Onko noloa käyttää vanhoja Kalevala-koruja?
Tarkoitan mallistosta poistuneita koruja, jotka eivät ole erityisen vanhoja tai muuten mitään harvinaisuuksia. Eli esimerkiksi sellaisia hyvin tunnistettavia ja suosittuja koruja, joiden valmistus vain on lopetettu. Rehellisiä vastauksia kaivataan? Käytätkö/käyttäisitkö itse?
Kommentit (82)
Jos tällaista mietit, kannattaa lahjoittaa korut jollekin arvostavalle, kuten minulle. Mitä vanhempi ja harvinaisempi, sen parempi. Erityisen ihania ovat muinaislöytöihin perustuvat.
Vierailija kirjoitti:
Huomasinkin, että Vanamoa valmistetaan edelleen, eli on kai ns. klassikkoa.
Se, joka kommentoi, että toivottavasti tämmöinen ajattelutapa ei yleisty, niin se on jo valitettavasti ilmeisesti yleistä. Ei noita vanhoja mallistosta poistuneita Kalevala-koruja juuri enää näy käytössä. Samoin käy vanhoille vaatteille, talvitakeille jne. vaikka kuinka ostohetkellä olisi ns. klassikko. Jossain vaiheessa kyseinen vaate yleistyy liikaa ja lopulta se alkaa olla hieman nolo, erityisesti niiden trendikkäiden mielestä. Korut kertovat kuitenkin ajastaan samoin kuin vaatteet.
ap
En silti ymmärrä tuota. Itsellä on tällä hetkellä päällä koruja 60-, 70-, 90- ja 2000-luvuilta. Ostan erittäin harvoin koruja uutena vaan nimenomaan netin ryhmistä, osto- ja myyntiliikkeistä jne. En ole koskaan edes ajatellut, että kokoelmani joku koru olisi jonkun mielestä nolo.
Ajatella, tunnen ihmisiä joilla on pari sataa vuotta wanhoja perinnekoruja käytössä. Ovat muuten kauniita. Itsellänikin on pari kappaletta ja lisäksi myös Kalevalakoruja. Eivät ne mene koskaan vanhaksi ja käytän niitä aina kun huvittaa tai passaa tyyliin mitä on päällä. Ei ole tähän päivään tullut mieleen, että olisi jotenkin noloa. Ap, mieti nyt vähän enemmän. Kohta kyselet onko noloa jos ihmisillä on kauniita ryijyjä kotinsa seinillä. Ei kaikki vanha ja perinteinen ole noloa missään nimessä.
Täällä on kommentoitu Kuutar-koruista. Itse en siis tarkoita Kuutar-koruja. Nehän ovat klassikkomalli ja edelleen myynnissä. Virheellisesti puhuin kuitenkin Vanamosta, vaikka siis nekin edelleen myynnissä. Toki niitäkään ei ole juurikaan näkynyt pitkiin aikoihin kenelläkään.
ap
Täällä on kommentoitu myös perinnekoruista. En nyt oikein niitäkään tarkoita. Vaan selkeästi uudempia, suosittuja malleja joiden valmistus vain on lopetettu.
ap
Vierailija kirjoitti:
Ajatella, tunnen ihmisiä joilla on pari sataa vuotta wanhoja perinnekoruja käytössä. Ovat muuten kauniita. Itsellänikin on pari kappaletta ja lisäksi myös Kalevalakoruja. Eivät ne mene koskaan vanhaksi ja käytän niitä aina kun huvittaa tai passaa tyyliin mitä on päällä. Ei ole tähän päivään tullut mieleen, että olisi jotenkin noloa. Ap, mieti nyt vähän enemmän. Kohta kyselet onko noloa jos ihmisillä on kauniita ryijyjä kotinsa seinillä. Ei kaikki vanha ja perinteinen ole noloa missään nimessä.
En nyt tarkoittanut vanhoja perinnekoruja. Vähän sama kuten ei sisustuksessakaan selkeä vanhanaikaisuus ole noloa, mutta tällä hetkellä 2000-luvun alun trendisisustus näyttää vanhanaikaiselta ja noh, hieman nololta. Kuten esimerkiksi valkoinen sisustus ja live laugh love-taulut.
ap
Mikä ongelma, vedät korut päälle jos itse tykkäät. Sama vaatteiden kanssa. Kaikkea ihminen kerkiääkin mietiskellä.
Vierailija kirjoitti:
Täällä on kommentoitu myös perinnekoruista. En nyt oikein niitäkään tarkoita. Vaan selkeästi uudempia, suosittuja malleja joiden valmistus vain on lopetettu.
ap
Pidän edelleenkin mielipiteeni. Mikään mistä itse pidät, ei ole noloa. Kannat vaan itsesi ylpeästi...
Vierailija kirjoitti:
Jos tällaista mietit, kannattaa lahjoittaa korut jollekin arvostavalle, kuten minulle. Mitä vanhempi ja harvinaisempi, sen parempi. Erityisen ihania ovat muinaislöytöihin perustuvat.
joo kyllä itsekin ajattelen, että mitä vanhempi, sitä parempi. Tässä oli kuitenkin kyse uudemmista koruista, joiden valmistus on lopetettu, eivätkä ole millään tavalla harvinaisuuksia.
ap
Käytän niitä koruja ja vaatteita, jotka miellyttää omaa silmää. Olisi hirveää hukkaa käyttää vain jotain korua, kun se on muodissa.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ongelma, vedät korut päälle jos itse tykkäät. Sama vaatteiden kanssa. Kaikkea ihminen kerkiääkin mietiskellä.
Joo ymmärrän, että tähän aloitukseen on vastannut niitä, joiden mielestä trendeillä ei ole väliä. Nyt kyse olikin enemmän siitä, että miten trenditietoiset asian ajattelevat. Vähän sama kuin pillifarkkujen kanssa. Itsekin niitä käytän, mutta ymmärrän myös, että ne ovat myös hieman noloja nykyaikana.
ap
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä tarkoitan tässä nyt sellaisia sarjoja kuten esim. Carmen, Vanamo jne. En välttämättä tarkoita, että kyseisten korujen käyttö olisi varsinaisesti noloa, mutta kuitenkin hieman epätrendikästä tai vanhanaikaista. Ei tietenkään ole mitään pahaa ettei seuraa trendejä, mutta tarkoitukseni oli nyt kysyä, nähdäänkö vanhoja koruja käyttävä jotenkin vanhanaikaisena. Eli koska kyseiset korusarjat ovat olleet suosittuja, ne ottavat helposti silmään. Moni saattaa korun nähdessään ajatella: tuollaista itsekin käytin 5 vuotta sitten. Eli näitä koruja ei enää paljon ihmisten päällä näy, vaikka ne aikoinaan olivatkin suosittuja.
ap
Mä ainakin kuljen Vanamot kaulassa ja korvissa, ja itse asiassa olen saanut niiden ihailua osakseni. Ei hävetä, en ole muiden hyväksynnästä elävä lammas, on hyvä itsetunto ja se saa näin näkyä.
Vierailija kirjoitti:
En kertakaikkiaan pysty ymmärtämään tämmöistä ajatuksen juoksua. Kyllä pitää olla huono itsetunto, jos tuollaisesta vääntää nolostumisen aiheen. Tuollaisen asian miettiminen ja vielä ihan tosissaan on kyllä noloa.
Tämä 😅 Nolo aloitus, henkisesti 6v:n tekemä.
AP on nolo Provo. Etkö edes parempaa keksinyt. Noloa tuollainen provoilu ja noloa alentua moiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt tarkoittanut vanhoja perinnekoruja. Vähän sama kuten ei sisustuksessakaan selkeä vanhanaikaisuus ole noloa, mutta tällä hetkellä 2000-luvun alun trendisisustus näyttää vanhanaikaiselta ja noh, hieman nololta. Kuten esimerkiksi valkoinen sisustus ja live laugh love-taulut.
ap
Niin ne trendit tekee, tulee ja menee. Niin se on tuollaisten sisustusten kanssakin. Korut sensijaan ovat hieman eri asia. Edelleenkin valmistetaan koruja joissa on iki-ikiwanhat mallistot hautalöydöistä otettu malli. Esim etruskeilla jotka elivät jo kaks tuhatta v. ennen ajanlaskua, on niin hienoja hautalöytöjä tehty, että niiden mukaan valmistetaan edelleenkin - samoin Egyptin löytöjen mukaan. Jos korut kiinnostavat niin löydät netistä kyllä etruskien ja egyptiläisten korumallistoja tuhansien vuosien takaa. Edelleen ovat haluttuja, käytettyjä ja myös moderneja. Eivät vanhene ikinä.
Kuninkaalliset käyttää vanhoja kruunuja ja koruja.
Noloa on nolostua muiden mielipiteistä.
Carmen-sarjassa on todella kauniita koruja.
Haluaisin ostaa kaulakorun ja korvikset. 😍
Kuinka matalalla ihmisen itsetunto lienee jos tällaiseen kysymykseen tarvitsee hyväksyntää internetin tuntemattomilta. Käytä niitä koruja joista itse pidät, ei se sen kummallisempaa ole.
Nykykrääsäkorujen käyttö on enemmän noloa. Minulla on kultaisia Kalevala-koruja, mm. kultainen tilaustyönä tehty Kuutar-kaulakoru (nykyään 2600 e) enkä pidä nolona, mutta ei sovi arkikoruksi. Perinnöksi jää lapselle ja lapsenlapselle. Myös hopeisissa ja pronssisissa koruissa on aivan ihania koruja. Tilannepukeutuminen on aina muotia.