Eläinrakkaana itseäsi pitävä sekasyöjä. Miksi et ole vegaani?
Miten voit sanoa rakastavasi eläimiä, jos kuitenkin syöt tehotuotettua lihaa, maitoa, kananmunia tai metsässä onnellisena elänyttä lihaa, jonka ihminen on omasta taponhalustaan tappanut?
Kommentit (171)
Vierailija kirjoitti:
Vegaanille kasvisten tuska on näkymätöntä. Vain näkyvä kipu on todellista.
Tekopyhiä ovat.
Meinasin sanoa jotain mutta sitten tajusin että sinähän olet elävä todiste siitä että porkkanan ja ihmisen älykkyys voi olla samalla tasolla...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vegaanille kasvisten tuska on näkymätöntä. Vain näkyvä kipu on todellista.
Tekopyhiä ovat.
Meinasin sanoa jotain mutta sitten tajusin että sinähän olet elävä todiste siitä että porkkanan ja ihmisen älykkyys voi olla samalla tasolla...
Joo ihan naurattaa nämä kuinka kasvit tuntee tuskaa. Ihmiset ovat harhaisia.
Hirveistä puolustusaggressioista huomaa, että joillekuille sekasyöjille tämä kysymys näköjään menee kovin tunteisiin.
Itse olen sekasyöjä ja osan kommentteihin samaistunkin. Olen yrittänyt syödä kasvis- ja vegeruokaa ja aina innoissani kokeilen jos tulee vastaan, mutta en ymmärrä miten se on joka ikisessä paikassa niin harmillisen pahan tai tylsän makuista. Paras vegaaninen maistamani annos on ollut tyyliin rapsakka palsternakka. Tämä oli vegaaniravintolassa. Pari vegaaniystävää on joskus tehnyt kaikille ruokaa ja aidosti näyttäneet pitävän siitä, kun itse olen epätoivoisesti yrittänyt teeskennellä ruuan maistuvan miltään muulta kuin lähinnä pahvilta. Tiedostan kyllä tehotuotannon ongelmat enkä syö juuri koskaan esimerkiksi porsasta, mutta kanan ja useiden kalojen ollessa kalliita teen joskus jauheliharuokia. Rehellisesti sanottuna en myöskään koe samalla tavalla empatiaa kaloja tai kanoja kohtaan, kuten joku muu vastaajakin totesi. Ne eivät varmaankaan vaikuta silmiini yhtä inhimillisiltä kuin lehmät ja siat. En osaa sanoa mistä tämä johtuu, mutta tämä on rehellinen kokemukseni. Samoin myös toisen aikaisemman vastaajan tavoin odottelen laboratoriossa kasvatettua lihaa innolla eikä minulle todellakaan olisi mikään ongelma korvata kaikkea "aitoa" lihaa tällä. Vegekorvikkeiden laajempaan suosioon tai alan valtaamiseen en valitettavasti usko johtuen nimenomaisesti maku- ja rakennepoikkeavuuksista.
Sinänsä eläintenoikeudet ovat jees. Semmoisella maalaisjärkevällä tavalla. Kyllä tämä on pääsääntöisesti osattu ja tajuttu mitä kukin laji tarvitsee voidakseen hyvin.
Nythän kuitenkin yleistyy koko ajan puhe toisenlajisuudesta (ihminen vain yksi eläinlaji eli tällä ei saa olla minkäänlaisia etuoikeuksia suhteessa toisiin eläinlajeihin), toiseuttamisesta (eläinten alemmuus tai mystifiointi, muu välineellistys) ja hän-pronominin vaatimuksesta Eläimen suhteen. Syötetään varmaan kohta ajatusta siitä, miten eläimen ymmärrys maailmasta onkin paljon avarampi ja syvempi kuin omani, ja minun tulisi vain alistua nöyrästi kuuntelemaan Eläimen salattua viisautta.
Jos näistä kieltäytyy leimautuu automaattisesti Pahaksi Ihmiseksi.
Miten näitä tulevaisuuden pahoja ihmisiä sitten rangaistaisiin rikoksistaan, varmasti joku Hyvä Eläimeksi Palannut Ihminen kertoo tuon mielellään.
No jos ihmiset ei syö yhtään eläimiä, niin pitää pelloissa kyllä siinä tapauksessa kasvaa hyvin monipuolisia kasviproteiineja. Ja niitä ei olla globaalisti viljelemässä sen takia jos kourallisella ihmisiä on ongelmia syödä eläinten lihaa. Millä te korvaatte ne rasvat ja proteiinit mitä lihastaa parhaiten ja helpoiten? Pillereitä purkista ja yhä jää nälkä tai jostain ihme valmisteista, jotka on kalliita ja eineksiä ja kemikaaleja täynnä?
En kuulu mainitsemaasi ryhmään, mutta sanoisin että yksittäisen ihmisen syömisillä on lopulta hyvin vähän vaikutusta. Ei minunkaan veganismini ole maailmaa pelastanut, mutta jatkan tällä linjalla koska olen tottunut siihen ja koska se sattuu olemaan minulle helppoa. Jokainen voi valita itselleen sopivalta tuntuvan tavan yrittää vaikuttaa asioihin.
Veganismia ei ole tehty yhtä helpoksi kuin sekaravinnon syömistä, joten kysymys on mielestäni hiukan epäreilu.
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan ole trolli, vaan olen itse vegaani. Naurattaa vaan sekasyöjien puolustelut, mitä oikeassa elämässä joutuu kuulemaan.
Toivottvasti et tallo ainuttakaan hyönteistä tai liiskaa pientä itikkaa. Vai ovatko ne eriarvoisia eläimiä?
Joitko kuitenkin vauvana äitisi maitoa? Miten saatoit vegaanina?
Each man kills the thing he loves.
Täällä jotkut sanoo että kasvisruoka ei täytä. Kyllä se täyttää, söin tänään perunamuussia ja vegenakkeja. Ähky tuli vaikken paljon edes syönyt
Jos ajat autoa, kuljet bussilla, junalla, polkupyörällä tai kävellen, jää moni pieni hyönteinen allesi ja kuolee.
Kuinka monta eläintä on kuollut siinä kohtaa maata, johon on rakennettu talo, jossa asut?
Kuinka moni eläin kuolee yhteentörmäyksissä rekkojen, pakettiatuojen, laivojen ja lentokoneiden kanssa, kun ne kuljettavat sinulle kasviksia?
Voi kiesus oikeasti joidenkin teidän kommentteja. Mitä lapsellisuutta ja näsäviisastelua. Ei ihme, jos osa vegaaneista kokee olevansa moraalisesti vähän kehittyneempiä, jos toisten argumentointi on pelkästään alatyylistä tai olkiukkoilevaa kakkaa. Nolottaa teidän puolesta.
T. Sekasyöjä itsekin
Vierailija kirjoitti:
Voi kiesus oikeasti joidenkin teidän kommentteja. Mitä lapsellisuutta ja näsäviisastelua. Ei ihme, jos osa vegaaneista kokee olevansa moraalisesti vähän kehittyneempiä, jos toisten argumentointi on pelkästään alatyylistä tai olkiukkoilevaa kakkaa. Nolottaa teidän puolesta.
T. Sekasyöjä itsekin
Oi kuinka korkealta vegaani eikun siis sekasyöjä pallilta (olevinaan) saamme kuulla moraalista ylemmyyttä. Kiitos siitä.
Niin. Vegaanihan syö kuitenkin hyönteisiä, katsoin joskus videon missä hyönteisiä vilisi hedelmissä ja ne on niin pieniä että ei silmin näe. Mutta pyrin kyllä itsekin syömään enemmän kasvispainotteisesti tai ainakin yritän vähentää punaista lihaa. Ihan siksi koska ei ole terveellistä. En mitenkään tuotantoeläimiä noin muuten ajattele. Ehkä pitäisi käydä jossain teurastamossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan ole trolli, vaan olen itse vegaani. Naurattaa vaan sekasyöjien puolustelut, mitä oikeassa elämässä joutuu kuulemaan.
Minä tunnen 3 vegaania. He eivät ole tuollaisia kuin sinä.
Vau tunnet kokonaista 3 vegaania ja nyt kuulet neljännen mielipiteitä. Kaikki vegaanithan ovat samanlaisia ja ajattelevat tismalleen samalla tavalla, aivan kuin kaikki maailman sekasyöjätkin ovat ajattelutavaltaan keskenään täysin samanlaisia.
Oho. Mäkin tunnen vegaanin, jonka ruoka koostuu kaukaa rahdatusta valkoisesta riisistä ja soijasta. Kasviksia ei näy hänen lautasellaan. Kova vegaani on.
En pysty arvostaa vegaaneja. Monikohan heistä on oikealla karjatilalla kasvaneita? Menkää nyt vaikka tutustumaan johonkin lammastilaan. 100 lampaan katraassa jokaisella on nimi ja ne saavat todella hyvän hoidon pihatoissa. Vegaanit varmaan haluaa tappaa lampaat sukupuuttoon ja sitä ennen tukehduttaa ne villoihinsa?
Vegaanius olisikin paljon houkuttavampi kulutus/tapavalinta jos se ei olisi leimautunut niin voimakkaasti tietynlaisten etuoikeutettujen hyvesignaloijien platformiksi julistaa erityistä moraalista jalostuneisuuttaan. Monella ei ole yksinkertaisesti varaa kaataa teollista kasvimaitoa aamukahviinsa.
Ovat tyrineet itse tuon homman. Veganismi kuuluu akateemiselle nirppanokkaiselle kaupunkilaiseliitille, joka halveksii maaseutua. Ihmettelevät kun kaikki eivät matkikaan heidän vauhdilla vaihtuvia kotkotuksiaan.
Koska olen ihminen. Lemmikillä on oma tarkoituksensa. Kissa pyydystää hiiriä jne. Vaikka rakastan lemmikkejäni, ne ovat silti eläimiä. Ihmisen älykkyys on täysin lihansyönnin ansiota. Se on hienoa, että nykyään ihminen voi valita mitä syö, ennen oli toisin. Kukaan ei mieti eettisyyttä silloin kun on nälkä.
Eläinaktivisteissa on sellaisia joille elukat ovat jokin fetissi, siis ylennetään jokin laji ihmisen yläpuolelle ja tämä laji voi varmasti olla jokin koppakuoriainen tai mikä tahansa, ei-nisäkäs ihan yleisesti. Ei voi välttyä ajatuksesta että tuo on jo oma uskontonsa missä ihmisyys nähdään halveksittavana syöpänä suhteessa muuhun eläin(ja varmaan halutessa myös kasvi) kuntaan.
Eläinten arvoa vähättelemättä en vaan kykene ottamaan näitä(kään) hihhuleita vakavasti, kirjoittakoon kirjojaan ihan niin paljon kuin kustantamot niitä päättävät julkaista.