Vai että kotivara kuntoon jo tänään! Tilillä on euro loppukuuksi niin sillä ei paljoa kotivarailla!
Diakoniaan soitettava yksinäisen, jos saisi edes kassillisen jotain.
miten vähävatainenlaittaa kotivaran kuntoon? Kun kauppojen roskiksetkin lukossa nykyään.
Kommentit (130)
Vierailija kirjoitti:
En ole tarpeeksi hyväosainen voidakseni pitää mitään kotivaraa ja ensi vuonna varmasti vielä vähemmän kaikenmaailman leikkausten takia. Poliitikot puhuvat aina ikäänkuin ihmisillä olisi rahaa rajattomasti käytettävissä, totuus on toinen!!
mitä hiton leikkauksia ? palkathan nousee taas keväällä.ai elätki sosiaali turvalla no toivottavast leikkaukset on kovia ja ruuvan hinta nousee.
Sinulla varmaan on kaapissa jauhelihaa, makaronia, munia ja maitoa, ostat vain sipulin niin saat makaronilaatikkoa, ei kestä kiittää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mulla yksinäisellä ja vähävaraisella on pakko olla aina kotona tietty "kotivara", koska ei tosiaan ole ketään joka kävisi vaikka kaupassa tai hakemassa apteekista särky- ja/tai yskänlääkettä kun tulee kipeäksi. Tai vaikka murtaa kätensä kuten viime talvena kaatuessa kävi. Eikä siis tosiaan taloudellista mahdollisuutta myöskään mihinkään ruokaostoksiin netissä tai woltti-tilauksiin.
Toki tuo siis on lähinnä puurohiutaleita, hernekeittoa jne joita toki syön muutenkin, mutta joita on aina kaapissa extrapaketteja/tölkkejä. Sama juttu myös juotavan kanssa eli on huoneenlämmössä säilyviä mehuja sekä vissyä aina se muutama ylimääräinen pullo.
Nyt sitten mietin, että haenko alkosta jonkun mahdollisimman vahvan viinapullon kotivaraksi. En siis käytä alkoholia lainkaan ja tuo olisi siltä varalta, että tilanne oikeasti näyttää/tuntuu huonolta/toivottomalta. Ajatuksena olisi
Ihan hyvin voi riittää. Minä kuolin kerran yhteen käyneeseen pihlajanmarjaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä varauduin jo kesällä/syksyllä rahattomuuteen niin, että pakkasessa on mustikoita, puolukoita, vadelmia ja vielä vähän sieniäkin :)
Ens kesänä kori kädessä metsään niin saa ihan ilmaista lisuketta pakkaseen.
Jos joutuisi kolme päivää elämään puurohiutaleilla ja marjoilla niin ei se ihan kamalaa olisi.
No mitäpä ne marjat lohduttaa pakkasessa kun menee sähköt ja kaikki sulaa kerralla. Siinä saa syödä sitten ihan urakalla mustikkaa ennen kuin ne menee piloille kun ei niitä voi uudelleen enää pakastaakaan vaikka sähköt palaisikin.
Eikä niistä tarvitse keittää hilloakaan, joka säilyisi astetta paremmin vaikka viileällä partsilla, kun ei ole sähköä.
Meillä maalla tuohonkin on ratkaisu: puuhella. Myös kaasukeitin toimii ilman sähköä, mutta onhan se liian vaikea sellaista hankkia etukäteen. Tai no, suurimmassa osassa talouksia, joissa on satoja litroja tavaraa pakastimessa, on myös aggregaatti.
Sitäpaitsi pakastin säilyttää kamat jäisinä useamman päivän, jos ei sitä auota jatkuvasti, Etenkin talvella, jos on pakkasta, voi pakasteet siirtää sinne jäiselle partsille.
Kotivaraa ei kannata varata pakastimeen. Eikä muutenkaan sellaisista ruoka-aineista jotka vaatii kypsyttäm
Jep. Tilillä on nyt noin neljäkymppiä ja seuraava palkka tulee torstaina. No kyllähän tässä siihen asti selviää, mutta esim. pesukone pitäisi uusia tässä hetkenä minä hyvänsä. Korjaaminen tulisi kalliimmaksi kuin uusi. Ja koska jokaista kiinnostaa, niin taloyhtiössä ei ole pyykkitupaa ja bussilla pyykkien kuskaaminen tunnin päähän pesulaan..sallikaa mun nauraa.
Myös joulua olisi mukava viettää, mutta se on tältä vuodelta peruttu.
Joka tapauksessa, turha tästä tilanteesta on syyttää nykyistä hallitusta. Tämä tilanne on kasaantunut jo vuosia. Nyt vain niin sanotusti paska osuu tuulettimeen. Meinaatteko, että voidaan jatkaa ikuisesti elämää pilvilinnoissa, rahaa tulee ovista ja ikkunoista, jotta toiset voivat vain maata kotonaan. Se on vain satua se, että ne rahat revitään yrittäjien selkänahasta ja tuottoa tekevät yritykset ja hyviä ideoita keksineet kalliilla rahalla koulutetut suomalaiset pakenee ulkomaille. Sellaistahan ongelmaa meillä ei ole eikä koskaan ole ollut. Niinkö?
Eiköhän tässä maassa olisi kaikkien asiat paremmin, jos pidettäisiin mahdollisimman tasavertaisesti huolta kaikkien asioista. Kekseliäät yrittäjät työllistäisivät meitä tavallisia kansalaisia, meillä tavallisilla kansalaisilla olisi rahaa ostaa niitä tuotteita/palveluita. Sen kotona makaamisen täytyy jollain keinolla loppua, muuten tästä suosta ei koskaan päästä ylös.
Vierailija kirjoitti:
Sinulla varmaan on kaapissa jauhelihaa, makaronia, munia ja maitoa, ostat vain sipulin niin saat makaronilaatikkoa, ei kestä kiittää!
Sinulta on näköjään mennyt ohi, että kotivaraa tarvitaan ensisijaisesti tilanteissa, joissa ei ole sähköä. Silloin ei toimi uuni, eikä jääkaappi, eikä hanasta tule vettä, eikä vessaa voi vetää, eikä lampuista tule valoa, eikä patterista lämpöä. Eikä kaupat ole auki, eikä autoa voi tankata, eikä katuvalot pala, eikä vedenkeitin toimi.
Pääasia, mitä tarvitset kotivaraan, on vettä, niitä kaupan kestopulloja. Sen jälkeen lämpöä eli makuupussi tms ja lämmintä vaatetta. Sitten valoa kuten taskulamppu pattereineen. Sitten jotain helposti kylmänä syötävää ruokaa. Muovipussi, jota voit käyttää vessana.
Ole hyvä.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö ole omituista miten normaalilta sodan uhka on alkanut tuntumaan? Ei viisi vuotta sitten olisi voinut mikään tutkija lehdessä kehottaa varautumaan sotaan, olisi naurettu pihalle. Nyt kaikki on vaan että ok, varaudutaan.
Mun postiluukusta tupsahti ensimmäinen Kodin turva-opas -kirjanen jo 1980-luvun alussa. Eli ei tämä nyt mikään uusi asia ole. Ja mulla on aina ollut kotivaraa ihan jo sitäkin varten, että sairastuisin enkä jaksaisi tai pystyisi lähtemään kauppaan. Nämä elintarvikkeiden kotiinkuljetukset kun on varsin uusi palvelu. On ehkä vähän huono juttu, että se kirjanen siirrettiin nettiin eikä enää jaettu kaikkiin kotitalouksiin. Nyt ihmiset kuvittelevat, että kotivarta olisi ihan jotain uutta.
En nyt puhu mistään kotivarasta, vaan sodan uhasta. Ei tällaista ole ollut moneen kymmeneen vuoteen. Vanhemmat ihmiset puhuu edelleen pelokkaasti jostain noottikriisistä, tilannehan on pahempi kuin tuolloin ja tuostakin on jäänyt jonkin asteinen kansallinen trauma. Yhtäkkiä meillä kehotetaan miehiä varautumaan olemaan fyysisesti taistelukunnossa parin vuoden päästä. Ei tämän sävyistä puhetta ole ollut mediassa koko elinaikanani ja olen syntynyt 1980.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole tarpeeksi hyväosainen voidakseni pitää mitään kotivaraa ja ensi vuonna varmasti vielä vähemmän kaikenmaailman leikkausten takia. Poliitikot puhuvat aina ikäänkuin ihmisillä olisi rahaa rajattomasti käytettävissä, totuus on toinen!!
mitä hiton leikkauksia ? palkathan nousee taas keväällä.ai elätki sosiaali turvalla no toivottavast leikkaukset on kovia ja ruuvan hinta nousee.
Keskiverto palkansaajalla käteen jää 20-30€ enemmän kuussa ja Purra aikoo nostaa jo ruoankin hintaa, joten tuo ei kyllä tunnu yhtään missään. Voisitte lopettaa siitä puhumisen kun koko veroale on aivan naurettavaa silmänlumetta.
Ilman ruokaa pärjää monta päivää, mutta ilman juomaa ei. Vesi on tärkein kotivaran osa. Lämpö on toiseksi tärkein eli vaatteita, täkkejä, makuupussi tms. Ruoka vasta näiden jälkeen. Pimeässäkin voi olla, mutta ilman nestettä ei elä.
Miksi? Miksi pitää olla ruokaa kotona kun lähikaupat on auki 24/7?
Eikö voi vaan hakea kaupasta jos tarvitsee jotain?
Mulla on nyt pulma, jonka kanssa olen paininut jo vuoden verran. Mulla on jonkin verran ylipainoa (eli mitään pahaa määrää), ja tietenkin on tavoitteena ollut laihduttaminen. No, mut kannattaako nyt laihduttaa, vai pitäisikö pikemminkin kerryttää vielä lisää eristettä ja vararavintoa? Koska viime talvena oli ihan kiva, ettei niin pahasti palellut kuin joskus aikaisemmin (silloin kun olin alipainoinen tai laiha). Mut eihän se ylipaino koskaan terveellistä ole. Paitsi jos on nälänhätä. Tai sotatila.
Muuten olen kyllä pyrkinyt varautumaan "kaikkeen", on polttopuuta, on ruokaa, on lemmikkien vararuokaa (kuivamuonaa ja tölkkiruokaa) kuukausiksi. Tulitikkuja pitää ostaa taas pari punttia, mut kynttilöitä on naapurikylänkin valaisemiseen. Vaatetta on.
Olen myös kartuttanut henkistä kotivaraa. Vielä pitäisi mennä traumaensiapukurssille, peruselvytykset ja haavanhoidot on hallussa. Oletettavasti, ei ole ollut elvyttämiselle tarvetta onneksi. Mutta osaan kaataa puun. Osaan pilkkoa sen. Osaan ajaa traktoria (paitsi näitä uusia valtroja, mutta noita pienempiä natikoita ja valmetteja, mitä vielä löytyy joka toisen maalaistalon nurkista pyörimässä). Osaan muuten lypsää lehmää käsin ja koneella (en robotilla), osaan tehdä hollandaise-kastikkeen ja kääriä susheja. Osaan ajaa moottoripyörää, mutten osaa terottaa moottorisahan ketjua. Osaan käyttää halkomakonetta. Osaan suunnistaa kartan ja kompassin kanssa, osaan suunnistaa ilman kompassia.
En osaa morseaakkosia, johtunee siitä, että minulla ei ole lainkaan nuottikorvaa. En vaan erota niitä piipityksiä toisistaan.
Pikkuhiljaa voi säilykepurkki kerrallaan kartutella varastoja. Katso myös päiväykset että vanhenevat mahdollisimman myöhään. 5 l vesitonkka ei paljon maksa, säilyykin avaamattomana toveroisen. Ainoa ongelmatiikka on lämpö. Jos asut kerrostalossa ja menee lämmöt, niin sitähän paleltuu kovilla pakkasilla kuin torakka. No, ehkä se on tarkoituskin. Ei ala haisemaan ja viranomaisten helppo kerätä jäätyneet jäteauton kyytiin.
Minä olen varautunut niin aktiivisesti jo siitä lähtien, kun Venäjä hyökkäsi Ukrainaan, että kanniskelen minitaskulampoua jopa käsilaukussq joka puolelle. Kerran tuli tarpeeseen, kun jouduin kulkemaan portaikossa, jossa valot jostain syystä eivät toimineet.
Viime vuonna tuli taloyhtiön remontin takia päivän mittainen vesikatko ja oli kyllä silmiä avaavaa, miten paljon vettä tarvitsee päivässä. Ja kun ei voinut vessanpönttöäkään vetää, niin piti raqpia päätä ns ison hädän kohdalla. Ehkä täytyykin hankkia kotivaraan vanhanajan potta. Lisäksi luxustuotteeksi instantkahvia, jonka voi vain sotkea veteen, sitä kaipasin silloin.
Eli siis vesi-, ja viemäri ovat kumpikin pois pelistä, jos on laaja sähkökatko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulta on näköjään mennyt ohi, että kotivaraa tarvitaan ensisijaisesti tilanteissa, joissa ei ole sähköä. Silloin ei toimi uuni, eikä jääkaappi, eikä hanasta tule vettä, eikä vessaa voi vetää, eikä lampuista tule valoa, eikä patterista lämpöä. Eikä kaupat ole auki, eikä autoa voi tankata, eikä katuvalot pala, eikä vedenkeitin toimi.
Pääasia, mitä tarvitset kotivaraan, on vettä, niitä kaupan kestopulloja. Sen jälkeen lämpöä eli makuupussi tms ja lämmintä vaatetta. Sitten valoa kuten taskulamppu pattereineen. Sitten jotain helposti kylmänä syötävää ruokaa. Muovipussi, jota voit käyttää vessana.
Ole hyvä.
Sinulta on varmaan mennyt ohi, että kotivaraa tarvitaan elämän pikku epämukavuushetkissä. Kun tili on tyhjä, kun kaupan maksujärjestelmä on jumissa eikä sieltä saa ostettua sen kummemmin käteisellä kuin sekkivihollakaan mitään. Kun koko perhe on norossa, tai naapurin valokuitukaivanto katkaisi koko tien ja vielä naapurikadunkin, kun menikin vahingossa kaukolämpöputki poikki.
Vierailija kirjoitti:
Miksi? Miksi pitää olla ruokaa kotona kun lähikaupat on auki 24/7?
Eikö voi vaan hakea kaupasta jos tarvitsee jotain?
Ei, kun jos tulee esim laajq sähkökatko, ruokakaupat menevät kaikki heti kiinni. Mistään ei voi silloin enää ostaa mitään.
Ja jos tulisi oikeasti sota, niin eihän kaupoissa olisi myytävää kuten nyt.
Suosittelen sinulle luettavaksi erinomaista jännäriä Ilkka Remes: Jäätyvä helvetti. Siinä pääset eläytymään siihen, millaista elämä olisi, jos sähköt menisivät. Mikä on muuten se todennäköisin tapa, jolla itänaapuri tänne uskaltaisi hyökätä ja niille myös halvin ja helpoin, sillä meillä on hyvä armeija ja sotilaallinen valmius.
Pelolla se maailma hallitsee, kun ei muuta keksi, vanha keino. Samaa käyttää psykot, en mene lankaan. Nauran.
Kummallista pelottelua taas. En todellakaan jäisi nyt talvella jäiseen kerrostaloasuntoon järsimään kuivaa korppua vaan menisin hotelliin jonnekin siksi aikaa. Autoon vaan bensaa ja matkakaukku valmiiksi.
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2017/06/19/pitka-sahkokatko-saisi-yhteisk…
Te joille varautuminen on uusi asia, lukekaa tuo! Se antaa ymmärryksen siitä, millaista kotivaraa tarvitaan.
Todennäköisesti oksentaisit sen, jos noin pieni tilkka ylipäätään kuolemaan riittää.