Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Milloin lähdöstä kannattaa kertoa työpaikalla?

Vierailija
10.12.2023 |

Olen vielä koeajalla eli lähtöni olisi virallisesti koeaikapurku. Olen ollut ko. paikassa tämän syksyn ja työsuhde (sijaisuus) kestäisi toukokuuhun. Aion irtisanoutua joulun jälkeen, ennen töihinpaluuta lomalta.

Kannattaako tästä mainita vielä ennen joulua työkavereille? Se tuntuisi hyvin kiusalliselta.

Kiitos

Kommentit (70)

Vierailija
41/70 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koeaikahan on sen takia että kokeillaan miten homma toimii. Lähdet meneen silloin kun huvittaa, ilmoitat pomolle sitten kun itsellesi sopii, lain puitteissa toki. Kannattaa varmaan minimoida kiusallisuus itselle ja sen jälkeen miettiä firman etua. Kun ei sitä sinun etua tässä tilanteessa oikein kukaan muukaan aja.

Vierailija
42/70 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa saivartelua, että joku syy on hyväksyttävä ja joku toinen ei.

Jos et sano syytä, se on ok. Jos sanot että et viihdy työpaikassa, se on ok. Mutta jos mainitset että palkka on ihan paska, niin joudut korvaamaan mielipahan työnantajalle.

Toki olet hyväksynyt palkan allekirjoittaessasi työsopimuksen, mutta siinä vaiheessa et ole välttämättä tiennyt että naapurifirma maksaa samasta hommasta puolet enemmän kuukaudessa. Mutta tätä ei saa mainita ääneen, hys hys!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/70 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi aiota purkaa? Jäätkö vapaaehtoisesti työttömäksi nostamaan tukia meidän työssäkäyvien maksamista veroista?

Miten saisin tukia kun tulee karenssi? Ajattelin ihan elättää itseni omilla säästöillä, samalla kun etsin uutta työtä.

Ap

Vierailija
44/70 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi aiota purkaa? Jäätkö vapaaehtoisesti työttömäksi nostamaan tukia meidän työssäkäyvien maksamista veroista?

Sinä et maksa veroistasi edes omia kulujasi. Huoli pois.

Vierailija
45/70 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu täysin itsestä ja työpaikasta. Olen ollut sellaisessa, jossa olen kertonut aikeestani kaikille jo hyvissä ajoin ennen virallista ilmoitusta ja auttanut esimiestä parhaani mukaan jatkon suhteen. Kuten myös sellaisessa, jossa en nähnyt mitään muuta vaihtoehtoa kuin antaa ilmoitus yllätyksenä lomalla niin, että irtisanomisaika (mikä ei tietysti sinua tässä koske) ehti loppua ennen loman loppua.

Vierailija
46/70 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koeaikapurun perusteeksi riittää, ettei työ vastannut odotuksia. Sitäkään ei ole pakko sanoa, mutta toisaalta se on pätevä syy ja aika usein työnantaja kysyy syytä. Voit ilmoittaa työsuhteen purusta samana päivänä kun lähdet. Sun ei tarvitse murehtia sijaistuksia tai vastaavaa, esimies on sitä varten että hoitaa asian. Unohda nuo irtisanoutumishöpinät, sä olet koeajalla joten menee koeaikapurkuna. 

Olen irtisanoutunut koeajalla kolme kertaa. Ekalla kerralla soitin työpäivän jälkeen työnantajalle etten tule enää huomenna, en kertonut syytä ta:n huudosta huolimatta. En saanut karenssia, koska työpaikalla ei asiat menneet lain mukaan.

Tokalla kerralla ilmoitin myös lähdöstäni samalla hetkellä kun lähdin. Syynä työturvallisuusongelmat ja tästäkään ei tullut karenssia. Esimies totesi että kai tajuan että minusta ei ole alalle. Harmi vaan, niin sain heti töitä samalta alalta ja asiat täysin kunnossa, tämä esimies sen sijaan vaihtoi alaa pian irtisanoutumisaallon jälkeen 😄

Kolmannella kerralla taas ilmoitus viimeisenä työpäivänäni, syyn sanoin sympaattiselle esimiehelle suoraan eli työmatka ei sopinut terveydelleni. 

Vierailija
47/70 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ Tuolla viimeisellä kerralla mulla oli uusi työpaikka valmiina läheltä kotiani, mutta sitä en kertonut työsuhdetta purkaessani. Se ei olisi ollut pätevä syy, jos työnantaja olisikin ajatellut terveyssyyn olevan valetta. Ja se oli kuitenkin totta, en olisi voinut jatkaa siellä kuitenkaan.

Vierailija
48/70 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeintä on, että teet ensin työsopimuksen uuteen paikkaan. Sitten puheeksi työnantajan kanssa. Fiksua olisi ilmoittaa etukäteen, mutta huomioi koeajan vaikutus. Mihin asti koeaikasi on? Tee liikkusi sen puitteissa. Koeajan jälkeen on kyseessä määräaikainen työsuhde ja siitä eroon pääseminen ei ole yhtä helppoa kuin vakituisesta.

Vierailija
49/70 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tärkeintä on, että teet ensin työsopimuksen uuteen paikkaan. Sitten puheeksi työnantajan kanssa. Fiksua olisi ilmoittaa etukäteen, mutta huomioi koeajan vaikutus. Mihin asti koeaikasi on? Tee liikkusi sen puitteissa. Koeajan jälkeen on kyseessä määräaikainen työsuhde ja siitä eroon pääseminen ei ole yhtä helppoa kuin vakituisesta.

Aloittaja tuntuu tietävän koeajan päättymisajan kyllä. Eikä hänellä ole uutta työpaikkaa.

Vierailija
50/70 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten saisin tukia kun tulee karenssi? Ajattelin ihan elättää itseni omilla säästöillä, samalla kun etsin uutta työtä.

Ap

Eikös tämä nyt ole ihan hölmöä? Pysyt siinä työssä joka sinulla jo on, ja teet työaikana parhaasi, ja vapaa-ajalla etsit parempaa työpaikkaa. 

Jos tämän hetken suhdanteessa irtisanoutuu itse ilman tietoa uudesta paikasta niin karenssi pitäisi olla vähintään 3 vuotta.  

Vierailija
51/70 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Eikös tämä nyt ole ihan hölmöä? Pysyt siinä työssä joka sinulla jo on, ja teet työaikana parhaasi, ja vapaa-ajalla etsit parempaa työpaikkaa. 

Jos tämän hetken suhdanteessa irtisanoutuu itse ilman tietoa uudesta paikasta niin karenssi pitäisi olla vähintään 3 vuotta.  

Mikä on niin hölmöä? Mielestäni kannattaa lähteä, jos on pitkällisen harkinnan jälkeen tullut siihen tulokseen. Koeajalla se on vaivattomampaa. Ja miten se haittaa ketään, jos elän säästöillä?

Ap

Vierailija
52/70 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä, että olen sellaisella alalla, jossa on töitä tekijälle.

Ap

Vierailija
53/70 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin pitääkö sitä oikeasti miettiä, että miten annat itsestäsi parhaan mahdollisen kuvan? Piirit ovat kuitenkin pienet ja jos lähtee jotenkin omituisesti kellekään mitään sanomatta niin juorut ovat väistämättömiä. Tottakai ilmoitat ennakkoon, että lähdet ja sanot tästä myös muille. Kannattaa myös tuoda jotain pientä keksiä tms., että kaikille jää ns. hyvä maku suuhun. Näin olen itse tehnyt ja joka paikassa olen saanut pelkkää kehua ja kiitosta ja en edes ihmettele jos jotkut miettivätkin hoitavansa asiansa noin epäammattimaisesti. 

Vierailija
54/70 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mikä on niin hölmöä? Mielestäni kannattaa lähteä, jos on pitkällisen harkinnan jälkeen tullut siihen tulokseen. Koeajalla se on vaivattomampaa. Ja miten se

No juurihan tuossa miten saisit tukia vaikka tulee karenssi. Sinänäsä naurettavaa, että on edes karenssin jälkeen mahdollisuus saada tukia jollei työnteko kiinnosta. 

Vierailija
55/70 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

No juurihan tuossa miten saisit tukia vaikka tulee karenssi. Sinänäsä naurettavaa, että on edes karenssin jälkeen mahdollisuus saada tukia jollei työnteko kiinnosta. 

Lueppas uudestaan. Ap ihmetteli, että eihän hän edes saa tukia karenssin takia, ja kertoi elävänsä säästöillään..

Vierailija
56/70 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään.

Vierailija
57/70 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Karenssi on 45 vrk.

Vierailija
58/70 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mikään pakkohan sun ei ole kertoa kuin pomolle. Jos haluat, niin sen jälkeen voit kertoa työkavereille.

Niin. Tarvitseeko pomolle kertoa koeaikapurusta etukäteen? Tai onko yleistä/kohteliasta? Miten voin ilmoittaa lähdöstä ns. etukäteen, koska koeajalla irtisanoutuminen tulee voimaan välittömästi?

Ap

Sä ilmoitat silloin kun olet jäämässä pois. Koeajalla ei ole mitään irtisanomisajan määräaikaa vaan sopimus päättyy heti. Toivottavasti sulla uusi työ kun karenssiahan tuosta paukkuu 30-45 päivää.

Vierailija
59/70 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fiksua on antaa esihenkilölle joku ennakkovaroitus vaikka purku tapahtuisikin vasta esim pyhien jälkeen, varsinkin jos sinua on kohdeltu asiallisesti. Toki siinä on se riski, että purku voi silloin tulla myös työnantajan puolelta eikä välttämättä sinulle sopivimpaan aikaan. 

On kuitenkin hyvä huomioida että lähtösi kuitenkin maksaa firmalle aika paljon, ja virherekrytointi ei ole sinut palkanneelle esihenkilölle mikään meriitti. Jos hoidat asiasi siististi ja ammattimaisesti niin jätät itsestäsi paremman kuvan. Mistä tietää vaikka haluaisit myöhemmin palata samaan firmaan johonkin toiseen positioon. 

Rekrytoivana esimiehenä ymmärrän kyllä sen, jos joku saa todella hyvän tarjouksen toisesta paikasta jo aloitettuaan ja päättää sen takia purkaa koeajalla. Tätä tapahtuu aina välillä, ja ymmärrän kyllä varsinkin jos uusi paikka on merkittävästi parempi kuin mitä itse pystyn tarjoamaan. Moni hakee useampaan paikkaan

Miksi syyllistät työntekijää tästä? Koeaika on koeaika, eikä hänellä ole mitään velvoitetta miten työnantaja irtisanoutumisesta selviää, onhan se tiedossa, että näin voi joka tapauksessa käydä. Ei se työnantajakaan varoittele tai mieti työntekijää, jos irtisanoo työntekijän koeajalla. 

Vierailija
60/70 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en irtisanoutuessani kiertänyt kertomassa kenellekään erityisesti, vasta poislähtiessä ketä nyt sattui vastaan tulemaan jutulle, kerroin että lähden pois. Lähdin sillä tavalla että oli jokatapauksessa viimeinen työpäivä ennen lomaa.