Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Äidin kohtelu hoivokodissa

Vierailija
13.12.2023 |

En tiedä teenkö nyt kärpäsestä härkäsen, mutta onhan tämä nettisivu tälläistä pohdintaa varten olemassa.

Äiti 86v sairastanut jo monta vuotta vakavaa dementiaa, asuu nykyään toista vuotta yksityisessa hoivakodissa. Valkattiin vähän pienempi, ei mikää ison ketjun pulju, koska ajateltiin että siellä saisi parempaa kohtelua.

En äitiä edes joka kk ehdi käymään katsomassa välimatkan takia, mutta nyt kun joulun alla poikkesin taas sama näky.

Äiti oli aina entisessä elämässään oman arvonsa tunteva rouva, ei ikinä käyttänyt housuja, hiukset siististi kammalla takana, kalliit tai itse kudotut neuleet yms. Nyt kuitenkin hoivakodissa on kritisoitu äidin vaatevalikoimaa, sanottu että mielummin kollareita ja t-paitoja?? No niitä sitten viety, varsinkin kun yksi äidin itse kutomista neuleista meni siellä piloille. Kuitenkin aina hiertää nähdä äiti sellaisissa vaatteissa, ei ole yhtään häntä, tiedän että kauhistuisi jos olisi vielä järjissään.

Tänään kun käytiin, niin äidille myös letitetty palmikot hiuksiin, niinkuin pikkutytölle. Siitä sanoin hoitajalle, että hei nyt ihan oikeasti. Äiti ei olisi ikinä antanut itsensä tulla nähdyksi tuollaisena. Viimeinen niitti oli kun yksi hoitaja kutsui äitiä jollain lempinimellä. Jos nyt olisi vaikka Marja-Leena ja häntä kutsuttaisiin Maikiksi. Ihan naurettavaa, ei äitiä ikinä olla puhuteltu noin.

Jotenkin vain ärsyttää, kun hoivakodin hoitajat muokkaavat äidistä ihan toista ihmistä. Vaikka hän ei enää itse ymmärrä, kyllä mielestäni silti pitäisi äidin oma vanha persoona jotenkin säilyttää.

Kommentit (96)

Vierailija
81/96 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikella kunnioituksella, mutta jos et ole (kieltämättä hyvä) trolli, olet vain yksi niistä omaisista, joilla ei ole mitään käsitystä hoivakotien resursseista. Siihen on syynsä, miksi vaatteiden on oltava helposti puettavia ja pesukelpoisia 60 asteessa. Mitä hiuksiin tulee, kannattaa olla tyytyväinen, että ne ovat puhtaat. 

Vanhustyön osaamisalan ammattietiikan kivijalka on asiakaslähtöisyys, asiakkaan kunnioittaminen. Itse olen vuosikymmenet pessyt suoria housuja, välillä 60 asteisessa lämpötilassa. Neuleet pestään niille kuuluvilla asteilla. Kuivaus asian mukaisesti. Eläissäni en ole sellaista kampausta tehnyt, jota ei itse käyttäisi. 

Sietäisit hävetä kommenttiasi! 

Eikös se pyykki mene pesulo

Joka paikassa ei todellakaan ole niin, että pyykki pestään talon puolesta. Monessa paikassa asukkaiden vaatteet kulkevat pesulaan, ellei toisin ole sovittu. Monessa yksikössä on käytäntönä, että talossa pestään joku tietty otanta; esimerkiksi ne arvokkaat neuleet, paremmat vaatteet, etc.

Vierailija
82/96 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

OLisitko valmis maksamaa enemmän siitä, että äitisi saisi juuri sellaista hoitoa kuin haluaisit kaikkine kampauksineen, meikkeineen ja ties minä lisineen? En kirjoittanut tuota veetuillakseni, vaan ihan muistuttaen, että se on kustannutskysymys. Se on myös turvallisuuskysymys. Kollarit esimerkiksi ovat iholle parempi valinta kuin neuleet. Toki neuleetkin voivat olla materiaaleista, jotka eivät ihoa ärsytä, mutta sille on aina syynsä miksi pitää tietynlaista vaatetusta olla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/96 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikella kunnioituksella, mutta jos et ole (kieltämättä hyvä) trolli, olet vain yksi niistä omaisista, joilla ei ole mitään käsitystä hoivakotien resursseista. Siihen on syynsä, miksi vaatteiden on oltava helposti puettavia ja pesukelpoisia 60 asteessa. Mitä hiuksiin tulee, kannattaa olla tyytyväinen, että ne ovat puhtaat. 

Vanhustyön osaamisalan ammattietiikan kivijalka on asiakaslähtöisyys, asiakkaan kunnioittaminen. Itse olen vuosikymmenet pessyt suoria housuja, välillä 60 asteisessa lämpötilassa. Neuleet pestään niille kuuluvilla asteilla. Kuivaus asian mukaisesti. Eläissäni en ole sellaista kampausta tehnyt, jota ei itse käyttäisi. 

Sietäisit hävetä kommenttiasi! 

Nykyään monen ikäiset tekevät lettikampauksia itselleen. Miksipä ei siis mummuillekin.

Kannattaa muistaa, että myös mummut nuortuvat koko ajan. Papiljotit eivät tosiaan ole kaikille arkipäivää, eivätkä niitä halua myöhemminkään.

Vierailija
84/96 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä arvokkaita neuleita ei saa enää puhtaaksi, kun äitisi ripuloi ja kusee ne likaiseksi. Kollarit ja t-paidat voi pestä 60 asteessa. Eikä hoitajat ole mitään kampaajia. He laittavat hiukset miten osaavat tai ovat laittamatta.

Vierailija
85/96 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No AP, veikö kissa kielen 

Vierailija
86/96 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse hoitajana en usko että on mikään trolli.

Näitä omaisia valitettavasti on, kerran olen nähnyt tyttären, joka aina halusi tietyt vaatteen isälle päälle joka viikonpäivänä. Aina kun tuli käymään ja isä ei ollut sängystä ylhäällä, parta ajettuna, tietty kauluspaita päällä, voi sitä huudon määrää.

Yksi omainen kävi aina äitinsä vaatekaapin läpi joka käynnillän, tarkasti kaikki vaatteet. Jos jossai oli tahraa tai joku nappi revennyt, vaati talolta korvauksia.

Kerran yksi omainen kävi melkein meidän pomon päälle, kun äidin korvassa ollut perintökalleus koru oli hukkunut. Minkä v*tun takia vanhainkotiin pitää tuoda jotain arvokkaita koruja tai oman lempilampaan villasta itse kudottuja neuletakkeja, kaikki hukkuu tai rikkuu kuitenkin.

Ne on tämän hoidettavan ihmisen viimeiset ajat. On kyllä kumma, jollei saa pitää silloin oman lempilampaan villasta kudottua neuletakkia. Mihin ihmeeseen sitä säästetään? Taivaaseen?

Vierailija
87/96 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä töissä vanhukset saavat pukeutua hameisiin ja kauniisti. Kuminauhavyötäröiset hameet ovat sopivimpia, kunhan löytyy riittävästi sopivankokoisia sukkahousuja! Kalliit villlatakit ja kalliit korut kannattaa jättää pois. 

itse kyllä oon reilun 20 työssäolovuoteni aikana ihmetellyt, kuinka paljon pestään pilalle vanhusten villavaatteita... auts. Mikä siinä on niin vaikeaa?

Kyllä monessa paikassa laitetaan vanhukset kauniisti.

Vierailija
88/96 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajattele äitisi kannalta: vaatteet ovat mukavat, eivät kiristä tai hierrä, pukeutuessa ei tarvitse olla ojennuksessa pitkiä aikoja. Hiusten letitys, kosketus, voi tuntua hyvältä.

Kokemukseni. Eräs iäkäs asukas itse halusi että hänelle palmikko laitettiin saunomisen ja hiusten pesun jälkeen. En voinut olla huomioimatta hänen onnellista ilmettä ja oloaan kun niitä laitoin. Samoin eräs jonka hiuksiin laitoin papiljotit. Ei saa aliarvioida heidän tuntemuksiaan vaikka he eivät välttämättä puhuen kykene itseään ilmaisemaan. Tunne läheisyydestä ja välittämisestä🥰🤗

Vierailija
89/96 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse hoitajana en usko että on mikään trolli.

Näitä omaisia valitettavasti on, kerran olen nähnyt tyttären, joka aina halusi tietyt vaatteen isälle päälle joka viikonpäivänä. Aina kun tuli käymään ja isä ei ollut sängystä ylhäällä, parta ajettuna, tietty kauluspaita päällä, voi sitä huudon määrää.

Yksi omainen kävi aina äitinsä vaatekaapin läpi joka käynnillän, tarkasti kaikki vaatteet. Jos jossai oli tahraa tai joku nappi revennyt, vaati talolta korvauksia.

Kerran yksi omainen kävi melkein meidän pomon päälle, kun äidin korvassa ollut perintökalleus koru oli hukkunut. Minkä v*tun takia vanhainkotiin pitää tuoda jotain arvokkaita koruja tai oman lempilampaan villasta itse kudottuja neuletakkeja, kaikki hukkuu tai rikkuu kuitenkin.

Ne on tämän hoidettavan ihmisen viimeiset ajat. On kyllä kumma, jollei saa pitää s

Mieti vähän, missä kunnossa ne hienot villatakit siellä hoivakodissa ovat. My.s toiset asukkaat kuljettelevat niitä omiin huoneisiinsa yms.

Vierailija
90/96 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vanhus itse ei enää ymmärrä omien vaatteidensa päälle, niin ketä varten häntä pitäisi pukea kuin nukkea? Sinua, muutaman kerran vuodessa käyvää vierailijaa? Koska et pysty hyväksymään sitä, että äitisi ei ole enää se, joka hän joskus oli.

Vierailija
91/96 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

OLisitko valmis maksamaa enemmän siitä, että äitisi saisi juuri sellaista hoitoa kuin haluaisit kaikkine kampauksineen, meikkeineen ja ties minä lisineen? En kirjoittanut tuota veetuillakseni, vaan ihan muistuttaen, että se on kustannutskysymys. Se on myös turvallisuuskysymys. Kollarit esimerkiksi ovat iholle parempi valinta kuin neuleet. Toki neuleetkin voivat olla materiaaleista, jotka eivät ihoa ärsytä, mutta sille on aina syynsä miksi pitää tietynlaista vaatetusta olla.

Nykyisin tuossa elämänvaiheessa hykyisin hoivakotipaikka vähän paikkakunnasta riippuen maksaa yheiskunnalle noin 5000 euroa kuukaudessa. . HInnat, mitoitukset ja hoito on saman tasoista yksittyisellä ja julkisella. Enemmän valituksia tulee julkisista laitoksista.

Jos itse palkkaisi hoitajat ympäri vuorikauden hoitamaan vanhustaan, siihen tarvittaisiin 5 hoitajaa, eli kulut olisivat vähintään 25 000 euroa. Siksi hoivakodeissa ei joudeta koko ajan hoitamaan yhtä potilasta.

Vierailija
92/96 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta oli aika vaikea ostaa uusia vaateita vanhukselle, joka oli viimeisessä vaiheessaan jo laihtunut kovasti.

Puuvillaiset paidat ovat muodin mukaan isokaula-aukkoisia, eivätkä sitten peittäneet etumusta, kun kaula-aukko ulottui melkein vyötärölle. Lasten vaatteista löyhtyi hieman paremmin.

Monet vanhukset ovat käyttäneet aina pitkälahkeisia alushousuja ja nykypikkarit varmaan hankaavat vanhuksen herkkää iho haaroista. Jossain prismassa ja tokmannilla oli osasto, jossa oli näitä vanhusten tykkäämiä pehmeitä alusvaatteita, mutta usein olivat lopussa.

Joku erikoismyymälä taitaa olla olemassa.

Vierailija
93/96 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä meillä töissä vanhukset saavat pukeutua hameisiin ja kauniisti. Kuminauhavyötäröiset hameet ovat sopivimpia, kunhan löytyy riittävästi sopivankokoisia sukkahousuja! Kalliit villlatakit ja kalliit korut kannattaa jättää pois. 

itse kyllä oon reilun 20 työssäolovuoteni aikana ihmetellyt, kuinka paljon pestään pilalle vanhusten villavaatteita... auts. Mikä siinä on niin vaikeaa?

Se siinä villavaatteiden pesussa on vaikeaa, että kusi ja paska ei lähde kolmenkympin pesussa.

Vierailija
94/96 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt kaikki, mutta ennenkaikkea hoitajat: Allekirjoittakaa se eutanasia lakialoite. Ei tarvitse enää sitten pukea ja riisua, pestä ja kammata, syöttää eikä vaipottaa niitä vihaamianne ravunsyöttejä. Ainakaan inhimillisyydellä ja empatialla tai elämän arvostamisella ei enää kannata näitä sadistisia säilytyspaikkoja ja niiden työntekijöitä puolustella. Takaatte samalla myös itsellenne armeliaamman lopun, vaikka ette sitä ansaitsekaan. Ei mene enää läpi.

Jos ensin tarkistaisit oman empatiatasosi, kiitos. 

En ole hoitaja, enkä laitoksessa - vielä, mutta allekirjoitan kyllä eutanasia lakialoitteen taas, kun se seuraavan kerran tulee esiin. En halua maata vaipoissa ja tai laitteissa tai riehua raivopäänä, kun en pääse ovesta ulos sinne lapsuudenkotiin, jossa asuin 60 vuotta sitten ja jossa luulen yhä asuvani. Jos kuitenkaan eutanasiaa ei saa ja puren, lyön ja potkin hoitajia, niin anteeksi kamalasti näin etukäteen. Tiedän, että tiedätte, etten tekisi niin, jos olisin selväjärkinen.

Vierailija
95/96 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajattele äitisi kannalta: vaatteet ovat mukavat, eivät kiristä tai hierrä, pukeutuessa ei tarvitse olla ojennuksessa pitkiä aikoja. Hiusten letitys, kosketus, voi tuntua hyvältä.

Kokemukseni. Eräs iäkäs asukas itse halusi että hänelle palmikko laitettiin saunomisen ja hiusten pesun jälkeen. En voinut olla huomioimatta hänen onnellista ilmettä ja oloaan kun niitä laitoin. Samoin eräs jonka hiuksiin laitoin papiljotit. Ei saa aliarvioida heidän tuntemuksiaan vaikka he eivät välttämättä puhuen kykene itseään ilmaisemaan. Tunne läheisyydestä ja välittämisestä🥰🤗

Tämä. Oli eräs jo hyvin dementoitunut mummo joka eli siellä lapsuudessa ja haki äitiä. Pyyteli äidiltä lettejä ja tukan kampausta. Niimpä sitten kampasin ja letitin , hän sai kaipaamaansa kosketusturvaa vaikken äiti ollutkaan ja tukka pysyi poissa silmiltä. Ei se lapsuutta elävä vanhus nutturoista  enää tiennyt. Omaiset kenties pitävät vanhusta sinä samana joka on tehnyt niin ja noin, vanhus taas voi olla jo ihan dementoitunut ja ajatella mitä lienee. 

Vierailija
96/96 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän melkein jokainen tiedä, miten villavaatteet pestään normiliasta. Mutta kerropa, miten saat nororipulisen villapaidan puhtaaksi sitä pilaamatta?