LA SYYSKUUSSA -07 !
Ajattelin nyt laittaa pinon pystyyn tulevan syyskuun odottajille, vaikka tosi alussa ollaankin vielä. Tekee kuitenkin hyvää jakaa tuntemuksia ja isommalla porukalla on aina kivampi:)
Toivottavasti saan siis kavereita mukaan!!!
Oma esittelyni tässä:
Nimi: Nea
Ikä: 26 , mies 34
Asuinpaikka: Länsi-Uusimaa
LA: 6.9.2007
Taustaa: Lasta toivottu vuoden 2005 alusta. Tutkimukset keväällä -06, joista siirryttiin yksityiselle syksyllä. 1. IUI lokakuu -06-->nega, 2. IUI marraskuu -06-->nega, 1. lyhyen kaavan IVF joulukuussa josta plussa 24.12 (virallinen päivä 28.12) ! Kaksi huippualkiota siirrettiin, ja odotan kummankin olevan mukana:) Ei lapsia, yksi koira kohta 4 v.
Eli tossa mun esittely, toivottavasti ei jää ainoaksi!
HCG mitattiin vasta eilen, eli rv 5, ja se oli just vajaat 8000. Hoitaja sanoi sen olevan hyvä. Ensimmäiseen ultraan päästään 22.1 ja sinne siis pitäis jaksaa odottaa!
-Nea & Ruu ja Myy rv5
Kommentit (143)
Tänään oli tk aika ihan vaan hoitajalle, joka mittasi taas hb:n Rautalääkitys ollut nyt 7 päivää. Ei tieten vielä ole kunnolla alkanut imeytymään tuo rauta.
hb oli 106
Eli varmaan pitää loppu raskauden ajan tuota rautaa ottaa päivittäin.
tosiaan ei ole tullu edes käytyä lukemassa muiden juttuja, mut eipä siinä eihän täällä ole paljon kirjotettukaan:)
Tyllerö hei, mitä rautaa syöt?? Mä sain sillon neuvolassa runsas 2 viikkoa sit reuterblut-saftia, joka todellaki alkoi auttamaan lähes heti. Sanovat, että niiden tablettien kanssa on aina niitä imeytymisongelmia jota taas tossa litkussa ei. Kun se purkki (ostin sen pienemmän) loppui, ni olin pari päivää ilman mutta hain sitte lisää. Mietin niinkin, että jos sillon oli alhaalla, niin nythän se vaatii taas enemmän mun verivarastoista joten paras jatkaa. Enkä viittinyt katsoa jos olo olis taas huonontunut ens neuvolaan joka on 3.4. Jatkoin siis koska tuntuu hyvältä.
Itseasiassa olo on nyt mitä parhain, vaikka edelleen väsyttääkin. En kuitenkaan nuku minkäänlaisia päikkäreitä kun ei ne mulle edelleenkään sovi. Oon syönyt tän kaks viikkoa kans niitä inkiväärikapseleita ja niiden myötä (varmaan muutenkin niihin aikoihin) pahoinvointi jäänyt kokonaan. Eli hyvissä voimin ollaan. Ainoa vaiva päivittäiset (lähes jatkuvat) alavatsakivut, joiden mäki toivon olevan niitä kasvukipuja vaan. Välillä tulee pahat mieleen...
Ja paino mulla ei ole noussu yhtään vaikka mennään jo viikolla 17...???
MITEN MUILLA...ONKO TULLU PAINOA PALJON TAI OLLENKAAN???
Meillä alkaa perhevalmennus runsaan viikon päästä..ihan kiva. Mies luvannu tulla mukaan:)
Ja tänään alko yli viikon vapaa, kun huomenna juhlitaan koko ilta ja sit sunnuntaina lähetään ruottiin hiihtämään. Ikävä kyllä jää skimbat ja lauta kotiin, mutta murtsikkahan olis mitä parasta liikuntaa joten ne ainaki mukaan!! Pääasia että on lomaa ja saaa rentoutua, mennään miehen kanssa kaksin;)
Pakko muuten kysyä, kun eletään tätä toista raskauskolmannetta jonka pitäs olla seksuaalisesti aktiivisinta aikaa...
Mulla on kyllä, mutta lähinnä unissa jossa ei edes yks kumppani riitä kerrallaan enää..unet on aika päätä huimia...vaikkakin muuten mukavia;) Muuten seksielämä normaalia, eli aika passiivista mutta ehdottomasti antoisaa silloin kun vaan pääseee vauhtiin. Mun mies ei oo ollu tosi pitkään aikaan aktiivinen, koska tekee pitkää päivää töissä ja iltasin ei enää jaksa (suhteen alussa jakso tietty). Ja aamuisin lähtee useinmiten aina tosi aikasin töihin. Meille on elintärkeitä ne lauantai tai sunnuntai aamut kun saadaan olla rauhassa...niitä ei oo liikaa.
Mutta onhan se haluistakin kiinni..ja ilmeisesti ne ei meillä ihan täsmää.. :(
Nojoo, tulihan noikin sitte purettua...
Muuten suhde kukoistaa, ja mies on todella onnellinen tästä. Eli hyvillä mielin eteenpäin:)
-Nea rv 16+3
Ihan tuota obsidania. Sehän se on tieten turvallisin raskausaikana.
Koitetaan nyt näin nostaa. Olo on kyllä selvästi parempi. Mutta kun olen vasta viikon syönyt, niin eihän se vielä ole kerennytkään kunnolla alkaa nousemaan.
Katsotaan nyt aluksi näillä kapseleilla. Tuota rauta lääkitystä kun ei lopen mielellään suositella raskaana oleville.
Lääkäri seuraavalla kerralla katsoo tulokset uudestaan, ja miettii mitä tehdään.
Ei tuota painoa ole tullut sen enempää. Paremminkin oon laihtunut hieman.
Mikä ei kyllä haittaa.
nea_80 tarkoitit varmaan tuota
KRÄUTERBLUT-SAFT nimistä nestemäistä valmistetta???
Valitettavasti siinä on niin vähän rautaa, että se on vain normaalin päivittäisen ylläpitoannoksen verran.
Ja meikäläinen tarvii ihan kunnon annoksen rautaa kerralla.
Muistaisi vaan jotain vitamiinipitoista, että se imeytyy.
huhuu missä meidän pinolaiset on??????
Joko porukalla alkaa massut näkyä?
Oletteko jo uskaltautuneet ostelemaan vauvan vaatteita? tai muuta tarviketta?
Itselläni ei vielä raskaus näy. Enkä ole uskaltanut ostella mitään.
Välillä tulee sellaisia kamalia tunteita että en mä tätä lasta haluakkaan, onko muilla sellaista?
Päätin nyt sitten mennä kesätöihin ja työt on kesäkuu ja heinäkuu.
Ei muuten tuo raha riittäisi ollenkaan, vaikka kai sitä sossusta saisi. Ja onhan tuota joutunut sieltä hakemaankin apua.
seuraava nla on keskiviikkona eli 4.4.
Täl hetkel viikkoja 16+4
Kylläpä aika menee nopeesti, kohta ollaan jo puolvälissä.
Tänään oli kolmas neuvola ja taas saatiin vahvat sydänäänet:) Kohdun mitta 18cm (kuukaus sitte oli 13cm). Kaikki kuulemma ok:)
Mulla oli edelleen hg turhan matala, nyt 103 eli vielä vähemmän ku viimeks. Oon nauttinut sitä kräutersblut-saftia joo, mutt oli tossa viikon paussi kun oltiin lomailemassa..olisko siis sillä vaikutusta. Nyt otan sitä ahkerasti seuraavat neljä viikkoa seuraavaan neuvolaan asti ni sit saadaan kunnon tulos:) Tosin, koen voivani tällä hetkellä hyvin, ja siihe syynä myös kauniit ilmat ja tarpeeseen tulu loma:)
Eilen aamulla herätessä oli kohtu ihan kivikova, käskinki miehen kokeilla, koska oli eka kerta että oli varmaa että se liittyy raskauteen. Oli ilmeisesti vaan joku hetkellinen supistus. Muuten on kyllä maha kasvanu, mutta voisin kyll just ja just laittaa lihomisen piikkiin. Mielestäni aiknoastaan vatsa on muuttanu kokoa..ei muut ruumiinosat, Ei siis ainakaan rinnat...edelleenkään:(
Nyt taas kolmesta yövuorosta eka menossa ja kyllä väsyttää. Mut kyl se tästä ku rauhallista vaan olis koko yön ja sais levätä.
Tyllerö mietti jos on muilla tullu ajatuksia tästä lapsesta. Mä vaan odotan että oltais jo elokuussa, mutta se mitä välillä (välillä useinkin) mietin niin on se että miten jaksan sitte kun tää lapsi on yli vuoden ja pääsee vauhtiin. Ja lähinnä miten jaksan kaikki uhmat ja muut. Itse vauvaa ja vauvaikää en pelkää ollenkaan, vaikka tiedostankin et se voi olla tosi rankkaakin... Sillai ihan positiivisin mielin mennään edelleen. Vaikka siis edelleen on vaikea uskoo että tää on totta, ja aina kun kerron jollekkim uudelle ihmiselle tästä niin pelkään että teen virheen. Typerää sinänsä.
Oon ostanu tähän mennessä yhden potkuhousuasun, mut meinaan alkaa shoppailla kunhan saans en seuraavaan ultran alta pois. Sitte alkaa shoppailu sekä lapselle että itelleni. Toistaseks pärjään vanhoilla vaatteilla, koska kaikki housut on matalavötäröisiä. Riittää että kun kiristää ni avaan ylimmän napin ja löystän vyötä. Paidat sinänsä alkaa jäämään turhan lyhkäsiks kohta eli niitä ehkä joudun hakemaan ennen matkaa jo...
Mut tässä tää tällä kertaa..missäköhän kaikki muut on???
Niin ja en ole tuntenu minkäänlaisia liikkeitä mahassa viel... :(
-Nea rv 18
Tänään oli taas nla. kaikki ok. Kuunneltiin sydänääniä, mutta kuului vielä aika heikosti. hb oli nyt 107. viimes siis 106. Että pikku hiljaa se nousee :)
Oli on ihan ok. Kerran päivässä saattaa tulla paha olo, johtunee siitä rautalääkkeestä.
Minulla myös on maha hieman kasvanut, mutta luulenpa että se on kans sitä ihan omaa lihomista.
Kävin tuossa ostamassa kangaskaupasta farkkukangasta ja resoria. Ajattelin ommella itelle kesäksi mamma caprit :)
Pitää vähän tässä kaavoitusta harjoitella ja soveltaa.
Musta kans tuntuu että ku jollekki kertoo raskaudesta ni tuntuu sitte, että no mitä mä ny menin lopen kuitenkaan sanoon, vaikka se varmaan on kyllä jo ihan aiheellista kertoakkin suvulle, ystäville ja silleen..... Kummallista.... Mutta eikun ompelemisiin... Jospa sitä yhet mamma housut tänään sais ommeltua. Suunnittelin tuossa myös ompelevani vanhoihin farkkuihin Resorin vyötärölle, että tulis mamma housut, eli otan " oikeen" vyötärökaitaleen pois ja lisään resoria vaa sopivasti... saas nähä mikä tulos. ;)
viikot: 16+6 nii ja ei tunnu vielä liikkeitä täälläkää. ei varmaa kuluiskaa...
Ajattelin liittyä mukavaan joukkoonne. Olen 29v ja mieheni on 31. Olemme yrittäneet pikkuista noin 8 vuotta. IVF hoidoissa olemme käyneet ja välillä on poistettu johtimet ja taas jatkettu hoitoja. 4.1.07 tapahtui ihme,jota emme juuri tällä yrityksellä odottaneet oikeastaan ollenkaan koska melkein kaikki alkiot olivat huonoja ja 14 pakkaspojasta vain 2 selvisi hengissä, ja niistäkin toinen oli aikas huono. Oli siis toiveet kokonaan menneet. Mutta yllätys yllätys,testi näyttikin ensimmäisen kerran elämässäni plussaa!!! Ei sitä voinut todeksi uskoa ja jos totta puhutaan niin NYT VASTA rupean oikeasti tajuamaan että kyllä tässä raskaana ollaan. Ehkä ei ole uskältanut tajuta sitä aikaisemmin tai jotain...mutta nyt mennään jo mukavilla rv:lla:) Olimme juuri reissussa etelässä rv16 ja siellä tunsin ensimmäiset vauvan liikkeet:`) Ihanaa...ja siitä lähtien on tuntunut joka päivä jotain pientä. En aluksi uskonut sitäkään että ne liikkeitä olisivat mutta kaverini vakuutti että kyllä ne niitä ovat ja ilmeisesti oli oikeassa kun niitä nyt kerran joka päivä tuntuu. Ne tuntuu ihan siltä kuin olisi elohiiri masussa,aikas hämärän tuntuista oikeastaan. Minä kun odottelin niitä perhosen lepatuksia ja ilmakuplia tai jotain sellaista mutta olenkin tuntenut heti potkut,tosin en kovin vahvana mutta kuitenkin. Olen varmaan ihan hullu mutta olen jo hurahtanut ostamaan vauvalle jo vaatteita ja pääsiäisen jälkeen haetaan pinnasänky ja vaunujakin olen jo kattellut. Tiedän,olen aika sekaisin mutta kun sitä innostuu niin vietävästi niin ei pysty itseään hillitsemään:) Toivottavasti ei tarvitse katua ostoksia.......tiedätte varmaan mitä tarkoitan...
(olin muuten päättänyt että ruvetaan ostamaan vauvajuttuja aikaisintaan rv25 mutta toisin kävi...:)) Haluatteko muuten tietää kumpi on tulossa??? Me halutaan odottaa synnytykseen saakka,loppuhuipennukseksi :) !!! Tosin kyllähän se vähän kutkuttaisi tietää kumpikos siellä massussa potkuttelee mutta selviäähän se sitten jossain vaiheessa;)
Tosta seksijutusta...mitä se on!!! Kyllä on jäänyt vähiin,lähes kokonaan pois. Johtuen varmaan alun pahoinvoinnin takia ja nyt on jotenkin suurempi kynnys tehdä aloitetta ja ei edes tee mieli:( Kai sitä pitäisi puoliksi väkisin ottaa itseään niskasta kiinni ja tehdä aloite,voishan sitä siitä sitten innostua enemmänkin:)
Oletteko nimiä miettinyt??? Meillä on just oikeastaan valittu molemmille nimet,mutta ei kerrota niitä kenellekään ennen kuin vasta ristiäisissä...miehen toive!!! Mutta on kyllä ihania nimiä vaikka itse sanonkin...varsinkin tytöllä;)
Mutta jätänpä suunvuoron nyt toisillekin kun nyt tulin näin rytinällä tänne teidän joukkoonne. Mutta hyviä vointeja kaikille!!!
T: Peanut78 ja Pikkuinen rv18+1
p.s.ainii,laskettu aika on muuten 9.9.07
Pitkästä aikaa täältäkin kuulumisia... tänään oli taas neuvola. olen joutunut muutamia viikkoja sitten käymään useammasti, koska vauvamasu oireili olemalla kipeänä, eikä töissäkään oikein voinut käydä. Nyt onneksi kivut loppuneet, ilmeisemmin olivat vain kohdun " kasvukipuja" .
Masu on jo kasvanut aikalailla, kohdunpohjan korkeus jo navassa eli 19 cm. Nyt oli minullakin hb laskenut 114, eli rauta pitää aloittaa.Aloin ottamaan sitä samaa mehua kuin Nea_80. Edellisen raskauden aikana söin Obsidania ja vatsa oli niin kovalla...
Vauvelin sydänäänet kuuluivat todella voimakkaina niin kuin joka kerralla.
Tasan viikon päästä tiedetään, ehkä, kumpi masussa potkiskelee. On rakenneuä. Alkaa taas jännittää, toivottavasti kaikki on hyvin, eikä vauvasta olisi tulossa kovin suuri niinkuin sf-mitasta voisi päätellä.
Naperohaave rv 19+3
toivottavasti aletaan kaikki pikkuhiljaa heräämään talvihorroksesta ja saadaan ittemme kirjottelemaan enemmän fiiliksiä... :)
Mulla tänään meneillään 19+3 ja rakenneultra edessä klo 14!!!!!
Mulla piti olla tänään vapaapäivä, mutta tulinkin tekemään aamuvuoron kun oli tarvetta, onpahan ainakin jotain muutaki tekemistä kun miettiä tulevaa käyntiä! Nyt on tosi rauhallinen mieli tulevan ultran suhteen, en osaa uskoa että mitään olis vialla.
Tänä aamuna kun kello oli soinu 5.30 ja makailin vielä sängyssä ja (melkein kokonaan) mahallaan, niin tuntui kun kolme isoa ilmakuplaa olis tömähtänyt vatsan ulkoreunaan. Ja ne tuli sillai parin sekunnin välein! Otin sen vinkkinä ja käännyin selälleni ja tunnustelin vatsaa, mutta siihen ne jäi. Ikävä kyllä. enkä tiedä jos se oli vauveli kun ilmoitteli itsestään tai mitä oli... :)
Onko teille sanottu millon ei enää saa nukkua mahallaan ollenkaan?? Mulla on tapana nukkua puoliks mahallaan, niin kylläkin et toinen jalka on koukussa ja myös siis pitää mahan painoa vähän ylempänä. Mulle ei oo sanottu mitään, mutta jossain oppaassa lukee rv:t millon pitäs lopettaa mahallaan koisiminen...?!?!?!?
Muuten naperohaavelle sellasta, että ku mulla oli rv 18 kohdun mitta noin 18cm ja kun neuvolassa sitte ekan kerran merkattiin piste käyrään, ni se vaan näytti sitä ja sanoi että usein tässä vaiheessa mennään yläkäyrällä (mulla oli ainakin yläkäyrän yli) ja että se sitte tasottuu ku mennään eteenpäin. Eli en usko että ainakaan kannattaa vielä alkaa pelkäämään mega-vauvaa:)
Mä haluaisin tänään tietää sukupuolen, paristakin syystä. Enskiksi, vauvaan olis paljon helpompi suhtautua kun osais jo nähdä silmissään tytön tai pojan. Ja toiseks mies puhuu vaan pojasta, sillä on ollu nimi valmiina jo lähes alusta asti (ei mun suosikkeja) eikä suostu edes ajattelemaan että se olis tyttö. Samalla se kuitenkin sanoo että eihän sillä oo väliä.´Mun mielestä vaan se voi saada slaagin, jos sen pikkupoika muuttuukin synnytyksessä pikkutytöks, johon se ei olekkaan varautunut. Vaikka se muuta väittää. Nojoo, uskon ja tiedän että kun tää vauva vihdoin syntyy, niin se tilanne itsessään on niin ainutlaatuista, ettei see mee pilalle vaikka tiedetään etukäteen. Eilen illalla mies oli sitä mieltä että jos ne kertoo ni annetaan vaan kertoa. Viimeks ku kysyin, nin se sano, ettei tarvi tietää, kun se kuitenkin on poika.... :) Kivaa...
Ja sit tietty kun vihdoin alan tän päivän jälkeen shoppailemaan...olishan se paljon helpompaa...siinä yks iso syy!!! eli tosiaan eiltä löytyy kotoa YKSI asu vauvalle (valko-ruskea...rakastan ruskeeta) ja itkuhälytin. Mä ostin asun (äiti halus mulle ostaa sen, mutta se muuttu loppujen lopuks niin että mä ostin sen itse vastoin periaatteitani) ja itkuhälyttimen osti mun fammu jo kauan sit. Se odottaa viidettä lapsenlapsenlasta ja on aivan innoissaan:) Mut periaatteena on siis ollu, että tän ultran jälkeen lompakko auki ja ostoksille:)
Rautaa nautin edelleen sen 20ml päivässä, ja onkin ihan kiva nähdä sit parin viikon päästä että mitä se hg on. Nyt aion nimittäin ottaa sitä joka päivä tän kuukauden ajan. Ihme kyllä, nyt se alkaa jo maistua ihan ok:lle, kunhan ei erehdy haistamaan sitä kun nostaa sen huulille:)
Tässä kai sitte tältä erää, pitäs varmaan töitäkin tehdä:)
Ihanaa on se, että mulla on elämäni ensimmäinen 28 päivän palkallinen kesäloma edessä, joten jään ilmeisesti kotiin juhannuksena ja sitte en enää palaa tänne !!!!!
-Nea rv19+3
Nea-80 Kiitos tervetulotoivotuksesta!!!
No mites kävi ultrassa...kumpi tulee...kerro heti,tahtoo tietää:D !!!!!
Tänään oli neuvola ja kaikki hyvin!!! Sydänäänet kuulu TOSI hyvin...meinas kaiutin mennä melkein rikki:) Hoitsu myös mittas sf-mitan vaik vielä ei tarttis,se oli 16 cm ja sekin sanoi että on tossa navan korkeudella. Nyt vaan rakenneultraa innolla odottamaan niin näkis taas pikkuisen ruudussa:)))
T:Peanut ja Pikkuinen
Ultra takana ja kaikki hyvin:)
Harmi vaan kun ei itte oikein osaa katsoa ultraa oikealla tavalla ja missaa sen takia aika paljon! Ainoa ruumiinosa joka näkyi mielettömän selvästi, oli vauvelin toinen jalka...siis uskomatonta koska jalan muoto vastaa normaalia jalkaa ottaen huomioon reiden ja säären muoto ja jopa jalkapöytä ja kantapää. IHANA!! Selkäranka tietty toinen asia joka erottui tosi selvästi, hyvä merkki sekin, vaikkei niin ihana muuten olekkaan... ;)
Mutta yks juttu...vauva ei tahtonu näyttää jalkoväliään joten se on edelleen salaisuus mitä siellä on! Lääkäri vielä näytti, että kun kummatkin jalat näkyi mutta ei se mitä siellä on:) Vauva oli sivuttain. Otan sen siis merkkinä ja lopetan sukupuolen miettimisen, toivon vaan että mieski vois lopettaa sen pojasta puhumisen...se on ainoa asia joka vähän häiritsee että miten reagoi jos sitte onki tyttö kun on 10 kk odottanu poikaa ja suunnitellu kaiken valmiiks. En tiedä. Se sano sille lääkärillekki, että näkeehän siitä että se on poika....
Ja kysyin lääkäriltä että kertoisko jos näkyis, niin se sano että kyllä se kertoo jos haluaa tietää ja jos selvästi näkyy, mutta ettei siltikään laita päätään pantiksi asiasta! Oli mukava lääkäri kaikin puolin ja tiedän että osaa hommansa muutenkin!
Saatiin mukaan kolme kuvaa, jossa yhdessä vaan oikeestaan epämääräinen reisiluu mitattuna (vauvalla 30mm, keskiarvo 32mm), toisessa oikeastaan koko vauva, mutta selvästi näkyy vaan selkäranka, ja kolmannessa kuvassa se vauvan ihana jalka aivan selvästi ja ilmeisesti osa päätäkin koska se on sillai sykkyrässä:) JA siinä ruudussa vilahti myös pienen sormet, ku sillä oli muuten käsi nyrkissä mutta peukku ja etusormi teki v:n ja sekin oli aika sulosta.
Lakimitta eli pään mitta 48mm ja se on keskiarvomitta eli hyvä. Istukka on vasemmalla sivulla ja kuulemma ihan ok paikka. Vauva ei liikkunu nyt niin paljon, tais olla vähän unten mailla. Sydän sykki kuitenki hurjasti ja se oli kiva nähä. Meilläki muuten neuvolassa sydän on pitäny sellasta ääntä, ettei ainakaan ole jääny epäselväks että sykkiikö vai ei. Ja pulssi oli viime viikolla sen 150.
Mitähän vielä...ei oikein pysty ajattelemaan muuta kun tän päivästä käyntiä, oli se niin mieletöntä! Aamulla oli ihana fiilis, mutta aloin tiettu miettimään työpäivän aikana sitte että mitä voi olla odotettavissa. Vaikka syytä ei siihen ollu!
Miten muuten muilla, miten on maha kasvanu ja paino noussu???
Mulla on noussu vaan tasan kilon, mutta koen että se on hyvä asia. Mulla raskauden alussa BMI oli 24, joten en ole laiha mutten niinkään ylipainonenkaan. Sillai sopivasti on aina ollu mahassa massaa:) Mut siis välillä on käyny mielessä että onko huono ku paino ei nouse, mutta neuvolassa sano että hyvä on meininki. Neuvolan mukaan paino on noussu 1,5 kg, mutta siellä oon käyny iltapäivisin ja oon syöny mitä millonki. Kotona mittaan aina aamuisin ennen kun syön mitään ja ilman vaatteita ja se näyttää sen tasan kilon. Joten se on kyllä sillai todenmukaisempi mittatapa mulle. Mutta ei se mitään...uskon että se paino vielä nousee:)
Lääkäri varas ajan mulle vielä kesäkuun alkuun rv 27 jollon ne ottaa jonkun eirityisen " pääultran" . Se kuulemma tehdään varmuuden vuoks IVF-raskauksissa, vaikka suurin osa etenee normaalisti. Onko muut kuullu tällasesta vai onko vaan meillä länsi-uusimaalla? En mäkään kyllä ollu kuullu tosta ennen tätä päivää, joten ehkä muutkin sitte kuulette kun on ultran aika. Eikö kohta muutkin jo mene...haluu kuulla uutisia????
Nyt mä alan shoppailemaan, pitäs kattoa vaunut ja muut. Uskon että ostetaan emmaljungan duo edget, monet on testannu ne parhaimmaks! Miten muut, joko ootte tutustuneet? Sit ainaki tarvitaan turvakaukalo autoon, ja se tulee olemaan ilmeisesti gracon istuin isofixillä. Se on vielä auki jos ostetaan gracon matkarattaat, pitää punnita niiden tarpeellisuutta täällä meillä landella. Tietty ei ne tässä konkurssissa sitte enää paljon paina, nehän on noin 100-200e. Ja onhan niille käyttöä pitkään kans. Vaatteeitakaan en oo tosiaan tähän asti edes oikeestaan katellu, koska oon halunnu odottaa tähän asti. Nyt sitte niitäkin metsästämään, valkosta ruskeeta beessiä jne.... :) IHANAA IHANAA IHANAA on tää elämä:)
Aurinkoista viikonloppua kaikille...on luvanneet kaunista ja lämmintä ilmeisesti kaikille meille:)
-Nea rv19+3
Tänään kävin sitten neuvolassa lääkärillä.
hb oli noussut taas hieman. Nyt 111.
Vauvan paino suunnilleen 200g.
Mitään liikkeitä en ole vielä tuntenut, mutta kohta puoliin tieten nekin alkaa. Yhden sisävaate haalarin olen ostanut valmiiksi. En oikein uskalla ostaa mitään ennenkuin ollaan viikot 22 takana, jolloin se äitiyspakkaus hakemuskin postitetaan. Tiedän erään ikävän tapauksen jossa vauva kuoli noilla viikoilla :(
Muuten kaikki oli ihan ok.
Olen ollut niin tyon uuvuttama, etten ole saanut viesteiltya kuulumisiakaan ikuisuuksiin. Mutta tassa nyt terveiset kaikille taalta maailmalta, myos Peanutille, tervetuloa joukkoon. Ja Nea, ihania kuulumisia ultrasta, samoilla linjoilla mennaan taalla meillakin!
Meilla oli tosiaan tanaan rv20 ultra ja hyvin naytti pikkuinen kasvavan masussa. Oli todella keskiarvokokoa kaikkien kayrien mukaan, en nyt muista tarkkoja lukemia, mutta todellinen keskimmaisen rivin keskimmainen henkilo, vastasi taysin viikkoja 20+4. Hyva vain, etta kehitys on oikeanlaista ja oikeassa tahdissa, niin ei tarvitse huolehtia. Kaikki sisaelimet, sydan ja aivot olivat paikallaan ja normaalisti kehittyneita, ei ollut mitaan kitalakihalkioon viittaavaa tai muita elimellisia kehtiyshairioon viittaavia tekijoita. Jalkapohjat naytti niin isoilta, vaikka ovatkin viela niin pienet! Ja kaikki sormet ja varpaat... On se vain ihme nahda taydellinen pikku ihminen omassa masussaan!
Vauva oli kyljellaan selka mahaan pain ultran alussa ja selvasti unessa. Ultraavan laakarin piti oikein kaannella silla laitteella, etta saatiin pikkuinen hereille. Sitten sita myllaysta riittikin. Nayttaisi silta, etta meille on tulossa pieni tytto! Mutta haluan nahda vauvan omin silmin, ennen kuin uskon eli en rupea ostelemaan vain vaaleanpunaista. Mies oli yhta hymya, sehan toivoi kovasti meille tyttoa. Mulle on itse asiassa ihan sama, olisin voinut odottaa syyskuullekin asti ja sailyttaa yllatyksenkin, mutta ei tamakaan tieto haittaa.
Olen tuntenut liikkeita nyt parisen viikkoa, en tosi aluksi tajunnut edes, etta ovat niita... Valilla menee parikin paivaa, etten tunne mitaan, mutta sitten alkaa valtava myllays ja valilla tulee pari napakampaa potkua. Hentojahan ne liikkeet viela suurimmaksi osaksi ovat, kun vauva on sen verran pieni eika ole lihaksiakaan pahemmin ja tilaa riittaa. Mun mahani on viimeisen reilun viikon aikana todella pullahtanut ulos, painoa on tullut sellaiset nelisen kiloa lisaa. Tuntuu kylla, etta suurin osa niista on rinnoissa - jouduin just siirtymaan yhta kuppikokoa isompiin rintsikoihin! Ruoka maistuu taas ja en ole turhia pingottanut sen suhteen, yritan kylla syoda terveellisesti, paljon hedelmia ja vihanneksia. Mahan en syo pahemmin lihaa (en ollenkaan punaista lihaa), mutta mulla oli ainakin viimeisessa verikokeessa ihan ok hemoglobiini. Kilpirauhasarvot on tosin edellenkin mita sattuu, odotan parhaillaan kutsua erikoislaakarille. Voin omasta mielestani varsin hyvin, mita nyt uni on vahan katkonaista ja vessaan saa menna yolla pari kolme kertaa. Tyot vie paivisin voimat ja ollaan oltu menossa aika paljon. Pitaisi ymmartaa ottaa rauhallisemmin, mutta kun maha ei viela rajoita menoa, fillaroin ja liikun ihan normaalisti. Kesaa kohden voi kylla meno hyytya!
Ma oon ostellut muutamia vaatteita, ihan sellaisella mika miellyttaa-periaatteella. Kauhean kalliita vaatteita on tarjolla, en voi ymmartaa kuka haluaa maksaa 20-30 euroa jostain potkuhousuista, jotka mahtuvat muutaman viikon ajan. Sankya ollaan jo kayty katsomassa, se pitaisi hankkia jossain vaiheessa. Olen tulossa Suomeen kaymaan vahan ajan paasta ja ajattelin ostaa vaunut sielta. Haluan nimittain sellaiset, joilla voi liikkua Suomen talvessakin (ts. lunta ja sohjoa kestavat) - takalaiset vaunut on niin heppoisia ja kiikkeria.
Hyvaa viikonloppua kaikille ja ilmoitelkaahan itsestanne!
Eirene & Kyyti-tytto rv 20+4
Tulin vaan moikkamaan vanhoja piiniskamuja viikolta 50, Eirene, Nea-80, Janese ja Naperohaave:)
Kyllä aika on mennyt nopeasti, teillä on jo puolet raskaudesta takana ja sen mitä luin pinoa, niin hyvin on kaikki sujunut TODELLA MAHTAVAA
Mullakin on taas hoito menossa eli se on sitten 6.IVF hoito ja viimeinen omilla soluilla. Tällä kertaa kokeillaan toisilla lääkeillä (menopur) ja näyttäisi tehoavan hieman paremmin. Olen viikko 17 pinossa, jos kiinnostaa käydä lukemassa kuulumisia eli punktio olisi ensi viikon keskiviikkona tai torstaina.
Oikein paljon onnea vielä kerran teille ja tietty kaikille muillekin tässä pinossa ja täältä tullaan vielä perässä keinolla millä hyvänsä.
Aurinkoista kevättä odotelle Päivänsäde72
Sylin täydeltä onnea matkaan Päivänsäde72:lle!!!Itku tuli, kun luin tekstiäsi, niin tuoreessa muistissa omat hoitojutut. Sulla on rankat ajat menossa, mutta pidetään peukkuja, että kaikki menee toiveiden mukaisesti!!!
Olin viime viikolla rakenneuä:ssä. Olihan uskomaton kokemus nähdä pikku kaveri masussa täydessä touhussa, kova aamujumppa oli juuri käynnissä(ja kyllä tuntuikin siltä), kun kätilö alkoi ultraamaan :) Kaikki rakenteet oli kunnossa ja vauveli vastasi hyvin viikkoja ( 20+4 ). Oli todella helpottavaa nähdä kaiken olevan niinkuin pitää, eikä ole tulossa tavallista isompaaa vauvaa niinkuin jossain välissä epäiltiin. Vauvalla oli painoa vajaa 400g, eli ei vielä voipaketinkaan vertaa :) Mutta kuitenkin täysin vauvan näköinen. Kovasti pitää vielä kasvaa... Sukupuolikin tuli selväksi, toinen pojanvesseli on tulossa meidän perheeseen :) Aivan selvästi saatiin näkyville mitä jalkovälissä on...Jotenkin vielä enemmän vauva konkretisoitui, kun sai selville kumpi siellä masussa köllöttelee.
Muuten täällä voidaan hyvin, mutta hb on edelleen laskusuunnassa,joten siirryin Obsidan-nimiseen rautatablettiin. Em.:lla hb nousi edellisessä raskaudessakin. Masu kasvaa aikamoista vauhtia, saan käyttää jo täysin äitiysvaatteita, toki normaaleja puseroita voi käyttää.
Naperohaave rv 21+4
Päätin ottaa itseöni niskasta kiinni ja vihdoin kirjoittaa kuulumisia!!! Eli rakenneultra takana,oli siis jo 24.4. Kaikki oli vaavilla mallillaan. Koko vastasi viikkoja (20+3 tai olla). Kaikki elimet näkyi ja oli ok. On se tosiaan mahtavaa nähdä kun pikkuinen myllertää työn touhussa tuolla masun pohjalla:) Sitä olis voinut katsoa vaikka koko päivän!!! Tuli kyllä taas niin onnellinen olo!!! Oli muuten ihanaa nähdä kun vauva maiskutteli,ilmeisesti joi lapsivettä monta kertaa tai jotain mutta suu kävi:) Oiskos lentosuukkoja lähetellyt äiskälle ja iskälle:´) Kyllä tosiaan muuten näytti jalkapohja tooosi isolta ja hassua miten selvästi senkin näki...ja kaikki varpaat tallella:) Me sanottiin heti ennen ultraa ettei sitten mennä sinne alakertaan tutkimaan kumpi on tulossa ja onneksi kaveri ei edes vilautellut vaivihkaa:) Oli muuten jalat ristissä. Oiskos siis tyttö kun noin kainnosteli. Kaverille on tulossa pikkuherra ja niin kovasti tykkäsi vehkeitä esitellä:D Jos meille tyttö tulee niin saa pitääkin jalat ristissä seuraavat 20 vuotta;) Mutta joo tosiaan onnistunut ultra takana!!!
On ihana tuntea vähän väliä pikkuisen potkutteluja ja on iskäkin saanut jo tunnustella niitä masun päältä kun koko masu heiluu kun kaveri on niin kovassa vauhdissa:) Oli tossa pari päivää ettei meinannut mitää tuntua ja meinasin jo tosissani huolestua mutta sitten pidin pienelle puhuttelun että ei saa äitiä pelotella tuolla tavalla ja siitä parin tunnin päästä rupesi oikein riehumaan mahassa,hih!!! Puhuttelu auttoi:)
Ollaan ostettu nyt jo vaunut. Saatiin niiin halvalla pari kuukautta vanhat vaunut niin ei voinut olla ostamatta. Ja vaatteitakin on tullu ostettua netistä. Tuli mieheltä käsky että seuraavat hankinnat tehdäänkin sitten lähempänä että saadaan rahaa säästettyä kun tykkäsin törsätä palon rahaa kerralla jo tässä vaiheessa. Mut kun se on niin kivaa ostaa vaaville kaikkea kivaa:) Ens neukka käynnillä saan paprut jotka voin lähettää KELAan äippäpakkausta varten.Kivaa saada sekin kotiin plärättäväksi.Ei malttais odottaa.
On mullakin mennyt kaikki rintsikat pieneksi,hankin sporttiliivejä kun ne ei purista vaikka ovatkin jämäkät. Kaarituet tuntuu tosi pahalta jostain syystä,en siis käytä niitä. Ja arvatkaas mitä,mulle on tullu pari pientä arpeä toisen tissin alapuolelle,apuva.Tästäkö se arpeutuminen sitten alkaa:( Rasvaan kyllä joka päivä koko kropan mut saa nähdä miten arpiseksi sitä tulee:/ Painoakin on tullut ihan riittävästi. Viimeisimmän hoidon alusta tähän asti tullut 10 kg lisää mut neuvola vaaán mukaan tullut nyt 3kg mut 8.5 on uus neuvola-aika ja sit näkee taas paljonko on paino noussut. Viime neukkakäynnillä oli tullut 500 g/per viikko,huih! Sanoi ettei enempiä sais tulla per viikko. Vähän nolotti mut kun ruoka maistuu...
NAPEROHAAVE Ihanaa,poika tulossa:) Kyllä sen varmaan helpommin ymmärtää ja tiedostaa vauvan kun tietää kumpi sieltä on tulossa.
PÄIVÄNSÄDE Onnea sinulle hoitoihin ja ennenkaikkea jaksamista vaikealla tiellä.Joo tulet perässä kohta!!!
EIRENE Kiitos tervetulotoivotuksista!!! Hienoa että ultra mennyt hyvin!!! Vai pieni prinsessa tulossa,iiihanaaa!!!!! Joo eihän tota varmaksi tiedä kumpi tulee enne kuin vasta syntymähetkellä,mut aikas hyvää osviittaa kuitenkin saa:)
TYLLERÖ Hyvä että hemppa noussut!!! Kohta jo varmaan uskallat lähteä vatteita ostamaan,ja sit kun sen aloittaa ei pysty lopettamaan:D ja kyllä ne liikkeetkin kohta tuntee,malttia odotteluun. Sekin on niin yksilöllistä. Mä tunsin ekat liikkeet tosiaan jo rv16 ja mun kaveri joka menee vikkoa mua edellä rupes tuntee vasta rv 20 tai 21 mut heti saikin tosi jämäköitä potkuja. Sanoi että oikein sattuu välillä kun kunnolla potkaisee.
NEA Onnettelut sullekin näin jälkikäteen hyvin menneestä ultrasta!!! Vai ei pikkinen suostunut jalkoväliään vilkaistavan:) Hih,sit täytyy vaan odottaa loppuun asti,ellei nyt muita ultria matkan varrella tule. Kyllä se mies sitten sopeutuu tilanteeseen kun vauva on syntynyt,oli se kumpi vaan. Pakkohan se on sopeutua!!! Mut on se varmaan ärsyttävää kuunnella kun toinen vaan puhuu pojasta kun vauva voi tyttökin olla:/ Mut sen näkee sit lopussa,kui käy! Mut kyl kaikkeen sopeutuu!!!
Me saatiin ultrasta aikas monta kuvaa ja aika selkeitä ne omasta mielestäni ovat,tietty kun tietää mitä ne esittää ja ittelle ne on selitetty:) Yks kuva on sellainen että on naamakuva ja siinä pikkuinen justa availee suuta,ihanan näköinen:) En muuten ole kuullut tuollaisesta ylimääräisestä ultrasta,ei ainakaan mulle ole siitä puhuttu. Itse asun keski-uudenmaan alueella. No jokaisessa paikassa vähän eri tavalla ja kivahan se on jos vielä ultraan pääsette,mua ei haittais yhtään:) Josko siellä sit se sukupuoli näkyis jos haluutte;)
Mut nyt täytyy lähteä syömään,vauva masussa huutaa ruokaa;) Voikaahan kaikki hyvin!!! Ja ilmoitelkaa itsestänne!!!
T:Peanut ja Pikkuinen rv 21+3
juu ei nuo liikeet vieläkään tunnu ja oottelenkin niitä ilmaantuvan vasta ensviikolla.
Olen saanut jo vaatetta kaverilta, niin että ei oikeestaan tarvi ostaa muutakuin päälyhousuja ja puseroita. Sain ihania villavaatteitakin, kun kerta talvivauva, niin täytyy ajatella talvisia vaatteita eikä kesäisiä.
Voihan nuita kelan papereit täyttää jo valmiiksi, meinaa ite oon kelan sivuilta niitä tulostanut, ja kunnantaloltahan niitä myös saa haettua.
Tarvii vaan sitten sen todistuksen neuvolasta.
Itellä vaatekoko on vielä sama kuin ennen raskautta. eli saas nähä millon otan mamma vaatteet käyttöön...
Tyllerö rv20+6
Onpa taas tosiaan kulunut aikaa viime kerrasta, muut ootteki sitte kivasti kirjotellu kuulumisia. Musta on edelleen hauskaa kattoa noita ketjuja, ku varmaan jo joulukuunki synnyttäjillä on paljon pitempi ketju ku meillä. Mut sit taas, käyn usein täällä kurkkaamassa jos on tullu uusia kuulumisia mut en ehdi sit kuitenkaan alkaa kirjottamaan...
Meiän vauva täällä elelee ihan mukavan tuntusta elämää, mylletää niin että maha poukkoilee. Liikkeitä on paljon, mutta onhan ne edelleen hentoja. Ja paljon sellasia, jotka ei mahaa heiluta. '
Eilen mes oikein hätkähti illalla kun laitoin sen käden tohon mahalle ja sit potkas...onse niin outoa ku ei voi tietää miltä miehestä oikeesti tuntuu ne liikkeet ja se että se näkee mahan heiluvan. Ja onhan nää sellasia tunteita joita on vaikea sanoin kuvailla. Mulla vauva on ekana mielessä aamusin iltasin ja öisin ja tietty koko päivänkin..on se niin ihana:)
Mä oon ostanu nyt jonkun verran vaatteita, aika hyvin kokoa 50 jota ei varmaan edelleenkään saa äitiypakkauksesta. Normaalikokoselle vauvalle ne 56 on aika isoja kuitenkin ihan alussa. Mutta on mulla 56 kokoakin jotain. Ja sit eilen ostin matkarattaat, joista oon jo kauan unelmoinu. Gracon quattro deluxe-matkarattaat, jotka oli vielä melkein satasen halvemmat syystä että se oli mallistosta poistuva väri ja halusivat niistä eroon että saavat uusille tilaa. Siis kävi ihan mieletön mäihä, koska satuin sattumalta käymään variston lastentarvikkeessa katsomassa, ja siel oli ne rattaat ja just sen värisenä kun oon halunnutkin. Oon vaan miettiny hintaa, mutaa nyt alennettuna en epäröiny ostaa. IHANAT ja meille tosi tarpeelliset koska meillä kuljetaan kaikille asioille autolla ja en missään nimessä raahaa yhdistelmiä edes taka vaan ne saa olla kotikärryinä kävelyille ja päikkäreille!
Nää rattaat on just sopivat vastasyntyneelle ku niissä tuli pehmee kantokokassiki mukana ja sen kassin saa myös meidän tuleviin yhdistelmiin joissa ei kopassa ole enää kantohihnoja uusissa malleissa. Eli kaikin puolin hyvä hankinta. Tullaan näillä näkymin ostamaan emmaljungan duo edget jotka mun fammu haluaa ostaa meille. Mut siis noi rattaat on aivan ihanat, vois niitäkin vaan ihastella:)
Koiralta kysyin aamulla että otetaanko rattaat mukaan aamulenkille, mut ei kuulema vielä ;)
Sitte meillä on siis myös korisänky, jossa oon ite vauvana nukkunu..oikein sulonen eikä vie ihan niin paljon tilaakaan ku pinnasänky. eli mennään sillä ja tarvittaessa äitiyspakkauksen laatikolla kyl ihan alku...uskon siihen että vauva nukkuu parhaiten tiiviimmässä paketissa!
En nyt muista kuka kommentoi omaa kovaa vauhtia mut mulla on vähän sama ongelma. Sitä hoitaa oman vuorotyön ja sen lisäks vielä " perheyrityksen" töitä, joten hommia riittää. Jotenkin vaan on niin vaikea vaan olla, ku kuitenkin voin kauheen hyvin. Harvoin kuitenkaan vaan lepään, joka sekin olis tosi tärkeää...
Ja sekin vaikeuttaa kun tiedän että kaikki mitä mä teen niin on mieheltä pois, ja se kuitenkin tekee jo valmiiks aamusta iltaan töitä ja välillä enemmänkin. No mutta kyllä se tästä, pakkohan se on ainaki jossain vaiheessa hiljentää menoa....
Mulla oli (neljäs?) neuvola torstaina ja vihdoin näytti hg:t positiiviseen suuntaan. Nyt se oli 116 ja siis ihan ok. Mitat tais olla kutakuinkin niin että kohdun mitta 24 ja mahan ympärysmitta 92. Pulssi sama kun viimeks eli 150 ja tosi vahvasti taas saatiin ne kuulumaan. Painoa mulla on tullu alusta alle kolme kiloa, ton laskujen mukaan 250g viikossa viime kerrasta ilmeisesti laskettuna. Eli paino ainakin on hallinnassa, vaikken mitään erityistä sen eteen oo tehnyt.
Onko teillä vaivana ikävät kivut lantion alueella, lonkassa tai jossain siellä?? Mulla pettää varsinkin tiettyinä päivinä jalat alta kun vihlasee niin kovin justiinsa jostain lonkan kohdalta. Taitaa olla niitä löystymisjuttuja vaan, mut on aika epämiellyttäviä. Ne ei ikinä tuu esim lenikillä, mutta just kotona ja töissä kun nopeesti liikkuu. Sillon tuntuu siltä et tekis mennä mieli makuulle ja venyttää jalkaa oikeen kunnolla. Ja öisin lähinnä saattaa pohkeessa olla suonenvetoa tai jotain lihasjäykkyyttä, joka kyllä katoaa heti nopeella venytyksellä. Taitaa siis olla vaan jäykkyyttä! Muuten ole voinu ihan mainiosti kunhan vaan ruokaa saan sopivin aikaajoin. Kohtu supistelee varsinkin aamuisi ja välillä öisin jos herään, mutta neuvola mukaan kivuttomat ja epäsäännölliset supistelut on normaaleja.
Nyt on taas tullu stooria ja pitäs syödä ja palata töihin!
On aina tosi kiva lukea muidenkin olosta, joten kirjottakaan niin usein ku jaksatte!!!!!!
Aurinkoisin mutta kylmin terveisin Nea rv22+4 :)
Hei vaan!
Olen perustanut MSN:lle keskustelupalstan syys-marraskuussa 2007 synnyttäville, olette sinne sydämellisesti tervetulleet mikäli jutustelu vähän toisenlaisessa formaatissa kiinnostaisi. Nimestään huolimatta tarkoitettu tosiaan laajemmalla mammakatraalle kuin vain lokakuisille ;)
http://groups.msn.com/LokakuunOdottajat
MSN:llä on olemassa myös ei-LA-riippuvainen plussanneiden lapsettomien yhteisö, buffaan sitä tässä myös jotta saataisiin vähän säpinää!
http://groups.msn.com/PlussanneetLapsettomat
Aurinkoa ja turvallista ja rauhaisaa odotusta kaikille!
Cupcake (aka Nonna) & Kyytiläinen 7+5