Me siivoojatkin halutaan lakkoon
Kommentit (124)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korona- aikana olisi ollut oikea aikaa lakkoillaa. Missä te silloin olitte? Silloin olivat kaikki hiljaa kun lampaat. Jos te edes ette näe, milloin omia oikeuksia voisitte saavuttaa, ei ihme, kun teidänlaisia jatkuvasti vaan hyväksikäytettään ja ala pysyy matalapalkkasena. Näkökään ei ole älyllä paljon varustettu. Olisi siivous pelkästään miesten ammatti, olis ajat sitten laitettu jo kova kovaan vastaan ja vaadittu alalle sopiva palkkaus.
Tehosiivous korona-aikana oli pelkkää sanahelinää. Siivosimme jopa vähemmän kuin normaalisti. Ei meitä olisi kaivattu, kun oli kotona porukka, nyt porukka on tullut luolistaan sotkemaan.
Teillä ehkä. Mutta itse olin kohteessa, jossa todellakin
Ennen kuin tiedettiin, ettei kosketustartunta ole covidissa merkittävä, meilläkin huhkittiin tehostettua siivousta (kosketuskohdat vanhainkotiosastoilla kahdesti päivässä, samalla työntekijämäärällä tietenkin). Aika nopsaan siitä hulluudesta onneksi luovuttiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menkää töiiiiihin 😂
Mee ite, Urpo Petteri
Oon jo. Ajan satamassa trukkia pienellä 3200e kuukausiliksalla. Mut en lakkoile, olen nöyrä köyhä.
Hallitus haluaa kieltää lakkoilun ja tukilakot
Mitä kaikkia kohteita on, mihin vuorokauden siivoojien lakko vaikuttaa jopa niin, että toiminta seisahtuu. Osa tehtaista mainittu, uimahallit, no sairaaloiden pitää pyöriä.
Hotellihuoneita ei voi luovuttaa ilman siivousta
Vierailija kirjoitti:
Mitä kaikkia kohteita on, mihin vuorokauden siivoojien lakko vaikuttaa jopa niin, että toiminta seisahtuu. Osa tehtaista mainittu, uimahallit, no sairaaloiden pitää pyöriä.
Sairaaloissakin osa toiminnasta, mm. leikkaussalit lopettavat toimintansa 24 tunnissa ilman siivousta. Siksi siellä ollaan lakon aikana hätätyössä.
Elintarviketilat suljettaisiin, kunnes siivottu.
Vierailija kirjoitti:
Lakkoilkaa vaan, rahaa kyllä on mutta se on päälliköiden taskuissa. Kannatan jokaista lakkoa vaikka omaa elämääni haittaiskin.
Toteutuessaan samanaikaisesti, saadaan hässäkkää. Joten lakkoilijoita lisää!
Minä olen aloittanut jo henkilökohtaisen lakon. Aloitin siivoustyön muutama vuosi sitten naiivina ja kuvittelin että teen kun hyvää työtä voin olla ylpeä työnjäljestäni ja saisin edes joskus kiitosta. No, vaaleanpunaiset lasit on jo riisuttu.
Todellisuudessa et saa kiitosta koskaan, aina vain valitusta ja huomautuksia että tee sitä ja tätä, aina vain lisää kaikkea, mutta työaikaa ei ikinä lisätä eikä kerrota että mistä voi karsia. Lyhyesti, työmäärä lisääntyy, työaika eli palkka ei. Lisäksi yritetään pomputtaa miten vain. Minullekin on tunti ennen työvuoron alkua soitettu että joo hei sori, toimistolla onkin tänään pikkujoulut että voitko mennä huomenna. Normaalisti minulla on perjantai-iltaisin kolme kohdetta, joiden välisiltä matkoilta saan kilometrikorvauksen. Jouduin siis lauantaina lähteä tekemään ylimääräisen keikan enkä saanut laisinkaan kilometrikorvauksia kun kohde ei vaihtunut. Plus jouduin pesemään työvaatteet ylimääräisen kerran. Olen vieläkin vihainen itselleni kun suostuin tähän pomputteluun.
Lisäksi asiakkailla on aivan todellisuudesta irtaantuneita toiveita. Eräs rouva valitti että teollisuushallin _lattiaa_ ei imuroitu, vaan pelkästään matot. Yritin selittää rouvalle että hallin lattialta kerätään mopilla/lastalla roskat ja sen jälkeen ajetaan koneella ja siitä varmasti tulee putipuhdas. Mutta ei kun pitää nimenomaan imuroida! No, minähän imuroin ja jokainen voi varmaan arvata kauanko kestää imuroida suuri teollisuushalli. Saa siinä sitten valittaa miksi muita töitä on jäänyt tekemättä. Toisessa kohteessa kuviteltiin että minä alan joka kerta rullaamaan isot ja painavat matot pois että voin imuroida ja mopata niiden alta. Ehei, jos on annettu koko toimiston siivoukseen alle kaksi tuntia aikaa niin tätä on turha edes kuvitella. Kyseessä kuitenkin melko iso toimisto. Kerran ilmoitettiin samana päivänä että joo tää pulju jää nyt kolmeksi viikoksi kesälomalle, että ei tarvi mennä. Eikä sitten tullut palkkaakaan.
Olen suoraan sanottuna niin vittuuntunut työhöni. Minua ei kiinnosta enää valitukset tai pyynnöt, ainoastaan se että rahaa tulee. Minkä takia minun selkänahastani saadaan repiä kaikki irti ja minun täytyy venyä ja paukkua hymyillen? En tee enää mitään ylimääräistä, vain bare minimum kuten työnantajanikin. Meillä ei ole edes työterveyshuoltoa, meille saatetaan laittaa sunnuntai-iltana klo 23 viestejä joissa ruinataan töihin, meillä ei ole asiallisia tai riittäviä työvälineitä, meille ei makseta ylityöstä, lista voisi jatkua loputtomiin. Ei kiinnosta enää pätkääkään mitä työpaikallani tapahtuu, hukkukoot vaikka kuseen.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen aloittanut jo henkilökohtaisen lakon. Aloitin siivoustyön muutama vuosi sitten naiivina ja kuvittelin että teen kun hyvää työtä voin olla ylpeä työnjäljestäni ja saisin edes joskus kiitosta. No, vaaleanpunaiset lasit on jo riisuttu.
Todellisuudessa et saa kiitosta koskaan, aina vain valitusta ja huomautuksia että tee sitä ja tätä, aina vain lisää kaikkea, mutta työaikaa ei ikinä lisätä eikä kerrota että mistä voi karsia. Lyhyesti, työmäärä lisääntyy, työaika eli palkka ei. Lisäksi yritetään pomputtaa miten vain. Minullekin on tunti ennen työvuoron alkua soitettu että joo hei sori, toimistolla onkin tänään pikkujoulut että voitko mennä huomenna. Normaalisti minulla on perjantai-iltaisin kolme kohdetta, joiden välisiltä matkoilta saan kilometrikorvauksen. Jouduin siis lauantaina lähteä tekemään ylimääräisen keikan enkä saanut laisinkaan kilometrikorvauksia kun kohde ei vaihtunut. Plus jouduin p
Valittaminen ja epäkohtien huomauttaminen oli suurin syy miksi en jatkanut alalla kouluttautumiseen asti. Rakastin siivoojan työtä, mutta se ainainen valittaminen mm. kun tuolin jalassa näkyi pölyä?? Joo näkyi kun työnsi nenän kiinni. Jotenkin asiakkaiden huomauttelun sieti mutta sitten kun alkoi tulla vastaan työyhteisöjä joissa oli suoranaista kiusaamista työskentelytavoista ja valitusta miksi teet noin kun me tehdään näin. Puhutaan aina että sote alalla on kauhea työilmapiiri mutta niin on kyllä siivoojillakin.
Ihan sama jos kiristää hermoja huono palkka tai kiire, mutta pitääkö se purkaa toisiin, niihin jotka ovat samassa veneessä, saitte sen minkä halusitte eli yhden ihmisen pois alalta.
On muutakin mätää alalla kuin palkkaus ja mitoitukset.
Nykyään onnellisesti eri alalla ja mukavat työkaverit.
Vierailija kirjoitti:
Esim. Uimahallit eivät voi edes toimia ilman siivousta, eikä osa tehtaista, joten kyllä huomataan, jos siivoojat menee lakkoon. 🤨
Näin lakko saataisiin laajennettua. 💪
Vierailija kirjoitti:
Kai kaikki halukkaat vielä lakkoon pääsee.
Toivottavasti.
Kavin paskamäk kirjoitti:
kirjoitti:
Kai kaikki halukkaat vielä lakkoon pääsee.
Toivottavasti.
Älkää menkö lakkoon, kiitos.
Jaa, miksi tehosiivottiin?