Vai että kotivara kuntoon jo tänään! Tilillä on euro loppukuuksi niin sillä ei paljoa kotivarailla!
Diakoniaan soitettava yksinäisen, jos saisi edes kassillisen jotain.
miten vähävatainenlaittaa kotivaran kuntoon? Kun kauppojen roskiksetkin lukossa nykyään.
Kommentit (130)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvän ja toimivan kotivaran saa muutamalla kympillä. Kuivaruokaa, vettä, retkikeitin ja puhelimeen varavirtalähde vaikka aluksi. Noilla pärjää hyvin jo muutaman päivän. Ukrainassakin ensimmäiset päivät kului pommisuojissa tai metrotunneleissa suojassa.
Johan tuo retkikeitin ja varavirtalähde pelkästään maksavat aika paljon.
Rahaa menee myös mm. vakuutuksiin. Itsehän sen saa päättää mitä tekee tai jättää tekemättä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on nyt pulma, jonka kanssa olen paininut jo vuoden verran. Mulla on jonkin verran ylipainoa (eli mitään pahaa määrää), ja tietenkin on tavoitteena ollut laihduttaminen. No, mut kannattaako nyt laihduttaa, vai pitäisikö pikemminkin kerryttää vielä lisää eristettä ja vararavintoa? Koska viime talvena oli ihan kiva, ettei niin pahasti palellut kuin joskus aikaisemmin (silloin kun olin alipainoinen tai laiha). Mut eihän se ylipaino koskaan terveellistä ole. Paitsi jos on nälänhätä. Tai sotatila.
Muuten olen kyllä pyrkinyt varautumaan "kaikkeen", on polttopuuta, on ruokaa, on lemmikkien vararuokaa (kuivamuonaa ja tölkkiruokaa) kuukausiksi. Tulitikkuja pitää ostaa taas pari punttia, mut kynttilöitä on naapurikylänkin valaisemiseen. Vaatetta on.
Olen myös kartuttanut henkistä kotivaraa. Vielä pitäisi mennä traumaensiapukurssille, peruselvytykset ja haavanhoidot on hallussa. Oletettavasti, ei ole ollut elvyttämiselle tarvetta onneks
Nämä osaamisensa luettelijat ovat kummallinen ihmisryhmä. Ensinnäkin luetellaan ihan tavallisia asioita, joita aikuiset ihmiset osaavat.tai vaikkeivät osaisi, asiat on ihan arkijärjellä tehtävissä siltikin. Toiseksi, mitä kukaan tekee tiedolla siitä, mitä sinä osaat?
Eipä olut enää aikoja diakonissa.
Mulla on tillillä 10 000 euroa ja ruokaa kuukaudeksi. Löytyy myös rynnäkkökivääri ja pateja runsaasti.
jos ruokaa ei ole niin ota yhteys oman paikkakunnan diakoniaan,seurakuntien sivuilta löytyy. makaronipussit on halpoja. puurot on halpoja eli kerää kaappiin edes muutama pussi.
hedelmäsäilykkeet,korput yms.ei maksa paljoa ja säilyy hyvin.ei tarvi lämmitystä.
Kotivara on nyt syksyisen vaellusreissun jälkeen ontuvassa kunnossa ja pitäisi tosiaan koota uutta jemmaan. Jos yleiseen varautumiseen kuuluu myös retkikeitin ja siihen polttoaine, lääkkeitä ja paristoja niin eipä niitä kaikilla valmiina ole, eikä niitä tuosta vain yhtäkkiä ostella.
Nro 119: "Otapa käteesi kirja Jäätyvä helvetti ja lue se. Kotivarasta ei varoitella pienten paikallisten sähkökatkojen takia."
Tämä 72 tunnin kotivara ei perustukaan tuohon kirjaan. Jos kiinnostaa, mihin se perustuu, asiasta voi lukea täältä:
https://www.kodinturvaopas.fi/
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö ole omituista miten normaalilta sodan uhka on alkanut tuntumaan? Ei viisi vuotta sitten olisi voinut mikään tutkija lehdessä kehottaa varautumaan sotaan, olisi naurettu pihalle. Nyt kaikki on vaan että ok, varaudutaan.
Mun postiluukusta tupsahti ensimmäinen Kodin turva-opas -kirjanen jo 1980-luvun alussa. Eli ei tämä nyt mikään uusi asia ole. Ja mulla on aina ollut kotivaraa ihan jo sitäkin varten, että sairastuisin enkä jaksaisi tai pystyisi lähtemään kauppaan. Nämä elintarvikkeiden kotiinkuljetukset kun on varsin uusi palvelu. On ehkä vähän huono juttu, että se kirjanen siirrettiin nettiin eikä enää jaettu kaikkiin kotitalouksiin. Nyt ihmiset kuvittelevat, että kotivarta olisi ihan jotain uutta.
Niinpä. Aloittaja ja muut asian kanssa tuskailevat, lukekaa Marttojen kotivaneuvot ja lisäksi tietysti se varsinainen varautumisohjeisto sivulta 72tuntia.fi
Kotivara kerätään vähitellen ja kiertää koko ajan.
Laita riippukeinu kiinni keväällä...jne.