Keski-ikäiset naiset huolestuvat siitä etteivät nuoret lue - samaan aikaan kirjallisuus suunnataan keski-ikäisille naisille
Jos ei ihan kaikki kirjallisuus, niin ainakin kaikki näkyvyys. Niin puffit kuin kritiikit kuin muu huomio: wokekirjailijattaret ja heidän autofiktiiviset uupumus/kiusaamis/narsisminuhri/mielenterveysongelma-aiheensa.
Kommentit (308)
On paljon suosittuja naiskirjailijoita, joiden teoksia myös miehet ovat lukeneet. Omalla kohdalla kirjahyllystä löytyy mm. Agatha Christie, Margaret Mitchell, Untinen-Auel yms. Mutta en minä löydä nykyään kirjakaupasta mitään mielenkiintoista suomeksi julkaistuna. Onneksi Amazonista löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehille on vain sotakirjoja, vankilakundien muistelmia ja dekkareita.
Kävin kirjakaupassa ajatuksena ostaa mieskaverille joululahjaksi dekkari.
Ällistyin. Melkein KAIKKI dekkarit oli naisten kirjoittamia. Itse asiassa sanoisin, että "dekkarit."
En sitten ostanut, koska kokemukseni mukaan naiset ei kirjoita oikeita dekkareita. Ne on niitä dekkariromaaneja, joissa pääpaino tuntuu enimmäkseen olevan rikosta tutkivan konstaapelin / journalistin / lakihenkilön jne. omissa ihmissuhdeongelmissa. Ja kun vilkaisin takakantta, AINA se tutkija oli nainen. AINA.
Mikä merkitsee, että joutuu lukemaan näistä rikostutkijan yksityisasioista ja ongelmista, kun haluaisi lukea rikoksesta ja miten se selviää. Se on kunnon dekkarin ominaisuus ja tarkoitus. Ja myös se, että rikoksella, joka on siis murha, ei mässäillä, vaan sitä aletaan t
Niin dekkareita on useaa alatyyppiä, ja jopa ensimmäisissä on keskitytty myös päähenkilön ongelmiin ,kuten esim Sherlock Holmesin tapoihin, persoonaan ja huumeriippuvuuteen, joka osin on luonut pohjan nykyisille dekkareille ja salapoliisityyppisille romaaneille.. Jos ei pidä fiktiosta, tai kerronnasta niin sitten juu kunnatttaa lukea vain tietokirjoja.
Onpahan ymmärtämättömiä ja vähätteleviä kommentteja täällä. Jos ongelma on se, että pojilla/miehillä ei ole motivaatiota lukea, niin eihän silloin hyödytä mitään sanoa, että menisitte vaan kirjastoon tai että selvittäkää asianne itse. Tämänkin keskustelun perusteella lukijayhteisöstä saa muuten todella epäystävällisen kuvan. Ja lukemisen kun sanotaan lisäävän empatiakykyä. Just joo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En voi sietää woke-kirjallisuutta, joten tän päivän kirjallisuuden kanssa täytyy olla tarkkana, koska en halua tuhlata aikaani huonoihin kirjoihin. Luen loppujen lopuksi aika vähän fiktiivistä kirjallisuutta, tykkään enimmäkseen elämänkerroista ja muista tositapahtumiin perustuvista kirjoista. Onneksi olen sen verran hidas lukemaan, että toistaiseksi kirjastossa on riittänyt mulle kiinnostavaa luettavaa tällä alueella.
Lapseni lukee myös, enimmäkseen fantasiaa, mutta myös seikkailukirjoja, välillä aika vanhojakin. Suurin osa hänen luokkakavereistaan ei lue mitään vapaa-ajallaan.
Sama. Olen 5-kymppinen äijä ja lukenut kirjoja koko elämäni. Sellaiset kirjat jotka eivät ensimmäisen 50 sivun jälkeen ala "rullaamaan" jätän lukematta, on kuka tahansa kirjoittajana. Mutta, haastavinta nykyään on se, että karsii kaiken woke-kirjallisuuden pois, ei edes aloita niiden l
Siis yritätkö sä sanoa että miesten kirjoittamissa kirjoissa ei ole agendaa? Vai että miesten kirjoittamien kirjojen agenda on enemmän omaan makuusi?
Vierailija kirjoitti:
Onpahan ymmärtämättömiä ja vähätteleviä kommentteja täällä. Jos ongelma on se, että pojilla/miehillä ei ole motivaatiota lukea, niin eihän silloin hyödytä mitään sanoa, että menisitte vaan kirjastoon tai että selvittäkää asianne itse. Tämänkin keskustelun perusteella lukijayhteisöstä saa muuten todella epäystävällisen kuvan. Ja lukemisen kun sanotaan lisäävän empatiakykyä. Just joo.
Minä olen yksi niistä monista suomalaisista, joilla ei ole motivaatiota liikkua tarpeeksi. Ei ole tullut mieleenkään, että siitä pitää syyttää liikuntaa paljon harrastavia ja vaatia heitäkin lopettamaan liikkuminen. Koska onhan se nyt vinoutunutta, että harrastuspaikkojen tarjonta on heille mieleen ja minulle ei? Mitä minun pitäisi vaatia aktiiviliikkujilta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehille on vain sotakirjoja, vankilakundien muistelmia ja dekkareita.
Kävin kirjakaupassa ajatuksena ostaa mieskaverille joululahjaksi dekkari.
Ällistyin. Melkein KAIKKI dekkarit oli naisten kirjoittamia. Itse asiassa sanoisin, että "dekkarit."
En sitten ostanut, koska kokemukseni mukaan naiset ei kirjoita oikeita dekkareita. Ne on niitä dekkariromaaneja, joissa pääpaino tuntuu enimmäkseen olevan rikosta tutkivan konstaapelin / journalistin / lakihenkilön jne. omissa ihmissuhdeongelmissa. Ja kun vilkaisin takakantta, AINA se tutkija oli nainen. AINA.
Mikä merkitsee, että joutuu lukemaan näistä rikostutkijan yksityisasioista ja ongelmista, kun haluaisi lukea rikoksesta ja miten se selviää. Se on kunnon dekkarin ominaisuus ja tarkoitus. Ja myös se, että rikoksella, joka on siis murha, ei mässäillä, vaan sitä aletaan t
Sanoisin, että räikein erimerkki kaipailemasi dekkarityypin kirjoittajista on (naispuolinen) Agatha Christie, jonka luoma nerokas Hercule Poirot on lempi etsiväni kautta aikojen. Tällä hetkellä se vaan on suositumpaa että hahmoihin yritetään luoda syvyyttä ja tarinaan tasoja. Tai ehkä se on kirjoittajista viihdyttävämpää. Miespuoliset kirjoittajat tekevät sitä ihan samalla tavalla. Esim. Jo Nesbø (hänen päähahmonsa on Harry Hole) ja vaikka Volker Kutscher, jonka kirjoihin sarja Babylon Berlin löyhästi perustuu (päähenkilönä Gereon Rath). Eli jos kaipaat miehen kirjoittamaa dekkaria jossa päähenkilö on mies, niin niitä kyllä löytyy. Ne vaan tietenkin tahtovat langeta niihin samoihin synteihin kuin kritisoimasi naisetkin, eli ne yrittävät tehdä päähenkilöstä oikean ihmisen heikkouksineen ja henkilökohtaisine ongelmineen.
Vierailija kirjoitti:
No kerro mitä mun hyödyttäisi sanoa pojille ja miehille motivaatioksi? Tällainen keski-ikää kolkutteleva ja nainenkin vielä. Pitäiskö mun lopettaa lukeminen niin että miehet ja pojat kokisivat lukemisen vähemmän miehisyyttään uhkaavana harrastuksena?
Joo, kirjallisuuden kuluttajista suurin osa on varmaan keski-ikäisiä naisia ja siksi sellainen kirjallisuus josta keski-ikäiset naiset tykkää myy varmaan aika hyvin. Onko tämä nyt siis meidän vika? Tällä tavalla kehdataan lukea kirjoja ja siten ottaa miehiltä ja pojilta pois.... mitä?
Vierailija kirjoitti:
Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan..jos itse ensin huudellaan että wöö en tosiaan lue mitään naisten kirjottamia tyhmiä uhriutumisriipustuksia ja kirjastokin on ihan tyhmään aikaan auki, enkä muuten varmana mee sinne ja lukeminen on noloa..niin millaisia vastuaksia sitä odottaa saavansa? Mitä pahaa myöskin on sinusta siinä että kehotetaan menemään kirjastoon? Siellä on oikeasti monenlaista lukemista, ja kirjaehdotuksia kyllä saa jos sellaisia erikseen kysyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen yksi niistä monista suomalaisista, joilla ei ole motivaatiota liikkua tarpeeksi. Ei ole tullut mieleenkään, että siitä pitää syyttää liikuntaa paljon harrastavia ja vaatia heitäkin lopettamaan liikkuminen. Koska onhan se nyt vinoutunutta, että harrastuspaikkojen tarjonta on heille mieleen ja minulle ei? Mitä minun pitäisi vaatia aktiiviliikkujilta?
Eihän kukaan ole syyttänyt lukevia naisia tai vaatinut, että he lopettaisivat lukemisen, nämä olet keksinyt itse. On sanottu että lukeminen ei houkuttele nuoria miehiä, koska se vaikuttaa olevan keski-ikäisten naisten juttu - tämä asia voidaan hyväksyä ja miettiä ratkaisuja ilman että ketään syytetään. Ja kyllä se nyt olisi vaan koko yhteiskuntamme kannalta hyvä jos kirjatarjonnasta ja niistä liikuntapaikoistakin saataisiin tehtyä houkuttelevammat ihan kaikille.
Väännän rautalangasta: ei, sinun ei pitäisi vaatia aktiiviliikkujilta mitään. Mutta jos aktiiviliikkujat keksisivät ratkaisuja vähän liikkuvien innostamiseksi, niin sehän olisi mahtavaa. Jos he sen sijaan sanoisivat että hei laiskimukset, sen kun vaan menette ja liikutte, niin eihän se auta mitään. Autetaan toisiamme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan..jos itse ensin huudellaan että wöö en tosiaan lue mitään naisten kirjottamia tyhmiä uhriutumisriipustuksia ja kirjastokin on ihan tyhmään aikaan auki, enkä muuten varmana mee sinne ja lukeminen on noloa..niin millaisia vastuaksia sitä odottaa saavansa? Mitä pahaa myöskin on sinusta siinä että kehotetaan menemään kirjastoon? Siellä on oikeasti monenlaista lukemista, ja kirjaehdotuksia kyllä saa jos sellaisia erikseen kysyy.
&nbs
Tuohon metsä-vastaa-juttuun: minusta pitäisi aina pyrkiä vastaamaan asiallisesti,vaikka vastapuoli sanoisi mitä. Aloituksessa on provosoinnista huolimatta aiheellinen ajatus taustalla. Ja mitä pahaa on kehottaa menemään kirjastoon: ei mitään, mutta se ei myöskään motivoi millään tavalla - se ei siis ole hyvä neuvo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
&nbs
"Byhyy! Syrjitään poikia ja miehiä kun kukaan ei kirjoita kunnollisia kirjoja, joista miehet voi tykätä! Niin siis sellaisia, joiden kirjoittaja on mies ja päähenkilö on mies ja sillä on kaveri, joka on myöskin mies ja murhaa ei kuvailla muuten kuin että millä esineellä se tehtiin ja päähenkilöiden suhdetta ei kuvailla muuten, kuin että he on kavereita ja pääpaino on siinä, että murha on tehty ovelasti ja päähenkilöt ratkaisee sen! Ai joku kirjoittaa sellaisia? No mutta ei niitä kuitenkaan löydy mistään ja jos löytyy, niin maksaa kamalasti! Mikä kirjasto? Kun ei kirjasto kuitenkaan ole auki klo 22 illalla, kun haluaisin sinne mennä? Ai mikä itsepalveluaika? Siihen tarvii kuitenkin jonkun teknisen vempeleen? Ai kortti? Just! Mikä ihmeen kortti? Ai ajokortti käy? No kuitenkin pitää kertoa jotain tietoja itsestä sinne.. MIKSI ELÄMÄ ON TEHTY NÄIN HANKALAKSI MIEHILLE??? Tämä on syrjintää!"
Minusta tuntuu että suurin osa kirjallisuudesta on miehille suunnattua. Dekkareita ynnä muuta, jotka ei ainakaan itseäni kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kerro mitä mun hyödyttäisi sanoa pojille ja miehille motivaatioksi? Tällainen keski-ikää kolkutteleva ja nainenkin vielä. Pitäiskö mun lopettaa lukeminen niin että miehet ja pojat kokisivat lukemisen vähemmän miehisyyttään uhkaavana harrastuksena?
Joo, kirjallisuuden kuluttajista suurin osa on varmaan keski-ikäisiä naisia ja siksi sellainen kirjallisuus josta keski-ikäiset naiset tykkää myy varmaan aika hyvin. Onko tämä nyt siis meidän vika? Tällä taval
Tuohan on juuri se tärkeä kysymys! Mitä hyödyttäisi sanoa pojille ja miehille, että he lukisivat. Tämän kun ratkaisisi niin saisi varmaan kutsun linnan juhliin. Tuota taas en ymmärrä, että miksi koet että sinua painostetaan lopettamaan lukeminen tai että joku syyttää sinua jostakin. Ymmärsin otsikon ja aloituksen niin, että näkyvyyttä saa vain yksipuolinen kirjallisuus, ja asialle pitäisi tehdä jotain. Provosoivasti kirjoitettu aloitus toki, mutta taustalla on näkemys siitä, mikseivät nuoret ja miehet lue, ja näitä näkemyksiä kaivataan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän kukaan ole syyttänyt lukevia naisia tai
Mutta ymmärräthän sinä kulta pieni, että kirjailijat ovat ihmisiä, jotka yrittävät tehdä rahaa työllään? Liikuntapaikkoja voidaan sentään perustaa vaikka niitä ei kukaan käyttäisikään, mutta miten ihmeessä kirjoitutat verovaroin mukaansatempaavan ja poikien keskuudessa suositun nuortenkirjasarjan? (Jätän nyt huomiotta sen tosiasian, että nuorille pojillekin sopivaa kirjallisuutta löytyy kirjastosta hyllymetreittäin jos sitä vaan haluaa löytää).
Nuoret ei myöskään liiku eivätkä varsinkaan Helsingin ulkopuolella.
https://www.hs.fi/tiede/art-2000010041869.html?fbclid=IwAR1zTyN-7poogmY…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, kirjallisuuden kuluttajista suurin osa on varmaan keski-ikäisiä naisia ja siksi sellainen kirjallisuus josta keski-ikäiset naiset tykkää myy varmaan aika hyv
No vastaus tähän tärkeään kysymykseen on: alas kapitalismi! Niin kauan kun mainonta ja tuotteet suunnataan voittojen tavoittelussa niille tärkeimmille asiakasryhmille, niin kauan voittoa tavoittelevat yritykset (tässä tapauksessa kustantamot) jättävät markkinoinnissaan huomiotta ryhmät, joilta ei todennäköisesti nyhdettyä saada rahaa. Eli, Viva la revolución!
Suurin ongelma on äänikirjat. Ne ovat vieneet suomalaisten nuorten lukutaidon.
Älä toki jätä tuota huomiotta, miksi jättäisit? Se nyt on ihan sama saadaanko pojat lukemaan uutta vai vanhaa kirjallisuutta. Suuri kysymys onkin siinä KUINKA heidät saadaan sitä lukemaan. Raha siinä kai ratkaisee - miten voidaan siis tehdä poikien kirjallisuuden mainostamisesta tuottoisaa? Siten kai että pojat ostaisivat kirjoja. Miten pojat saadaan ostamaan kirjoja? No ei ainakaan mainostamalla kirjoja yksinomaan keski-ikäisille naisille.
Vierailija kirjoitti:
Älä toki jätä tuota huomiotta, miksi jättäisit? Se nyt on ihan sama saadaanko pojat lukemaan uutta vai vanhaa kirjallisuutta. Suuri kysymys onkin siinä KUINKA heidät saadaan sitä lukemaan. Raha siinä kai ratkaisee - miten voidaan siis tehdä poikien kirjallisuuden mainostamisesta tuottoisaa? Siten kai että pojat ostaisivat kirjoja. Miten pojat saadaan ostamaan kirjoja? No ei ainakaan mainostamalla kirjoja yksinomaan keski-ikäisille naisille.
Mä en ole koskaan ollut lukemista karttava poika, joten mä en oikeasti tiedä miten sellaisen saisi houkuteltua lukemaan. Lisäksi koska olen maailman epätrendikkäin olento, eli keski-ikäinen nainen, niin mulla ei taida olla kamalasti teinipoikien silmissä vaikutusvaltaa. Yksi juttu joka tuli mieleen on se, että monesti pojat ottaa mallia miehistä. Eli jos miehet ottaisivat kirjan käteen ja avoimin mielin kuluttaisivat kirjallisuutta monipuolisesti, niin ehkä pojat tekisivät perässä?
Meillä on kotona kirjahyllyjä, niin on myös nuoren aikuisen lapseni kotona. Lukemisen malli tulee kotoa.
-ohis