Olisitko tyytyväinen tällaisiin isovanhempiin?
Meillä on kaksi lasta, pieni vauva ja 3-vuotias. Eläkkeellä olevat isovanhemmat asuvat samassa kaupungissa, näämme heitä maksimissaan kerran kuukaudessa. Eivät ole ikinä itse tarjonneet apuaan eivätkä kysyneet voisiko meille tulla kylään/katsomaan lapsia. Pyydettäessä (n. kerran vuodessa ollaan pyydetty) ovat olleet lapsenvahtina. Eivät soittele eikä viestittele. Heille riittää nähtävästi tuo kerran kuussa näkeminen, minusta se on aika vähän. Olisitteko tyytyväisiä tilanteeseen?
Kommentit (50)
Olisin tyytyväinen. Kerran kuussa on minusta jo aika paljonkin näkemistä. Jos välit on muuten hyvät, miksi heidän pitäisi ravata kylässä jatkuvasti? Ei kaikki ole rakastuneita sinun lapsiisi, vaikka ehkä niin toivoisitkin.
Ihan hyvä systeemi.
Isovanhemmat eivät ole automaattisesti mitään lapsenvahteja.
Kerran kuussa on mielestäni aika paljon. Näen itse vanhempiani ehkä kahdesti vuodessa. Välimatka noin 5 km.
Kyllä olisin. Isovanhempien ei ole mikään pakko hoitaa lastenlapsiaan. Eri asia tietysti, mikäli he itse haluavat.
No se vähän riippuu. Omat lapseni ovat jo aikuisia, mutta olisin kokenut varsin ärsyttäväksi, jos vanhempani olisivat kutsuneet itse itsensä meille kylään silloin, kun heille olisi sattunut sopimaan. Mieluummin siis niin, että mä kutsuin heidät meille kyläilemään, kun mulle sopi, ja he sitten taas omaan kotiinsa, kun heille sopi. Vanhempani kun vielä ovat aina tottuneet siihen, että kahvin kanssa on jotain tarjottavaa, eikä mulla taas ole koskaan ollut mitään vierasvaraa jemmassa.
Mitä sitten tulee auttamiseen (olipa kyse lastenhoidosta tai mistä tahansa muusta), niin meillä on aina ollut se periaate, että joka apua tarvitsee, pyytää sitä muilta. Ei siis niinpäin, että apua tarjoava soittaisi ja kysyisi, haluaistko vaikka jäädä ylitöihin tai tehdä jotain muuta ilman lapsia.
Tuo soitttelemattomus saattaa johtua siitä, että eivät halua tuppautua. Ajattelevat, että teillä on siinä se oma lapsiperhearkenne eivätkä halua vaivata. Kuitenkin soittaisivat "huonoon aikaan".
Omat vanhempani alkoivat ihan itse pyytää mun lapsiani sinne (siis ihan vain lapset) siinä vaiheessa, kun olivat jo sen ikäisiä, että ymmärsivät puhetta ja myös tottelivat. Eli vähän isompina, sellaisina 5+ iässä. Veivät huvipuistoihin, Muumimaailmaan ja ulkomaillekin.
Jos haluaisit lastesi tapaavan isovanhempia useammin, kutsu heidät kylään.
Isovanhemmat ei ole sulle mitään velkaa eikä tuossa tilanteessa ole mitään oikeutta olla tyytyväinen tai tyytymätön.
Olisin. Eivät tunge eivätkä päsmäröi eivätkä sekaannu.
Kasvata ite ne penikkas, älä ruikkaa isovanhempien apua, ne on jo omat lapsensa kasvattaneet.
Olisin, olettaen, että he ovat ystävällisiä lapsille ja mukavia myös teille. Eivät halua sekaantua liikaa elämäänne ja tupata, mutta haluavat silti nähdä säännöllisesti, itse asiassa aika unelma tilanne minusta.
Ihan kokemuksesta sanon, että paljon huonomminkin voisi olla.
Olisin todella tyytyväinen!
Tosin jos haluat enemmän kanssakäymistä, niin pyydä, että muuttaisitte 3 sukupolvea samaan taloon.
Riippuu siitäkin miilaista yhteydenpito on ollut ennen lapsenlapsiaikaa.
Jos haluaisit lastesi tapaavan isovanhempia useammin, kutsu heidät kylään.
Tämä! Miksi ihmeessä odotatte, että isovanhemmat kutsuvat itsensä teille kylään? Tekeekö muu lähipiirinne niin?
Odotappa, kun ovat yksin ja sairastuvat. Silloin odottavat, eträ olet sekunnissa heitä varten😂
Vierailija kirjoitti:
Olisin tyytyväinen. Kerran kuussa on minusta jo aika paljonkin näkemistä. Jos välit on muuten hyvät, miksi heidän pitäisi ravata kylässä jatkuvasti? Ei kaikki ole rakastuneita sinun lapsiisi, vaikka ehkä niin toivoisitkin.
Eikä kaikki rakasta saati välitä isovanhemmista, vaikka kuinka toivovatkin.
Mitä odotat? Maksutonta kotipalvelua, siivousta? Sitä, että äiti tulee ja laittaa huushollin kuntoon?
Vierailija kirjoitti:
Odotappa, kun ovat yksin ja sairastuvat. Silloin odottavat, eträ olet sekunnissa heitä varten😂
Varmasti silloin on turha ärhenellä, kun on itse oman kuoppansa kaivanut.
Kerran kuussa on usein. Me näemme ehkä parin, kolmen kuukauden välein. Tuo tahti muodostui jo n.15 vuotta sitten, kun muutin omilleni.
Jos he eivät halua nähdä lapsia useammin niin hyväksy tilanne.