MInulla epäillään uniapneaa,mutta lääkäri sanoi että jono siihen laitteeseen jolla tauti testataan on jopa puoli vuotta! Onko tämä uusi
Kommentit (30)
Jonoa on, koska lääkärit on vuosikymmenet järjestelmällisesti vähätelleet taudin olemassaoloa varsinkin alle nelikymppisillä. Sitä pidettiin ennen vain kuusikymppisten rekkamiesten tautina. Nyt sitten tuleekin yllätyksenä, että sitä onkin niin paljon väestössä. Ei siis ole välttämättä merkittävästi lisääntynyt, sitä on vain nyt alettu tutkia kunnolla. Itse kysyin lääkäriltä ensimmäisen kerran vuonna 2016, voisiko minulla olla uniapnea, ja hän sanoi vain, ettei sitä noin nuorilla ole, ja minä hölmö uskoin, että kaipa se lääkäri ammattilaisena tietää. Nyt olen viime vuonna saanut CPAP-laitteen käyttöön ja tuolloin keuhkolääkäri sanoi, että olen uniapneaa todennäköisesti sairastanut jo kymmenen vuotta tietämättäni, nieluni ahtaasta rakenteesta johtuen.
Vierailija kirjoitti:
Jonoa on, koska lääkärit on vuosikymmenet järjestelmällisesti vähätelleet taudin olemassaoloa varsinkin alle nelikymppisillä. Sitä pidettiin ennen vain kuusikymppisten rekkamiesten tautina. Nyt sitten tuleekin yllätyksenä, että sitä onkin niin paljon väestössä. Ei siis ole välttämättä merkittävästi lisääntynyt, sitä on vain nyt alettu tutkia kunnolla. Itse kysyin lääkäriltä ensimmäisen kerran vuonna 2016, voisiko minulla olla uniapnea, ja hän sanoi vain, ettei sitä noin nuorilla ole, ja minä hölmö uskoin, että kaipa se lääkäri ammattilaisena tietää. Nyt olen viime vuonna saanut CPAP-laitteen käyttöön ja tuolloin keuhkolääkäri sanoi, että olen uniapneaa todennäköisesti sairastanut jo kymmenen vuotta tietämättäni, nieluni ahtaasta rakenteesta johtuen.
Sen verran on voimakas tuo uniapnean ja ylipainon välinen korrelaatio kuitenkin että pitäisin pienenä ihmeenä jos ei olisi viime vuosikymmeninä myös tosiasiallisesti yleistynyt ja kyse olisi vain siitä että nykyään osataan tunnistaa paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.gigantti.fi/product/palvelut-ja-lisavarusteet/muut-tarvikke…
Mä ostin tuollaisen kun epäilin uniapneaa ja kiinnosti unenlaatu muutenkin. Väittävät että on hyvinkin kliinisesti testattu. En tiedä kuinka tarkka on, mutta ainakin tolla on pystynyt hyvin seuraamaan miten laihduttaminen on vaikuttanut hengityskatkojen määrään. Jos niitä olisi edelleen hälyttävän paljon kuten aluksi niin olisin mennyt lääkäriin, mutta lähtivät melko nopeasti vähenemään kuten kuorsauskin sitä mukaa kun paino väheni.
Ei tuo lääkäriä korvaa mutta voi antaa osviittaa sen suhteen kuinka kiire lekuriin on.
Mitenhän tuo eroaa, kun puhelimeen saa appejakin jotka seuraa unen laatua ilmeisesti äänittämällä?
Ohis, mutta tuli tuosta puhelinappiin vertaamisesta mieleen että tuo firmahan on yksi Nokian harha-askelista. Ostivat sen joskus 2010-luvun puolivälin tienoilla neljännemiljardilla ja yrittivät brändätä uusiksi Nokia Healthiksi. Usko kuitenkin loppui ja myivät sen pilkkahintaan alkuperäisille omistajille takaisin koska eivät nähdeet terveysteknologialla tulevaisuutta. Takkiin taisi tulla joku 150 miljoonaa tms. Väärässä selvästi olevat kun firman nykyistä arvoa katsoo :-)
Vierailija kirjoitti:
Mulle lääkäri sanoi, että ensin on laihdutettava, sillä jo se voi poistaa oireet. Vasta sitten, jos ei painonpudotus auta asiaan, tutkitaan tarkemnin. Laihdutin reippaasti, auttoi.
Minä sanoin lääkärille että tiedän olevani ylipainoinen mutta en jaksa yrittää laihtua kun aamuisin tuntuu etten ole nukkunut yhtään ja kaikki päivät menee sumussa,väsyttää ja päätä särkee. Lääkäri oli ymmärtäväinen.
ei voi olla totta. Suomi on maailman onnellisin maa. Täällä saa terveyspalvelua alle vuorokaudessa! ja niin velka on vain bittejä!
Voit vuokrata sellaisen odotellessa. Cpap on oikeasti hyvä laite sellaiselle joka sitä tarvitsee.
Minulla uniapnean syyksi paljastui valtavat nielurisat. Leikkaukseen loppui vaiva.
Vierailija kirjoitti:
https://www.gigantti.fi/product/palvelut-ja-lisavarusteet/muut-tarvikke…
Mä ostin tuollaisen kun epäilin uniapneaa ja kiinnosti unenlaatu muutenkin. Väittävät että on hyvinkin kliinisesti testattu. En tiedä kuinka tarkka on, mutta ainakin tolla on pystynyt hyvin seuraamaan miten laihduttaminen on vaikuttanut hengityskatkojen määrään. Jos niitä olisi edelleen hälyttävän paljon kuten aluksi niin olisin mennyt lääkäriin, mutta lähtivät melko nopeasti vähenemään kuten kuorsauskin sitä mukaa kun paino väheni.
Ei tuo lääkäriä korvaa mutta voi antaa osviittaa sen suhteen kuinka kiire lekuriin on.
Mulla on ollut tää laite jo muutaman vuoden unen laadun tarkkailuun ja siirrettiin kesällä mieheni puolelle kun kuorsaa ja huomasin myös hengityskatkoja. Hänellä on ylipainoa ja alkoi kyllä heti laihduttamaan kun näki itse dataa omasta nukkumisestaan. Ja katkojen määrä kyllä vähenee nopeasti sitä mukaa kun paino tippuu!
Mun isä on 45 kg ja hänellä on ollut unenaikaisia aika pitkiäkin katkoja jo monta vuotta. Olen tarkkaillut asiaa noi 5 vuotta, kun silloin huomasin. Ikää tosin on paljon.
Tarkkuus varmaan eroaa aika olennaisesti ja se että tuon taustalla on oikeasti kliinistä tutkimusta. Puhelinappi päättelee univaiheesi ym pelkästään äänistä, tuo perustuu patjan alla oleviin paineantureihin joiden tarkkuus riittää jopa pulssisi mittaamiseen vaikka välissä on 25 senttiä patjaa ja petari. Apneamittausten tarkkuudesta en tosiaan tiedä kun ei ole vertailulaitetta, mutta kun hankin tuon läpyskän niin nukuin pari yötä sykevyö päällä testimielessä ja pulssin se ainakin mittaa erittäin tarkasti.