Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tamperelainen perheenäiti tyrmistyi vähävaraisten lasten joulukeräyksessä koska vähävaraisilla lapsilla olikin toivomusunelmia.

Vierailija
13.12.2023 |

IS: Tamperelainen perheenäiti tyrmistyi vähävaraisten lasten joulukeräyksessä: Harvalla on varaa ostaa tällaisia lahjoja edes omille lapsilleen

https://www.is.fi/perhe/art-2000010044656.html

Kommentit (1292)

Vierailija
661/1292 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Surullisempaa on, että köyhien perheiden joulutoiveet on tavallisia arkisia asioita, joiden pitäisi kuulua jokaisen perheen perustarpeisiin. Esimerkkinä alushousut ja hygieniatuotteet.

Miksi se olisi surullista? Useimmat keskiluokkaiset vanhemmat antavat lahjaksi vaatteita ja jotakin muuta mukavaa, tuskin noi hygieniatuotteet mitään mäntysuopaa on.

Minä en ole tainnut koskaan antaa lapsilleni joululahjoja. Tuntuu vain typerältä antaa se sama suihkusaippua tai sukat mitkä ne muutenkin saa. Ei ne ole lahjoja vaan perustarpeita. Enemmän minusta olisi loukkaavaa väittää lahjaksi jotain minkä toinen tarvitsee ja sille ostaisi muutenkin.

Sehan tekee siita perustavarsta sen verran merkityksellisemman. 

Meilla tonttu tuo joulukuussa sukkaan mandariineja, omppuja, kynia, viesteja. Ja vaikka hedelmakipossa on samat hedelmat lapsi ilahtuu  silti, koska sille on annettu merkitys ja tehty erityiseksi.

Vierailija
662/1292 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää laittako rahojanne noihin lahjoihin jos se on niin ylivoimaisen kamalaa. Mä olen kerran ostanut kanoja ja puita lahjaksi sukulaisille mutta muuten en ole tuollaisiin sotkeentunut.

Hyväntekeväisyyttä voi harrastaa muutenkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
663/1292 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siellä enää kukaan mitään tavallisia ja arkipäiväisiä toivo.

Itse toivoin lapsena nokkahuilua, onneksi koulu sitten sellaisen lahjoitti.

Minulla nuuka ja saita isä. Mitään ei ostettu, vanhaa korjattiin. En koskaan lapsena päässyt kampaajalle vaan isä leikkasi meidän lasten hiukset fiskarssin saksilla.

Isä jopa varasti wc-paperit julkisista käymälöistä, ettei tarttis pas*kapaperista maksaa.

Marjat, sienet ja omenat kerättiin syksyisin talteen. Olen isän kanssa omakotitalojen pihoilla ollut omena ja marjavarkaissa.

Koulusta piti hakea vaateavustusrahaa, jottei vanhempien rahat kulu meidän lasten vaatteisiin.

Isäni sai säästettyä huomattavan summan rahaa 20 vuoden aikana. Vanhempani erosivat ollessani 19v ja isä löysi uuden puolison.

Ei tarvinnut ottaa uuteen kivitaloon euroakaan velkaa, kun säästötilille oli kertynyt iso pesämuna.

Osti uuden auton ja purjeveneen myös heti, kun se kolmikerroksinen kivitalo valmistui.

Vierailija
664/1292 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tän keräyksen kuvauksessahan mainitaan aivan erityisesti laitoksissa asuvat lapset, eli ei ole välttämättä ketään äitiä tai isää siinä kohtuullistamassa sitä toivetta. Menkääpä nyt itseenne ja hävetkää te jotka täällä paheksutte huostaanotettujen lasten "röyhkeyttä". Oksettavia olette.

Tällaisten keräysten avulla voitaisiin opettaa lapsille rahan arvoa, jos lapsille tehtäisiin selväksi, että lahjatoive saa olla esim. korkeintaan 50 € arvoinen.

Nyt taas aika ylimielistä. Miksi luulet ettei ne lapset ymmärrä rahan arvoa?

Uskallan väittää ettei ymmärrä kun 2-vuotiaskin toivoo jo Applen padia. Kaikki nämä useiden satojen eurojen lahjoja ventovierailta toivovat eivät ymmärrä rahan arvosta yhtään mitään.

- eri

Vierailija
665/1292 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Surullisempaa on, että köyhien perheiden joulutoiveet on tavallisia arkisia asioita, joiden pitäisi kuulua jokaisen perheen perustarpeisiin. Esimerkkinä alushousut ja hygieniatuotteet.

Miksi se olisi surullista? Useimmat keskiluokkaiset vanhemmat antavat lahjaksi vaatteita ja jotakin muuta mukavaa, tuskin noi hygieniatuotteet mitään mäntysuopaa on.

Minä en ole tainnut koskaan antaa lapsilleni joululahjoja. Tuntuu vain typerältä antaa se sama suihkusaippua tai sukat mitkä ne muutenkin saa. Ei ne ole lahjoja vaan perustarpeita. Enemmän minusta olisi loukkaavaa väittää lahjaksi jotain minkä toinen tarvitsee ja sille ostaisi muutenkin.

Sehan tekee siita perustavarsta sen verran merkityksellisem

Lapseni tuossa muutama viikko sitten ilahtui kun ostin parempaa leikkeleitä leivän päälle. Ei vaan tulisi mieleenkään ilahduttaa häntä jouluna sillä. Ei joulun idea ole saada jotain.

Vierailija
666/1292 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älkää laittako rahojanne noihin lahjoihin jos se on niin ylivoimaisen kamalaa. Mä olen kerran ostanut kanoja ja puita lahjaksi sukulaisille mutta muuten en ole tuollaisiin sotkeentunut.

Kerro muillekin lisää siitä miten, hmiset kun tuntuvat kaipaavan realistisempia kohteita näiden kerjäyskeräysten sijaan.

Vierailija
667/1292 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tän keräyksen kuvauksessahan mainitaan aivan erityisesti laitoksissa asuvat lapset, eli ei ole välttämättä ketään äitiä tai isää siinä kohtuullistamassa sitä toivetta. Menkääpä nyt itseenne ja hävetkää te jotka täällä paheksutte huostaanotettujen lasten "röyhkeyttä". Oksettavia olette.

Tällaisten keräysten avulla voitaisiin opettaa lapsille rahan arvoa, jos lapsille tehtäisiin selväksi, että lahjatoive saa olla esim. korkeintaan 50 € arvoinen.

Koska lahjatoiveet ovat kohtuuttomia. Lapsi voi toivoa puhelinta, mutta on kohtuutonta toivoa uusinta ja hienointa mallia.

Se on vähän sama kuin joku aikuinen tarvitsisi työhönsä auton ja ainoa, joka kelpaisi olisi uusi Ferrari. Tulee mieleen, että onko se tarve aito ollenkaan, vai koitetaanko vain kepillä jäätä, jos vaikka joku tyhmä hankkisi.

Vierailija
668/1292 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kaikilla lapsilla joku huoltaja on ja laitoksissa asuvilla oikein ammattilaisia. 

Ne on nykyään säilytyspaikkoja, ei muuta. "Ammattilaiset" lähihoitajia, jotka lähinnä yrittävät pitää kaikki tallessa ja hengissä. Moniongelmaiset nuoret noita paikkoja pitävät vallassaan. Vain vahvimmat ja fiksuimmat niistä paikoista selviytyvät normaalielämään.

Vierailija
669/1292 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jo se nyt on hemmetti, että lahjojen pitää olla jotain extraupeeta. Mä olisin onnellinen villasukista ja glögistä. Lapsi värikynistä. No meitä on moneen junaan vissiin. 

Surullista ettei lapsesi saa muuten värikyniä kuin jouluna.

eri

Jos saa lahjaksi mahdollisimman halvat värikynät, tuo olisi surullista, mutta paketista voi paljastua hieno sarja värikyniä. En itse ostaisi lahjaksi tokmannin halpissaippuaa, mutta jokin parempi voisi pakettiin sujahtaakin.

Vierailija
670/1292 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Okei. Mun tyttö toivoi alusvaatteita, kynsilakkaa ja pipoa. Surullista vissiin. Ollaan kuitenkin ylimmässä tulodesiilissä. 

Kuinka paljon tyttäreltäsi on jäänyt saamatta jotain mitä hän haluaa? Veikkaan että hänelläkin se hieno puhelin on ja vaikka mitä muuta. Ei silloin tarvitsekaan alkaa mitään ihmeellistä toivoa.

No aika paljon. Hänellä 150 euron samsung. Trampoliini on, mutta ei kallein. Ajelee serkun vanhalla pyörällä. Pelikoneen saa, kun on säästänyt rahaa. Koiraa ei saanut, eikä ponia. Eikä sähköskuuttia. 

Parasta, mitä itse kotoa opin oli se, että tuhlaamalla et rikastu ja tavarat tuntuu arvokkaammilta, kun ne on itse tienannut. 

Vierailija
671/1292 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska lahjatoiveet ovat kohtuuttomia. Lapsi voi toivoa puhelinta, mutta on kohtuutonta toivoa uusinta ja hienointa mallia.

Se on vähän sama kuin joku aikuinen tarvitsisi työhö

Ajattelet siis ettei niillä lapsilla ole mitään puhelinta ja tuo toive on ainoa tapa saada sellaista? Vai että ne nuoret kuvittelee että jokainen se iPhonen pystyy ostamaan mutta itse eivät vain viitsi?

Ei sitten käynyt mielessä että kyllä joka nuorella on puhelin. He juurikin tietävät toivovansa jotain mihin ei olisi varaa.

Yhä on ylimielistä kuvitella että vain sinä ymmärrät raha arvon ja nyt on aika opettaa toisia.

Vierailija
672/1292 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskallan väittää ettei ymmärrä kun 2-vuotiaskin toivoo jo Applen padia. Kaikki nämä useiden satojen eurojen lahjoja ventovierailta toivovat eivät ymmärrä rahan arvosta yhtään mi

Eikä toivo. Sen 2-vuotiaan äiti tai isä sitä iPadia toivoo.

Vierailija
673/1292 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskinpa nuo "hygieniatuotteetkaan" mitään Garnierin tarjousshampoota on. Onhan noita lahjapakkauksia myynnissä kosmetiikkaosastoilla, hintaluokka noin 30-60 e (luksusmerkeillä toki kalliimpiakin). Liian halpaa ja arkista kai sitten?

(Minä sain muuten teininä värikynät lahjaksi - niiden hinta oli 79 e. Oli erittäin toivottu lahja :))

Vierailija
674/1292 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro muillekin lisää siitä miten, hmiset kun tuntuvat kaipaavan realistisempia kohteita näiden kerjäyskeräysten sijaan.

Mä olen tukenut Kylväjä nimistä järjestöä mm. rakentamaan kirkkoa Burjatiaan.

Opendoorsia voi myös tukea. Sleytä, Suomen Raamattuopistoa yms.

Riippuu ketä tai mitä haluat tukea, kyllä järjestöjä löytyy.

Vierailija
675/1292 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhien lapset saisivat toivoa vain käpylehmiä lahjaksi, kaikki muu on rikkaiden mielestä röyhkeää.

Vierailija
676/1292 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä ainakin annan aikuisille lapsilleni suihkusaippuoita, saippuoita, käsivoiteita jne. Ovat joskus oikein toivoneet, että saisivat esim. tiskiainetta, jotain kodin puhdistusainetta, tiskirättejä jne. Ei heillä kenelläkään ole niin kovin hyvä rahatilanne, ja käytännölliset lahjat ovat kuulemma niitä parhaita, jää sitten heillä rahaa johonkin muuhun.

Vierailija
677/1292 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikea uskoa että pleikka5:sta toivoo joku köyhä lapsi. Se on satoja euroja, pelit kalliita ja se tarvii hyvän telkkarin 

Varmasti toiveissa olisi ollut antaa esimerkkinä jotain edullisempaa. Taas oli vain pakko päästä haukkumaan pienituloisia. 

Niinpä, todella vaikea uskoa. Siksi tuleekin mieleen, että näitä toiveita keksivät pikkulasten sijasta heidän vanhempansa. Mikä onkin jo aivan toinen juttu, ja jos ei haukkumisen, niin kummastelun aihe.

Niinpä. Sillä pelikonsolilla ei tee yhtään mitään, ellei ole varaa ostaa siihen pelejä - jotka vaatii sitten kunnon telkkarin ja riittävän tehokkaan nettiyhteyden jne.  

Jos perhe on PA, niin tuollaisen hankkiminen on lähinnä kiusantekoa tenavalle. Ei sen lapsen vanhemmilla ole varaa pleikkarin käyttöön. 

Vierailija
678/1292 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei tuolta poisteta tuollaisia 2v toivoo IPadia ja muita selkeesti vanhempien toivomia lahjoja?

Vierailija
679/1292 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskallan väittää ettei ymmärrä kun 2-vuotiaskin toivoo jo Applen padia. Kaikki nämä useiden satojen eurojen lahjoja ventovierailta toivovat eivät ymmärrä rahan arvosta yhtään mi

Osa ymmärtää rahan arvoin oikein hyvin ja toivoo ökykalliita lahjoja juuri siksi. Pleikka ja iPhone on helppo muuttaa rahaksi, jolla saa lapselle vaikka lautapelin ja vanhemmat voi käyttää loput viinaan ja tupakkaan.

Vierailija
680/1292 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minulle ainakin sanottiin jo lapsena siitä, jos toivoi jotain liian kallista, että pitää toivoa jotain halvempaa. Juuri siksi, että sain lahjaksi jotain toivomaani, eikä niin että kun en olisi saanut sitä kallista asiaa niin olisivat ostaneet jotain mistä en pidä ollenkaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä yhdeksän