Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ajan autokoulun manuaalivaihteisella autolla mutta kannattaako hankkia automaatti auto?

Vierailija
14.12.2023 |

Oppiiko automaatilla ajamaan nopeasti? Entä jos ei ole ketään opettamassa automaatilla ajamista, miten sillä uskaltaa lähteä liikenteeseen ekoilla kerroilla kun ei mitään kokemusta?

Kommentit (81)

Vierailija
41/81 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jenkeissä tajusivat automaattivaihteiston antaman ajomukavuuden jo 50-luvulla.

En voi käsittää automaattivaihteiston hidasta rantautumista Suomeen. Kaupunkiajo on luksusta automaattivaihteilla.

Automaatti nimenomaan tuo sen ajomukavuuden ja rentouden.

Automaatti oli pitkään kalliimpi, täällä myydyt autot oli köyhän kansan ja rankan autoverotuksen takia niitä halvimpia karvalakkimalleja. Nykyään hintaeroa ei taida enää olla. Ja sähkökulkineen ovat käytännössä aina automaatteja.

Vierailija
42/81 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oppii, ei se sen kummempi ole kuin manuaali. Kytkintä siinä ei ole. Omassa autossa kun laittaa valitsimen asentoon A, pääsee kaasua painamalla eteenpäin. Laittamalla sen kohtaan R pääsee taakse päin. Ja pysäköidessä asentoon P.

A? Enpä ole moiseen törmännyt, mutta D eli Drive jokaisella kerralla.

Joissakin automatisoiduissa manuaalivaihteistoissa eteenpäinajovaihde on A eli automatic, koska niissä on myös toiminto jossa kuljettaja voi vaihtaa vaihteita itse. Kytkinpoljinta tällaisen vaihteiston yhteydessä ei ole, sillä kytkintä hoitaa robotti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/81 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä paitsi sijaisautoja ja vuokra-autoja tarvitsee ääreistä harvoin, jos on ihan oma auto pihassa. Itse olen ajanut nyt 28 vuotta joka päivä omalla autolla (ensin manuaali ja sitten automaatti, enkä manuaaliautoa ikinä enää huoli) ja tarvetta vuokra-autolle on ollut tasan yhden kerran 28 vuoden aikana ja sekin ulkomailla.

Sijaisautoa en ole koskaan ottanut 28 vuoden aikana, vaan olen sumplinut korjausten ja huoltojen ajan ilman autoa, mennyt julkisilla tai muun kyydillä.

Vierailija
44/81 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä muistaa ettei automaatti tarkoita enää energiaa hukkaavaa momentinmuunninta 3-4 vaihteella vaan käytännössä kahdeksankin vaihdetta sisältävä vaihdelaatikko jossa vaihtamista ja kytkintä hallitsee tietokone.

Vierailija
45/81 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa hankkia sellainen jonka itse haluaa eikä kuunnella muiden mielipiteitä,eli eikun autokaupoille kokeilemaan.

Vierailija
46/81 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

kEPAKKOAUTOT OVAT HISTORIAA. Eihän niitä käytännössä enää valmistetakaan

Vierailija
47/81 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Automaatti on naisille ja vammaisille tarkoitettu. Miehet ajaa manuaalilla 

Ja sitten tää sama kytkinjalkaansa palvova setämies itkee kun ei osaa ajaa yhdenpedaalin systeemillä sähköautoa X-D

"buhuu nyyh miksi ei RULLAA"

Yhden polkimen ajo on kyllä typerä keksintö. Sähköauto nimittäin pysähtyy heti kun jalan nostaa pois polkimelta Mikä tarkoittaa sitä että jalka on siis koko ajan pidettävä polkimella, kun haluaa edetä. Toiminnon onneksi pystyy kytkemään pois päältä kaikista sähköautoista joissa sellainen on.

Vierailija
48/81 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Automaatti lisää ajomukavuutta kaupungissa ihan älyttömästi.

Ajoin 20 vuotta joka ikinen päivä pk-seudulla (Espoo, Helsinki ja Vantaa) manuaalivaihteisella autolla. Siis sitä kytkimen rytkytystä ylös, alas, ylös, alas, vaihdekepin ruttaamista ees taas, ees taas. Siis siitä on ajomukavuus kaukana. Tajusin sen vasta tosin sitten, kun ostin seuraavan autoni automaattivaihteilla. Kun lähdin liikenteeseen automaatilla täällä pk-seudulla, en voinut muuta kuin hokea itselleni, että miten hitossa olen jaksanut rynkyttää sitä kytkintä ja vaihteita satoja kertoja jopa yhden ajon aikana peräti 20 pitkää vuotta!

Automaatilla ajo oli tuon 20 vuoden jälkeen kuin pelkkää luksusta. Ei haittaa miljoonat pysähtelyt ja valoristeykset, sen kun painaa jarrua tai kaasua tarpeen mukaan eikä tarvitse polkea kytkintä pohjaan koko ajan ja rynkyttää vaihteita.

Ajo automaatilla kaupungissa on niin ihanaa! 

Väitän, että kyllä väki

Sanoo nainen , joka ei osaa sitten yhtään ajaa. Typerä kirjoitus

Vierailija
49/81 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tomaatti tiettym, eihän muita enää myydäkään. Voithan kiusata itseäsi esim paukuttamalla kuminauhalenkkiä ranteessasi

Vierailija
50/81 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten tää sama kytkinjalkaansa palvova setämies itkee kun ei osaa ajaa yhdenpedaalin systeemillä sähköautoa X-D

Yhden polkimen ajo on kyllä typerä keksintö. Sähköauto nimittäin pysähtyy heti kun jalan nostaa pois polkimelta Mikä tarkoittaa sitä että jalka on siis koko ajan pidettävä polkimella, kun haluaa edetä. Toiminnon onneksi pystyy kytkemään pois päältä kaikista sähköautoista joissa sellainen on.

Sen helpompaa tapaa ohjata autoa ei olekaan kun sen oppii. Jarrun käyttö liikkeessä tuntuu lähinnä ajovirheeltä.

Vierailija
51/81 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä tarkoita. Vakkarit ja automaattiohjaukset on keksitty. Nykyisin 99% motariajosta auto ohjaa, en minä.

Vierailija
52/81 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä paitsi sijaisautoja ja vuokra-autoja tarvitsee ääreistä harvoin, jos on ihan oma auto pihassa. Itse olen ajanut nyt 28 vuotta joka päivä omalla autolla (ensin manuaali ja sitten automaatti, enkä manuaaliautoa ikinä enää huoli) ja tarvetta vuokra-autolle on ollut tasan yhden kerran 28 vuoden aikana ja sekin ulkomailla.

Sijaisautoa en ole koskaan ottanut 28 vuoden aikana, vaan olen sumplinut korjausten ja huoltojen ajan ilman autoa, mennyt julkisilla tai muun kyydillä.

Ei vuokraamoissa edes ole kepakkoautoja! Tähän törmäsin kun hain lapselle lisäharjoitteluun autokouluajaksia.

Vierailija
53/81 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen helpompaa tapaa ohjata autoa ei olekaan kun sen oppii. Jarrun käyttö liikkeessä tuntuu lähinnä ajovirheeltä.

Tämä. Ei tulisi mieleenkään koskaan enää hankkia autoa jossa ei ole kunnollista yhden polkimen ajoa. 

Vierailija
54/81 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi toista, kun maskuliinisuus on niin hauras että se hajoaa jo vääränlaisesta vaihteistosta. Varmasti raskasta olla noin heikkoa ainesta.

Minun maskuliinisuus ajoi 25 vuotta erilaisilla manuaalivaihteisilla bensaröttelöillä kunnes ihastui sähköautoiluun ja yhden pedaalin ajon helppouteen. Paluuta pörinöihin ja kepin veivaamiseen ei ole.

Että älä nyt kaikkiin yleistä.

-eri

Mistä keksit että yleistäisin? Sinun maskuliinisuutesi ei selvästikään ole hauraalla tolalla, vaan sinulta löytyy ihan oikeat pallit.

Ps. Onnea sähköautosta. Sähköauton jälkeen ei ole paluuta polttomoottoriin ja kaikista vähiten kepinheilutteluautoon.

Vierailija
55/81 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut joutuvat matkustelemaan enemmän ja vuokra-autoja joutuu käyttämään, jos kohde on paikassa, johon ei julkisilla kulkuvälineillä pääse. Sen takia kannattaa kyllä pitää mielessä, miten manuaalivaihteista ajetaan. 

Vierailija
56/81 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis minkälainen sähköauto lyö jarrut heti päälle, kun jalan nostaa kaasulta?? 

Vierailija
57/81 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi toista, kun maskuliinisuus on niin hauras että se hajoaa jo vääränlaisesta vaihteistosta. Varmasti raskasta olla noin heikkoa ainesta.

Minun maskuliinisuus ajoi 25 vuotta erilaisilla manuaalivaihteisilla bensaröttelöillä kunnes ihastui sähköautoiluun ja yhden pedaalin ajon helppouteen. Paluuta pörinöihin ja kepin veivaamiseen ei ole.

Että älä nyt kaikkiin yleistä.

-eri

Mistä keksit että yleistäisin? Sinun maskuliinisuutesi ei selvästikään ole hauraalla tolalla, vaan sinulta löytyy ihan oikeat pallit.

Ps. Onnea sähköautosta. Sähköauton jälkeen ei ole paluuta polttomoottoriin ja kaikista vähiten kepinheilutteluautoon.

Juntit hepinheiluttelijat eivät suostu edes sylkemään automaattivaihteisen auton suuntaan.

Vierailija
58/81 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytettynä myydessä manuaalista saa paremman hinnan, ja ero vain kasvaa kun manuaalit käyvät harvinaisemmiksi.

Manuaali ei myöskään ole kovin tarkka ölynvaihtojen suhteen, riittää hyvin jos ne vaihtaa edes kerran auton elinaikana ja öljyksi käy joku geneerinen litku.

Suomen kansantalous on kärsinyt miljariluokan tappiot Klonkswageneiden DSG-vaihteistojen takia. Jokainen mikapetteri joutuu ainakin kerran teettäämään DSG-rempan joka maksaa 5-6 k€.

Vierailija
59/81 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytettynä myydessä manuaalista saa paremman hinnan, ja ero vain kasvaa kun manuaalit käyvät harvinaisemmiksi.

Manuaali ei myöskään ole kovin tarkka ölynvaihtojen suhteen, riittää hyvin jos ne vaihtaa edes kerran auton elinaikana ja öljyksi käy joku geneerinen litku.

Suomen kansantalous on kärsinyt miljariluokan tappiot Klonkswageneiden DSG-vaihteistojen takia. Jokainen mikapetteri joutuu ainakin kerran teettäämään DSG-rempan joka maksaa 5-6 k€.

DSG onkin aivan onneton keksintö, mutta onneksi parempiakin automaatteja on.

Vierailija
60/81 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Automaattivaihteessa ei ole mitään osaamista.

Liikkeelle lähtiessä pistetään vaihde D-asentoon eli drive.

Sitten ajelet vain, painat kaasua tai jarrua. Ei ole kytkimen rynkytystä, ei ole vaihteiden rynkytystä.

Siis kirjaimellisesti ajelet vain, kääntelet rattia ja painat jarrua tai kaasua. Voit täysin keskittyä liikenteeseen ja ajomukavuuteen, yhdellä jalalla hoidat kaasun painamisen tai jarrun. Ihan älyttömän helppoa. Auto ei edes voi sammua ja mäkilähdöt ovat yhtä unelmaa, ei valu milliäkään alaspäin.

Kun peruutat parkkiruudussa, laitat vaihdekepistä peruutuksen päälle ja sitten peruutat, Kun haluat ajaa eteenpäin, laitat sen kepin D-asentoon. Siinä se.

Miten vaihteita rynkytetään? En ole koskaan rynkyttänyt. Mäkilähtö opeteltiin jo autokoulussa. Ilman sen osaamista ei olis edes päässyt inssissä läpi. 

Lisäksi vielä olen vammainen. Olen ajanut manuaalilla yli 30 vuotta.