1v4kk - koukussa kahviin?
meidän pojalle on isi ja ukki välillä antaneet kahvimaistiaisia (ensin vaan korppua kastettiin ukin mukissa, mutta kohta oli jo oma kuppi, tosin aikalailla maidolla lantrattu)... nykyään tulee iso poru jollei hänelle anna kans kun muut juo. määrät ovat lisääntymään päin ja usein odottaa jo keittimen vieressä muki kädessä kun kahvia on tulossa. onhan sitä ennenkin annettu pienestä asti kahvia, mutta vähän kuitenkin alitajunnassa huoli  pyörii, että pitäskö jotain tehdä?
miten teillä muilla? oletteko opettaneet lapsenne juomaan kahvia? minkä ikäisenä ja miten? entä te itse; onko teidät opetettu vai miten? itse en ole koskaan oppinut, enkä tunne tarvettakaan.
Tiina ja Aapo :)
Kommentit (7)
Mun mielestä kahvi on niin kauheata myrkkyä etten kyllä sitä missään tapauksessa antaisi pienelle lapselle enkä kyllä suuremmallekaan. Miksi täytyy yrittää väkisin koukuttaa lapsi johonkin.
Itse aloin teininä juomaan kahvia ja kadun sitä vieläkin paljon koska siitä tahdo päästä millään eroon. Eikä kyllä ole käynyt mielessänikään että opettaisin lapseni sitä juomaan. Ja varsinkaan noin pienelle...
Toisaalta jos harvoin (ja talla tarkoitan siis oikeasti harvoin, eika esim. joka viikko) kay mummulassa ja siella juo maitoa jossa tippa kahvia niin lieko siita suurempaa haittaa. Ollaan me ainakin annettu lasten maistaa esim. kokiksestakin ja onhan siinakin kofeiinia. Ei kahvi sitapaitsi edes (aikuiselle) ole mitenkaan erityisen epaterveellista. Mutta ihan kofeiinin piristavan (ja koukuttavan!) vaikutuksen takia en antaisi noin pienelle. Itse en juo kahvia kuin satunnaisesti.
Viestin otsikko sai jo karvat nousemaan pystyyn. Sitten ajattelin, oliko viesti tarkoitettu tahallaan härnäämään.
Kahvista ei todellakaan voi sanoa, ettei se muka olisi epäterveellistä. Kahvi on riippuvuutta aiheuttava aine, se vaikuttaa keskushermostoon. Eikä se kovin vatsaystävällinenkään ole. Vaikka annettava määrä on pieni, en missään nimessä lähtisi "koukuttamaan" (kuten moni tässä viestiketjussa asian ilmaisi)  lasta kahviin. Samaa linjaa kahvin kanssa vetäisin kuin tupakan ja alkoholinkin. Kyllä lapset ennättää tutustua aikuisten alyttömään maailmaan myöhemminkin.
aika selkeä on kantanne ja olen kyllä samaa mieltä, ettei kahvi ole lasten juoma. nyt alkaa meillä siis "vieroitus" (eihän mitään vakavaa riippuvuutta ole nyt ollutkaan, mutta ettei tulisikaan)! käymme ukin luona usein, pari-kolmekin kertaa viikossa ja kahvihetki on ollut ukin ja pojan yhteinen hauskuus. nyt täytyy siihenkin keksiä joku lievennys... eivät varmaan vanhat ihmiset ymmärrä näin jyrkkää muutosta ja kielteisyyttä kun ovat itse ikänsä kahvia juoneet (siis vauvasta asti!) ja tähän asti en ole heillä pojan kahvitteluun puuttunut.
ehkä kaakao (jota itse yleensä juon muiden kahvitellessa) olisi pienempi paha pojallekin :)
Tiina ja Aapo :)
Kannattaa vaihtaa kahvi johonkin muuhun juomaan! :) Mielestäni hyviä vaihtoehtoja voisivat olla juuri kaakao ja mehu. Ovat niin makeitakin, että arvelisin lapsukaisen mielellään siirtyvän niihin. Niitä voi vaikka markkinoida lapselle "pienten poikien kahvina" tms. joku muu hauska nimitys juomalle. :) Ja kiukutteluahan voi silti ilmetä, mutta siihen ei kannata mennä mukaan vaan pysyä rauhallisesti ja tiukasti päätöksessään.
Aika useinhan tuo on tosiaan kahvia saanut, jos useammankin kerran viikossa. Saattaapi vaikka ollakin jonkin asteinen riippuvuus. Kannattaa nimittäin huomioida sekin, että pienen lapsen elimistö poistaa kofeiinia paljon hitaammin kuin aikuisen. Aikuisella kofeiinin puoliintumisaika on noin 6 tuntia. Lapsella se on moninkertaisesti pidempi, joten pieni kahvitilkka voi olla elimistössä jopa useita päiviä. Jos sekin tieto auttaisi ukkiakin ymmärtämään, että kahvi on parempi jättää pois. :)
...etta kahvi olisi yhta epaterveellista kuin tupakka tai alkoholi (siis aikuisille, en nyt puhu lapsista) niin niinhan ei oikeasti ole. Tupakka aiheuttaa selkeasti syopaa, COPD:ia ja muita ikavia sairauksia. Alkoholi tuhoaa maksaa, aivoja, jne. Kahvilla on naiden kanssa yhteista se etta se aiheuttaa riippuvuutta, mutta vastaavia vakavia terveyshaittoja kuin tupakasta tai alkoholista jarjestaan ajan kanssa seuraa, ei kahvista ole todettu. Ja huom: itse en siis juo kahvia kuin ehka kerran kuussa, eli mulla ei ole tassa asiassa "omaa lehmaa ojassa" ;-) , pidetaan kuitenkin tosiasiat tosiasioina. Lapsille en silti kahvia juottaisi, eika se ole minusta tapa joka taytyy opettelemalla opetella, kun ilmankin parjaa.
mutta jos poju tykkää mausta, niin tokihan se sitä vaatii ja kovaäänisestikin. Ihan sama juttu kuin meillä on keksien kanssa. Tyttö 1v3kk sai pari viikkoa sitten ekan keksin ja nyt tietää tasan tarkkaan missä kaapissa keksejä on ja kiukkuaa kovasti, jos muut syö keksiä ja hänelle ei anneta.
Mutta IKINÄ en antaisi lapselleni kahvia!!! En missään nimessä tule antamaan kahvia lapsilleni ennenkuin ovat vähintään yläasteikäisiä. Sen pienemmille ei kahvi mielestäni kuulu.
Juuri eilen keskustelin ystäväni kanssa siitä, miten pahasti itse olemme kahvista riippuvaisia. Jos ei saa kahvia tiettyyn kellonlyömään mennessä, niin päässä sumenee, korvissa suhisee eikä keskittymiskykyä ole lainkaan. Ihan yhtä pahat vieroitusoireet siitä voi tulla kuin tupakastakin! Joten enpä missään nimessä haluaisi lapselleni sellaisia tuntemuksia ja siksi meillä ei ole kahvi lasten juoma.