Ajan autokoulun manuaalivaihteisella autolla mutta kannattaako hankkia automaatti auto?
Oppiiko automaatilla ajamaan nopeasti? Entä jos ei ole ketään opettamassa automaatilla ajamista, miten sillä uskaltaa lähteä liikenteeseen ekoilla kerroilla kun ei mitään kokemusta?
Kommentit (81)
Kysyin nyt autokoulusta että onnistuuko yksi ylimääräinen tunti automaatilla ja kuulemma onnistuu. :) Tunnissa varmaan jo oppii ja omalla harjoittelee sitten lisää. Niin paljon on nyt kehuttu automaattia että taidan sen ostaa itsekin. :) ap
Automaatti on naisille ja vammaisille tarkoitettu. Miehet ajaa manuaalilla
Automaatti lisää ajomukavuutta kaupungissa ihan älyttömästi.
Ajoin 20 vuotta joka ikinen päivä pk-seudulla (Espoo, Helsinki ja Vantaa) manuaalivaihteisella autolla. Siis sitä kytkimen rytkytystä ylös, alas, ylös, alas, vaihdekepin ruttaamista ees taas, ees taas. Siis siitä on ajomukavuus kaukana. Tajusin sen vasta tosin sitten, kun ostin seuraavan autoni automaattivaihteilla. Kun lähdin liikenteeseen automaatilla täällä pk-seudulla, en voinut muuta kuin hokea itselleni, että miten hitossa olen jaksanut rynkyttää sitä kytkintä ja vaihteita satoja kertoja jopa yhden ajon aikana peräti 20 pitkää vuotta!
Automaatilla ajo oli tuon 20 vuoden jälkeen kuin pelkkää luksusta. Ei haittaa miljoonat pysähtelyt ja valoristeykset, sen kun painaa jarrua tai kaasua tarpeen mukaan eikä tarvitse polkea kytkintä pohjaan koko ajan ja rynkyttää vaihteita.
Ajo automaatilla kaupungissa on niin ihanaa!
Väitän, että kyllä väkisinkin osan huomiosta kaupunkiajossa varastaa se manuaali, vaikka se selkäytimestä tuleekin. Mutta siinä pitää kuitenkin kääntyessä painaa kytkintä, vaihtaa vaihdetta, rynkyttää menemään jne. satoja kertoja. Niin kyllä se edes piirun verran vie huomiota liikenteestä. Jos ei muuta, niin se vaihteiden ja kytkimen jatkuva rynkytys kaupunkiajossa ärsyttää.
Kannattaa hommata omiin tarpeisiin sopiva auto, jonka hintaluokka on sinulle sopiva. Jos teet pelkästään kaupunkiajoa ja kalliimpi hinta ei haittaa, suosittelen automaattia. Jos taas ajat usein maantiellä ja haluat halvemmalla, suosittelen manuaalia.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa hommata omiin tarpeisiin sopiva auto, jonka hintaluokka on sinulle sopiva. Jos teet pelkästään kaupunkiajoa ja kalliimpi hinta ei haittaa, suosittelen automaattia. Jos taas ajat usein maantiellä ja haluat halvemmalla, suosittelen manuaalia.
Automaatin ja manuaalin hintaero on niin pieni, ettei sen perusteella kannata tehdä valintaa.
Vierailija kirjoitti:
Naisille, vammaisille ja ajomukavuutta arvostaville. Itse olen ajomukavuutta arvostava nainen ja ajan automaatilla.
Automaattivaihteessa ei ole mitään osaamista.
Liikkeelle lähtiessä pistetään vaihde D-asentoon eli drive.
Sitten ajelet vain, painat kaasua tai jarrua. Ei ole kytkimen rynkytystä, ei ole vaihteiden rynkytystä.
Siis kirjaimellisesti ajelet vain, kääntelet rattia ja painat jarrua tai kaasua. Voit täysin keskittyä liikenteeseen ja ajomukavuuteen, yhdellä jalalla hoidat kaasun painamisen tai jarrun. Ihan älyttömän helppoa. Auto ei edes voi sammua ja mäkilähdöt ovat yhtä unelmaa, ei valu milliäkään alaspäin.
Kun peruutat parkkiruudussa, laitat vaihdekepistä peruutuksen päälle ja sitten peruutat, Kun haluat ajaa eteenpäin, laitat sen kepin D-asentoon. Siinä se.
Mä ajoin mun autokoulun kokonaan automaattivaihteella. Sillä oli niin helppo ajaa, että jo ensimmäisellä tunnilla ajelin ihan hyvin kaduilla, tein käännöksiä, pysäköin jne.
Vierailija kirjoitti:
Voi toista, kun maskuliinisuus on niin hauras että se hajoaa jo vääränlaisesta vaihteistosta. Varmasti raskasta olla noin heikkoa ainesta.
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten tää sama kytkinjalkaansa palvova setämies itkee kun ei osaa ajaa yhdenpedaalin systeemillä sähköautoa X-D
"buhuu nyyh miksi ei RULLAA"
Automaatissa on käytännössä yksi vaihde eteenpäin, yksi taakse ja vapaa.
Jos osaat ajaa autoa jossa on 5 vaihdetta eteenpäin, yksi taakse ja vapaa niin automaatin ajaminen on kertaluokkaa helpompaa.
Siinä kun ei tarvita edes kytkinpoljinta vaihtamiseen.
Automaatti on vammaisapuväline, vähän kuten apupyörät polkupyörässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi toista, kun maskuliinisuus on niin hauras että se hajoaa jo vääränlaisesta vaihteistosta. Varmasti raskasta olla noin heikkoa ainesta.
Minun maskuliinisuus ajoi 25 vuotta erilaisilla manuaalivaihteisilla bensaröttelöillä kunnes ihastui sähköautoiluun ja yhden pedaalin ajon helppouteen. Paluuta pörinöihin ja kepin veivaamiseen ei ole.
Että älä nyt kaikkiin yleistä.
-eri
Autoa ei kannata hankkia. tuhoaa ilmastoa. On täysin vastuutonta käyttää yksityisautoa.
Jenkeissä tajusivat automaattivaihteiston antaman ajomukavuuden jo 50-luvulla.
En voi käsittää automaattivaihteiston hidasta rantautumista Suomeen. Kaupunkiajo on luksusta automaattivaihteilla.
Automaatti nimenomaan tuo sen ajomukavuuden ja rentouden.
Vierailija kirjoitti:
Automaatti on vammaisapuväline, vähän kuten apupyörät polkupyörässä.
Ei muuten ole, vaan automaatti on ajomukavuuden tuova väline.
Eroa on kuin yöllä ja päivällä, ajaako kaupungissa automaatilla vai manuaalilla. Niin suuresta erosta on oikeasti kyse.
Ehdottomasti kannattaa hankkia automaatti. Mikään ei ole helpompaa kuin sellaisella ajaminen. Itse olen wanha kääkkä ja olin ysäriltä asti manuaaleilla ajanut. Viime vuonna ostin automaattivaihteisen. Niin sen osasi vaan ajaa autoliikkeestä kotiin kaupungin läpi, ilman mitään ongelmia, vaikkei semmoista ollut koskaan ennen ajanut. Manuaalivaihteiseen en suostuisi enää koskemaan.
Ja muutenkin ne manuaalit on ihan menneisyyttä jo, kyllä sijaisautot, vuokra-autot yms. on oletuksena automaatilla, ei sen takia tarvi manuaalia opetella ajamaan.
Vierailija kirjoitti:
Autoa ei kannata hankkia. tuhoaa ilmastoa. On täysin vastuutonta käyttää yksityisautoa.
Se ei nyt liity tähä keskusteluun. Avaa oma ketjusi aiheesta.
Jep, voihan sitä automaativaihteista pyytää, mutta ei nitä välttämättä ole aina vapaana, ainakaan ellei ole etukäteen tajunnut varata. Minulle nimittäin käynyt niin, ettei automaattia ollut ja oli pakko tyytyä manuaalivaihteiseen. Onneksi olin ajanut sellaisella niin kauan, että nopeasti sen taas muistin, vaikka vähän pelotti kun oli vuosia jo ajanut vain automaatilla.