Eläinrakkaana itseäsi pitävä sekasyöjä. Miksi et ole vegaani?
Miten voit sanoa rakastavasi eläimiä, jos kuitenkin syöt tehotuotettua lihaa, maitoa, kananmunia tai metsässä onnellisena elänyttä lihaa, jonka ihminen on omasta taponhalustaan tappanut?
Kommentit (171)
minä pidän kasveista. en silti syö niitä, koska kasvit tuottavat hapen maapallolle. kokeilkaa vegaanit hengittää veden alla. ei taida onnistua. ihminen edelleen tappaa kaiken ravintonsa, mutta vegaanit syövät kaikelle elämälle tarpeelliset hapen tuottajat. olettekos hieman typeriä?
Kyllä vapaan kanan munia voi syödä ja maitoakin käyttää. Sianlihan syöminen on vähän eri juttu. Ei kovin inhimillistä niiden kohtelu.
Melkein kaikki tunnetut nuorehkot naisjulkkikset on vegaaneja. Ovatkohan ihan oikeasti.Osaavatko tehdä monipuolista vegaaniruokaa? Vai käyvätkö syömässä vegaaniravintoloissa? Mä haluaisin nähdä Pippa Laukan vierailevan vegaanin luona. Ai niin onhan se vieraillutkin. Tämä tunnettu vegaani söi muistaakseni karkkia etupäässä.
Hetkinen, miten vegaanit voivat syödä vain kasvistuotteita? Tutkimusten mukaan kasveilla on tunteet, ja ne "itkevät" ja huutavat omalla tavallaan esim. silloin, kun niitä revitään maasta irti. Kasveilla voi olla omia "perhekuntia", joihin ne kuuluvat, ja joista ne erotetaan poimimisen yhteydessä. Ovatko kasvit siis vähempiarvoisia vegaanien mielestä, kuin eläimet, kerta niitä voi syödä? Eikö kasvien tuntemalla kivulla ole väliä?
Itse pyrin syömään kasvispainotteisesti, ja lihasta syön enimmäkseen kanaa tai kalaa. Vegaaniruoka on yleensä myös hyvin yliprosessoitua, eli ei se terveellisin vaihtoehto. LIhan ylituotantoa ja tuotantoeläinten kaltionkohtelua ei pitäisi missään nimessä sallia, ja tuotantoeläinten kiduttamisesta pitäisi tulla kovemmat tuomiot (niinkuin eläinten kaltoinkohtelusta yleensäkin). Valitettavasti nykyaikana on niin, että olitpa sitten seka- tai kasvissyöjä, tai vege, niin lautasellasi ei ole juuri mitään puhdasta tai eettisesti oikein tuotettua.
Tuotantoeläinten kaltoinkohtelu on höpöpuhetta. Paljon pareemmin ne naudat ja siat pärjää lämpimässä navetassa/sikalassa kuin metsässä säiden armoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä jotkut sanoo että kasvisruoka ei täytä. Kyllä se täyttää, söin tänään perunamuussia ja vegenakkeja. Ähky tuli vaikken paljon edes syönyt
Miksi syöt noin prosessoitua ruokaa? Etkö ymmärrä, että valinnallasi tuhoat planeettaa, eli viet elämää myös eläimiltä?
Mietihän hetki, miten nakkisi valmistetaan. Jos olisit syönyt tilalla herkkutattimuhennosta tai papuja, jotka joko olet itse kerännyt tai kasvattanut, niin antaisit eläimille paremmat mahdollisuudet.
Mihin nakkisi oli pakattu? Millä ne kuljetetaan kauppaan? Kuinka paljon kärsimystä matkalle mahtuu?
Miksi? Oi miksi et yhtään ajattele, miten toimit??
Vai riittääkö, että tuotteessa lukee "vegaaninen"?
Vähän sama, kun vedetään naamaan "vegaanista", joka tulee linjalta ja "saattaa sisältää..." jotakin. Se ei kuulemma haittaa, koska varsinaisesti vegaania var
Tämän kirjoittajan on palkko olla fennoraakavegaani, muten hänen huolenaiheissaan ei ole mitään logiikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Täällä jotkut sanoo että kasvisruoka ei täytä. Kyllä se täyttää, söin tänään perunamuussia ja vegenakkeja. Ähky tuli vaikken paljon edes syönyt
Varmasti tulee ähky, kun syö prosessoitua ruokaa! Mietitkö koskaan miten prosessoidun ruoan suosiminen vaikuttaa ilmastonmuutokseen?
Työskentelen eläinten parissa. Pidän tärkeänä sitä, että kukin eläin saa lajityypillistä ravintoa. Ihminen on sekasyöjä ja meidän lajityypilliseen ravintoon kuuluu liha.
Koska rakastan juustoa, voita ja kermaa.
Niiden vegaaniset vastineet ovat tähän mennessä maistuneet pahalta.
Valitettavasti :(
Treenaan kovaa. Menin lääkäriin ja ihmettelin, kun en enää jaksanut samoin kuin ennen, hiukset ohenivat ja kynnet liuskoittuivat.
Olin siirtynyt joitakin aikoja sitten vegaaniruokavalioon.
Lääkäri totesi, etten millään saa riittävästi proteiineja ja rautaa (veriarvot testattiin) ja kehotti syömään vähintään kerran viikossa lihaa. Niinpä olen nyt sekasyöjä, lihaa kerran viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vapaan kanan munia voi syödä ja maitoakin käyttää. Sianlihan syöminen on vähän eri juttu. Ei kovin inhimillistä niiden kohtelu.
Joso luonnonkalaa saisi halvemmalla kaupasta moni kyllä söisi. Aika omituista miten tuotakaan ei saada kehitettyä. Paljon liittyy ruokatarjontaan omituisia juttuja.
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan ole trolli, vaan olen itse vegaani. Naurattaa vaan sekasyöjien puolustelut, mitä oikeassa elämässä joutuu kuulemaan.
Mitkä puolustelut? En koe tarpeelliseksi puolustaa millään muotoa varsin luonnollista käyttäytymistäni sekaravintoon kehittyneen lajin edustajana. Tuskin karhukaan kokee tarpeelliseksi puolustella sitä, että nappaa hirvenvasan nälkäänsä aina tilaisuuden tullen.
Jos sinä kysyt miksi syön lihaa, niin kerron, että siksi kun koen sen olevan tarpeellista elintoimintojeni säilyttämiseksi ja pidän sen mausta. Jos se on mielestäsi puolustelua niin kannattaisiko kysymys jättää esittämättä?
Sen sijaan kaltaistesi puolustelu on hupaisaa kuunneltavaa joka kerran kun kysyn syytä sekä oikeutusta vangita toista nisäkästä ja kuljetella sitä narunpäässä kun se karkaisi sinulta jos sen laskisi irti. Yhdenkään kissa ei myöskään ole ollut vegaani, mutta eläimen kasvattaminen kiduttamossa ja lopulta tappaminen kissan ravinnoksi on jostain syystä eri asia kuin ihmisen syötäväksi. Ei ole vielä auennut miksi, ihminenhän molemimmissa tapauksissa päättää tuon tuotantoeläimen kohtalosta.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä olenko varsinaisesti eläinrakas mutta tuotantoeläinten kohtelu on minusta järkyttävää. Olen köyhä joten ei ole varaa riistaan, ja palkokasvit ei ikävä kyllä sovi vatsalleni suurina määrinä. Syön siis jonkin verran halpaa lihaa. Pidän kyllä määrän pienenä. En myöskään ole kovin optimistinen lihankulutuksen pienenemiseen ihmisillä yleisesti joten oma panos tuntuu melko turhalta.
minä seuraan naapurissa lihakarjan kasvatusta ihan joka ikinen päivä vuoden ympäri ja maitotilan ohi ajelen päivittäin. Voin vakuuttaa käsi sydämellä, että noiden pihattonavetassa elävien, ulkoilevien ja laiduntavien eläinten elämä on hyvää. Niillä täyttyy koko tarvehierarkia ravinnon, turvan ja lajitovereiden seuran osalta. Lisäksi niillä on villieläintä parempi terveys ja kivuttomampi kuolema. Minun on aivan vilpittömästi vaikeaa nähdä mikä on se järkyttävä nautakarjan kohtelu suomalaisessa modernissa navetassa.
Broilerin kasvatuksesta en tiedä, eikä sikaloistakaan ole ensikäden tietoa, mutta sen perusteella mitä olen mediassa nähnyt olen jättänyt sianlihan kulutuksen kokonaan.
Jos aloittaja kykenisi käsittelemään harmaan eri sävyjä ja ilmiöiden nyansseja, hän kyllä tajuaisi. Ja varmaan tajuaakin, mutta esittää tyhmää.
Koska haluan syödä monipuolisesti. Olen syönyt elämäni aikana kasvisruokaa vaikka kuinka, ja tiedän että se on hyvää ja maittavaa. En silti jaksa syödä sitä koko ajan. Pavut ja linssit alkaa nopeasti kyllästyttää. Prosessoiduista lihankorvikkeista en pidä, kokeiltu on eikä yksikään ole hyvänmakuinen. Haluan muutenkin syödä puhtaasti.
Tämä on myös makuasia, en voisi kuvitella eläväni ilman esim. graavikalaa. Se on aivan älyttömän hyvää.
Vierailija kirjoitti:
No kyllähän moni "eläinrakas" pitää lemmikkieläimiäkin. Esim. koiria kotona ilman ulkoilutusta kymmenenkin tuntia putkeen työpäivän aikana. Tai eksoottisia eläimiä pienissä häkeissä, lintuja jotka eivät pääse ulos lentämään. Kaloja akvaariossa jne. sairasta.
Niinpä. Mun koira on hankittu harrastuskaveriksi siihen toimintaan mihin se on jalostettu: linnustukseen. Tämän käyttötarkoituksen myötä se saa ulkoilla ja harrastaa tunteja joka viikko ja harjoitella yhdessä lajitovereidensa kanssa. Uskallan väittää, että yleisesti ottaen metsästäjän koira voi psyykkisesti paremmin kuin lemmikkikoira. Ja kyllä, saamme riistaa pöytään muutaman kerran vuodessa. Kun katson metsässä ketun tai kanahaukan saaliiks joutunutta lintua, en tunne mitään raastavaa syyllisyyttä siitä, että lintu kuolee toimestani luodiniskuun.
Vierailija kirjoitti:
Se mitä olen hieman aihetta sivuavia kirjoja lukenut niin tullut olo, että tämäkin ilmiö on jotenkin rajaton, siis muualla esim jenkeissä vallitseva tehoteurastusteollisuus tuodaan sellaisenaan Suomeen, siis vastuutetaa kaikesta eläimin kohdistetusta riistosta yksittäistä lukijaa. Ikäänkuin olisimme kaikki yhteen ja samaan rikokseen osallisia vain syödessämme tapettujen eläinten lihaa. En ihan niele tuota. Yhtäkkiä ihmisestä tehtiin täysi hirviö vain siksi että hän on hyötynyt vuosituhansia muista lajeista. Millaisia meistä on sitten tarkoitus tulevaisuudessa muokata? Tämäkö ei häiritse ketään aktivistia? Esimerkkejä löytyy helposti muistakin aktivismin muodoista: hämmästyvä luottamus siihen, että voimme ainoastaan voittaa ja kulttuurimme kehittyy välittömästi paremmaksi yhdenmukaistamalla massojen ajattelua, käytöstä ja kuluttamista.
Toivon itse sitä, että lihatuotteita saa jatkossakin kaupasta siedettävään hintaan, mutta elä
Voimakkaastihan kysymys on puhtaasta ideologiasta. Vegaani ei esim nauti karamelleja, joiden värinaineena on käytetty hyönteisestä eristettyä pigmenttiä. Kuitenkin hän pystyy katsomaan itseään peiliin joka päivä -ja jopa neuvomaan muita -vaikka hänen syömänsä kasvisruoan tuotanto on rakentamisen maankäytön ohella suurin luontokadon aiheuttaja, siis ihan kirjaimellinen lajien sukupuuton aiheuttaja. Lehmiä säälitään ja hirviä, mutta koskaan ei selvästi ole maaseudulla käytykään, koska ei tunneta viljan puinnin tai pellon äestämisen seurauksia alueen erilaisille eläinpopulaatioille. Toisaalta moni laji hyötyy maanviljelyksestä, kuten myös karjan laiduntamisesta.
Lento -ja merirahtiliikenne on puolestaan merkittävä haitta mm lintu- ja plankton(sitä kautta muutkin merenelävät)-populaatioille. Silti vegaaninakki tuontisoijasta on ok. Maaseutu pitäisi tyhjentää asutuksesta, vaikka kaupungistuminen on Suomen luontotyypeille suurimman hävityksen aiheuttaja.
Oh well..
Käsitän maltillisen ja vähäisen lihansyönnin, mutta en karnivorismia. Maapallo ei kauhean montaa näitä pystyisi elättämään. Sitä paitsi liika lihansyönti aiheuttaa tauteja. Vähintäänkin kihdin siitä saa.
Niin mitä ongelma siinä on sinun mielestäsi syökö peuran susilauma ja raatelee sen, vai että ihminen vain tiettyyn aikaan vuodesta harventaa kantaa ja saa myös ravintoa siitä?
Miksi syöt noin prosessoitua ruokaa? Etkö ymmärrä, että valinnallasi tuhoat planeettaa, eli viet elämää myös eläimiltä?
Mietihän hetki, miten nakkisi valmistetaan. Jos olisit syönyt tilalla herkkutattimuhennosta tai papuja, jotka joko olet itse kerännyt tai kasvattanut, niin antaisit eläimille paremmat mahdollisuudet.
Mihin nakkisi oli pakattu? Millä ne kuljetetaan kauppaan? Kuinka paljon kärsimystä matkalle mahtuu?
Miksi? Oi miksi et yhtään ajattele, miten toimit??
Vai riittääkö, että tuotteessa lukee "vegaaninen"?
Vähän sama, kun vedetään naamaan "vegaanista", joka tulee linjalta ja "saattaa sisältää..." jotakin. Se ei kuulemma haittaa, koska varsinaisesti vegaania varten ei ole eläin kärsinyt. Pakko on silti syödä, koska on niin hyvää, että siinä vaiheessa voi taas selitellä jotenkin kivasti kiertotien, miksi homma on tosi ok.