Asiakaspalveluammatissa olevat! Mitä sanotte/teette ahdistelijoille ja ehdottelijoille??
Melkein joka päiväistä on jonkinlainen vihjailu ja seksuaalinen ehdottelu/ahdistelu. Mikä avuksi? Mitä näille voisi sanoa napakasti? Jotenkin menee aina ihan sanattomaksi niin olisi kiva oppia sanomaan edes takaisin jotain!
Kommentit (18)
Vilkaisen lähimpään kameralta vähänkään näyttävään esineeseen, lamppuun tai muuhun, jollei oikeaa kameraa ole näkyvissä ja sanon, että kaikki menee tuohon talteen, kannattaa ottaa huomioon.
Olen kuin en kuulisikaan. Tehoaa parhaiten.
Ne haluavat sinulta reaktion. Kun et anna sitä, lopettavat. Jos käy fyysiseksi, vartija paikalle.
Olen kai niin sysiruma, ettei kukaan halua edes ahdistella. Ikinä en ole kokenut mitään seksuaalista vihjailua tms. vaikka olen ollut aspatöissä 19 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Ne haluavat sinulta reaktion. Kun et anna sitä, lopettavat. Jos käy fyysiseksi, vartija paikalle.
Niin ja asiakaspavelijan pitäisi olla ystävällinen ja hymyilevä. :D ja sitten jotkut luulee tämän reaktiona!
Olen sanonut aivan jäätäviä loukkauksia 😁 Koska nuo laskevat sen varaan ettei uskalla tai voi puolustautua. Meillä ihana pomo jolle turha tehtailla valituksia. Joidenkin kohdalla taas vaan aistii että ignooraaminen on toimivinta. Vittuillakseni saatan alkaa yliystävälliseksikin sillä tavalla alentuvasti kuin kyseessä olisi vähän heikkolahjaisempi, TOIMII 🙂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja asiakaspavelijan pitäisi olla ystävällinen ja hymyilevä. :D ja sitten jotkut luulee tämän reaktiona!
Ei ole mikään pakko olla ystävällinen ja hymyilevä. Sellainen käytös pitää omalla toiminnallaan ansaita. Idiooteille ja häiriköille ollaan vain neutraalin asiallisia, ei yhtään enempää.
Sama kuin ekalla kommentoijalla, eli en kommentoi mitään. Yritän vaan hoitaa palvelutilanteen mahdollisimman nopeasti pois alta.
Soita vartija paikalle ja sano kovaan ääneen, että tämä henkilö ahdistelee sinua.
Lyön luurin korvaan/painan häläristä vartijan paikalle. Toista kertaa on turha koittaa asioida mun kanssa, sanon suoraan että ei onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Soita vartija paikalle ja sano kovaan ääneen, että tämä henkilö ahdistelee sinua.
Tämä! Tuokaa asia reippaasti esille, että kyseessä on seksuaalinen häirintä ja olet valmis jatkotoimenpiteisiin.Varmasti asiakasta rupeaa nolottomaan kun viereiset asiakkaat kuulevat mistä on kyse.
Jämäkkä kehonkieli on tärkeää. Älä provosoidu. Voit sanoa kuuluvasti ja halveksivasti esim. "Tuoko on sun mielestä kunnioitettavaa käytöstä, siis naisten ahdistelu?" Samalla katsot tiukasti silmiin etkä näytä minkäänlaista epävarmuutta tai mielipahaa. Sitten kun alkaa sössöttää jotain "älä nyt leikistä suutu" niin sanot tylysti joo kiitos ja hei.
Älä anna mitään reaktiota. Ole täysin teflonpintainen. Ajattele vaan sitä miksi työtä teet. Ja jos tilanne menee pahaksi, pyydät täysin pokkana poliisit/vartijat paikan päälle.
Riippuu vähän tilanteesta. Mutta joskus olen vastannut moneen kertaan anteeksi kuinka nyt en kuullut toistaisitko kovempaa. Anteeksi nyt en kyllä ymmärtänyt. Monesti luikkivat tiehensä kun häpeävät käytöstään ja muut asiakkaat alkavat tuijottaa.
Olen kuin en huomaisikaan, ilmekään ei värähdä. Suurin osa ahdistelijoista kokee tämän kaikista pahimpana loukkauksena. Jos tyyppi jatkaa, niin vartija paikalle.