Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Milloin lähdöstä kannattaa kertoa työpaikalla?

Vierailija
10.12.2023 |

Olen vielä koeajalla eli lähtöni olisi virallisesti koeaikapurku. Olen ollut ko. paikassa tämän syksyn ja työsuhde (sijaisuus) kestäisi toukokuuhun. Aion irtisanoutua joulun jälkeen, ennen töihinpaluuta lomalta.

Kannattaako tästä mainita vielä ennen joulua työkavereille? Se tuntuisi hyvin kiusalliselta.

Kiitos

Kommentit (70)

Vierailija
21/70 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lähdin viimeksi vakipaikasta, ei koeajalla vaan normaalin irtisanoutumisen myötä. Ilmoitin jo siinä vaiheessa kun lähtö oli vasta harkinnassa, pitkästi ennen varsinaista irtisanoutumista. Ei minulla ollut mitään syytä jättää viime tippaan ja työyhteisöä pulaan.

Toisaalta taas, kerran lähdin hyvin lyhyellä varoitusajalla, kun parikymppistä minua ei vakinaistettu vaan tehtiin määräaikaisia viikon-kuukauden sopimuksia peräjälkeen. Uusi sopimus kirjoitettiin aina sillä viikolla kun edellistä oli pari päivää jäljellä. Sovin uuden työn alkamaan heti kun taas yksi määräaikainen loppuisi ja ilmoitin vaan, että en sitten tule enää ensi viikolla enkä ikinä, turha tulostaa uutta parin viikon sopparia.

Vierailija
22/70 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avaatko tarkemmin, missä on noin tapahtunut??😨🤔

Päätös on ikivanha eli todella epätodennäköistä joutua kyseiseen tilanteeseen mutta miksi ottaa riski? Kirjauttaa työsuhteen purkulappuun muita syitä.

"  myös työntekijän purkaessa työsuhteen koeajan perusteella, siihen on oltava asiallinen syy. Oikeuskäytännössä ainoita tapauksia, joissa työntekijän syy on katsottu työhön liittymättömäksi eli asiattomaksi, on tilanne, jossa työntekijä purkaa työsuhteen, koska saa parempaa palkkaa muualta. Ratkaisussa KKO 1993:42, joka on ennakkopäätös tällaisesta tilanteesta, tämä syy katsottiin asiattomaksi ja työntekijä joutui korvaamaan purkamisesta työnantajalle aiheutuneet vahingot. Työntekijän perusteeksi riittävät esimerkiksi toteamukset en viihdy työssä tai työ ei sovi minulle, mutta muualta saatavaan parempaan palkkaan vetoaminen johtaa ongelmiin.  "

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/70 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse lähdin viimeksi vakipaikasta, ei koeajalla vaan normaalin irtisanoutumisen myötä. Ilmoitin jo siinä vaiheessa kun lähtö oli vasta harkinnassa, pitkästi ennen varsinaista irtisanoutumista. Ei minulla ollut mitään syytä jättää viime tippaan ja työyhteisöä pulaan.

Toisaalta taas, kerran lähdin hyvin lyhyellä varoitusajalla, kun parikymppistä minua ei vakinaistettu vaan tehtiin määräaikaisia viikon-kuukauden sopimuksia peräjälkeen. Uusi sopimus kirjoitettiin aina sillä viikolla kun edellistä oli pari päivää jäljellä. Sovin uuden työn alkamaan heti kun taas yksi määräaikainen loppuisi ja ilmoitin vaan, että en sitten tule enää ensi viikolla enkä ikinä, turha tulostaa uutta parin viikon sopparia.

Nykyään tuollaiset toistuvat määräaikaisuudet ovat laittomia.

Vierailija
24/70 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Fiksua on antaa esihenkilölle joku ennakkovaroitus vaikka purku tapahtuisikin vasta esim pyhien jälkeen, varsinkin jos sinua on kohdeltu asiallisesti. Toki siinä on se riski, että purku voi silloin tulla myös työnantajan puolelta eikä välttämättä sinulle sopivimpaan aikaan. 

On kuitenkin hyvä huomioida että lähtösi kuitenkin maksaa firmalle aika paljon, ja virherekrytointi ei ole sinut palkanneelle esihenkilölle mikään meriitti. Jos hoidat asiasi siististi ja ammattimaisesti niin jätät itsestäsi paremman kuvan. Mistä tietää vaikka haluaisit myöhemmin palata samaan firmaan johonkin toiseen positioon. 

Rekrytoivana esimiehenä ymmärrän kyllä sen, jos joku saa todella hyvän tarjouksen toisesta paikasta jo aloitettuaan ja päättää sen takia purkaa koeajalla. Tätä tapahtuu aina välillä, ja ymmärrän kyllä varsinkin jos uusi paikka on merkittävästi parempi kuin mitä i

Puliveivari??

Vierailija
25/70 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää oli uutta. Oikeastiko Kaisa ei saa olla ensin Lauran äitiysloman sijaisena ja sitten siihen perään vuosilomasijaisena ja edelleen 4 kk hoitovapaasijaisena? Mitä Laura tekee, kun palaa töihin ja paikkansa on annettu Kaisalle?

Vierailija
26/70 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kumpi tämä nyt on, koeaikapurku vai irtisanoutuminen? Muista, että koeaikapurkuun tulee olla laillinen syy, irtisanoutumiseen ei syytä tarvita. Jos menet toiseen työhön, voi työnantaja vaatia korvausta.

Siis minkä syyn? Olen koeajalla (kesto 6kk) eli kyseessä on koeaikapurku. 

Ap

Hän puhui palturia, ei työntekijä tarvitse syitä lähtöön.

Lain mukaan tarvitsee. Miksi oletat, että työsopimuslakia ei tarvitse noudattaa?

Vierailija
27/70 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää oli uutta. Oike

Ei ole montaa vuotta kun juuri näin tehtiin, ensin saikun sijaisena, sitten kesäloman sijaisena ja mikähän syy seuraavaksi keksittiin. Ja joillekin tehtiin viikon pätkiä, joka viikko uusi soppari.

Vierailija
28/70 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja taas lainaukset katkeaa kesken...

Vierailija
29/70 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko joku tehnyt koeaikapurun? Vaatiko työnantaja tuolloin jonkin syyn? 

Ap

Vierailija
30/70 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis tottakai saa tehdä määräaikaisia monta peräjälkeen jos niille on oikea syy, juurikin vaikka kesäloma-äitiysloma-sairasloma... Mutta jos puolet talon työvoimasta tekee viikon-kuukauden pätkää ja heidät kaikki oikeasti tarvitaan pysyvästi niin määräaikaisten sopimusten ketjutus on laitonta.

Vierailija
31/70 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos.

Mielessä pyörii ajatus, että olisin hankala kun irtisanoudun loma-aikaan enkä ilmoita etukäteen. Että työnantaja voisi varautua. Puhukaa mulle järkeä ja sanokaa, että se ei ole mun murhe?

Minulla on lähtöön montakin syytä. Mikä olisi neutraaleista neutraalein, jonka voisin keksiä? Oikeita syitä = työolot, työaika, opinnot, työkaverin jatkuva arvostelu

Ap

Koeajan purulle ei tarvitse ilmoittaa mitään syytä.

Eikä muullekaan irtisanoutumisella.

Mutta tuo koeajalla, kesken kaiken lähteminen, olisi fiksua 

ilmoittaa esimiehelle ajoissa, että hän saisi hankittua tilalllesi sijaisen.  Jos työsi on sellaista, että sijainen on välttämätön.

Vierailija
32/70 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiemmalla elämänkokemuksella sanon, että älä kerro etukäteen mitään, kenellekään. Ilmoitat sitten kun lähdet. Voit joutua erittäin kiusalliseen asemaan, jos ilmoitat, että lähdet tuona ja tuona päivänä, varsinkin koeajalla.

Firmoja ei kannata sääliä, pomojen tehtävä on hoitaa hommat ja tehdä ratkaisut, jos joku päättää lähteä. Työntekijän ei kannata kokea mitään tunnontuskia.

Itsellä meni pata jumiin edellisellä työpaikalla, olin liian idealisti ja kuvittelin voivani parantaa asioita. Työpaikka oli nopeasti kasvava firma, jossa aluksi oli ihan mukava olla. Kasvu tapahtui kuitenkin liian nopeasti ja hallitsemattomasti, joten homma muuttui melko lyhyessä ajassa epämiellyttäväksi. Samaan aikaan "edistyksellisenä ja innovatiivisena" itseään markkinoiva firma muuttui koko ajan konservatiivisemmaksi ja tunkkaisemmaksi, joten vedin johtopäätökset ja päätin lähteä.

Hain käytännössä toiselle alalle, vaikka äärimmäisen etäisesti liittyy aiemman työ aihepiirin reunalle. Työnhaussa piti käydä kaikenlaiset psykologiset testit ja tervesystarkastukset haastattelujen lisäksi, pääosin kokonaan eri kaupungissa kuin silloin itse asuin.

Järjestelin kaikki vaadittavat (tietysti) arkipäiville osuvat menot erilaisilla verukkeilla (onneksi onnistui tuntityöläisenä) ja olin asiasta täysin hiljaa, sillä jos en olisikaan päässyt olisi ollut melko kiusallista "jäädä kiinni" siitä, että on käynyt soveltuvuuskokeissa työpaikan vaihto mielessä.

Kaikki meni kuitenkin hyvin, pääsin testeistä läpi ja sain työpaikan. Tässä huolimatta en koko monen kuukauden prosessin aikana ollut kertonut asiasta kuin puolisolle ja yhdelle kaverille ja heitäkin vannottanut puhumasta kellekään.

Vasta kun uusien töiden aloitus oli lähellä, ilmoitin pomolle, että kannattaa varautua siihen, että olen lähdössä. Seuraavana päivänä irtisanouduin.

Vasta tämän jälkeen kerroin asiasta edes vanhemmille ja joillekin tutuille, kun piti muuttaakin.

Pääosalle kavereista kerroin vasta kun olin jo muuttanut ja moni kaukaisemmista sukulaisista tai "kavereista" ei varmaan edelleenkään tiedä asiasta, vaikka kohta on vuosi mennyt ihan muissa kuvioissa.

Etukäteen leuhkimalla homma olisi voinut mennä päin pyllyä ja en halunnut ottaa sitä riskiä. Ja olen ollut siksi lähes vainoharhainen työpaikan vaihtoon liittyvistä kuvioista, koska ala, jolla olen ollut, on erittäin marginaalinen tässä maassa eli piirit ovat pienet ja aina joku tuntee jonkun ja jutut kulkevat. Tällaisessa tilanteessa on siis parempi vaieta, jos haluaa, ettei aikeet paljastu.

Vierailija
33/70 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata kertoa etukäteen kenellekään, koska se vaikuttaa heidän suhtautumiseen sinuun työpaikalla.

Vierailija
34/70 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit tehdä koeaikapurun vaikka tekstiviestillä ja se on lainvoimainen

Vierailija
35/70 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko joku tehnyt koeaikapurun? Vaatiko työnantaja tuolloin jonkin syyn? 

Ap

Olen tehnyt, viime kesänä. Ei vaatinut syytä, mutta koeaikapurun teko oli esihenkilön/ -henkilöiden kesäloman takia hankalaa; kukaan sijaisista ei ottanut asiasta koppia moneen viikkoon.

Vierailija
36/70 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi aiota purkaa? Jäätkö vapaaehtoisesti työttömäksi nostamaan tukia meidän työssäkäyvien maksamista veroista?

Vierailija
37/70 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin ja silloin kun ilmoitan lähdöstäni olen edelleen koeajalla.

Ap

Irtisanoudutko vai puratko koeajalla? Huomaa, että tässä on tietty ero!

Jos määräaikaisessa ei ole irtisanoutumisehtoa, et voi irtisanoutua. Koeaikapurussa työsuhde päättyy heti. Siis töistä lähtiessä voit sanoa, että huomenna et enää tule töihin tai voit lopettaa vaikka kesken päivän. Mikään ei tietenkään estä ilmoittamasta etukäteen, että aiot lopettaa. 

Jos voit irtisanoutua, ilmoitat lopettavasi 2 viikkoa ennen, eli olet töissä tavallisen irtisanoutumisajan. Irtisanoutumiseen ei koeajalla ole mitään merkitystä. Ihan samalla tavalla irtisanoudutaan koeajan ensimmäisenä päivänä kuin eläkkeelle jäädessä. Jälkimmäisessä tapauksessa kannattaa tosin ottaa huomioon mahdolliset ennen työsuhteen päättymistä pidettävät lomat.

Vierailija
38/70 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää oli uutta. Oike

Eihän kenenkään vanhempainvapaat ym. kestä kahta viikkoa vaan ovat kuukausia. Parin viikon pätkille tuskin on ollut joka kerta asiallista syytä.

Vierailija
39/70 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mikään pakkohan sun ei ole kertoa kuin pomolle. Jos haluat, niin sen jälkeen voit kertoa työkavereille.

Niin. Tarvitseeko pomolle kertoa koeaikapurusta etukäteen? Tai onko yleistä/kohteliasta? Miten voin ilmoittaa lähdöstä ns. etukäteen, koska koeajalla irtisanoutuminen tulee voimaan välittömästi?

Ap

Koeaikapurusta ei tarvitse ilmoittaa, irtisanoutumisesta pitää.

Päätä nyt, kummasta on kyse. Ei irtisanoutuminen tule koeajallakaan voimaan välittömästi, koeaikapurku tulee.

Vierailija
40/70 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kumpi tämä nyt on, koeaikapurku vai irtisanoutuminen? Muista, että koeaikapurkuun tulee olla laillinen syy, irtisanoutumiseen ei syytä tarvita. Jos menet toiseen työhön, voi työnantaja vaatia korvausta.

Siis minkä syyn? Olen koeajalla (kesto 6kk) eli kyseessä on koeaikapurku. 

Ap

Hän puhui palturia, ei työntekijä tarvitse syitä lähtöön.

Lain mukaan tarvitsee. Miksi oletat, että työsopimuslakia ei tarvitse noudattaa?

Lain mukaan syytä ei tarvitse ilmoittaa, mutta tarvittaessa on todistettava, että purku ei johtunut epäasiallisesta syystä. Työnantajan puolelta sellainen voi olla syrjintä esim. raskauden vuoksi, työntekijän puolelta toinen työpaikka.