Tapahtumat

Kun kirjaudut sisÀÀn nÀet tÀssÀ ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisÀÀn

Me siivoojatkin halutaan lakkoon

Vierailija
10.12.2023 |

Monia paikkoja suljettaisiin đŸ€·

Kommentit (124)

Vierailija
81/124 |
11.12.2023 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korona- aikana olisi ollut oikea aikaa lakkoillaa. MissĂ€ te silloin olitte? Silloin olivat kaikki hiljaa kun lampaat. Jos te edes ette nĂ€e, milloin omia oikeuksia voisitte saavuttaa, ei ihme, kun teidĂ€nlaisia jatkuvasti vaan hyvĂ€ksikĂ€ytettÀÀn ja ala pysyy matalapalkkasena. NĂ€kökÀÀn ei ole Ă€lyllĂ€ paljon varustettu. Olisi siivous pelkĂ€stÀÀn miesten ammatti, olis ajat sitten laitettu jo kova kovaan vastaan ja vaadittu alalle sopiva palkkaus. 

Tehosiivous korona-aikana oli pelkkÀÀ sanahelinÀÀ.  Siivosimme jopa vĂ€hemmĂ€n kuin normaalisti. Ei meitĂ€ olisi kaivattu, kun oli kotona porukka, nyt porukka on tullut luolistaan sotkemaan.

TeillÀ ehkÀ. Mutta itse olin kohteessa, jossa todellakin tehostettiin siivousta ja meille tuli myös kolmivu

Jaa, miksi tehosiivottiin?

Vierailija
82/124 |
11.12.2023 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korona- aikana olisi ollut oikea aikaa lakkoillaa. MissĂ€ te silloin olitte? Silloin olivat kaikki hiljaa kun lampaat. Jos te edes ette nĂ€e, milloin omia oikeuksia voisitte saavuttaa, ei ihme, kun teidĂ€nlaisia jatkuvasti vaan hyvĂ€ksikĂ€ytettÀÀn ja ala pysyy matalapalkkasena. NĂ€kökÀÀn ei ole Ă€lyllĂ€ paljon varustettu. Olisi siivous pelkĂ€stÀÀn miesten ammatti, olis ajat sitten laitettu jo kova kovaan vastaan ja vaadittu alalle sopiva palkkaus. 

Tehosiivous korona-aikana oli pelkkÀÀ sanahelinÀÀ.  Siivosimme jopa vĂ€hemmĂ€n kuin normaalisti. Ei meitĂ€ olisi kaivattu, kun oli kotona porukka, nyt porukka on tullut luolistaan sotkemaan.

TeillÀ ehkÀ. Mutta itse olin kohteessa, jossa todellakin

Ennen kuin tiedettiin, ettei kosketustartunta ole covidissa merkittÀvÀ, meillÀkin huhkittiin tehostettua siivousta (kosketuskohdat vanhainkotiosastoilla kahdesti pÀivÀssÀ, samalla työntekijÀmÀÀrÀllÀ tietenkin). Aika nopsaan siitÀ hulluudesta onneksi luovuttiin.

SisÀltö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/124 |
11.12.2023 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MenkÀÀ töiiiiihin 😂

Mee ite, Urpo Petteri

Oon jo. Ajan satamassa trukkia pienellÀ 3200e kuukausiliksalla. Mut en lakkoile, olen nöyrÀ köyhÀ.

Vierailija
84/124 |
11.12.2023 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Hallitus haluaa kieltÀÀ lakkoilun ja tukilakot

Vierailija
85/124 |
11.12.2023 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

MitÀ kaikkia kohteita on, mihin vuorokauden siivoojien lakko vaikuttaa jopa niin, ettÀ toiminta seisahtuu. Osa tehtaista mainittu, uimahallit, no sairaaloiden pitÀÀ pyöriÀ.

Vierailija
86/124 |
11.12.2023 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Hotellihuoneita ei voi luovuttaa ilman siivousta 

Vierailija
87/124 |
11.12.2023 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Junien makuuvaunut

Vierailija
88/124 |
11.12.2023 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MitÀ kaikkia kohteita on, mihin vuorokauden siivoojien lakko vaikuttaa jopa niin, ettÀ toiminta seisahtuu. Osa tehtaista mainittu, uimahallit, no sairaaloiden pitÀÀ pyöriÀ.

Sairaaloissakin osa toiminnasta, mm. leikkaussalit lopettavat toimintansa 24 tunnissa ilman siivousta. Siksi siellÀ ollaan lakon aikana hÀtÀtyössÀ.

Vierailija
89/124 |
11.12.2023 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Elintarviketilat suljettaisiin, kunnes siivottu.

Vierailija
90/124 |
11.12.2023 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lakkoilkaa vaan, rahaa kyllÀ on mutta se on pÀÀlliköiden taskuissa. Kannatan jokaista lakkoa vaikka omaa elÀmÀÀni haittaiskin.

Vierailija
91/124 |
11.12.2023 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

LisÀÀ lakkoja luvassa 

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010049021.html

Vierailija
92/124 |
11.12.2023 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Toteutuessaan samanaikaisesti, saadaan hÀssÀkkÀÀ. Joten lakkoilijoita lisÀÀ!

Vierailija
93/124 |
11.12.2023 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Hauskaa!!!

Vierailija
94/124 |
11.12.2023 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

MinĂ€ olen aloittanut jo henkilökohtaisen lakon. Aloitin siivoustyön muutama vuosi sitten naiivina ja kuvittelin ettĂ€ teen kun hyvÀÀ työtĂ€ voin olla ylpeĂ€ työnjĂ€ljestĂ€ni ja saisin edes joskus kiitosta. No, vaaleanpunaiset lasit on jo riisuttu. 

Todellisuudessa et saa kiitosta koskaan, aina vain valitusta ja huomautuksia ettĂ€ tee sitĂ€ ja tĂ€tĂ€, aina vain lisÀÀ kaikkea, mutta työaikaa ei ikinĂ€ lisĂ€tĂ€ eikĂ€ kerrota ettĂ€ mistĂ€ voi karsia. Lyhyesti, työmÀÀrĂ€ lisÀÀntyy, työaika eli palkka ei. LisĂ€ksi yritetÀÀn pomputtaa miten vain. Minullekin on tunti ennen työvuoron alkua soitettu ettĂ€ joo hei sori, toimistolla onkin tĂ€nÀÀn pikkujoulut ettĂ€ voitko mennĂ€ huomenna. Normaalisti minulla on perjantai-iltaisin kolme kohdetta, joiden vĂ€lisiltĂ€ matkoilta saan kilometrikorvauksen. Jouduin siis lauantaina lĂ€hteĂ€ tekemÀÀn ylimÀÀrĂ€isen keikan enkĂ€ saanut laisinkaan kilometrikorvauksia kun kohde ei vaihtunut. Plus jouduin pesemÀÀn työvaatteet ylimÀÀrĂ€isen kerran. Olen vielĂ€kin vihainen itselleni kun suostuin tĂ€hĂ€n pomputteluun. 

LisĂ€ksi asiakkailla on aivan todellisuudesta irtaantuneita toiveita. ErĂ€s rouva valitti ettĂ€ teollisuushallin _lattiaa_ ei imuroitu, vaan pelkĂ€stÀÀn matot. Yritin selittÀÀ rouvalle ettĂ€ hallin lattialta kerĂ€tÀÀn mopilla/lastalla roskat ja sen jĂ€lkeen ajetaan koneella ja siitĂ€ varmasti tulee putipuhdas. Mutta ei kun pitÀÀ nimenomaan imuroida! No, minĂ€hĂ€n imuroin ja jokainen voi varmaan arvata kauanko kestÀÀ imuroida suuri teollisuushalli. Saa siinĂ€ sitten valittaa miksi muita töitĂ€ on jÀÀnyt tekemĂ€ttĂ€. Toisessa kohteessa kuviteltiin ettĂ€ minĂ€ alan joka kerta rullaamaan isot ja painavat matot pois ettĂ€ voin imuroida ja mopata niiden alta. Ehei, jos on annettu koko toimiston siivoukseen alle kaksi tuntia aikaa niin tĂ€tĂ€ on turha edes kuvitella. KyseessĂ€ kuitenkin melko iso toimisto. Kerran ilmoitettiin samana pĂ€ivĂ€nĂ€ ettĂ€ joo tÀÀ pulju jÀÀ nyt kolmeksi viikoksi kesĂ€lomalle, ettĂ€ ei tarvi mennĂ€. EikĂ€ sitten tullut palkkaakaan. 

Olen suoraan sanottuna niin vittuuntunut työhöni. Minua ei kiinnosta enÀÀ valitukset tai pyynnöt, ainoastaan se ettĂ€ rahaa tulee. MinkĂ€ takia minun selkĂ€nahastani saadaan repiĂ€ kaikki irti ja minun tĂ€ytyy venyĂ€ ja paukkua hymyillen? En tee enÀÀ mitÀÀn ylimÀÀrĂ€istĂ€, vain bare minimum kuten työnantajanikin. MeillĂ€ ei ole edes työterveyshuoltoa, meille saatetaan laittaa sunnuntai-iltana klo 23 viestejĂ€ joissa ruinataan töihin, meillĂ€ ei ole asiallisia tai riittĂ€viĂ€ työvĂ€lineitĂ€, meille ei makseta ylityöstĂ€, lista voisi jatkua loputtomiin. Ei kiinnosta enÀÀ pĂ€tkÀÀkÀÀn mitĂ€ työpaikallani tapahtuu, hukkukoot vaikka kuseen. 

Vierailija
95/124 |
11.12.2023 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

lakkojen peruuntuminen ei ole todennĂ€köistĂ€.

Vierailija
96/124 |
11.12.2023 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

lakkojen peruuntuminen ei ole todennĂ€köistĂ€.

Mutta laajentuminen on.

Vierailija
97/124 |
11.12.2023 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MinĂ€ olen aloittanut jo henkilökohtaisen lakon. Aloitin siivoustyön muutama vuosi sitten naiivina ja kuvittelin ettĂ€ teen kun hyvÀÀ työtĂ€ voin olla ylpeĂ€ työnjĂ€ljestĂ€ni ja saisin edes joskus kiitosta. No, vaaleanpunaiset lasit on jo riisuttu. 

Todellisuudessa et saa kiitosta koskaan, aina vain valitusta ja huomautuksia ettÀ tee sitÀ ja tÀtÀ, aina vain lisÀÀ kaikkea, mutta työaikaa ei ikinÀ lisÀtÀ eikÀ kerrota ettÀ mistÀ voi karsia. Lyhyesti, työmÀÀrÀ lisÀÀntyy, työaika eli palkka ei. LisÀksi yritetÀÀn pomputtaa miten vain. Minullekin on tunti ennen työvuoron alkua soitettu ettÀ joo hei sori, toimistolla onkin tÀnÀÀn pikkujoulut ettÀ voitko mennÀ huomenna. Normaalisti minulla on perjantai-iltaisin kolme kohdetta, joiden vÀlisiltÀ matkoilta saan kilometrikorvauksen. Jouduin siis lauantaina lÀhteÀ tekemÀÀn ylimÀÀrÀisen keikan enkÀ saanut laisinkaan kilometrikorvauksia kun kohde ei vaihtunut. Plus jouduin p

Valittaminen ja epĂ€kohtien huomauttaminen oli suurin syy miksi en jatkanut alalla kouluttautumiseen asti. Rakastin siivoojan työtĂ€, mutta se ainainen valittaminen mm. kun tuolin jalassa nĂ€kyi pölyĂ€?? Joo nĂ€kyi kun työnsi nenĂ€n kiinni. Jotenkin asiakkaiden huomauttelun sieti mutta sitten kun alkoi tulla vastaan työyhteisöjĂ€ joissa oli suoranaista kiusaamista työskentelytavoista ja valitusta miksi teet noin kun me tehdÀÀn nĂ€in. Puhutaan aina ettĂ€ sote alalla on kauhea työilmapiiri mutta niin on kyllĂ€ siivoojillakin. 

Ihan sama jos kiristÀÀ hermoja huono palkka tai kiire, mutta pitÀÀkö se purkaa toisiin, niihin jotka ovat samassa veneessÀ, saitte sen minkÀ halusitte eli yhden ihmisen pois alalta.

On muutakin mĂ€tÀÀ alalla kuin palkkaus ja mitoitukset. 

NykyÀÀn onnellisesti eri alalla ja mukavat työkaverit.

Vierailija
98/124 |
12.12.2023 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim. Uimahallit eivĂ€t voi edes toimia ilman siivousta, eikĂ€ osa tehtaista, joten kyllĂ€ huomataan, jos siivoojat menee lakkoon. đŸ€š

NĂ€in lakko saataisiin laajennettua. đŸ’Ș

Vierailija
99/124 |
12.12.2023 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai kaikki halukkaat vielĂ€ lakkoon pÀÀsee. 

Toivottavasti.

Vierailija
100/124 |
12.12.2023 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Kavin paskamÀk kirjoitti:

kirjoitti:

Kai kaikki halukkaat vielĂ€ lakkoon pÀÀsee. 

Toivottavasti.

ÄlkÀÀ menkö lakkoon, kiitos.

Kirjoita seuraavat numerot perÀkkÀin: kuusi yhdeksÀn kahdeksan