Työuupumus, kokemuksia?
Miten olette huomanneet työuupumuksen? Miten hoidettiin? Voiko yhtäkkiä alkanut, lievä vainoharhaisuus olla työuupumusta?
Kommentit (19)
Mulla oli ekana oireena väsymys joka ei poistunut millään. Maanantaina viikon alkaessa olin yhtä väsynyt kuin perjantaina. Töiden jälkeen en voinut tehdä MITÄÄN. Mitään vainoharhaisuutta en muista. Tulin kyllä ärtyneeksi.
Sinun kannattaa käydä vaikka työterveydessä juttelemassa.
Pohjaton väsymys, itkuisuus, kaikki tuntuu olevan vastaan jne.... Lähes 3kk s-lomaa ja lääkitys.
Muutama vuosi kunnon sumua ja ahistusta. Sitten itsemurhayritys. Vuosi saikkua ja alanvaihto.
Tuntui että olen täysin paska kaikessa enkä osaa mitään, ammatillinen itsetunto meni ja tuntui että pomokin vihaa mua
Puoliso luulee, että häntä tarkkaillaan joka paikassa, ja että sairausloma kostetaan. Luulin, että työuupumus on "vain" suunnatonta väsymystä.
Vierailija kirjoitti:
Pohjaton väsymys, itkuisuus, kaikki tuntuu olevan vastaan jne.... Lähes 3kk s-lomaa ja lääkitys.
Mulla myös tuommoinen olo. Lisäksi en kestä ihmisiä ja vetäydyn. Hassua tässä vielä on että tunnen itseni yksinäiseksi ja ulkopuoliseksi vaikka itse myös aiheutan sitä. Olen myös ärtynyt. Ihan jakomielitautinen olo välillä. 😢
En tiedä mistä kaikki alkoi, pieniä merkkejä tuli vähitellen. Lopulta olin ihan kuoleman väsynyt, ihan siis päivittäisten toimien hoitaminen alkoi tuntua koko ajan vaikeammalta ja lopulta ylivoimaiselta. Sydän hakkasi, tunnetiloina oli joko hyvin väsynyt ja välinpitämätön tai erittäin ärtynyt. Kuukausia vielä sinnittelin tässä tilassa kunnes uskoin. Sairauslomalla olin 4 kuukautta kunnes alkoi tuntua että palaan elävien kirjoihin. Työpaikan, ympäristön ja elämän totaalinen muutos tuli tehtyä. Muistan muuten että olin alkuvaiheissa vainoharhainen oman terveydentilani suhteen. Pelkäsin mennä nukkumaan, jos saan yöllä sairauskohtauksen enkä herää. Olin varma että mulla on levinnyt syöpä. Olin varma että kuolen autokolarissa jokaiselle työmatkalla.. keho ja mieli yritti kai varoittaa mua jo silloin.
Ollut päällä viimeiset 15 vuotta, mutta ei työterveyslääkärit ota tosissaan, nauravat vain.
Unettomuus, satunnaiset maniakohtaukset, äärimmäinen väsymys ja apaattisuus, kyynisyys ja negatiivinen ajattelu, mikään ei kiinnosta, ahdistaa ja ketuttaa, ajatukset pyörivät kehää, ärtyneisyys, itkuisuus, aivosumu, korkea syke,pelkotilat, ihmisten välttely, päänsärky, hengenahdistus, vatsaoireet, rytmihäiriöt ja paniikkikohtaukset. Siinä muutama oire työuupumuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Työuupumus=Lorvikatarri.
Toivotaan, ettei sulle koskaan tule työuupumusta. Ei ole mikään leikin asia.
Olin Kel an kassassa ja paloin loppuun.
Ei kyllä näin ihmisiä saisi kohdella... Meillä oli inhoittavat ohjeet kaikille.
Onneksi pääsin eläkkeelle varhain
Nykyään A I tekee raskaimmat hylkäykset, joten onnea kaikille hakijoille
Työuupumus ja muut vastaavat ongelmat on hankalia koska toivoisi että olisi joku varma keino todeta tauti. Niinkuin raskaustesti joka näyttää että joko on tai ei ole. Ei mitään välimuotoja tai omia tuntemuksia asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Unettomuus, satunnaiset maniakohtaukset, äärimmäinen väsymys ja apaattisuus, kyynisyys ja negatiivinen ajattelu, mikään ei kiinnosta, ahdistaa ja ketuttaa, ajatukset pyörivät kehää, ärtyneisyys, itkuisuus, aivosumu, korkea syke,pelkotilat, ihmisten välttely, päänsärky, hengenahdistus, vatsaoireet, rytmihäiriöt ja paniikkikohtaukset. Siinä muutama oire työuupumuksesta.
Mulla kaikki nämä oireet, lisäksi huimaus, sairaudentunne ja -pelko, rintarangan totaalinen jumitila, joka paikkaan koskee.
Kyllä, työuupumus voi johtaa vainoharhaisuuteen, jopa psykoosiin.