liikkuvan ellei vakionopeuden säädin ole käytössä. 

Vierailija
75/81 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei.osta vaan automaatti,mutta osta se uutena.toimii.automaateissa on eroja aisin ja Zf taitaa olla niitä kestävämpiä (saa korjata jos olen väärässä).itse ajan manuaalilla,koska voin.

Vierailija
76/81 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Automaatti lisää ajomukavuutta kaupungissa ihan älyttömästi.

Ajoin 20 vuotta joka ikinen päivä pk-seudulla (Espoo, Helsinki ja Vantaa) manuaalivaihteisella autolla. Siis sitä kytkimen rytkytystä ylös, alas, ylös, alas, vaihdekepin ruttaamista ees taas, ees taas. Siis siitä on ajomukavuus kaukana. Tajusin sen vasta tosin sitten, kun ostin seuraavan autoni automaattivaihteilla. Kun lähdin liikenteeseen automaatilla täällä pk-seudulla, en voinut muuta kuin hokea itselleni, että miten hitossa olen jaksanut rynkyttää sitä kytkintä ja vaihteita satoja kertoja jopa yhden ajon aikana peräti 20 pitkää vuotta!

Automaatilla ajo oli tuon 20 vuoden jälkeen kuin pelkkää luksusta. Ei haittaa miljoonat pysähtelyt ja valoristeykset, sen kun painaa jarrua tai kaasua tarpeen mukaan eikä tarvitse polkea kytkintä pohjaan koko ajan ja rynkyttää vaihteita.

Ajo automaatilla kaupungissa on niin ihanaa! 

Väitän, että kyllä väki

Ei ne sun ajotaidot ole tainneet kovin hyvät olla? Itse ainakin pidän manuaalista siinä mielin, että tarvittaessa voi tehdä räjähtävänkin kiihdytyksen vaikka kolmosella ja siitä nykäistä suoraan vitoselle ja heti perään kuutonen sisään. Itse ajan kummallakin vaihteistolla olevaa autoa, ja itselleni on lopulta aivan sama, mikä vaihteisto autossa on. Manuaali antaa hieman paremman kontrollin, kun voit itse päättää, että mikä vaihde on sisässä. Tämä varsinkin silloin, jos auto on rakenneltu ja sillä käydään radalla ajamassa.

Vierailija
77/81 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Automaatissa on käytännössä yksi vaihde eteenpäin, yksi taakse ja vapaa.

Jos osaat ajaa autoa jossa on 5 vaihdetta eteenpäin, yksi taakse ja vapaa niin automaatin ajaminen on kertaluokkaa helpompaa.

Siinä kun ei tarvita edes kytkinpoljinta vaihtamiseen.

Ainakin oman autoni automaattilaatikossa on 6-vaihdetta eteenpäin ja yksi taakse. Sport- asennolla käyttää 5 vaihdetta.

Vierailija
78/81 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei.osta vaan automaatti,mutta osta se uutena.toimii.automaateissa on eroja aisin ja Zf taitaa olla niitä kestävämpiä (saa korjata jos olen väärässä).itse ajan manuaalilla,koska voin.

Ei käytetyissäkään ole mitään vikaa, kun ostaa asianmukaisesti huolletun auton. Parinkymmenen vuoden aikana on ollut useita käytettynä ostettuja automaatteja, jenkkejä ja eurooppalaisia, eikä missään vikaa ole ollut vaihteistossa. Muita vikoja kyllä, mutta sellaisia mitkä tulevat vastaan manuaalissakin.

Vierailija
79/81 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

upupup

Vierailija
80/81 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämäkin sääntö pätee vain kunnes siitä päätetään luopua. Manuaalit ovat katoavaa kansanperinnettä, ja tulee aika jolloin laissa ja autokouluissa joudutaan huomioimaan se.

Tarkennetaan sen verran, että jos ajat INSSIN automaatilla, niin saat ajaa vain automaatilla. Se yksi ajotunti ei merkkaa mitään.

Mulla on ollut kortti yli 20 vuotta, ajoin silloin autokoulussa yhden tunnin automaatilla. Nyt ostin ensimmäisen automaatin itselleni.