LA SYYSKUUSSA -07 !
Ajattelin nyt laittaa pinon pystyyn tulevan syyskuun odottajille, vaikka tosi alussa ollaankin vielä. Tekee kuitenkin hyvää jakaa tuntemuksia ja isommalla porukalla on aina kivampi:)
Toivottavasti saan siis kavereita mukaan!!!
Oma esittelyni tässä:
Nimi: Nea
Ikä: 26 , mies 34
Asuinpaikka: Länsi-Uusimaa
LA: 6.9.2007
Taustaa: Lasta toivottu vuoden 2005 alusta. Tutkimukset keväällä -06, joista siirryttiin yksityiselle syksyllä. 1. IUI lokakuu -06-->nega, 2. IUI marraskuu -06-->nega, 1. lyhyen kaavan IVF joulukuussa josta plussa 24.12 (virallinen päivä 28.12) ! Kaksi huippualkiota siirrettiin, ja odotan kummankin olevan mukana:) Ei lapsia, yksi koira kohta 4 v.
Eli tossa mun esittely, toivottavasti ei jää ainoaksi!
HCG mitattiin vasta eilen, eli rv 5, ja se oli just vajaat 8000. Hoitaja sanoi sen olevan hyvä. Ensimmäiseen ultraan päästään 22.1 ja sinne siis pitäis jaksaa odottaa!
-Nea & Ruu ja Myy rv5
Kommentit (143)
Juu mukaan vaan vaavikulta!
Tänään oli sitten eka neuvola. Ja Ja Kyllähän sieltä löytyi vikkelä kaveri!
Kovasti liikuskeli. Viikkoja nyt 11+1. Ultra antoi samat lukemat koon perusteella. Joten paperit tehtiin ja nyt kyllä on tosi mahtava fiilis! Mies ei ollut mukana neuvolassa, kun oli työ kiireitä, mutta ehkä ensikerralla sitten.
Kiva kun sai paljon materialia kotiin mukaan luettavaksi. Verikokeet otettiin ja ensiviikolla vien pissanäytteen.
Olet Tyllerö ihan oikeassa..hiljaista on ollu. Mut tietty jos itteäni mietin, ni eipä tää olotila tästä ole paljon muuttunu...siis oikeastaan mikskään:( Uskon että mitä enemmän vatsasta alkaa kuulumaan, niin juttuakin riittää...
Päällimmäisenä nyt oireena kivut alavatsassa, jotka kuitenkin ihan siedettäviä ja ilmeisesti vaan niitä kohdun kasvukipuja jotka kuuluu asiaan. Huonoa olo on myös ollu päivittäin taas, vaikka luulin sen jo loppuneen. Tosin, kyseessä saattaa olla oire flunssasta, jota on jo jatkunu jonkun aikaa. Yököttää siis epämääräset asiat sekä hajut, mutta edelleenkään en ole heittänyt minkäänäkösiävatsanesteitä... ;)
Ja täysin ilman vuotoja ollaan menty, joka on ollu suuri helpotus!
Perjantaina mulla on neuvola, jossa vihdoinkin kuunnellaan niitä sydänääniä..muuten en sitä niin odottaiskaan:)
Jotenkin tää kaikki tuntuu edelleen niin oikeelta ja kaikin puolin normaalilta, että en osaa pelätä tai muutenkaan asiat ei niinkään mietitytä. Ja tietysti on tullu paljon luettua näiden vuosien aikana, sekä varmastikin työkin lasten kanssa on tuonut itessään varmuutta koko asiaan. Mutta ei epäilystäkään, että kun se oma nyytti on sylissä, niin maailma muuttaa suuntaan:)
Tänään kävin muuten ekan kerran katasastamassa vaunuja, turvakaukaloita ym. juttuja...onpa paljon valikoimaa. Mutta tosian, taidan olla nekin suurimmat hankinnat jo valinnut:) Ei vaan malta odottaa että pääsee ostoksille!!! Ja sitte vielä kun saatiin uus auto eilen, niin on vielä innostuneempi...
Ja itseasiassa ensimmäinen juttu on jo saatu...mun fammu oli jo ostanu meille itkuhälyttimen;)
Ootteko muut ehtineet katsella hankintoja???
Hieno juttu tyllerö, että sullakin oli ultra menny hienosti...kyl se vaan antaa voimaa jatkaa eteenpäin:)
Ja uus tulokas vaavikulta...toivottavasti pysyt meiän pinossa:)
Nyt sitte muut kanssa kertomaan kuulumisia!
-Nea 13+1
Moi kaikille!
Osa varmaan muista mun tarinan...On tapahtunu monenlaista... Onnellisesti edelleen raskaana, mutta yksi vauveli köllöttelee masussa. Aluksihan näytti, että olisi tulossa kaksoset, mutta toisin oli tarkoitettu. Ekassa ultrassa näkyi kaksi elävää vauvanalkua, mutta kaksi viikkoa myöhemmin ultrassa ei näkynyt kuin yksi elävä vauveli. Toinen oli kasvanut 8 viikkoiseksi ja sitten oli hiipunut pois...Tosi surullista....
Mutta onneksi toinen veijari kasvaa ja kehittyy normaalisti! Niskapoimu-ultrakin jo takanapäin, kaikki oli oikein hyvin. Pikku kaverus heilutteli käsiään ja potkiskeli, kunhan saatiin hereille. Masu on jo kasvanut siihen malliin, että äitiyshousut on todella mukavia käyttää...Niin täähän on mulle toinen raskaus, esikoinen kohta 4 vuotias icsi-poika...
Kovasti odottelen jo ensimmäisiä liikkeiden tuntemisia, esikoisesta tunsin jo rv 16...
Kaikkea hyvää teille muille odottajille!
Naperohaave rv 13+2
Moi kaikille, kivaa etta edes vahan kuulumisia kuuluu meidankin porukallemme, nakojaan jo lokakuun odottajatkin ovat aloittaneet oman ketjunsa. Mika tarkoittanee sita, etta me syyskuulaiset ollaan pian paasty kaikki jo paremmalle puolelle niita ekaa 12 raskausviikkoa :) Tervetuloa vain joukkoon Vaavikulta ja jos muitakin loytyy, kylla tanne mahtuu. Olet Nea varmasti oikeassa, etta kunhan vatsat alkavat kasvaa, eikohan sita ole taas aktiivisemmin jakamassa ajatuksiaan ja kokemuksiaan muiden kanssa.
Meilla oli tana aamuna ultra ja hyvinhan se meni, vaikka vainoharhaisena mietin viela eilen, ettei siella varmaan ole mitaan... Vauva liikkui tosi paljon, ojenteli ja venytteli selkaansa, huitoi kasillaan ja nyrkkeili ilmaan, silitteli kasvojaan ja haukkoi selkeasti lapsivetta suuhunsa. Jalat satkivat minne sattuu ja kaikki sormet ja varpaa nakyi myos. Taallahan ei mitata niskapoimua, kuin yksityisessa (sikakalliissa) ultrassa, joten sita ei tehty, mutta ultraava katilo sanoi, etta kaikki on juuri niin kuin pitaakin. Sydan loi vahvasti, aivot olivat kehittyneet ja normaalin kokoiset, vauvan rakko nakyi hyvin ja oli taynna, mika tarkoittaa, etta lapsivesi maistuu ja vauva harjoittelee nielemista. Vauvan paa-peramitta oli 73mm eli vastasi hyvin viikkoja ja laskettu aika sailyi siina 3.9.07 kuten Felicitas aikoinaan laski sen.
Oli kylla niin suuri helpotus nahda, etta kaikki on kunnossa pienta nykeronenaa ja varpaita myoten. Nyt voin todella ottaa rennommin ja uskallan jo ajatella tulevaa. Mieskin oli yhta hymya, sanoi ettei olisi koskaan uskonut, miten selkeasti ultrassa nakee kaiken ja miten hyva olo siita tulee. Makaan en ole viela ostellut mitaan vauva-juttuja, mutta luulen, etta taman kunniaksi taytyy kayda ainakin hipeloimassa sopoja pikku potkuhousuja tai jotain. Ja mammahousut olisi parasta loytaa pian, mulla on tasan yhdet siistit tyohousut jaljella, jotka mahtuu paalle. Hyvina uutisina tuli pari paivaa sitten ilmoitus, etta voin jatkaa nykyisessa tyossani (patkahomma) kesakuun loppuun asti.
Kylla nyt jaksaa hymyilla :)
Eirene & Kyytihenkilo rv 13+3
Täällä ilmoittautuu myös yksi lapseton. LA on syyskuun lopussa.. viimeisten tietojen mukaan.. ite vaan epäilen, et se saattaa olla vähän aiemminkin, mut saaa nyt nähä. voihan oma " vaistokin" pettää.. Pahoinvointeja vielä, mut toivon mukaan ei enää kauaa.. alavatsakivut helpottuneet, mutta issias-vaiva tuntuu pahenevan entisestään.. ja terkka sanoi, et varmaan tulee vielä pahenemaan lisää.. ei kivaa..
Mutta kaikkeen varmasti tottuu, ja onnellisia ollaan tästä odotuksesta. :)) Tsemppiä kaikille!
Ensiks toivotetaan lydia mukaan joukkoon...aina kiva saada uutta porukkaa. Ja varotuksena se, että toistaiseks pinossa hiljaista, mutta niinku tossa aiemmin tuliki ni eiköhän tästä ala ku aletaan enemmän tuntemaan mahan touhuja....
Mutta siis mulla toinen neuvolakäynti takana ja kylläpä oli ihana käynti; ihana oli kuulla sydänäänet jotka siis kuului ihan mahtavasti ja syke oli 160 joka kuulema on ihan ok.
Mulla itelläni hg 105, joka ilmeisesti syynä tähän melkein jatkuvaan päänsärkyyn ja täyteen vetämättömyyteen! Mutta hain apteekista sitä siihen sopivaa litkua jota nyt sit pitää nauttia.
Muuten kaikki tosi hyvin ja sai kunnolla puhuttua hoitajan kanssa joka edelleen oli tosi mukava kaikin puolin! Niin ja kohdun se mittas ja sai luvuks 13cm joka sekin pitäs olla ihan normiluku. Mut olihan se kaikki aika hassua:)
No mut se siitä, kertokaahan muutki juttuja:)
-Nea rv14
To on seuraava nla, joten kovasti odottelen sitä.
Muutama on saanut jo vihiä raskaudestani, koska sen voi oikeastaan arvata. Matalan hb:n takia olen kärsinyt väsymyksestä ja ollut kalpea kuin lakana. Lääkäri ei vielä luvannut alkaa rauta lääkitystä aloittamaan, joten olen kulkenut niinkuin jossain unessa väsyneenä ja kalpeana kuin haamu.
Minäkö täällä vain yksin höpisen????
Soittelin kuitenkin niitä kesätöitä.... Mutta en maininnut raskaudestani mitään... Jos pääsen kesätöihin, mitähän pomo sanoo pyöristyneestä massustani joka silloin on jo viikoilla 25....???
Olisi varmaankin pitänyt sanoa. Tätä tässä nyt mietiskelen, että otetaankohan minua töihin, kun saavat kuulla.
eli lomat on lomailtu ja loman jälkeen ehdin jo käydä lapsivesinäytteessä ja neuvolassakin. Lapsivesinäytteen tuloksia pitää odotella neljä viikkoa, mutta yritän jaksaa olla positiivinen ja olla turhaan stressaamatta. Tulokset tulevat kun tulevat. Näytteen ottanut lääkäri oli kovin positiivinen, ja sanoi, että kaikki todennäköisyydet ovat sitä vastaan, että meille kävisi uudestaan niin kuin edellisessä raskaudessa. Toivotaan, toivotaan. Sikiö oli taas vilkas ja koko vastasi viikkoja.
Neuvolan täti oli myös kiva. Eikä edes huomauttanut lisääntyneestä läskistä (mulle on jo tullut 4 kiloa enkä valmiiksikaan ollut maailman laihin). Hän vain totesi, että joillakin pahoinvointi ja väsymys vain on sitä luokkaa, että syöminen ja nukkuminen ovat ainoita harkittavissa olevia harrastuksia. Mulla on nyt onneksi ollut lähes normaali olo reilun viikon ajan eikä enää tule sitten syötyäkään kovin paljoa. Myös kauniit kevätpäivät houkuttelevat lenkille, joten ehkä saan läskistymiseni hidastumaan.
Mun vatsa on jo kasvanut niin paljon, että enää vain yhdet farkut tuntuvat mukavilta. Olen jo ostanutkin parit mammahousut ja paitojakin pitää pian ostaa, koska omat jäävät pian lyhyiksi. Onneksi olen saanut mammavaatteita kavereilta lainaksi.
Nyt tuli pelkkää omaa napaa, mutta kuten jo todettu, sitten on helpompi saada aikaan keskustelua, kun raskaus etenee ja alkaa vaikuttaa jokapäiväiseen elämään enemmän kuin näin alkuvaiheessa.
Kiva, että ollaan saatu mukaan myös uusia tulevia mammoja.
Kauniita kevätpäiviä!
T: Makeanna + toukka rv 15 + 2
Pitaa nyt laittaa viestia sinne Suomeen pain, kun on ollut kovin hiljaista taalla meidan syyskuulaisten puolella. Meilla on kai kaikilla menossa se odottava vaihe, olo alkaa helpottaa vahitellen ja sita vain toivoo, etta alkaisi jo nakya ja tuntua.
Mun mahani ei kylla vielakaan pahemmin nay vaatteet paalla, itse tiedan, etta se on kasvanut ja muuttanut muotoaan. Ostin kahdet mammahousut, ettei omat ahdistaisi, mutta niissa varsinkin en nayta yhtaan raskaanaolevalta. No, ensimmainen raskaushan tama on mulle vasta ja kun paino aluksi tippui pari kiloa, niin kestaa varmaan viela joitain viikkoja. Mutta mun puolestani saisi jo nakya!
Olo on muuten helpompi, ruoka maistuu jo vahan normaalimmin ja vasymys ei ole laheskaan niin musertavaa kuin viela joitain viikkoja sitten. Mua huolestuttaa vahan, kun liha ja kala ei maistu mulle kunnolla, pelkaan etta saan kauhean anemian enka tarpeeksi kaikkia vitamiineja ym. kun ruokavalio on niin kasvis-voittoinen. Voimakkaat maut ja hajut on edelleenkin inhottavia, siksi en kai voi syoda kalaa.
Saatiin meidan kromosomi-seulonnan tulokset (verikoe, taallahan ei oteta np-ultraa) ja niissa ei ollut muiden tekijoiden kanssa yhdistettyna mitaan viitetta downin syndroomaan. Odottelen viela muiden verikokeiden tuloksia, kilpirauhas arvoissa oli nimittain jotain haikkaa ja joudun ensi viikolla lisatutkimuksiin. Mahan olen syonyt Thyroxiinia joulukuusta lahtien pienimmalla mahdollisella annoksella, en nyt tieda pitaako sita nostaa vai mita.
Terveisia kaikille ja laittakaahan muutkin kuulumisia!
Eirene & Kyytihenkilo rv 15+3
Tultiin juuri tuolta ultrasta jonka olisi pitänyt olla se " viimeinen" kontrolli ennen neuvolaa ja niinhän siinä sitten kävi, että kasvu oli pysähtynyt viikoille 8+3 eikä sykettä enää näkynyt. Huomenna mennään uudestaan ja saadaan lähete sitten kaavintaan.
On niin loppuunkulutettu ja rikkirevitty olo etten lähde sitä senenempää tässä selvittämäänkään... Ihmeitä kai tapahtuu. Ei vaan meille.
Mies on ihan rikki enkä osaa auttaa. Maailma on tällähetkellä tämän perheen näkökulmasta yksinkertaisesti vitun paska paikka.
Aloin syömään disperiniä nelisen päivää oviksen jälkeen, lugeja päivän myöhemmin (niitä tosin en syö vaan tungen...no, tiedät kyllä minne). Luget ois voinut aloittaa jo kaks päivää oviksesta, mutta mulla ei ollut niitä vielä silloin ja olin ihan tulisilla hiilillä, että ehtiikö ne avuksi tähän kiertoon. Ja joku ainakin ehti, eli vain ton yhden kierron niitä käytin, tosin jatkan molempia edelleen. Disperiniä hain siis ilman reseptiä apteekista, joko 50mg tai 100mg/pvä (ja siinä pakkauksessa ei muuten lue mitään babya, nimimerkillä tyhmiä kysellyt...). Itse käytin tota pienempää annosta. Mutta kuten sanottu, lääkärit on suhtautuneet aika epäilevasti siihen että kummallakaan noista ois ollut mitään vaikutusta. Toivon kuitenkin, että sulle(kin) on.
hirmu isot onnittelut plussasta!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
muistatko? oltiin inssipinoissa...loka-marraskuussa. olin tauolla tovin ja missasin sun isot uutiset!!!!!!!!hurraa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
kaikkea hyvaa tulevalle!
Kiitos onnitteluista, toivottavasti teillä hoidot etenee toivottuun suuntaan dd
Ja Snyggille kans tsemppiä tuleviin koitoksiin dd
Eipä täältä uutta,, vain jonkinasteista huonovointisuutta tänään oikeastaan koko päivän. En tiedä mitä, sillä ruoka on kuitenki maistunut.
Meillä on kauhea " syysmyrsky" meneillään..sähköt menee välillä- Mut ei se mitään..onneks koneessa riittää vähäks aikaa virtaa jos tv poistuu...
-Nea rv5+5
Hei vaan kaikille. tässä etsein juuri itselleni sopivaa paikkaa, joten tämä tuntui sopivalta. Plussasin maanantaina joten viikkoja on vasta 4+4
LA olisi sitten 15.9.07
Itse olen 23
Mies 27
1 km takana
ei muita lapsia
Kyllähän tämä jännittävältä tuntuu kun näki ne kaksi viivaa testissä.
Olisikin nyt hieman kysyttävää, jos tämä nyt massussa pysyisi, että mitä teen kesätöiden suhteen. Minulla kun ei ole vaki työtä niin olen kesätöitä tehnyt jo usampana kesänä, ja kun olen opiskelijakin.
Kesätyöt kestäisivät kesäkuun alusta elokuun alkuun ja sittenhän alkaisikin jo äitiysrahakausi. Jaksanko olla ison mahan kanssa töissä hoitoalalla? kannattaako siis hakea kesätyötä edes?
...eikai tohon sun kysymykseen oo oikein oikeata vastausta. Riippuu varmaankin pitkälti siitä, miten kesällä voit; jos kaikki sujuu normaalisti niin olis varmasti ihan ok olla töissä loppuun saakka, mutta jos tulee pienintäkin ongelmaa ni voipi olla tuskasta. Mut sit tietty saat saikkua, joten sekinb ongelma ratkeaa. Jos mä olisin sä, niin pitäisin lomaa jos vaan rahatilanne sallii. Jos ei salli, niin katso töitä itsellesi, ja tee päätös vasta sitte kun aika koittaa!!!
Mä oon kans samalla alalla (tai siis sosiaalialalla) ja pelkään jo kesää valmiiks. Tällä hetkellä ei ole niinkään kyse fyysisesti rankasta työstä, vaan lähinnä henkisesti. Ja asiakkaat (jotka ovat suureks osaks lapsia) voivat olla arvaamattomia. Tietysti erona on se, että odotan tulevan vauvoja kaksi kerralla, vaikka sitä ei ole vielä ultralla varmistettukkaan. Voi siis tulla yks tai kaks, mutta kaks alkiota siirrettiin eikä ainakaan mitään näkyvää ole ulos tullu! Ja jos niitä tulee kaks, nii tuskin olen paljoa kesällä enää töissäkään!
Onko sulla jo joku paikka tiedossa, esim joku tuttu paikka jossa oot ennenki ollut?
Tsemppiä päätöksen tekoon...
-Nea & Ruu ja Myy rv5+6 :)
P.S. Ootteko muuten käyny katsomassa seuraavassa paikassa..aika hyvä linkki : http://www.tekay.fi/ . Voit rekisteröityä ja seurata raskauttasi, sekä pitää selkeää päiväkirjaa ! Paljon tietoa!
Juu tässä paikassa oon ollu töissä aijemminkin. Mietein vain, että pitäisi alkaa jo kyseleen kesätöitä, jos sinne on menossa.
Mies on kyllä töissä, mutta palkka vaihtelee kovasti.
Ja mitäs sitten jos tuleekin kesken, ja ei ole hakenut töitä... kääk!
Jos tulee yhtä kuuma kesä ku viimevuonna tai kuumempiki, niinku jotkut ovat ennustaneet, niin tiedän että on tosi vaikeaa olla töissä, kun ilman raskauttakin se on jo niin kuumaa hommaa kesäisin... siis olla hoito alalla, ihan sellaisessa laitoksessa.
Tervetuloa joukkoon Bilha, Makeanna ja Tyllerö! Kivempaa se on yhdessä jännätä tätä isoa elämänmuutosta, varmasti meillä on näin alussa vielä paljon kaikkia pelkoja ja epäilyksiä, mutta täällä niitä voi jakaa muiden samassa veneessä olijoiden kanssa! En ollut itse koskaan palstaillut ennen joulukuun IVF:ää ja huomasin, että oli todella kiva jakaa kokemuksia ja ihmetellä tuntemuksiaan muille.
Tyllerö - olen itse vähän samankaltaisessa tilanteessa. Muutimme mieheni kanssa viime syksynä maasta toiseen enkä hakenut töitä uudessa asuinmaassamme ennen kuin tulin Suomeen IVF-hoitoon. Nyt pitäisi keksiä tekemistä ennen kuin näytän ilmapallon nielleeltä eikä kukaan halua enää ottaa hommiin. Mulle on vähän tarjottu yhtä vakityötä ja sitä pitäisi nyt hakea, mutta en yhtään osaa sanoa, mitä pitäisi tehdä sen kanssa. En haluaisi ottaa vakituista virkaa, kun tiedän, että pian on niin isot elämänmuutokset edessä. En voisi panostaa työhön täysillä ja se tuntuu väärältä työnantajaa kohtaan. Tämä on kiltti-tyttö-syndroomaa, sitä ajattelee muita ennen itseään ja aina se ei ole hyväksi. Mielestäni sun kannattaisi ehdottomasti hakea kesätyöpaikkaa, jos niitä on nyt tarjolla. Ethän voi vielä tietää, millainen olosi on kesällä, jatkuuko raskaus (sori kun pitää mainita tämäkin ikävä vaihtoehto) tai haluatko vai etkö halua tehdä töitä raskauden loppupuolella. Mutta kesän alussa et todennäköisemmin voi enää hakea töitä tai saa niitä, jos haluaisitkin sitten tehdä töitä. Eihän sun tarvitse mennä työhön, jos olo tuntuu pahalta ja liian isolta, aina kesätyönkin voi perua omaan vointiin vedoten. Ja sun raskaus on vielä niin alkuvaiheessa, että et välttämättä edes tietäisi siitä mitään. Tsemppiä vain hakuun!
Mulla oli tänä aamuna eka kunnon pahoinvointikohtaus. Yökin vessanpöntöllä ja kyyneleet vain valui silmistä. Ällöttävää. Eilen oli myös aamulla huono olo ja mansikkajugurtti jäi syömättä. Mutta viiliä mun tekee ihan älyttömästi mieli. Saas nähdä miten selviän, kun sellaista ei saa meidän kotimaassamme.. Pitääkö lähettää mies hakemaan sitä lentsikalla :) Rinnat on ajoittan arat ja iltaisin en jaksaisi yhdeksän jälkeen olla enää valveilla, mutta muuten ei mitään erityistä. Odottelen jo maanantain ultraa! Sitten selviää raskausviikkojenkin todellinen määrä.
Hyviä vointeja kaikille!
Eirene & Kyytihenkilö
niin, ei vielä varmuutta meneekö la syyskuulle, mut niin veikataan.. Mut poistun tästä yhteisöstä, jos niin ei ole :) ens vkolla selviää sekin.