Keski-ikäiset naiset huolestuvat siitä etteivät nuoret lue - samaan aikaan kirjallisuus suunnataan keski-ikäisille naisille
Jos ei ihan kaikki kirjallisuus, niin ainakin kaikki näkyvyys. Niin puffit kuin kritiikit kuin muu huomio: wokekirjailijattaret ja heidän autofiktiiviset uupumus/kiusaamis/narsisminuhri/mielenterveysongelma-aiheensa.
Kommentit (308)
Vierailija kirjoitti:
Nuorten kirjailijat ja kirjallisuus ovat erikseen. Samoin lastenkirjailat.
Suomessa on erittäin laadukasta ja hyvää nuorten kirjallisuutta tarjolla.
Koska ap itse luki viimeksi nuorten kirja?
Kannattaisi vaihteeksi lukea, jotta näkisi mitä, miten ja millaista tekstiä Suomessa nuorille tarjotaan.
Suomessa käännetään paljon myös ulkomailla suosoittua nuorten kirjallisuutta.
Ap on kopsannut otsikon ja aiheen, joltakin paskanaamalta, joka ei itse käsitä aiheesta ja alasta yhtään mitään.
Vallankin käännetty scifi- ja fantasiakirjallisuus nuorille on nykyään hyvää ja sitä on kirjastoissa paljon. Itse olen keski-ikäinen nainen ja luen tosi paljon niitä.
Valitettavasti typerät kirjastontädit siirtävät klassikot niiden tieltä varastoon. Kun pitäisi lisätä hyllymetrejä, ei nuoret keksi pyytää Belgarionin tarua varastosta.
Mutta joo, on posketonta.väittää, ettei nuorille olisi kirjoja. Kyllä on, paljon ja hyvää.
P.S. Nevermoor on mahtava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä toki jätä tuota huomiotta, miksi jättäisit? Se nyt on ihan sama saadaanko pojat lukemaan uutta vai vanhaa kirjallisuutta. Suuri kysymys onkin siinä KUINKA heidät saadaan sitä lukemaan. Raha siinä kai ratkaisee - miten voidaan siis tehdä poikien kirjallisuuden mainostamisesta tuottoisaa? Siten kai että pojat ostaisivat kirjoja. Miten pojat saadaan ostamaan kirjoja? No ei ainakaan mainostamalla kirjoja yksinomaan keski-ikäisille naisille.
Mä en ole koskaan ollut lukemista karttava poika, joten mä en oikeasti tiedä miten sellaisen saisi houkuteltua lukemaan. Lisäksi koska olen maailman epätrendikkäin olento, eli keski-ikäinen nainen, niin mulla ei taida olla kamalasti teinipoikien silmissä vaikutusvaltaa. Yksi juttu joka tuli mieleen on se, että monesti pojat ottaa mallia miehistä. Eli jos miehet ottaisivat kirjan käteen ja avoimin
Joka arvatenkin pitäisi naisten ratkaista.
Olen näin keski-ikäisenä onnellinen, että luin paljon lapsena. Omia kirjoja oli jonkun verran ja kannoin lisäksi kirjastosta kotiin pinokaupalla kirjoja, joita ahmin. Osaan ilmaista itseäni selkeästi ja tilanteeseen sopivasti, minulla on laaja sanavarasto, osaan olla mediakriittinen ja ymmärrän erilaisia tekstejä. Hyvä lukutaito ja ilmaisukyky on vienyt minua myös eteenpäin työelämässä. Lukuinnon pohja luodaan lapsuudessa.
Vierailija kirjoitti:
On paljon suosittuja naiskirjailijoita, joiden teoksia myös miehet ovat lukeneet. Omalla kohdalla kirjahyllystä löytyy mm. Agatha Christie, Margaret Mitchell, Untinen-Auel yms. Mutta en minä löydä nykyään kirjakaupasta mitään mielenkiintoista suomeksi julkaistuna. Onneksi Amazonista löytyy.
On paljon suosittuja mieskirjailijoita, joiden teoksia naisekin ovat lukeneet. Minulla löytyy hyllystä mm. Väinö Linnaa ja Ilkka Remestä.
Kyllä mieskin voi kirjoittaa kirjoja, jotka kiinnostavat naisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On paljon suosittuja naiskirjailijoita, joiden teoksia myös miehet ovat lukeneet. Omalla kohdalla kirjahyllystä löytyy mm. Agatha Christie, Margaret Mitchell, Untinen-Auel yms. Mutta en minä löydä nykyään kirjakaupasta mitään mielenkiintoista suomeksi julkaistuna. Onneksi Amazonista löytyy.
On paljon suosittuja mieskirjailijoita, joiden teoksia naisekin ovat lukeneet. Minulla löytyy hyllystä mm. Väinö Linnaa ja Ilkka Remestä.
Se ei koskaan ole ollut ongelma että naiset jättäisivät kirjan lukematta kirjoittajan sukupuolen takia. Miehille tämä tuntuu olevan paljon isompi asia. Tässä ketjussakin moni mies julistaa kuinka eivät lue naisten kirjoittamia kirjoja, koska olettavat niiden olevan tietynlaisia.
Minulla on kaksi lukevaa poikaa, nyt jo aikuisia lukevia miehiä. Moni ei tunnu tajuavan, miten tärkeä se isän esimerkki on etenkin pojille. Oma mieskin lukee, on aina lukenut. Pienet pojat kävi hakemassa itselleen kirjan ja menivät sängylle lukemaan kirjojaan isänsä viereen, kun isä luki omaa kirjaansa. Mies ei lukenut lapsille, mutta minä luin varmaan satoja tunteja. Kirjastoreissut tuli tutuiksi lapsille ja se, että jouluna ja synttärinä sai lahjaksi kirjan.
Lukemisesta oli lapsille todella paljon hyötyä koulussa ja opiskeluissa. Heidän sanavarasto on laaja ja kirjoittaminen on sujuvaa ja virheetöntä. Pienellä vaivalla ja ilmaiseksi saa lapsille paljon hyvää aikaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ei koskaan ole ollut ongelma että naiset jättäisivät kirjan lukematta kirjoittajan sukupuolen takia. Miehille tämä tuntuu olevan paljon isompi asia. Tässä ketjussakin moni mies julistaa kuinka eivät lue naisten kirjoittamia kirjoja, koska olettavat niiden olevan tietynlaisia.
Niin. Juuri tätä omituisuutta halusin sarkastisesti tuoda esiin.
Tämä on ehkä typerin aloitus ikinä. Ei kirjallisuutta suunnata keski-ikäisille naisille, mutta koska he ostavat eniten kirjoja, niin TADAA myydyimmät kirjat toki ovat niitä, joita he ostavat. Mene ja osta muita kirjoja, jos asia on sinulle tärkeä. Kyllä niitä on olemassa.
Tietääkö joku mitä kirjoja kouluissa luetaan nykyään? Minun aikanani taisi kaikki kirjat olla miesten kirjoittamia. Vai luetaanko kouluissa enää ollenkaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keski-ikäiset ja sitä vanhemmat naiset ovat joka puolella maailmaa kirjojen suurin ostajaryhmä. Ja romanttinen kirjallisuus on ylivoimaisesti suurin genre myyntiluvuiltaan. Jos haluaa oikeasti tällä hetkellä maksimoida myyntilukunsa, kannattaa kirjoittaa romanttinen fantasiaromaani jonka päähenkilöt ovat noin 20 tai vähän yli, koska teinit lukevat mielellään itseään muutaman vuoden vanhemmista hahmoista, ja ne kirjoja eniten ostavat keski-ikäiset eivät useinkaan tykkää lukea ikäisistään vaan nuoremmista hahmoista.
Suomessa ei ole kovin suurta omaa nuorisokirjallisuuden pelikenttää ollutkaan (miten olisikaan, pieni kielialue), mutta angloalueella Young Adult on todella kriisissä. Menneinä vuosina Twilightin ja Hunger Gamesin kaltaisten ilmiöiden myötä nuorisokirjallisuudesta tuli yhtäkkiä erittäin suosittua. (Ja tietysti aiemmin Harry Potterin, mutta se ei ole virallisesti Young Adult vaan v
Minä olen koko ikäni lukenut eniten itseäni vanhempien ihmisten elämästä kertovia kirjoja. Nyt alan lähestyä keski-ikää ja edelleen sama tilanne. Kovin nuoret päähenkilöt tuntuu niin naiivilta, vaikka toki joskus luen sellaisiakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä toki jätä tuota huomiotta, miksi jättäisit? Se nyt on ihan sama saadaanko pojat lukemaan uutta vai vanhaa kirjallisuutta. Suuri kysymys onkin siinä KUINKA heidät saadaan sitä lukemaan. Raha siinä kai ratkaisee - miten voidaan siis tehdä poikien kirjallisuuden mainostamisesta tuottoisaa? Siten kai että pojat ostaisivat kirjoja. Miten pojat saadaan ostamaan kirjoja? No ei ainakaan mainostamalla kirjoja yksinomaan keski-ikäisille naisille.
Mä en ole koskaan ollut lukemista karttava poika, joten mä en oikeasti tiedä miten sellaisen saisi houkuteltua lukemaan. Lisäksi koska olen maailman epätrendikkäin olento, eli keski-ikäinen nainen, niin mulla ei taida olla kamalasti teinipoikien silmissä vaikutusvaltaa. Yksi juttu joka tuli mieleen on se, että monesti pojat ottaa mallia miehistä. Eli jos miehet ottaisivat kirjan käteen ja avoimin mielin kuluttaisivat kirjallisuutta monipuolisesti,
Minä olen keski-ikää lähestyvä nainen, jolla on lukemisesta innostunut poika. Pieni vielä. Toivon todella että lukuinto säilyy. Onneksi isänsä, joka ei lapsena ole juuri lukenut, on viime aikoina löytänyt kirjallisuuden pariin äänikirjojen kautta. Ehkäpä tämä auttaa poikaa innostumaan kirjoista myös. Lapsille on nykyään kyllä tosi paljon tarjontaa ja esim kirjastossa lasten "helppolukuiset" hyllyllä on kyllä paljon tarjontaa lukemista opetteleville pojille. Isompien lasten ja nuorten kirjoihin en ole vielä niin päässyt tutustumaan, kun ollaan vasta siinä opetteluvaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö joku mitä kirjoja kouluissa luetaan nykyään? Minun aikanani taisi kaikki kirjat olla miesten kirjoittamia. Vai luetaanko kouluissa enää ollenkaan?
Kyllä koulussa luetaan. Tytär luki esim. scifiä ja dekkareita. Sitten oli joku näytelmä ja runoteos. Lisänä "vanhoja" kirjoja kuten Robin Hood, Agatha Christietä. Monipuolisesti kaikenlaista.
Osa teineistä luki 100 sivun mittaisen kirjan, osa taas samaan aikaan 400 sivuisen kirjan.
Keski-ikäiset naiset lukee eniten, onko sen tiedon perusteella jotenkin yllättävää että lainatuimmat hittikirjat on enimmäkseen keski-ikäisille naisille suunnattuja?
Onneksi maailmassa on valtava määrä muutakin kirjallisuutta kuin vain ne top20 hittikirjat.
Vierailija kirjoitti:
Ekaluokalta lähtien ovat koulun kanssa käyneet säännöllisesti kirjastoautolla. Ne joilla ei ollut vielä kirjastokorttia, saivat hankittua sen sitten koulussa. Koululaisille on myös lukudiplomeita joihin on tarjolla aika laajalla skaalalla kirjoja laidasta laitaan, ja lukuhaasteita joissa saa lukea mitä haluaa, kunhan lukee tietyn sivumäärän tai ajan. Koulussa siis kyllä minun nähdäkseni ihan panostetaan tähän lukemiseen, ainakin oman lapseni koulussa ja alkuopetuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miehet osaakin kirjoittaa kirjoja, jotka kiinnostavat molempia sukupuolia. Naisten kirjoittamat eivät taas miehiä kiinnosta, liikaa tunne-hömppää.
No minä näin miehenä luen paljon naisten kirjoittamia kirjoja. Minusta on vain piristävää kun kirjoissa kuvataan myös tunteita ja ajatuksia, ei vain poikki ja pinoon tapahtumia.
" Naisten kirjoittamat eivät taas miehiä kiinnosta, liikaa tunne-hömppää."
Se että Remes keksii joka joulun myyntihitiksi uuden tulevaisuusskeenaarion ei ole sen vähemmän hömppää.
Vierailija kirjoitti:
En sitten ostanut, koska kokemukseni mukaan naiset ei kirjoita oikeita dekkareita. Ne on niitä dekkariromaaneja, joissa pääpaino tuntuu enimmäkseen olevan rikosta tutkivan konstaapelin / journalistin / lakihenkilön jne. omissa ihmissuhdeongelmissa. Ja kun vilkaisin takakantta, AINA se tutkija oli nainen. AINA.
Eikö Agatha Christien kirjat täyttäisi melko hyvin vaatimuksesi? Niistä voi valita niin mies- kuin naistutkijan, jos sukupuolella on väliä. Ja Agathan kirjoissa murhaajina on niin miehiä kuin naisia - samoin kuin uhreinakin.
Vierailija kirjoitti:
Keski-ikäiset naiset lukee eniten, onko sen tiedon perusteella jotenkin yllättävää että lainatuimmat hittikirjat on enimmäkseen keski-ikäisille naisille suunnattuja?
Onneksi maailmassa on valtava määrä muutakin kirjallisuutta kuin vain ne top20 hittikirjat.
Ei se varmaan yllätys ole, se vain ärsyttää, koska yleisesti keski-ikäisiä naisia vihataan ja jos jokin asia viittaa heihin niin tekee mieli pilkata ja vittuilla ja löytää heihin liittyvästä asiasta jotain nälvittävää.
Jos luetuimpien lista olisi täynnä jotain Remestä, Päätaloa ja Lehväslaihoa niin ketään ei ärsyttäisi saatika että kenellekään tulisi mieleen kautta rantain yrittää syyttää miehiä nuorison lukuhaluttomuudesta.
Näin se maailma vaan makaa, vuosikymmenistä toiseen.
Kirjastot ovat täynnä kirjoja sekä miehelle että nuorille. Siellä on myös henkilökuntaa, joka auttaa sopivan kirjan etsinnässä.
Ap kopio listan luetuimmista kirjoista ja väittää sen perusteella ettei miehille/nuorille julkaista kirjoja.
Idiotismi on oikeasti vaarallista ja mahdollistaa kaiken tyyppisten salaliittoteorioiden uppoavan lähes lukutaidottoman lukijaansa. Lähdekritiikki on nolla, eikä ymmärretä sisältöä. Lukemattomuus edistää tuota kaikkea edellä mainittua.