Tamperelainen perheenäiti tyrmistyi vähävaraisten lasten joulukeräyksessä koska vähävaraisilla lapsilla olikin toivomusunelmia.
IS: Tamperelainen perheenäiti tyrmistyi vähävaraisten lasten joulukeräyksessä: Harvalla on varaa ostaa tällaisia lahjoja edes omille lapsilleen
Kommentit (1291)
Vierailija kirjoitti:
Niin, hävytöntä ! Köyhät saisivat tyytyä siihen mikä ei rikkaille kelpaa ! Ja vanhempansa menkööt töihin !
Niin, köyhä on köyhä ja rikas on rikas. Deal with it.
Onko varmaa, että lapselle on tärkeämpää saada mikä tahansa lahja kuin juuri se tietty mitä hän on lähtenyt pyytämään?
Kuvittelette täällä, että lapsille kelpaa mikä vaan lahja kunhan lahjan saa mutta entäs jos asia ei olekaan niin?
Vierailija kirjoitti:
Niin, hävytöntä ! Köyhät saisivat tyytyä siihen mikä ei rikkaille kelpaa ! Ja vanhempansa menkööt töihin !
No se köyhä pysyy edelleen yhtä köyhänä vaikka saisikin tonnin tai parin puhelimen. Yksi luuri ei muuta tilannetta mihinkään suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se keräys oli parempi missä saa ostaa mitä haluaa ja laittaa paketin päälle esim. lapsi 8 vuotta. Siihen lahjoitin pari kertaa, mutta sitä keräystä ei ole ollut paikkakunnalla enää, mikähän lie se oli nimeltään. Myös ruokatavaraa olen lahjoittanut keräykseen, sitäkään ei ole tänä vuonna näkynyt. Aiemmin oli maltillisempia toiveita siinä joulukuusessa olevassa keräyksessä, silloin joskus osallistuin. Ylimääräistä rahaa ei ollut kauheasti silloinkaan, mutta halusin silti auttaa. Nykyisin on vielä tiukempaa kun kaikki on kallistunut. Itsekin joutunut siirtyä edullisempiin tuotteisiin kaikessa. Ihan halvoilla peruspuhelimilla ja marketti- tai kirppisvaatteilla mennään koko perhe vaikka aikuiset ovat ihan työssäkäyviä. Kyllä perus halpistuotteet pitäisi kelvata myös lahjoituksena.
Kukaan ei arvosta lahjoja, joista ei pidä ja joita ei ole toivonut. Et sinäkään. Ei lahja ole itsetarkoitus. Tarkoitus oli ilahduttaa.
Vierailija kirjoitti:
Onko varmaa, että lapselle on tärkeämpää saada mikä tahansa lahja kuin juuri se tietty mitä hän on lähtenyt pyytämään?
Kuvittelette täällä, että lapsille kelpaa mikä vaan lahja kunhan lahjan saa mutta entäs jos asia ei olekaan niin?
Luuletko että lahjan antajille kelpaa mikä vaan pyyntö hinnasta viis -periaatteella? Näissä keräyksissä on kuitenkin kyse toisilleen ventovieraista ihmisistä, harva jaksaa olla niin superempaattinen että lahjoittaa vaikka Pleikkari vitosen ja syö 2-3 kuukautta pelkkää makaronia ketsupilla. Lähtisitkö sinä tähän, tuskin.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
En nyt löydä eilistä kommenttia siitä, eikö olisi järkevämpää ostaa 10:lle 50€ lahja kuin yhdelle 500€ lahja. Joku oli eri mieltä. Mä avustin aikoinaan paljonkin erään Facebook-ryhmän kautta. Siellä esitettiin juuri tämän tapainen kysymys. Valtaosa vastaajista olivat siis niitä, jotka tarvitsivat itse apua. Ja ihan jokainen heistä oli sitä mieltä, että mieluummin kymmenelle se 50€ lahja kuin yhdelle 500€ lahja. Toki se olisi varmaan ollut mieluinen juttu sille yhdelle, joka olisi saanut 500€ lahjan, mutta siellä ymmärrettiin, että sitten ne muut 9 eivät olisi saanet ainakaan tältä lahjoittajalta mitään. Ymmärrettiin, että "arpaonni" osuu todennäköisemmin omalle kohdalle, jos 50€ lahjoja on jaossa 10 kuin että 500€ lahjoja olisi jaossa vain yksi.
Tämä on muuten perusjärkevä monessa asiassa. Auta useampaa jonkin verran kuin yhtä valtavasti.
Jos joku 15-v nuori nainen toivoo tuollaisia lahjoja, se saa varautua maksamaan niistä tavalla tai toisella.
-Setämies
Vasemmiston ideologia: jos jollain on siihen varaa, tasapuolisuuden nimissä kaikkien on saatava sellainen.
OMalla työllä ja menestymisenhalulla ei tarvitse olla asian kanssa mitään tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Vähäosainen lapsi varmasti itkee onnesta jos saa Samsung puhelimen. Hän on alunperinkin toivonut vain puhelinta, mutta Hope ei halua antaa Samsungia, pitää olla iPhone
Vierailija kirjoitti:
Köyhät saa hankkia ökylahjansa ihan itse.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä kyse ei ole "mistä tahansa lahjasta", vaan siitä, että yleensä lapsilla on useampiakin lahjatoiveita. Varsinkin, jos tietävät, että se kaikista suurin toive tuskin tulee toteutumaan. Kun mä aikoinaan avustin Facebookin kautta, kerroin , millä summalla per lahja ja kuinka monelle. Sitten nämä ihmiset, jotka toivoivat saavansa lapselleen joululahjan, ihan itse ehdottivat, mitä se lahja voisi olla juuri heidän lapsilleen.
Toinen tapa mulla välillä oli, että ilmoitin ostavani kolmelle 14-20 -vuotiaalle pojalle merkkihupparin. Oma poikani oli silloin vielä sen ikäinen, että tiesin, mitkä on ne sen hetken top 1 hupparit. Valitsin ikähaarukan ja sukupuolen ihan vain siksi, että yleensä pienille lapsille sekä tytöille kyllä löytyi joululahjojen lahjoittajia, mutta tuon ikäiset pojat eivät olleet juurikaan lahjoittajien suosiossa. Tuostakin tuli joskus kyselyitä, enkö voisi kuitenkin ostaa 11-vuotiaalle tai enkä voisi ostaa tytölle. Mun hupparilahjoituksilla oli kuitenkin tietty kohderyhmä ja syy, miksi juuri he.
Outoa, että minä varakkaana joudun erikseen vakuuttamaan lapsilleni, että kyllä sä voit ihan totta toivoa joululahjaksi uuden puhelimen paremmalla kameralla (vanha kuusi vuotta vanha) kun harrastat sitä valokuvaustakin.
Sitten joku "köyhän"lapsi pyytää tuosta vain tuntemattomilta iphonen uusinta mallia. Kyllä tulee sekin mieleen, että kun on totuttu että muut elättää eikä perhe itse tee mitään rahan eteen niin kehdataan. Onko se kulttuuri, jossa viedään muilta kaikki mitä saadaan. Kun aina on saatu joulupuista toiveet, niin toiveiden hintaluokka vaan kasvaa.
Vanhemmat nuo lahjat ottaa tai myyvät eteenpäin. Jos ei ole edes ruokaa pöytään niin kukaan ei pyydä jotain padeja, pleikkareita ja droneja.
Vierailija kirjoitti:
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
En nyt löydä eilistä kommenttia siitä, eikö olisi järkevämpää ostaa 10:lle 50€ lahja kuin yhdelle 500€ lahja. Joku oli eri mieltä. Mä avustin aikoinaan paljonkin erään Facebook-ryhmän kautta. Siellä esitettiin juuri tämän tapainen kysymys. Valtaosa vastaajista olivat siis niitä, jotka tarvitsivat itse apua. Ja ihan jokainen heistä oli sitä mieltä, että mieluummin kymmenelle se 50€ lahja kuin yhdelle 500€ lahja. Toki se olisi varmaan ollut mieluinen juttu sille yhdelle, joka olisi saanut 500€ lahjan, mutta siellä ymmärrettiin, että sitten ne muut 9 eivät olisi saanet ainakaan tältä lahjoittajalta mitään. Ymmärrettiin, että "arpaonni" osuu todennäköisemmin omalle kohdalle, jos 50€ lahjoja on jaossa 10 kuin että 500€ lahjoja olisi jaossa vain yksi.
Tämä on muuten perusjärkevä monessa asiassa. Auta useampaa jonkin verran kuin yhtä val
Mutta ei aina. Joku joululahjajuttu on näin, mutta noissa ryhmissä avustettiin ympäri vuoden. Joskus oli järkevämpää auttaa isommalla tavalla yhtä, joka pääsi sieltä suostaan sen jälkeen nousemaan ja pärjäsi jatkossa itse, kun että olisi antanut pienempiä apuja useammalle, joista jokainen olisi siellä suossa vielä tänäkin päivänä. Itse avustin mm yhtä yhden lapsen yksinhuoltaja äitiä, joka opiskeli silloin lähihoitajaksi, sekä isommilla ruoka-avustuksilla että maksamalla hänen kissansa eläinlääkärilaskut. Kun hän valmistui puolen vuoden päästä, pääsi heti töihin ja talous tasapainottui. Ei tarvinnut apuja enää mistään.
Kävin yhdessä kotikaupunkini automarketeista ja siellä sattui olemaan joulupuu-keräys menossa. Olin tosi yllättynyt kuinka kohtuullisia toiveita siinä oli merkattuna, muutaman kympin maksavia leluja ja perus hygieniatarvikkeita ja Axe lahjapakkaus esimerkiksi. Odotin tosi yliampuvia ja kalliita lahjapyyntöjä (niitä on nähty vähän liikaakin viime vuosina). Kerrankin näin päin.
Vierailija kirjoitti:
Ei kuvitella, mutta jos se lapsi toivoo uusinta Iphonea tai 300e Legoa niin tuskin hän saa sen. Voisi toivoa vaikka lahjakorttia tai sitten vähän halvempaa Legoa. Jos vain uusin Iphone kelpaa niin turha sitten ehkä noista keräyksistä toivoa mitään?Nythän on kyse siitä miten paljon hallaa nämä överit toiveet aiheuttavat tälläisille sinällään hyville keräyksille.
Meidän perheen lapset sai Hopelta joululahjat <3 Ja olen kiitollinen!
Silti... Aiempina vuosina lapsilta hyväksyttiin useampi toive, tänä vuonna sai esittää vain yhden toiveen. Aiempina vuosina lapsemme ovat saaneet toivomansa lautapelin, legopaketin (n. 25e), Aku Ankan taskukirjat ja langalliset kuulokkeet, tukkirekan. Nämä, mielestäni kuitenkin kohtuuhintaiset (?) lahjat olivat lastemme ainoat lahjat, ja näistä tuli useampi paketti kun kukin lapsi sai 2-3 lahjaa. Lisäksi itse pystyimme ostamaan lapsille tarjouksesta suklaata ja vaatetta. Ja lapsemme olivat onnessaan.
Tänä vuonna sai kuitenkin toivoa vain yhtä lahjaa. Lapsemme toivoivat pokemon kortteja ja työkone-ajoneuvoa. Tytär toivoi hygieniatarvikkeita ja niitä hän saikin <3 Mutta poika sai yhden pokemonkorttipaketin (5e) ja pienempi pienen muovisen työkonepaketin (7e). Perheellämme ei ole sukulaisia, ei kummeja tai kaimoja, joilta niitä paketteja saisi. Yritän etsiä tarjouksia, että löytäisin pojalle vielä jonkin pokemonkorttisetin ja pienemmälle jokin ajoneuvolelu.
Ja vaikka nyt kuulostan pettyneeltä, ja ehkä hieman olenkin, niin silti oikeasti olen tottakai todella kiitollinen! Yhdessä tytön hygieniavälineiden kanssa nämä kuitenkin ovat sen n. 50e, mikä on todella iso raha meille! Ja viime vuonna etenkin, kuten kuvailin, saimme lähes kaikki lahjat Hopelta.
Mutta sitten kun katson kuusissa niitä PlayStation-pelikonsolitoiveita, niin kyllä minusta tuntuu vähän epäreilulta. Olen samaa mieltä siinä, että köyhänkin lapsen kuuluu saada haaveilla ja toivoa niitä kalliita lahjoja. Ja on oikein, että ne joskus toteutuukin. Mutta sitten samalla omille lapsille ehkä vähän epäreilua, jos ne toiset vähävaraisetkin kaverit saavat upeat lahjat, niin on vaikea perustella, miksi se on toisille mahdollista ja meille ei. Siksi minusta olisi hyvä, jos näissä tasapuolisuudenkin vuoksi olisi jokin hintaraja.
Vierailija kirjoitti:
Sit se on huonosti kasvatettu penska.
Ja taas kerran meidät yksinasuvat lapsettomat pienituloset unohdetaan,olen onnellinen etten ole yksinäinen vanhus jota kukaan ei käy katsomassa,täällä kitistään lahjoista ja kuinka kalliita pitää olla yms ja me pienituloset lapsettomat sinkut ei saada mitään keneltäkään saatikka se vanhus joka makaa jouluaaton märissään ja syö jos pystyy puuroa tai näkkäriä.