Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten sama mies voi olla maailman ihanin ja hirvein?

Vierailija
10.12.2023 |

Jos olen itse hyvällä päällä niin mies on mitä suurin tukeni, kallio, toisaalta suurissa suruissakin tukena aina, eikä tarvitse hetkeäkään epäillä. Meillä on ihanaa yhdessä, moni kadehtii miten huippupariskunta me ollaan. Ja niin me 90% ajasta ollaankin.

Mutta jos meille tulee riita, hänessä ei ole mitään vikaa, hän karjuu kurkku suorana ja haukkuu minua niin pahasti kuin suinkin vaan keksii. Sen tiedän että tuo riitelytapa on opittu lapsuudessa, siellä isäkin huusi lapsilleen niin hirveitä asioita että menivät sanattomiksi = isä voitti. Mutta miten samassa ihmisessä voi olla kaksi näin täysin erilaista puolta? Onko mitään tehtävissä?

Kommentit (171)

Vierailija
21/171 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin mikä tässä on ongelma? Mies rähjää kerran vuodessa eikä ole väkivaltainen. Muun ajan on täydellinen mies ja olette olleet yhdessä 30 vuotta? Ei se vaihtamalla ainakaan parane. 

Vierailija
22/171 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja narsismiko ei koskaan näyttäydy millään tavalla, jos ei riitoja ole? Ei koskaan?

Joskus kauan sitten sanoin miehelle, etten jaksa tällaista enää ja että jos hän haluaa kanssani jatkaa, on haettava apua. Hän kävi juttelemassa useita kertoja psyk. sairaanhoitajan kanssa ja se auttoikin, oppi keinoja joilla saa rauhoitettua itsensä. Vuosien varrella ne unohtui. Pari vuotta sitten pyysin menemään uudelleen ja kävi työterveydessä tapaamassa psykologia 3 kertaa. Siinä eivät kovin syvälle ehtineet ja psykologi oli suositellut pariterapiaa jatkoon. Nyt ollaan käyty paripsykoterapiassa joitain kertoja. Terapeutti ei päästä meitä kumpaakaan helpolla. Mies puhuu siellä yllättävän avoimesti näistä oloistaan, joten jospa siitä jotain apua lopulta olisi. ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/171 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraan mielenkiinnolla. Meillä sama tilanne, mutta asetelma toisinpäin. Vaimo 95% ajasta superkiva, mutta kun kierrokset nousee (ihan ilman mitään erityisen järkevää syytä) niin mikään keskustelutapa ei sitä pysäytä. Raivokohtaus solvauksineen kestää pari tuntia, jonka jälkeen 1-2 vuorokauden outo kyräilyvaihe.

Haluaisi minun joiltain osin muuttuvan. 

Niin, mikä tähän auttaisi??

Vierailija
24/171 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmänkin tää on kiinni siitä, ettet osaa päättää, mitä haluat!

Vierailija
25/171 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seuraan mielenkiinnolla. Meillä sama tilanne, mutta asetelma toisinpäin. Vaimo 95% ajasta superkiva, mutta kun kierrokset nousee (ihan ilman mitään erityisen järkevää syytä) niin mikään keskustelutapa ei sitä pysäytä. Raivokohtaus solvauksineen kestää pari tuntia, jonka jälkeen 1-2 vuorokauden outo kyräilyvaihe.

Se, että hyväksyt tilanteen jatkuvan ennallaan tai eroat. 

Vierailija
26/171 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ero hullusta miehestä. Mun mies ei ole koskaan meidän 25 vuotta kestäneen liiton aikana edes korottanut minulle ääntään, saati huutanut tai solvannut. Enkä minä häntä. "Toistenne kunnioituksesta kilpailkaa keskenänne"

Vierailija
27/171 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko muutakin maniaa? Kaksi päivää vihaisena on tosi paljon. Onko kaksisuuntainen mielialahäiriö tutkittu?

Vierailija
28/171 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tollasia isoja riitoja on noin harvoin niin ei se paha tilanne ole. Eikö meillä kaikilla joskus mee hermot ja saattaa suusta tulla sitä mitä ei tarkoita? Tärkeä pointti on se ettei kumppania pelkää ja uskaltaa hänelle sanoa kaikesta. 

Vierailija
29/171 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin mikä tässä on ongelma? Mies rähjää kerran vuodessa eikä ole väkivaltainen. Muun ajan on täydellinen mies ja olette olleet yhdessä 30 vuotta? Ei se vaihtamalla ainakaan parane. 

Kyllähän tuossa puoliso on varpaillaan, joko tiedostaen tai tiedostamattaan. Pelkää sitä räjähdystä, joten koittaa luovia näkymättömänä. Saattaa toki kieltää tämän, mutta aika harva haluaa kuulla jonkun (rakkaan) ihmisen räyhäämistä ja haukkumista. Varsinkin kun aloittaja sanoi, että "...hän karjuu kurkku suorana ja haukkuu minua niin pahasti kuin suinkin vaan keksii". Eli oletettavasti ei puhuta mistään "kyllä sää oot tyhmä"-riidasta.

Vierailija
30/171 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kallio" tarkoittaa pysyvää, ei sellaista joka muuttuu olosuhteiden muuttuessa ympärillä.

Vierailija
31/171 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tollasia isoja riitoja on noin harvoin niin ei se paha tilanne ole. Eikö meillä kaikilla joskus mee hermot ja saattaa suusta tulla sitä mitä ei tarkoita? Tärkeä pointti on se ettei kumppania pelkää ja uskaltaa hänelle sanoa kaikesta. 

Ei mene kaikilla hermot niin, että suusta tulee sellaista, mitä ei tarkoita. Eli ei ole normaalia aikuisen käytöstä.

Vierailija
32/171 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska mies on komea niin pidät sitä maailman ihanimpana.

Vierailija
33/171 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ero hullusta miehestä. Mun mies ei ole koskaan meidän 25 vuotta kestäneen liiton aikana edes korottanut minulle ääntään, saati huutanut tai solvannut. Enkä minä häntä. "Toistenne kunnioituksesta kilpailkaa keskenänne"

Onko tuo raamatunlause?

Vierailija
34/171 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajatella, että ihmisiä on niin erilaisia!

Vierailija
35/171 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis raivostuu ilman mitään syytä? Se on jo kummallista. Miten selittää käytöstään? Kuinka usein tätä tapahtuu? Oletteko te käyneet terapiassa? ap

Vierailija
36/171 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis miten niin en osaa päättää? Tiedän kyllä mitä haluan. Vai onko tämä kiinni siitä, etten päätä siten kun sinä haluaisit? ap

Vierailija
37/171 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis miten niin en osaa päättää? Tiedän kyllä mitä haluan. Vai onko tämä kiinni siitä, etten päätä siten kun sinä haluaisit? ap

Mitä haluat?

Vierailija
38/171 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tehtävissä. Keskity tuohon 90 % ajasta, jolloin teillä on ihana parisuhde ja kaikki toimii. Vaali ja ylläpidä sitä entistä vahvemmin ja paremmin. Varmasti on suhteita joissa 100 % ajasta on täydellistä ja ihanaa, mutta aika monessa suhteessa on erilaisia ongelmia ja haasteita. Tuo että 90 % on jo sitä hyvää niin se on aika paljon ja pidä kiinni siitä. Toki siis ihan keskustelu miten toimitte riitatilanteissa voi toimia pidemmällä aikavälillä jos jaksatte kärsivällisesti käydä asioita läpi yhdessä. 

Vierailija
39/171 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en "osaa" sanoa sellaista, mitä en tarkoita. Mutta muuten, näinhän minäkin olen ajatellut, kun olen arvostanut enemmän niitä hyviä hetkiä, kyllä. Ja siihen en alkaisi ollenkaan, että en "uskaltaisi" sanoa asioista. ap

Vierailija
40/171 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko muutakin maniaa? Kaksi päivää vihaisena on tosi paljon. Onko kaksisuuntainen mielialahäiriö tutkittu?

On. Hyvä pointti. Taustalla on lähes kaikki aikuisiän ADHD.n /ADD.n piirteet, jotka henkilö itsekin tiedostaa. Hän on työstänyt itseään ja saanut suurimman osan niistä ongelmallisimmista poistettua opettelemalla. Siihen vaivaan liittyy tyypillisesti impulsiivisuus, harkitsemattomat lausahdukset, korostunut ärtyneisyys ja mielialojen voimakas vaihtelu tunnesäätelyn vaikeuksineen ja ahdistuksineen. 

Varsinainen viha ei kestä tyypillisesti noin kauaa, mutta tietty jännite tuollaisesta purkauksesta jää siis hetkeksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kahdeksan