Miten kieltäydytään kohteliaasti treffeistä?
Kommentit (196)
Vierailija kirjoitti:
Miten kieltäytyä jos ei ymmärrä kun sanoo Kiitos ei. Tulee jatkokysymyksiä miksi ei
Jatkokysymykseen vastaus on että ei kiinnosta, tai en halua.
Vierailija kirjoitti:
Moukkamaisia tokaisuja! Ei ihme että olette yksin.
Ystävällistä on vedota kiireisiin, siihen että voi kun olen tainnut juuri löytää elämäni rakkauden, erilaisuuteen ym ym.
Vain torvi sanoo "et ole kiinnostava".
Epäystävällistä olla ystävällinen (on kuin kuitenkin jättäisi oven raolleen ja antaa turhaan toivoa).
Ei ehkä tarvitse ääneen töksäyttää "Juuri sinä et kiinnosta juuri minua", mutta se on silti selvyys,
jos kerran treffeistä kieltäytyy.
"Kiitos paljon, mutta en ole nyt halukas lähtemään treffeille."
Naurahtaa: treffeille? Sinun kanssasi vai? Ja sitten poistuu paikalta nauraen ääeen.
Kumpi tärkeämpää: onnistunut kieltäytyminen vai kohteliaisuus (jolloin et välttämättä edes pysty kieltäytymään)?
Jos silti haluat väkisin pitäytyä kohteliaisuudessa niin hauskoja treffejä sinulle ja sille epätoivotulle kumppanillesi!
Periaatteessahan ei ole koskaan _kohteliasta_ kieltäytyä (millään lässynlässyllä tekosyyllä tai aidollakaan syyllä).
Tylyä olisi alkaa sanomaan sitä tyypillistä mutta-lausetta, kuten "olet kyllä ihan kiva, mutta..." Tai jotain suoranaista tylyä, kuten "eipä voisi vähempää kiinnostaa".
Kannattaakin aina esittää kieltäytymiset omalta kannalta ja minä-muodossa, eli itsestään puhuen. Kuten:
"Kiitos vain, mutta en ole kiinnostunut."
"Haluan olla tällä hetkellä ihan vain sinkkuna."
"Minulla on tällä hetkellä niin paljon muuta, etten edes harkitse seurustelemista."
"Olen jo oikeastaan kiinnostunut eräästä toisesta."
Tai muuta vastaavaa. Näin et sysää kieltäytymisen syitä sen toisen viaksi ja loukkaa hänen itsetuntoaan. Varsinkin, jos ajattelet hänestä negatiivisesti, etkä voisi kuvitellakaan seurustelevasi hänenlaisensa kanssa, on parempi puhua asiasta vain omalta puoleltasi.
"Olen jo vuosia elellyt yksin ja todennut, että se on ihan hyvä ratkaisu."
Itse sorruin selittelemään, kun koin "velvollisuudeksi" jotain vastata miehen elättelemiiin toiveisiin. Olisin halunnut sanoa, että kyllä minulla kiinnostusta on tiettyyn suuntaan, mutta ei se asia kyllä sinulle kuulu, kenestä minä haaveilen - mutta en saanut sanotuksi kuin, että haluan nyt elää sinkkuna.
Kiinnostus ei velvoita kiinnostuksen kohdetta yhtään mihinkään. Edes antamaan selitystä tai syytä sille kiinnostuneelle. Jos joku pyytää selitystä, miksi toinen ei ole kiinnostunut tms., niin sellainen on täysin yksityiselämään ja omaan tunne-elämään kuuluva kysymys, johon ei todellakaan tarvitsisi vastata.
Ekalla kysymisellä kannattaa kieltäytyä kohteliaasti ja jos sama tyyppi kysyy uudestaan, kannattaa uhkailla lähestymiskiellolla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perinteinen keino on se, että sanoo tapailevansa jotain muuta, mutta kiitos kutsusta. Aika harva jää miksikään stalkkeriksi, että tulisi pyytämään uudestaan. Mutta jos tulee uudelleenpyyntö jossain vaiheessa, niin vastaus jotenkin tyyliin "sä oot kiva tyyppi ja näin, mutta mä haluaisin pitää tän meidän jutun ihan kaveripohjalla".
Kaveripohjalta? Pahin mahdollinen vastaus.
Onko? Mä oon käyttänyt tuota aina...
No toiset meistä nyt ovat vähän ttumaisempia kuin toiset...
Vierailija kirjoitti:
Sanoin: "Seuraava ehdokas on luultavasti parempi". Mitäpä näitä totuuksia suotta alkaa kiertelemään?
M
Sitähän et voi tietää, onko seuraava parempi.
Kiitos mutta poikaystäväni tulee kylään.
Vierailija kirjoitti:
Jos saisin yllättävän treffipyynnön, selvittäisin ensin, mistä on kysymys. Treffit voivat olla pelkkä tapaaminen, jossa hän haluaa puhua jostain. Usein kuitenkin niille pyydetään jonkinlaisessa seurustelumielessä. Tilapäiseksi seksiseuraksi tai pidempi suhde mielessä. Niinpä kyselisin mitä hänellä on tässä suhteessa mielessä. Jos sitten kieltäytyisin, niin kiittelisin kutsusta ja toteaisin, että tämä ei valitettavasti oikein istu tämänhetkiseen elämäntilanteeseeni. Mutta ihan kiva kun kysyit.
Jos haluaisin tapaamista jonkun kanssa puhuakseni jostain tietystä asiasta, tekisin tämän tarkoituksen selväksi jo tapaamista ehdottaessani. Silloinkin olisi vastapuolen päätettävissä, sopiiko tapaaminen vai ei. Kieltävä vastaus ei aiheuttaisi tunneperäistä pettymystä vaan tärkeydestä riippuen asia joko jää sikseen tai se täytyy yrittää hoitaa jotain muuta kautta.
Ei mitenkään, jos ei hallitse edes simppeliä peruskommunikointia: "Ei kiitos" tai "Kyllä kiitos" Vaikeaa on koko elämä.
En ole varmaan koskaan saanut yllättävää treffikutsua täysin tuntemattomalta ihmiseltä. Kieltäytyisin kohteliaasti, koska olen jo parisuhteessa. Tilanne olisi erilainen ja herättäisi ristiriitaisia tunteita, jos joku niistä muutamasta mieleen jääneestä vanhasta ihastuksesta ottaisi yhteyttä ja ehdottaisi tapaamista. Voisin tavata kerran ja puhua joistakin selvittämättä jääneistä asioista.
Nuorena ollessani muutamat tutut miehet pyysivät minua kanssaan treffeille. En ymmärtänyt, että he olivat tosissaan. Tämä keskusteluketju ainakin sai minut tajuamaan, että olisi kannattanut kieltäytyä niistä kaikista treffeistä, koska omalta puolellani oli selvää, ettei treffit muuttaisi omia tunteitani romanttisiksi. Minulla on kolahtanut kunnolla vain kahden ihmisen kanssa koskaan, toinen on puolisoni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoin: "Seuraava ehdokas on luultavasti parempi". Mitäpä näitä totuuksia suotta alkaa kiertelemään?
M
Sitähän et voi tietää, onko seuraava parempi.
Ei tienkään voi, siksi siinä oli "luultavasti"
Tiedätkö mitä se sana tarkoittaa? Mitä se tekee tuolle lauseelle?
Näytä taivaalle ja huuda "kato mikä tuolla" ja kun toinen osapuoli katsoo, niin lähde juoksemaan täysillä karkuun.
Mä oon suostunut treffeille tietämättä, että ne oli treffit. Luulin vaan meneväni elokuviin uuden tuttavuuden kanssa, mutta hän koki sen niin, että oltiin treffeillä. Elokuvan jälkeen hän ihmetteli ääneen, miten minulla ei ole poikaystävää. Kerroin siinä kohtaa, että kyllä minulla poikaystävä on. Miesparka meni ihan hämilleen ja ihmetteli, miksen ollut sanonut. Ei hän ollut sitä kysynyt missään vaiheessa ja olisi tuntunut oudolta ruveta sitä mainostamaankaan.
Hieman lohdutti, kun kuulin jälkeepäin, että yhdelle toisellekin oli käynyt samalla tavalla. Että oli ollut treffeillä tietämättä itse, että ne olikin treffit.
En nyt osaa sanoa, miten treffeistä kieltäydytään kohteliaasti. Mutta neuvoisin kyllä, että kun pyydätte jotakuta treffeille, niin sanokaa selvästi, että kyseessä on treffit! On ihan älytöntä tällainen, että vain toinen osapuoli tietää/luulee olevansa treffeillä ja toisella on tilanteesta ihan eri käsitys.
Jos saisin yllättävän treffipyynnön, selvittäisin ensin, mistä on kysymys. Treffit voivat olla pelkkä tapaaminen, jossa hän haluaa puhua jostain. Usein kuitenkin niille pyydetään jonkinlaisessa seurustelumielessä. Tilapäiseksi seksiseuraksi tai pidempi suhde mielessä. Niinpä kyselisin mitä hänellä on tässä suhteessa mielessä. Jos sitten kieltäytyisin, niin kiittelisin kutsusta ja toteaisin, että tämä ei valitettavasti oikein istu tämänhetkiseen elämäntilanteeseeni. Mutta ihan kiva kun kysyit.