Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Keski-ikäiset naiset huolestuvat siitä etteivät nuoret lue - samaan aikaan kirjallisuus suunnataan keski-ikäisille naisille

Vierailija
10.12.2023 |

Jos ei ihan kaikki kirjallisuus, niin ainakin kaikki näkyvyys. Niin puffit kuin kritiikit kuin muu huomio: wokekirjailijattaret ja heidän autofiktiiviset uupumus/kiusaamis/narsisminuhri/mielenterveysongelma-aiheensa. 

Kommentit (308)

Vierailija
281/308 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On paljon suosittuja naiskirjailijoita, joiden teoksia myös miehet ovat lukeneet. Omalla kohdalla kirjahyllystä löytyy mm. Agatha Christie, Margaret Mitchell, Untinen-Auel yms. Mutta en minä löydä nykyään kirjakaupasta mitään mielenkiintoista suomeksi julkaistuna. Onneksi Amazonista löytyy.

On paljon suosittuja mieskirjailijoita, joiden teoksia naisekin ovat lukeneet. Minulla löytyy hyllystä mm. Väinö Linnaa ja Ilkka Remestä.

Kyllä mieskin voi kirjoittaa kirjoja, jotka kiinnostavat naisia.

No miehet osaakin kirjoittaa kirjoja, jotka kiinnostavat molempia sukupuolia. Naisten kirjoittamat eivät taas miehiä kiinnosta, liikaa tunne-hömppää.

Tuota viime vuoden finlandiavoittajaa minulle suositteli eräs jo eläkeikäinen mieshenkilö. Hän oli ollut kovin vaikuttunut siitä. 

Vierailija
282/308 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On paljon suosittuja naiskirjailijoita, joiden teoksia myös miehet ovat lukeneet. Omalla kohdalla kirjahyllystä löytyy mm. Agatha Christie, Margaret Mitchell, Untinen-Auel yms. Mutta en minä löydä nykyään kirjakaupasta mitään mielenkiintoista suomeksi julkaistuna. Onneksi Amazonista löytyy.

On paljon suosittuja mieskirjailijoita, joiden teoksia naisekin ovat lukeneet. Minulla löytyy hyllystä mm. Väinö Linnaa ja Ilkka Remestä.

No miehet osaakin kirjoittaa kirjoja, jotka kiinnostavat molempia sukupuolia. Naisten kirjoittamat eivät taas miehiä kiinnosta, liikaa tunne-hömppää.

No minä näin miehenä luen paljon naisten kirjoittamia kirjoja. Minust

Ehkä tämä on se juttu. Jotkut miehet kasvatetaan jo lapsina siihen rajoittavaan miehenmalliin, jossa "tosimiehillä" ei ole tunteita eikä taipumusta reflektointiin. Sitten kun nämä joutuva lukemaan kuvauksia ihmisistä kokemassa tunteita ja pohdiskelemassa asioita, niin ehkä se tuntuu heistä kovin vieraalta ja oudolta. On varmasti pitkästyttävää lukea henkistä kasvutarinaa, jos ei ole minkäänlaista kosketusta omaan henkiseen puoleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/308 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En sitten ostanut, koska kokemukseni mukaan naiset ei kirjoita oikeita dekkareita.  Ne on niitä dekkariromaaneja, joissa pääpaino tuntuu enimmäkseen olevan rikosta tutkivan konstaapelin / journalistin / lakihenkilön jne. omissa ihmissuhdeongelmissa.  Ja kun vilkaisin takakantta, AINA  se tutkija oli nainen. AINA.

Eikö Agatha Christien kirjat täyttäisi melko hyvin vaatimuksesi? Niistä voi valita niin mies- kuin naistutkijan, jos sukupuolella on väliä. Ja Agathan kirjoissa murhaajina on niin miehiä kuin naisia - samoin kuin uhreinakin.

Aika monissa miesten kirjoittamissakin dekkareissa kyllä jauhetaan varsin paljon sen päähenkilön omia ihmissuhdeongelmia. Ja niissä päähenkilö on aina mies :D 

Vierailija
284/308 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunteet eivät ole "hömppää". Ne kirjoittavat hömppää, jotka eivät ymmärrä tunteista mitään. Silloin hahmoista tulee yksiulotteisia pökkelöitä ja tapahtumat jäävät täysin pinnallisiksi. Teksti muistuttaa enemmän ostoslistaa kuin kirjallisuutta.

Vierailija
285/308 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No minä näin miehe

Minutkin kasvatettiin vihaamaan ja häpeämään tunteita, vaikka nainen olenkin. Mutta tein töitä sen eteen, että pääsin eroon tuosta haitallisesta mallista.

Vierailija
286/308 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunteet eivät ole "hömppää". Ne kirjoittavat hömppää, jotka eivä

Mutta tiedätkö, musta tuntuu että on paljon miehiä jotka ovat aika yksiulotteisia pökkelöitä. 

Vierailija
287/308 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunteet eivät ole "

Siksi miehistä onkin monesti mukavampi lukea kuin tuntea heitä oikeasti. Erityisesti vanhemman sukupolven miehet ovat oikeasti kamalia. Ja persut.

Vierailija
288/308 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä toki jätä tuota huomiotta, miksi jättäisit? Se nyt on ihan sama saadaanko pojat lukemaan uutta vai vanhaa kirjallisuutta. Suuri kysymys onkin siinä KUINKA heidät saadaan sitä lukemaan. Raha siinä kai ratkaisee - miten voidaan siis tehdä poikien kirjallisuuden mainostamisesta tuottoisaa? Siten kai että pojat ostaisivat kirjoja. Miten pojat saadaan ostamaan kirjoja? No ei ainakaan mainostamalla kirjoja yksinomaan keski-ikäisille naisille.

Mä en ole koskaan ollut lukemista karttava poika, joten mä en oikeasti tiedä miten sellaisen saisi houkuteltua lukemaan. Lisäksi koska olen maailman epätrendikkäin olento, eli keski-ikäinen nainen, niin mulla ei taida olla kamalasti teinipoikien silmissä vaikutusvaltaa. Yksi juttu joka tuli mieleen on se, että monesti pojat ottaa mallia miehistä. Eli jos miehet ottaisivat kirjan käteen ja avoimin mielin kuluttaisivat kirjallisuutta monipuolisesti,

Yksi rakkaimmista lapsuusmuistoistani on, kun opin itse lukemaan. Menin isän kanssa kirjastoon ja lupauksensa mukaisesti sain ihan oman kirjastokortin. Kansakoulun käynyt isäni on koko ikäni kannustanut lukemaan, opiskelemaan ja hakemaan tietoa. Olen nainen, mutta kyllä isät ovat roolimalleja meillekin.

Vierailija
289/308 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunteet eivät ole "hömppää". Ne kirjoittavat hömppää, jotka eivä

Antti Tuomaisen Jäniskaava -trilogia voisi tarjota samaistumispintaa. Päähenkilö vakuutusmatemaatikko on huikea.

Vierailija
290/308 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yök, tyttökirjoja en lue!

Vierailija
291/308 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuorten kirjailijat ja kirjallisuus  ovat erikseen.  Samoin lastenkirjailat.

Suomessa on erittäin laadukasta ja hyvää nuorten kirjallisuutta tarjolla.

Koska ap itse luki viimeksi nuorten kirja?

Kannattaisi vaihteeksi lukea, jotta näkisi mitä, miten ja millaista tekstiä Suomessa nuorille tarjotaan.

Suomessa käännetään paljon myös ulkomailla suosoittua nuorten kirjallisuutta.

Ap on kopsannut otsikon ja aiheen, joltakin paskanaamalta, joka ei itse käsitä aiheesta ja alasta yhtään mitään.

Katson huvikseni aina Teksti-TV:stä (olisiko sivu 808?) myydyimmät kirjat kuukaudelta. Lastenkirjalista on yleensä sellainen, että surullinen olo tulee. Ilmeisesti nämä kaikki jotka tahtoivat nukahtaa ovat jotain äänisatuja, jotka laitetaan pyörimään, ettei vanhemman itse tarvitse lukea lapselle. Sitten siellä on vitsikirjoja ja nyt siellä on taas Pottereita. Välillä tähtenä näyttäytyy joku Norosen tai Parvelan ihan uusi kirja. Siis todella vähän siellä on uusia kirjoja, jotka olisivat romaaneja tai kuvakirjoja.

Vierailija
292/308 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpahan ymmärtämättömiä ja vähätteleviä kommentteja täällä. Jos ongelma on se, että pojilla/miehillä ei ole motivaatiota lukea, niin eihän silloin hyödytä mitään sanoa, että menisitte vaan kirjastoon tai että selvittäkää asianne itse. Tämänkin keskustelun perusteella lukijayhteisöstä saa muuten todella epäystävällisen kuvan. Ja lukemisen kun sanotaan lisäävän empatiakykyä. Just joo.

Kirjastot ovat täynnä kirjoja sekä miehelle että nuorille. Siellä on myös henkilökuntaa, joka auttaa sopivan kirjan etsinnässä. 

Ap kopio listan luetuimmista kirjoista ja väittää sen perusteella ettei miehille/nuorille julkaista kirjoja. 

Idiotismi on oikeasti vaarallista ja mahdollistaa kaiken tyyppisten salaliittoteorioiden uppoavan lähes lukutaidottoman lukijaansa. Lähdekritiikki on  nolla, eikä ymmärretä sisältöä. Lukemattomuus edis

Tsekkaappa itse oma lukutaitosi. Ap puhuu kirjojen näkyvyydestä, ei siitä etteikö nuorille olisi kirjoja.

Vierailija
293/308 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpahan ymmärtämättömiä ja vähätteleviä kommentteja täällä. Jos ongelma on se, että pojilla/miehillä ei ole motivaatiota lukea, niin eihän silloin hyödytä mitään sanoa, että menisitte vaan kirjastoon tai että selvittäkää asianne itse. Tämänkin keskustelun perusteella lukijayhteisöstä saa muuten todella epäystävällisen kuvan. Ja lukemisen kun sanotaan lisäävän empatiakykyä. Just joo.

Kirjastot ovat täynnä kirjoja sekä miehelle että nuorille. Siellä on myös henkilökuntaa, joka auttaa sopivan kirjan etsinnässä. 

Ap kopio listan luetuimmista kirjoista ja väittää sen perusteella ettei miehille/nuorille julkaista kirjoja. 

Idiotismi on oikeasti vaarallista ja mahdollistaa kaiken tyyppisten salaliittoteorioiden uppoavan lähes lukutaidottoman lukijaansa. Lähdekritiikki on  nolla, ei

Ap kopioi kuukauden lainatuimmat kirjat listan. Millä tavoin se liittyy kirjojen näkyvyyteen? Listan utuuskirjoja ei näy kirjaston hyllyssä, koska ne ovat jatkuvasti lainassa ja varauslista ovat pitkät. 

Vierailija
294/308 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poikien ja miesten mielikuvien muuttaminen EI OLE NAISTEN VELVOLLISUUS!

Eikö ole kaikkien yhteinen velvollisuus huolehtia siitä, että lukutaito ja sivistys kiinnostavat laajasti? En siis lähtisi ajattelemaan ollenkaan sitä kautta että joku olisi syyllinen johonkin. Ilmeisesti tällainen kirjallisuus-on-naisille-mielikuva nyt on kuitenkin olemassa, mitähän sille voi tehdä? En siis sano myöskään että JUURI naisten pitäisi ratkaista tämä, mutta onhan nyt rakentavampaa edes yrittää ymmärtää toisten mielipiteitä ja keksiä ratkaisuja kuin ilmoittaa, ettei ole minun velvollisuuteni

Tää on niin tätä että jos naisilla menee jossain suhteessa paremmin kuin miehillä tai joku positiivinen asia on enimmäkseen naisten juttu, niin on hirveä yhteinen huoli siitä miten pojat ja miehet nyt saataisiin

No tämä. Itse olen kurkkua myöten täynnä poikien ja miesten ongelmista huolehtimista. Mitä he ovat milloinkaan tehneet tyttöjen ja naisten hyväksi? Eivät mitään. Päinvastoin tekevät kaikkensa, että maailma pysyisi naisille kurjana paikkana. Miesten suhtautuminen metoo-liikkeeseen avasi silmät lopullisesti.

Kyllä minäkin aikani yritin nähdä miesten ongelmat, mutta tajusin että miehillä on asiat oikeasti todella, todella hyvin. He eivät tarvitse ollenkaan apua.

Vierailija
295/308 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku tuolla väittää, että woketus ja autofiktio ovat keski-ikäisille eikä nuorille suunnattuja genreja?

Ai niin, mutta nuorille naisille. Joo väärin siis, kukapa naisille. Pitäisi suunnata tämäkin markkinointi oikeille ihmisille eli miehille, viis siitä että kirjojen markkinointi vain nuorille miehille on liiketaloudellisesti kyllä ihan tosi typerä ajatus.

Vierailija
296/308 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mutta tiedätkö, musta tuntuu että on paljon miehiä jotka ovat aika yksiulotteisia pökkelöitä. "

Moni mies vaikuttaa siltä koska ei ole tottunut ilmaisemaan tunteitaan. Muitta kyllä siellä pinnan alla liikkuu ihan yhtä paljon kuin sinullakin.

Vierailija
297/308 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En sitten ostanut, koska kokemukseni mukaan naiset ei kirjoita oikeita dekkareita.  Ne on niitä dekkariromaaneja, joissa pääpaino tuntuu enimmäkseen olevan rikosta tutkivan konstaapelin / journalistin / lakihenkilön jne. omissa ihmissuhdeongelmissa.  Ja kun vilkaisin takakantta, AINA  se tutkija oli nainen. AINA.

Eikö Agatha Christien kirjat täyttäisi melko hyvin vaatimuksesi? Niistä voi valita niin mies- kuin naistutkijan, jos sukupuolella on väliä. Ja Agathan kirjoissa murhaajina on niin miehiä kuin naisia - samoin kuin uhreinakin.

Kyllä.  Olen vaan jo ajat sitten lukenut ne luultavasti kaikki.

Poirotit on niissä eräänlainen poikkeus, koska Poirot esitettiin sellaisena vähän erikoisena tyyppinä.  Mutta sillä ei ollut sen enempää merkitystä kuitenkaan.  Ne oli kuitenkin kunnon dekkareita vailla mitään kakkostarinaa rikostutkijan omasta elämästä.  Ei ollut avioero- ongelmia, mustasukkaisuuksia entisistä puolisoista, ei lastenkasvatuskiistoja, ei pieleen meneviä romansseja, ei mielenterveysongelmia, ei vihaisia naapureita, ei ikääntyviä vanhempia, ei homo- eikä lesbolapsia, ei vieras maalaisia vävyjä eikä miniöitä eikä hometaloja eikä eikä eikä.....

Eikä niitä pomoja, jotka kieltää tutkimasta asiaa ja hyllyttää tutkijan jostain typerästä syystä, mikä tuntuu olevan yksi käytetyimmistä ja samalla väsyttävimmistä juonenkäänteista, jolla saadaan muka jännittävyyttä tarinaan, kun pitää ruveta tutkimaan rikosta omin päin ja salaa ja vailla virallista tukea.  Myös elokuvat käyttää tätä suurin piirtein joka toisessa jännärissä.

Vierailija
298/308 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisen yhteiskunnan tila alkaa olla karmea.

Ihmisten jatkuvan köyhtymisen lisäksi tämä näkyy suoraan kulttuurissa, tieteessä ja taiteessa.

Kun minä olin nuori esim. musiikin puolella Nightwish oli maailmanmenestys ja kotimaassa mm. Scandinavian Music Group -yhtye listoilla. Vuonna 2023 listoilla on pulska Erika Vikman esittämässä cover-versioita Kikan tuotannosta.

Kirjoitetun sivistyksen tilasta taas kertoo kaiken se, ETTEI KOKO HELSINGIN KAUPUNGISSA OLE YHTÄÄN KIRJAKAUPPAA JOSSA MYYDÄÄN KORKEAKOULUTASOISIA KIRJOJA "KOVISTA TIETEISTÄ".

Jos minä haluan ostaa tietotekniikka, matematiikka tai vaikka kemiaa käsitteleviä kirjoja, minun on tilattava ne netistä.

Akateeminen Kirjakauppa on tämän henkisen rappiotilan täydellinen mittari. Kyseissä kaupassa EI ole enää käytännössä juuri ollenkaan oikeaa akateemista kirjallisuutta. Jopa klassiset proosan edustajat kovakantisina ovat lähes kokonaan poissa.

Vierailija
299/308 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoja on kirjoitettu satoja vuosia. Varmasti löytyy jokaiselle jotakin.

Vierailija
300/308 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistakaas naiset, että jatkossa ette saa lukea miesten kirjoittamia kirjoja, koska niitä ei ole suunnattu teille.

Ei historiaa, ei tietokirjoja, ei rikoskirjoja, ei keittokirjoja, ei käsityökirjoja, eikä varsinkaan kirjoja puutarhanhoidosta.

JOO totally werbooten. Fasishmi. Historian uudelleenmuokkaus.