Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Keski-ikäiset naiset huolestuvat siitä etteivät nuoret lue - samaan aikaan kirjallisuus suunnataan keski-ikäisille naisille

Vierailija
10.12.2023 |

Jos ei ihan kaikki kirjallisuus, niin ainakin kaikki näkyvyys. Niin puffit kuin kritiikit kuin muu huomio: wokekirjailijattaret ja heidän autofiktiiviset uupumus/kiusaamis/narsisminuhri/mielenterveysongelma-aiheensa. 

Kommentit (308)

Vierailija
241/308 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpahan ymmärtämättömiä ja vähätteleviä kommentteja täällä. Jos ongelma on se, että pojilla/miehillä ei ole motivaatiota lukea, niin eihän silloin hyödytä mitään sanoa, että menisitte vaan kirjastoon tai että selvittäkää asianne itse. Tämänkin keskustelun perusteella lukijayhteisöstä saa muuten todella epäystävällisen kuvan. Ja lukemisen kun sanotaan lisäävän empatiakykyä. Just joo.

Minä olen yksi niistä monista suomalaisista, joilla ei ole motivaatiota liikkua tarpeeksi. Ei ole tullut mieleenkään, että siitä pitää syyttää liikuntaa paljon harrastavia ja vaatia heitäkin lopettamaan liikkuminen. Koska onhan se nyt vinoutunutta, että harrastuspaikkojen tarjonta on heille mieleen ja minulle ei? Mitä minun pitäisi vaatia aktiiviliikkujilta?

Eihän kukaan ole syyttänyt lukevia naisia tai

Mutta kun kirjatarjonnassa ei ole mitään vikaa, jos menee katsomaan ja jos tutkii kirjaehdotuksia. OIKEASTI jokaiselle löytyy jotakin. Pewdiepie on esimerkiksi arvostellut ja ehdottanut kirjoja kanavillaan, netissä useita klassikot jotka kaikien kannattaisi lukea-listat, yms. Jopa tiktokissa ehdotellaan kirjoja luettavaksi. 

Tarjonnan syy se ei ole, että lukeminen ei kelpaa. 

Vierailija
242/308 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En voi sietää woke-kirjallisuutta, joten tän päivän kirjallisuuden kanssa täytyy olla tarkkana, koska en halua tuhlata aikaani huonoihin kirjoihin. Luen loppujen lopuksi aika vähän fiktiivistä kirjallisuutta, tykkään enimmäkseen elämänkerroista ja muista tositapahtumiin perustuvista kirjoista. Onneksi olen sen verran hidas lukemaan, että toistaiseksi kirjastossa on riittänyt mulle kiinnostavaa luettavaa tällä alueella.

Lapseni lukee myös, enimmäkseen fantasiaa, mutta myös seikkailukirjoja, välillä aika vanhojakin. Suurin osa hänen luokkakavereistaan ei lue mitään vapaa-ajallaan.

Sama. Olen 5-kymppinen äijä ja lukenut kirjoja koko elämäni. Sellaiset kirjat jotka eivät ensimmäisen 50 sivun jälkeen ala "rullaamaan" jätän lukematta, on kuka tahansa kirjoittajana. Mutta, haastavinta nykyään on se, että karsii kaik

Ilmeisesti ed kirjoittaja lukee mieluiten nuorten miesten kasvukivuista, Näitähän tuli ennen kyllästymiseen asti. Nyt on vuorossa naiset, niin se onkin wokea,

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/308 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupalliset toimijat tietenkin markkinoivat sille kohderyhmälle joka ostaa eniten. Jos haluatte kulttuuria kaikille, älkää äänestäkö puolueita jotka haluavat lopettaa kulttuurin tukemisen. Kirjastot ovat olleet hyvä esimerkki sellaisesta kulttuurin tukemisesta mikä on aidosti moniäänistä mutta näidenkin tukia nyt leikataan. 

Vierailija
244/308 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä toki jätä tuota huomiotta, miksi jättäisit? Se nyt on ihan sama saadaanko pojat lukemaan uutta vai vanhaa kirjallisuutta. Suuri kysymys onkin siinä KUINKA heidät saadaan sitä lukemaan. Raha siinä kai ratkaisee - miten voidaan siis tehdä poikien kirjallisuuden mainostamisesta tuottoisaa? Siten kai että pojat ostaisivat kirjoja. Miten pojat saadaan ostamaan kirjoja? No ei ainakaan mainostamalla kirjoja yksinomaan keski-ikäisille naisille.

Mä en ole koskaan ollut lukemista karttava poika, joten mä en oikeasti tiedä miten sellaisen saisi houkuteltua lukemaan. Lisäksi koska olen maailman epätrendikkäin olento, eli keski-ikäinen nainen, niin mulla ei taida olla kamalasti teinipoikien silmissä vaikutusvaltaa. Yksi juttu joka tuli mieleen on se, että monesti pojat ottaa mallia miehistä. Eli jos miehet ottaisivat kirjan käteen ja avoimin mielin kuluttaisivat kirjallisuutta monipuolisesti,

Ihan hyvä lähtökohta, miesten pitäisi siis lukea. Miten miehet saadaan lukemaan on sitten seuraava kysymys

Vierailija
245/308 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, mitä mieltä olisitte mainoskampanjasta: "Isät ja pojat yhdessä kirjastoon!" Sit siinä voisi olla vaikka lista kirjoja, jotka pitäisi lukea, vaikka 1 kirja/kuukausi ja ne olisi tyyliltään todella erilaisia, ihan vaan että he tajuaisivat että monenlaisia kirjoja voi lukea? Ja isät (tai papat tai sedät) lukevat samat kirjat poikien kanssa ja voivat sitten keskustella niistä? Oisko hitti?

Vierailija
246/308 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpahan ymmärtämättömiä ja vähätteleviä kommentteja täällä. Jos ongelma on se, että pojilla/miehillä ei ole motivaatiota lukea, niin eihän silloin hyödytä mitään sanoa, että menisitte vaan kirjastoon tai että selvittäkää asianne itse. Tämänkin keskustelun perusteella lukijayhteisöstä saa muuten todella epäystävällisen kuvan. Ja lukemisen kun sanotaan lisäävän empatiakykyä. Just joo.

Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan..jos itse ensin huudellaan että wöö en tosiaan lue mitään naisten kirjottamia tyhmiä uhriutumisriipustuksia ja kirjastokin on ihan tyhmään aikaan auki, enkä muuten varmana mee sinne ja lukeminen on noloa..niin millaisia vastuaksia sitä odottaa saavansa? Mitä pahaa myöskin on sinusta siinä että kehotetaan menemään kirjastoon? Siellä on oikeasti monenlaista lukemista, ja kirjaehdotuksia kyl

Mikä sinusta sitten olisi hyvä neuvo? Siellä niitä kirjoja kirjaimellisesti on jokaisen saatavilla ja ILMAISEKSI eli ei ole rahasta kiinni, vaan ainoastaan viitsimyksestä. Jos ei jaksa kirjastoon paikan päälle, niin voi lainata myös äänikirjoja tai lukea netistä kirjoja. Mikä muu olisi sinusta tehokkain tapa löytää lukemista, ja halvalla, sekä mahdollimman monen ihmisen saataville, jos ei kirjasto?

On myös typerää vaatia asiallisuutta muilta jos sitä ei itse osoita. Sillä vieritetään vastuu muiden niskaan omasta käytöksestä. Ja sitä asiallisuutta on kyllä silti ollut paljon tässä ketjussa, aloituksen provosoivasta tyylistä huolimatta.

Vierailija
247/308 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on lukevia kavereita, myös heiltä voi saada kirjoja lainaan. Mutta kaikilla ei ole kavereita, joten siksi kirjasto on paras vaihtoehto.

Vierailija
248/308 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keski-ikäiset miehetkö eivät ole huolissaan nuorten lukemattomuudesta? No ei ihme ettei pojat lue jos meininki on tätä. Hyvä naiset!

Vierailija
249/308 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä toki jätä tuota huomiotta, miksi jättäisit? Se nyt on ihan sama saadaanko pojat lukemaan uutta vai vanhaa kirjallisuutta. Suuri kysymys onkin siinä KUINKA heidät saadaan sitä lukemaan. Raha siinä kai ratkaisee - miten voidaan siis tehdä poikien kirjallisuuden mainostamisesta tuottoisaa? Siten kai että pojat ostaisivat kirjoja. Miten pojat saadaan ostamaan kirjoja? No ei ainakaan mainostamalla kirjoja yksinomaan keski-ikäisille naisille.

Mä en ole koskaan ollut lukemista karttava poika, joten mä en oikeasti tiedä miten sellaisen saisi houkuteltua lukemaan. Lisäksi koska olen maailman epätrendikkäin olento, eli keski-ikäinen nainen, niin mulla ei taida olla kamalasti teinipoikien silmissä vaikutusvaltaa. Yksi juttu joka tuli mieleen on se, että monesti pojat ottaa mallia miehistä. Eli jos miehet ottaisivat kirjan käteen ja avoimin

Oletan että tämäkin on kysymys jota sä et edes yritä ratkaista, vaan odotat että me keski-ikäiset naiset tehdään se sun puolesta? 

Vierailija
250/308 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua edelleen kiinnostaisi tietää miten tämä on keski-ikäisten naisten syy ja mitä he voisivat tehdä asialle?

Moni tuntuu ajattelevan jotenkin niin nurinkurisesti että jos keski-ikäiset naiset ostaisivat vähemmän kirjoja, markkinointiresursseja riittäisi epäsuositumpiin kirjoihin, esim. nuortenkirjoihin. Mutta kun ei se toimi ollenkaan niin. Jos kirjojen suurin ostajakunta eli keski-ikäiset naiset lopettavat lukemisen ja itseään kiinnostavan kirjallisuuden ostamisen, kustantamot kaatuvat. 

Perinteisesti kustantamot ovat toimineet niin että suosittujen kirjojen tuloilla kustannetaan vuosittain myös epävarmempia kirjoja ja jopa niitä, jotka eivät tuota voittoa. 

Kiinnostaa myös, miten luulette nuortenkirjojen myynnin kehittyvän jos keski-ikäiset naiset eivät enää osta kirjoja? Ajattelitteko että nuoret käyttävät omat viikkorahansa kirjoihin tai että miehet alkaisivat ostaa nuorille kirjoja lahjoiksi?

Markkinointia suunnataan myös miesten suosimiin kirjoihin, esim. Remeksiin. Se markkinointi ei kuitenkaan jostain syystä ole nuortenkirjojen markkinoinnista pois?

Tämä on ihan älyvapaa keskustelu.

Vierailija
251/308 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sarjiksetkin on parempi kuin ei mitään. Vaikea ymmärtää ilmiötä kun omat veljet ovat suorastaan lukutoukkia. Eiköhän ole paljon isistä kiinni. Jättäkää keski-ikäiset naiset rauhaan!

Vierailija
252/308 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan..jos itse ensin huudellaan että wöö en tosiaan lue mitään naisten kirjottamia tyhmiä uhriutumisriipustuksia ja kirjastokin on ihan tyhmään aikaan auki, enkä muuten varmana mee sinne ja lukeminen on noloa..niin millaisia vastuaksia sitä odottaa saavansa? Mitä pahaa myöskin on sinusta siinä että kehotetaan menemään kirjastoon? Siellä on oi

Toivoisin todella, että minulla on vastaus siihen, mikä olisi hyvä neuvo. Yritän sitä kyllä miettiä. Jos kyse viitsimyksestä, kuten sanoit, niin silloinhan se on se mihin pitäisi keksiä ratkaisu. Ei niitä poikia voi väkivalloinkaan sinne kirjastoon kantaa.

Tässä keskustelussa on ollut paljon sellaista kielenkäyttöä että minua syytetään ja minulta vaaditaan. Ei kukaan vaadi sinua olemaan asiallinen. Ei minuakaan. Silti koen, että asiallisuus kannattaa ja on vaan oikein.

Vierailija
253/308 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua edelleen kiinnostaisi tietää miten tämä on keski-ikäisten naisten syy ja mitä he voisivat tehdä asialle?

Moni tuntuu ajattelevan jotenkin niin nurinkurisesti että jos keski-ikäiset naiset ostaisivat vähemmän kirjoja, markkinointiresursseja riittäisi epäsuositumpiin kirjoihin, esim. nuortenkirjoihin. Mutta kun ei se toimi ollenkaan niin. Jos kirjojen suurin ostajakunta eli keski-ikäiset naiset lopettavat lukemisen ja itseään kiinnostavan kirjallisuuden ostamisen, kustantamot kaatuvat. 

Perinteisesti kustantamot ovat toimineet niin että suosittujen kirjojen tuloilla kustannetaan vuosittain myös epävarmempia kirjoja ja jopa niitä, jotka eivät tuota voittoa. 

Kiinnostaa myös, miten luulette nuortenkirjojen myynnin kehittyvän jos keski-ikäiset naiset eivät enää osta kirjoja? Ajattelitteko että nuoret käyttävät omat viikkorahansa kirjoihin tai että miehet alkaisivat ostaa nuorille kirjoja lahjoiksi?

Moneen kertaan on jo todettu, että naisia ei vaadita lopettamaan lukemista. Aloittaja on yksinkertaisesti tehnyt huomion, että naistenkirjallisuus saa hänestä liikaa näkyvyyttä, ja että se voi olla (osa)syy nuorten lukemattomuuteen. 

Vierailija
254/308 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan..jos itse ensin huudellaan että wöö en tosiaan lue mitään naisten kirjottamia tyhmiä uhriutumisriipustuksia ja kirjastokin on ihan tyhmään aikaan auki, enkä muuten varmana mee sinne ja lukeminen on noloa..niin millaisia vastuaksia sitä odottaa saavansa? Mitä pahaa myöskin on sinusta siinä e

Tai sitten vaan hyväksytään että miehissä on vaan keskimäärin enemmän niitä toisen ääripään edustajia, jotka tippuvat yhteiskunnasta kun ei kiinnosta mikään. Ehkä ongelma on siinä ettei kohta 100 vuoteen ole ollut sotaa jalostamassa populaatiota. Ehkä tällainen on luonnoton tila miehille.

Vierailija
255/308 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

miehet ei jaksa lukea satuja tai muita dippa dappa elämänohjeita. se ei edistä mitään. en nyt sanois että pelien pelaamainen edistäisi paljonkaan mutta nykymenohan on turhanpäivästä

Vierailija
256/308 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitko antaa muutamien omien suosikkikirjojesi  nimet? Löytyyköhän minunkin kirjahyllystä?

Vierailija
257/308 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiinnostaa myös, miten luulette nuortenkirjojen myynnin kehittyvän jos keski-ikäiset naiset eivät enää osta kirjoja? Ajattelitteko että nuoret käyttävät omat viikkorahansa kirjoihin tai että miehet

Niin. Eli naiset  saavat liikaa näkyvyyttä ja se laskee  lukemisen arvoa poikien silmissä. Voisiko taustalla olla naisvihamielinen kulttuuri, sillä itse naisena en koskaan ole kiinnittänyt huomiota kirjailijan sukupuoleen tai hänen oletettuun kohderyhmäänsä. Kuitenkin moni mies on todennut että ihan tietoisesti välttelee naiskirjailijoita ja selvästi kokee, että naisten kiinnostus vähentää kirjallisuuden arvoa. Eihän tässä taustalla ole mikään todellinen ilmiö, vaan ihan puhdas epäluuloisuus ja vihamielisyys naiseutta kohtaan. 

Vierailija
258/308 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö teidän kirjastossa ole omatoimiaikaa? Tai mahdollisuutta varata kirjaa netissä? Kyllä sinäkin, työnsankari, ehdit sen nopsasti varaushyllystä hakaisemaan.

Vierailija
259/308 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

miehet ei jaksa lukea satuja tai muita dippa dappa elämänohjeita. se ei edistä mitään. en nyt sanois että pelien pelaamainen edistäisi paljonkaan mutta nykymenohan on turhanpäivästä

Ilmeisesti fantasiakirjallisuutta tai vaikka sarjakuvia ei sinun määritelmässäsi lasketa "saduiksi"?

Vierailija
260/308 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seuraavaksi kerrot kuinka miehet ei katso elokuvia, koska ne ovat satuja, jotka ei edistä mitään? Paitsi tietysti dokumenttielokuvia maailmansodista.