Tamperelainen perheenäiti tyrmistyi vähävaraisten lasten joulukeräyksessä koska vähävaraisilla lapsilla olikin toivomusunelmia.
IS: Tamperelainen perheenäiti tyrmistyi vähävaraisten lasten joulukeräyksessä: Harvalla on varaa ostaa tällaisia lahjoja edes omille lapsilleen
Kommentit (1291)
Vierailija kirjoitti:
Luuletko, että nämä kuolemanporteilla olevat vanhukset, sun suklaitas ja kukkia kaipaa, hoitajille tulis vaan lisää töitä, kun nämä pasaperseet, rupeavat ripuloimaan. Yks näiden yökötysten hoitaja.
Jos sinusta todella tuntuu tuolta, vaihda mahdollisimman pian alaa ja ammattia. Se on suurin lahja mitä voit kaikille kanssaihmisillesi antaa.
- toinen alalla oleva
Miksi täällä puhutaan köyhien toiveista? Noihan voi olla kenen vaan rikkaan sven-bertilin toiveita. Ei hope kysy pankkitilin saldoa. Sven-Bertil haluaa pleikan ja Ingrid-Birgitta iphonen. Ja pappa ei jaksa betaalata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Surullisempaa on, että köyhien perheiden joulutoiveet on tavallisia arkisia asioita, joiden pitäisi kuulua jokaisen perheen perustarpeisiin. Esimerkkinä alushousut ja hygieniatuotteet.
Miksi se olisi surullista? Useimmat keskiluokkaiset vanhemmat antavat lahjaksi vaatteita ja jotakin muuta mukavaa, tuskin noi hygieniatuotteet mitään mäntysuopaa on.
Minä en ole tainnut koskaan antaa lapsilleni joululahjoja. Tuntuu vain typerältä antaa se sama suihkusaippua tai sukat mitkä ne muutenkin saa. Ei ne ole lahjoja vaan perustarpeita. Enemmän minusta olisi loukkaavaa väittää lahjaksi jotain minkä toinen tarvitsee ja sille ostaisi muutenkin.
Sen takia voikin olla köyhä ja rahaton. Järki jäässä.
Vierailija kirjoitti:
Tän keräyksen kuvauksessahan mainitaan aivan erityisesti laitoksissa asuvat lapset, eli ei ole välttämättä ketään äitiä tai isää siinä kohtuullistamassa sitä toivetta. Menkääpä nyt itseenne ja hävetkää te jotka täällä paheksutte huostaanotettujen lasten "röyhkeyttä". Oksettavia olette.
Eli sitten siellä ihan oikeasti joku toivoo motocross-pyörää tai koiranpentua?
'Joku' niitä toiveita kuitenkin selvästi moderoi, kun ne on kaikki jotain sellaista minkä voi pakettiin kääräistä.. Jos kyse olisi lasten haaveista niin siellä olisi tosiaan joku Aconin trampoliini tai mönkijä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsihan ei välttämättä ymmärrä miksi ei voisi toivoa ja saada jotain, mitä jotkut muut lapset ovat saaneet.
Ei varmaan. Ja siksi vanhemmat selittävät. Se on vanhempien tehtävä, toimia puskurina lapsen ja maailman välissä.
Kyllä ne lapset ymmärtää, jo hyvin pienestä pitäen. Sitä on tutkittukin mitä lapsiperheköyhyys saa aikaan nimenomaan siinä lapsessa. Hyvin pienenä ne jo ymmärtää ettei ole varaa aina edes niihin perustarpeisiin ja tämän aiheuttama stressi muokkaa lapsen aivoja. Aikuisena muutos näkyy usein mielenterveysongelmina.
Mutta hyvä että täällä ollaan parempia ja osataan palauttaa ne haihattelevat lapset maan pinnalle. Kaikelainen toive jatkuvassa stressi eläessä onkin turhuutta.
Kun
"
Kun lapset ei saa mitä haluaa niin niistä tulee mielisairaita nyyyh nyyh. nyyh.
Kautta aikain lapset ovat saaneet sen hintaisia joululahjoja kuin perheellä on ollut varaa ostaa. Aina joku naapurin lapsi on saanut enemmän ja kalliimpia lahjoja.
Ei mielisaraus puhkea siitä ettei lapsena saa kaikkea haluamaansa. Ehkä lapsella on kovempi elämä, jos vanhemmat eivät kykene kasvattamaan lastaan. Jos vanhemmat pyrkivät siihen ettei lapselle vain tule paha mieli, niin siihen voi vain sanoa, että vanhempien mielisairaus lisää lapsen todennäköisyyttä miellisairauden puhkeamiseen."
Luetunymmärtäminen kadoksissa. Siinä kirjoitettiin, että jos ei ole varaa perustarpeisiin, niin se stressi muokkaa aivoja ja voi johtaa mt-ongelmiin.
Siinä ei kirjoitettu, että jos lapsi ei saa kaikkea mitä toivoa saattaa, niin tuloksena olisi mt-ongelma.
Oikeastiko luit ja ymmärsit noin, etkä edes huomannut miten älytön päätelmä se oli??
Vierailija kirjoitti:
Tän keräyksen kuvauksessahan mainitaan aivan erityisesti laitoksissa asuvat lapset, eli ei ole välttämättä ketään äitiä tai isää siinä kohtuullistamassa sitä toivetta. Menkääpä nyt itseenne ja hävetkää te jotka täällä paheksutte huostaanotettujen lasten "röyhkeyttä". Oksettavia olette.
Tällaisten keräysten avulla voitaisiin opettaa lapsille rahan arvoa, jos lapsille tehtäisiin selväksi, että lahjatoive saa olla esim. korkeintaan 50 € arvoinen.
Vierailija kirjoitti:
Surullisempaa on, että köyhien perheiden joulutoiveet on tavallisia arkisia asioita, joiden pitäisi kuulua jokaisen perheen perustarpeisiin. Esimerkkinä alushousut ja hygieniatuotteet.
Okei. Mun tyttö toivoi alusvaatteita, kynsilakkaa ja pipoa. Surullista vissiin. Ollaan kuitenkin ylimmässä tulodesiilissä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kaikilla lapsilla joku huoltaja on ja laitoksissa asuvilla oikein ammattilaisia.
Mitä köyhän perheen lapsi edes tekisi Pleikka vitosella? Pelit on niin kalliita että pahaa tekee.
Jo se nyt on hemmetti, että lahjojen pitää olla jotain extraupeeta. Mä olisin onnellinen villasukista ja glögistä. Lapsi värikynistä. No meitä on moneen junaan vissiin.
Mun hyvavaraisella lapsella on jo kaikkea ja liikaa. Hanella ei ollut mitaan toiveita, mutta ilahtuu vaikka banaanista.
Lapsi saa toivoa mita vain. Joulu on siita erikoinen, etta unelmat voivat maagisesti toteutua. Jos vahvaraisen perheen lapsi toivoo jotain suurta hanella on unelmia ja toivoa ja se on hienoa!
Hyvaa mielta Jouluun myos kaikille mielensapahottaijille!
Kyllä köyhien normaaleille perheiden lapsille riittää tavallisesti ne köyhille sopivat lahjat.
Vierailija kirjoitti:
Mitä minun lapset saavat toivoa? Ihan siltä varalta kyselen, ettei pidetä ahneena. Mikä on kohtuullista? He ovat 15- ja 17- vuotiaita. Vanhempi oli kesätöissä ,opiskelee lukiossa, säästää ajokorttiin. Nuorempi peruskoulussa vielä. Minä olen työkyvyttömyyseläkkeellä ja sinnitellään miten kuten.
Joku sanoikin hyvin, eli jotain sellaista, jota voisi pyytää ihmiseltä myös kasvotusten, esim. kummitädiltä. Minusta puhelimen toivominen noin yleisesti on vielä kohtuullista, koska sellainen on nykyaikana nuorelle tarpeellinen, mutta tietyn merkin, esimerkiksi sen kalleimman iPhonen tai vastaavan toivominen on jo kohtuutonta. Arvostan suuresti ihmisessä kiitollisuutta, jos saa jotain toiselta hyvää hyvyyttään annettuna, olipa se sitten mitä oli. Ahneus ja kiittämättömyys on inhottavaa, ihmisen iästä ja varallisuustasosta riippumatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällaisten keräysten avulla voitaisiin opettaa lapsille rahan arvoa, jos lapsille tehtäisiin selväksi, että lahjatoive saa olla esim. korkeintaan 50 € arvoinen.
Nyt taas aika ylimielistä. Miksi luulet ettei ne lapset ymmärrä rahan arvoa?
Mun tytär saa 3 muumiastiaa, neuleen, tusseja, pussilakanasetin ja suklaata. Poika saa housut, hupparin, kosmetiikkaa ja suklaata. Köyhiä ollaan, mutta ihan kivat lahjat mielestäni.
Noh, tän keräyksen tarkoitus ei ole tälläkään kertaa kouluttaa köyhiä lapsia rahan arvosta. Ja kyllä, voi olla että lapin mökki -toiveita on moderoitu roskiin ja vain edes jotenkin mahdolliset on laitettu näkyviin. Eli saako ne lapset nyt toivoa rauhassa, vai pitääkö niiden miettiä vieraiden aikuisten tunteita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei. Mun tyttö toivoi alusvaatteita, kynsilakkaa ja pipoa. Surullista vissiin. Ollaan kuitenkin ylimmässä tulodesiilissä.
Kuinka paljon tyttäreltäsi on jäänyt saamatta jotain mitä hän haluaa? Veikkaan että hänelläkin se hieno puhelin on ja vaikka mitä muuta. Ei silloin tarvitsekaan alkaa mitään ihmeellistä toivoa.
Vierailija kirjoitti:
Jo se nyt on hemmetti, että lahjojen pitää olla jotain extraupeeta. Mä olisin onnellinen villasukista ja glögistä. Lapsi värikynistä. No meitä on moneen junaan vissiin.
Surullista ettei lapsesi saa muuten värikyniä kuin jouluna.
Olemme keskiluokkainen perhe, eikä kukaan lapsistamme saa kalliita lahjoja. Kallein taitaa olla 30-50€. En osta köyhien lapsille yli tuon meneviä paketteja. Myös meillä saa lahjaksi kosmetiikkaa, hygieniatuotteita, alushousuja ja villasukat. Eivät ne ole mitään surkuttelun arvoisia köyhien lahjoja.
Olen kasvanut itse avustettavassa perheessä. Sain hyväntekeväisyydestä paketteja, lahjakortteja ja äiti ruokalahjakortin, jolla osti itselleen juustoja, silliä, sienisalaattia ja muuta, mistä en päässyt osalliseksi koska en em. tuotteita lapsena syönyt. Meillä koko hommassa oli kyse vanhempien kädettömyydestä ja minun piti toivoa kalliita lahjoja ilmaiseksi, jotta rahaa säästyi mm. äidin matkoihin miesystäviensä luokse.