Lapsen kummi ei muista lasta taaskaan jouluna mitenkään.
Lapsen kummi ei muista pientä tyttöämme mitenkään Oltiin sovittu marraskuulle leikkitreffit ja glögit, niin ei otakaan mitään yhteyttä, kun heille piti mennä. Viime vuonna oli aivan sama homma😓😓😓 Katkaistako jo välit, ei tästä tule mitään, yksipuolista yhteydenpitoa.
Kommentit (77)
Vierailija kirjoitti:
Kummijutut on turhaa nykyaikana.
Sitä ihmettelen myös kun jotkut poraavat niin kamalasti sitä kummittomuutta. Onhan lapsella isovanhemmat yleensä.
Ihmisellä voi elämäntilanteet muuttua eikä ole varaa alkaa säännöllistä muistamista koska hintavia lahjoja siellä odotellaan.
Miksi lapsen äiti ei voi itse alkaa kummiksi omalle lapselleen jos se niin tärkeää on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan aina muistettu kummilapsia, mutta samojen lasten vanhemmat eivät juuri koskaan anna lahjaa meidän lapsille (heidän kummilapsiaan). Tänä jouluna ei osteta mitään näille. Toisen vanhemmalta toki jo tuli omatoimisesti infoa mitä on toivottu. 80€ toive taas. Ihan uskomattoman röyhkeää.
Meillä ihan sama tilanne. Sitten heillä vielä kummilapsen synttärit ovatkin samalla monen perheenjäsenen -> lahja jokaiselle, kiitos. Onneksi viimeinenkin kummilapseni on jo täysi-ikäinen niin ei tarvitse enää osallistua tuohon teatteriin puolin eikä toisin vaan voi rauhassa etäännyttää välit. Hoidin oman osuuteni 20 v ajan kunnialla mitä ei voi sanoa kaikista.
Laskitko mitä se 20 vuoden kummius tuli maksamaan. Minä kunnialla laitan rahat ennemmin omiin harrastuksiini ja kustantakoon vanhemmat itse omat harrastuksensa.
Mun esikoisella ei ole kummia eikä tulevalle lapselle tule. En nää itse mitään syytä millekään kummille. Emme edes kuulu kirkkoon. Säästyypähän tällaisilta kiusallisilta tilanteilta, jos välit kummeihin menisi. Oon itse kerran kieltäytynyt kummeudesta.
Oispa mun lapsen kummit aikoinaan kieltäytyneet kummiudesta. Heille tuntuu olevan niin vaikeaa ESIMERKIKSI tulla synttärikahville, aina on jotain muuta tärkeämpää. Ois niin paljon helpompaa kun heitä ei tarttis kysellä mihinkään, kun aina tietää vastahakoisuuden.
Laitoin mimeni kummikirjaan kun sanottiin ettei ole mitään vaatimuksia ja he hankkivat itse lahjat lapselle.
Tai saako sitten seurakunnasta jonkun nimen jos ketään muuta ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Oispa mun lapsen kummit aikoinaan kieltäytyneet kummiudesta. Heille tuntuu olevan niin vaikeaa ESIMERKIKSI tulla synttärikahville, aina on jotain muuta tärkeämpää. Ois niin paljon helpompaa kun heitä ei tarttis kysellä mihinkään, kun aina tietää vastahakoisuuden.
No saitpahan jonkun nimet ainakin.😁
Vierailija kirjoitti:
Kummin tehtävä on huolehtia lapsen kristillisestä kasvatuksesta. Kummin tehtävä ei ole antaa lahjoja vaan ohjeta lasta yhdessä vanhemien kanssa kristityn elämään.
Ymmärtäisin, jos aloittaja valittaisi sitä että kummi ei ole koskaan rukoillut yhdessä lapsen kanssa!
Ei ole nykysuomessa missä kummi on lahjuuttaja ja viihdyttäjä. Itse olen aikuinen ja lapsena kummit antoivat parit joululahjat, mutta vieläkin rukoilevat puolestani joka päivä.
Olen 2 lasen nimellinen kummi.He ovat jo aikuisia lähellä 40 v pitkälti. 1 lasta muistin rippijuhlaan asti ja tein tarvehanintoja ainakun hän pyysi ,pienistä rahoistaa.Oman vuokra asuntonsa sai jo 18 vuotiaana.Itse ei pitänyt yhteyttä.Hänen äitinsä kyllä ,En katsonut äidin mukana lähetää enää joululahja rahoja tai kortia,lahjaa. Kun samaa kaupnkia asuu,osoitetaan ei ilmoitanut ja kulemma on perhelinen äiti .Vanhin lapsista 20v.Toisen kanssa sukua.Mutta hänen vanhemmat jätti aina kutsumatta synttärit, kuin rippijuhlat,häät ymm. Lopetin muistamisen lapsen ollessako 7v ? Joten nimelisenä kuminan en tunne huonoa omaa tuntoa asiasta.Kummeus ei tarkoita vain lahjoja tai rahaa ja yksiipuolista kontaktia ,muistaminen välikäsien kautta.
Itse toimin lahja-automaattina jo nyt aikuiselle kummilapselleni. Lahjoja synttäreinä ja jouluisin. Mitään muistamisia ei tullut tännenpäin, enpä lahjoja olisi tarvinnutkaan, mutta joulukortti tai esim. puhelu olisi ollut kiva. Samoin onnittelut syntymäpäivänä. Mutta ei niin ei, ja lopetin yhteydenpidon, kun ei vastakaikua kuulunut. Esim. lapsiltani meni joka vuosi koulukuvat heidän omille kummeilleen, ja kun vertaa kummilastani, niin koko kouluaikana taisi tulla kaksi kuvaa mulle.
Eikö naisia hävetä tuo jatkuva yritys hyväksikäyttää muiden varallisuutta?
Minä olen kummi sisarusteni kahdelle lapselle. Olen käynyt synttäreillä ja muistanut jouluna täysi-ikäisyyteen saakka. Muistin jopa kummilapsen sisaruksia kun olivat pieniä. Oma valinta toki.
Sisarukseni ovat myös lapseni kummeja. Lapseni on serkusten nuorin. Hänen kumminsa ovat muistaneet kun nyt sattuvat muistamaan. Pienempänä hieman paremmin, myöhemmin ei juurikaan. Kutsuttu on, koskaan ei ole esitetty kalliita lahjatoiveita, ei edes halpoja.
Meillä ei ehkä aina ole muistettu kiittää, yleensä kyllä. En minäkään kiitosta ainakin saanut, enkä edes odottanut. Nykyisin ihmettelevät kun en pidä yhteyttä, minunkin tehtävä sekin on. Miten olisi vastavuoroisuus.
Onneksi on ollut miehen veli joka toisen lapsemme kummi, pitänyt yhtälailla huolta molemmista veljenlapsistaan, pyytämättä ja vapaaehtoisesti.
Kummi on siis jonkinlainen lahja-automaatti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä ihmettelen myös kun jotkut poraavat niin kamalasti sitä kummittomuutta. Onhan lapsella isovanhemmat yleensä.
Ihmisellä voi elämäntilanteet muuttua eikä ole varaa alkaa säännöllistä muistamista koska hintavia lahjoja siellä odotellaan.
Miksi lapsen äiti ei voi itse alkaa kummiksi omalle lapselleen jos se niin tärkeää on.
Koska yksi kummin tehtävistä on huolehtia lapsesta mikäli tämän vanhemmat menehtyvät ennenaikaisesti. Siksi vanhempi ei itse voi olla lapsensa kummi.
Kummiksi suostuminen kaduttaa. Olen lahja-automaatti. Kerran sain kupillisen kahvia, kun vein joululahjan. Muutoin lapsen vanhemmat ei laita tikkua ristiin muistaakseen mua koskaan mitenkään. Ei kortteja, ei kutsuja kakkukahveille, ei mitään. Olen monesti pyytänyt, että toisivat kummilapsen minun luo (voisin ottaa yökyläänkin), mutta eivät "jaksa" lähteä tuomaan. Minun on aina matkustettava heidän luo, ilman autoa kahden tunnin matka. Lapsi on jo 11 ja vanhempien tehtävä olisi ollut jo aikoja sitten opettaa, että lahjoista kiitetään, mutta eipä ole mitään kuulunut. Mulle alkaa kummius riittää. Ensi vuonna en osta enää lahjoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska yksi kummin tehtävistä on huolehtia lapsesta mikäli tämän vanhemmat menehtyvät ennenaikaisesti. Siksi vanhempi ei itse voi olla lapsensa kummi.
Nyt ei olla jenkeissä. Suomessa lasta ei voi ns testamentata.
Vierailija kirjoitti:
Kummin tehtävä on huolehtia lapsen kristillisestä kasvatuksesta. Kummin tehtävä ei ole antaa lahjoja vaan ohjeta lasta yhdessä vanhemien kanssa kristityn elämään.
Ymmärtäisin, jos aloittaja valittaisi sitä että kummi ei ole koskaan rukoillut yhdessä lapsen kanssa!
Eipä ole lapsen toiset kummit sitäkään tehtävää hoitaneet. Ei tunnu kiinnostavan tippaakaan olla kummeina vaikka sanoimme että emme oleta suostuttava elleivät halua. Edes rippijuhliin eivät tulleet tai mitenkään reagoineet. Onneksi on toinen pariskunta joihin lapsella on läheiset välit ja ovat turvallisia aikuisia eivätkä lahjakoneita. Arvokkaampaa on heidän yhteytensä. Ja meidän aikuisten.
Miksi pitäisi teatraalisesti katkoa välit? Te olette nytkin harvakseltaan yhteydessä, niin ei nyt hirveesti aiheuta vaivaa. Kivahan se on vaikka kerran vuodessakin tavata, säilyy kuitenkin yhteys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kummiudessa ei ole vastuuta lasta kohtaan. Tänä päivänä kummius tarkoittaa pelkästään maanpäällisiä asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole nykysuomessa missä kummi on lahjuuttaja ja viihdyttäjä. Itse olen aikuinen ja lapsena kummit antoivat parit joululahjat, mutta vieläkin rukoilevat puolestani joka päivä.
Tämä se pitäisi olla pääajatus. Itselläni on kummi jonka kanssa yhteys on säilynyt ja hän on minulle tärkeä. On jo hyvin iäkäs joten pian yhteinen aikamme päättyy. Toinen kummini on aika hankala persoona eikä koskaan hänen kanssaan ole syntynyt sellaista yhteyttä. Lahjakoneita he eivät ole olleet, muu yhteys on ollut päätarkoitus.
Meillä kulttuuri jo silloin kun lapset oli teinejä, että ostetaan tarpeeseen, eikä vain siksi että on joulu tai syntymäpäivä. Olen huomannut myös että se nuorempi sukupolvi viettää joulua aina vaan vähemmän ja vähemmän. Esim heitä on helppo saada työvuoroihin.