Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Äidin kohtelu hoivokodissa

Vierailija
13.12.2023 |

En tiedä teenkö nyt kärpäsestä härkäsen, mutta onhan tämä nettisivu tälläistä pohdintaa varten olemassa.

Äiti 86v sairastanut jo monta vuotta vakavaa dementiaa, asuu nykyään toista vuotta yksityisessa hoivakodissa. Valkattiin vähän pienempi, ei mikää ison ketjun pulju, koska ajateltiin että siellä saisi parempaa kohtelua.

En äitiä edes joka kk ehdi käymään katsomassa välimatkan takia, mutta nyt kun joulun alla poikkesin taas sama näky.

Äiti oli aina entisessä elämässään oman arvonsa tunteva rouva, ei ikinä käyttänyt housuja, hiukset siististi kammalla takana, kalliit tai itse kudotut neuleet yms. Nyt kuitenkin hoivakodissa on kritisoitu äidin vaatevalikoimaa, sanottu että mielummin kollareita ja t-paitoja?? No niitä sitten viety, varsinkin kun yksi äidin itse kutomista neuleista meni siellä piloille. Kuitenkin aina hiertää nähdä äiti sellaisissa vaatteissa, ei ole yhtään häntä, tiedän että kauhistuisi jos olisi vielä järjissään.

Tänään kun käytiin, niin äidille myös letitetty palmikot hiuksiin, niinkuin pikkutytölle. Siitä sanoin hoitajalle, että hei nyt ihan oikeasti. Äiti ei olisi ikinä antanut itsensä tulla nähdyksi tuollaisena. Viimeinen niitti oli kun yksi hoitaja kutsui äitiä jollain lempinimellä. Jos nyt olisi vaikka Marja-Leena ja häntä kutsuttaisiin Maikiksi. Ihan naurettavaa, ei äitiä ikinä olla puhuteltu noin.

Jotenkin vain ärsyttää, kun hoivakodin hoitajat muokkaavat äidistä ihan toista ihmistä. Vaikka hän ei enää itse ymmärrä, kyllä mielestäni silti pitäisi äidin oma vanha persoona jotenkin säilyttää.

Kommentit (96)

Vierailija
21/96 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse hoitajana en usko että on mikään trolli.

Näitä omaisia valitettavasti on, kerran olen nähnyt tyttären, joka aina halusi tietyt vaatteen isälle päälle joka viikonpäivänä. Aina kun tuli käymään ja isä ei ollut sängystä ylhäällä, parta ajettuna, tietty kauluspaita päällä, voi sitä huudon määrää.

Yksi omainen kävi aina äitinsä vaatekaapin läpi joka käynnillän, tarkasti kaikki vaatteet. Jos jossai oli tahraa tai joku nappi revennyt, vaati talolta korvauksia.

Kerran yksi omainen kävi melkein meidän pomon päälle, kun äidin korvassa ollut perintökalleus koru oli hukkunut. Minkä v*tun takia vanhainkotiin pitää tuoda jotain arvokkaita koruja tai oman lempilampaan villasta itse kudottuja neuletakkeja, kaikki hukkuu tai rikkuu kuitenkin.

Huono käytös ei ole perusteltua, mutta ei hoivapotilas ole mikään persoonaton hahmo. Korut ja vaatteet ovat osa ihmisen elämää ja persoonaa sekä monelle muistisairaalle tärkeitä muistoja ja siten turvallisuutta tuovia asioita.

Vierailija
22/96 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meeppä ap ite hoivakotiin töihin edes päiväksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/96 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näitä omaisia valitettavasti on, kerran olen nähnyt tyttären, joka aina halusi tietyt vaatteen isälle päälle joka viikonpäivänä. Aina kun tuli käymään ja isä ei ollut sängystä ylhäällä, parta ajettuna, tietty kauluspaita päällä, voi sitä huudon määrää.

Yksi omainen kävi aina äitinsä vaatekaapin läpi joka käynnillän, tarkasti kaikki vaatteet. Jos jossai oli tahraa tai joku nappi revennyt, vaati talolta korvauksia.

Kerran yksi omainen kävi melkein meidän pomon päälle, kun äidin korvassa ollut perintökalleus koru oli hukkunut. Minkä v*tun takia vanhainkotiin pitää tuoda jotain arvokkaita koruja tai oman lempilampaan villasta itse kudottuja neuletakkeja, kaikki hukkuu tai rikkuu kuitenkin.

Miksi ihmeessä hukkuu ja rikkuu? 😳 Ei tuo nyt mikään päiväkoti kuitenkaan ole!

Oletko koskaan ollut tekemisissä dementikon kanssa? Entä yhtäaikaa 15 dementikon kanssa? Osalla pelaa vielä jalat ja kädet, pää ei kenelläkään. Siksi he ovat hoivakodissa.

Vierailija
24/96 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko koskaan vieraillut hoivakodeissa? Muistisaraat ihmiset kantavat usein tavaroita, piilottavat ruokia, laittavat taskuun kaiken pöydältä löytyvän yms. Yksi mamma vanhassa työpaikassani "pesi" kaikki löytämänsä vaatteet lavuaarissa hammastahnalla, partavedellä, suklaalla yms mitä sattui olemaan saatavilla. Omat kaapit oli kyseisestä syystä lukossa, onneksi naapureilta ja päiväsalista aina löytyi jokunen pestävä paita tai mekko :).

Vierailija
25/96 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En edes aloita. 

Vierailija
26/96 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huono käytös ei ole perusteltua, mutta ei hoivapotilas ole mikään persoonaton hahmo. Korut ja vaatte

Tottakai voi ottaa koruja mukaan OMALLA VASTUULLA. Ei hoitajilla ole aikaa ja muita resursseja alka vhtimaan eaimerkilsi ettei kukaan muistisairas knssaasukki vie niitä mummoltas. Lisäksi mummos voi vaikka kuristua niihin tavalla tai toisella koska on muistisairas. Kannattaisi perehtyä vägän oaremmin muistisiarauksiin.

Vierailija
27/96 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hukkuu tai rikkuu XDDDDDDDDDDDDDD

Vierailija
28/96 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan pakko kysyä että oletko ikinä tavannut muistisairasta henkilöä, enkö tällä tarkoita henkilöä kuka ei muista mikä viikonpäivä on vaan henkilöä kuka ei muista missä on, miksi on, mikä vuosi on, kuinka vanha on ja mikä vuorokauden aika nyt on. Semmoiset vaeltelee ympäriinsä ja jos ovet ei ole koko ajan johonkin huoneeseen lukossa niin sieltä saattaa liikkua tavaraa mitä ihmellimpiin paikkoihin

Vierailija
29/96 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on vielä lapsi, sen näkee.

Vierailija
30/96 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on hyviä huomioita, hoivakodeissa ratkaisee niin hoitajien kuin asukkaidenkin arjen sujuvuus.

Noista leteistä sen verran, että kun oma äitini vielä oli hieman tokuissaan, hän sanoi ettei halua lettejä, vaikka hoivakodissa on ihana hoitaja joka letittelee hellästi vanhusten hiuksia tosi kauniiksi. 

Olen tilannut kampaajan, joka käy säännöllisesti leikkaamassa äidilleni lyhyet hiukset, ja ymmärtääkseni muutama muukin siellä käyttää samaa kampaajaa/parturia. 

Muistisairaan läheisen omaisen osa on rankka, kannattaa osallistua vaikka facebookin omaistenryhmään niin saa perspektiiviä, neuvoja ja vertaistukea.

Vierailija
31/96 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ymmärrän hoitajia ja ymmärrän myös Ap:ta.

Hoitajat eivät voi tietää millainen äiti on ollut aiemmin etenkin, jos lähiomaiset käyvät vain harvakseltaan katsomassa, eikä heillä kerrota äidistä. Ymmärrän, että letit ja "Maikittelu" voivat tuntua pahalta, mutta sitten jos ajattelet asiaa isommassa mittakaavassa, kyse on todennäköisesti ihan inhimillisestä hoidosta ja välilttämisestä. Letityksen aikana äitisi voi tuntea toisen ihmisen läheisyyden. Tuttavallinen nimitys taas kertoo läheisistä väleistä hoitajaan. Äitisi on osa porukkaa.

Äitisi tyyli ei ehkä ole nyt hänen omintaan, mutta ainakin hänestä pidetään huolta eikä hän ilmeisesti joudu makaamaan märissä vaipoissa tai muuta kaameaa laiminlyöntiin viittaavaa. En sinuna urputtaisi asiasta hoitajille enempää. Kertomasi perusteella he yrittävät parhaansa pitääkseen äidistäsi huolta.

Vierailija
32/96 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa katsoa ap joku youtube video muistisairaiden elämästä hoitolaitoksessa. Saattavat käydä jopa panemassa vierasta mummoa tai pappaa vaikka teidän pappa tai mummo odottaa kotona hartaana.

Vierailija
33/96 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tulee se hetki elämässä, jolloin alat piilotella kaappeihin koruja, tupakkeja, suklaita, kahvi- ja keksipaketteja niin hyvin, ettet itsekään niitä löydä. Lisäksi piilotat kaappien avaimet.

Mätät makeaa niin paljon, että vatsa alkaa pullottaa, lisäpaksuutta tuovat vaipat, joita yrität repiä pois. Et muista, ettet osaa enää kävellä ja suuntaat sienimetsään.

Kampauksen ainoa kriteeri on, etteivät hiukset hapsota kumarassa kasvoille. Katoat pala palalta.

Lapsille vaikea niellä. Ota silloin toki vanhus luoksesi asumaan!

Vierailija
34/96 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä kauheaa on hiusten letittämisessä? Jo vuosikymmenien ajat on hiuksia letitetty. Ymmärtäisin ap vinkuminen, jos äidillä olisi ollut likaiset, hoitamattomat hiukset.

Voithan sä mutsis viedä vaikka joka päivä kampaamoon jossa tukka pistetään tötterölle.

Vierailija
35/96 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy olla trolli, mutta vastataan silti.

Vaatteiden täytyy olla helposti puettavia ja riisuttavia. Olen viimeksi tänään kiskonut asukkaalta omaisen määräämää marimekkopaitaa ihan väkisin pois. Paita ei ollut päällä liian tiukan näköinen, mutta kun asukas pisti vastaan kaikin voimin ja on jäykkäkin niin arvaatte miten vaikea sellainen kapeahihainen paita on pukea ja riisua. Lisäksi näiden perään pitää kysellä pesulasta sinne jääneitä harva se viikko. Itse asukas ei välitä enää yhtään mitä hänelle puetaan.

Letit on hyvää tarkoittaen tehnyt hoitaja, joka ei äitiäsi tunne. Hieman rasvaiset hiukset on vähän siistimmän näköiset leteillä kuin auki.

Emme voi estää tavaroiden kulkeutumista ympäri osastoa, koska muistisairaat kulkevat ja kuljettavat tavaroita ympäriinsä. 

Joskus tuntuu, että vanhustenhuollon resursseista menee liikaa näiden kuusikymppisten omaisten hoitoon. "Äidillä ei ollut tänään huivi kaulassa, miksei ollut??" Noh, aamun sijainen ei edes muista äitisi nimeä, ole onnellinen että äitisi hyvinvoinnista on kuitenkin huolehdittu ja tässä palautettasi kuunnellessani ehtisin vaikka pestä hänen hampaansa, olisivat huomattavasti tärkeämmät kuin rätit ja lumput.

Hygieniahaalari. Ihan välttämätön joillekin, mutta omaiset vaan vänkää vastaan ja ihan turhaan koska ei se paskalla sotkija enää ymmärrä mitä on päällä.

Saispa sellaisen yleisen yhteiskuntapalveluksen, jossa jokainen täyspäinen kansalainen saisi hoitaa vanhuksia puoli vuotta niin tietäisi, mitä se on.

Vierailija
36/96 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap äiti on noita Uralin mutkalta tulleita heimolaisia?

Vierailija
37/96 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina voit itse hoitaa äitisi kotona, jos ei ammattihoito kelpaa 

Vierailija
38/96 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on hyviä huomioita, hoivakodeissa ratkaisee niin hoitajien kuin asukkaidenkin arjen sujuvuus.

Noista leteistä sen verran, että kun oma äitini vielä oli hieman tokuissaan, hän sanoi ettei halua lettejä, vaikka hoivakodissa on ihana hoitaja joka letittelee hellästi vanhusten hiuksia tosi kauniiksi. 

Olen tilannut kampaajan, joka käy säännöllisesti leikkaamassa äidilleni lyhyet hiukset, ja ymmärtääkseni muutama muukin siellä käyttää samaa kampaajaa/parturia. 

Muistisairaan läheisen omaisen osa on rankka, kannattaa osallistua vaikka facebookin omaistenryhmään niin saa perspektiiviä, neuvoja ja vertaistukea.

Hiuksien leikkaamisesta ja vaatteista puhuttaessa pitää huomioida myös se, mihin asukkaan rahat riittävät. Joillakin on varaa säännöllisiin kampaajakäynteihin ja runsaaseen vaatemäärään. Joillakin omaisetkin voivat kieltää rahankäytön. Tiukassa taloudellisessa tilanteessa voi hoitajakin toimia parturina, valitettavasti Edes siellä vanhainkodissa ihmiset eivät ole taloudellisesti samanarvoisia.

Vierailija
39/96 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat, niin voit vaikka tehdä ja tulostaa omaisesi vaatekaapin oveen ohjeen, jossa on hänen kuvansa hänelle mieleisessä kampauksessa ja vaatteissa. Kirjoita siihen, millaisista vaatteista, väreistä ja asioista hän pitää. Millä nimellä hän tykkää itseään kutsuttavan. Millaiset asiat häntä naurattavat, mitä televisiokanavaa tai millaisia ohjelmia hän on tykännyt seurata.

Vanhukselle puetaan päälle niitä vaatteita mitä hänen kaapistaan löytyy.  Jos omat vaatteet kuitenkin ovat vaikeita pukea tai riisua, tai niitä ei voi materiaalin vuoksi lähettää pesulaan, niin valitettavasti saatetaan joutua valitsemaan jotakin talon yhteisvaatteita, eli collegehousuja, löysää t-paitaa ym. Hame ei välttämättä ole lopulta kovin kätevä vessakäynneillä, kävipä omaisesi vessassa yksin tai hoitajan kanssa. Jos helma aina ui pöntössä, tai sotkeentuu pissaan ja kakkaan, niin valitettavasti se on jo hygieniakysymys.

Vierailija
40/96 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nuoruus tarkoita aina sitä että ei ymmärrä. Ymmärrän kommenttisi pointin ja luultavasti ap ei ole riittävästi tietoa hoivakotien resursseista ja käytännöistä ja muistisairauksista ylipäätään.