Miisa Nuorgamin autistien pilkkaaminen tuntuu pahalta
Olen autismin kirjolla olevan lapsen äiti. Miisa Nuorgam on nyt omien sanojensa mukaan autisti ja hän perustelee sillä ilkeää ja itsekästä käytöstä. Hän myös kuvailee, että mediassa autistit ovat hänen mielestään hupsuja hassuttelijoita.
On jotenkin voimaton olo, kun 31 000 seuraajaa saa kuunnella tätä ilosanomaa. Autismin ei pitäisi olla mikään leikin asia. Tämä Miisa ei kärsi autismista, vaan nauttii ja kerjää huomiota sekä ihmisten seuraa.
Hän ei tajua, miten pahalta tuo pilkkaaminen ja sketsien tekeminen autisteista tuntuu, kun oma lapseni ei pysty koskaan olemaan esim. työelämässä.
Kommentit (550)
Vierailija kirjoitti:
Nykyään esim adhd liitollakin on kaikki kurssit ja tapahtumat myös ihmisille joilla ei ole virallista diagnoosia.. se siitä vertaistuesta .
jos ei ole diagnoosia sille on syynsä. Ja silloin ei ihminen kuulu sen ryhmän vertaistuen pariin . Oma painajainen se että menen viikoksi jonnekin adhd liiton kurssille ja siellä on joku neurotyypillinen vaivoineen kälättämässä.
Just tämmöset asenteen takia ihmiset hankkii niitä diagnooseja ja niistä taas tulee koko ajan heppowempia. Ihmiset jotka pärjää hyvin mutta haluaa vaan uskottavuutta sosiaalisessa mediassa ja tulla hyväkytyksi jossain vertaisryhmässä. Neurotyypillisiä he nykyään ovat, oli sitä diagnoosia tai ei,koska sen saa ihan kuka vain. Miisa esimerkkinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miisa ei todellakaan ole autisti. Vielä 90-luvulla autisti tarkoitti vain Topi Borgin kaltaisia ihmisiä, nykyään joka toinen huomionkipeä somettaja on mukamas autisti. 🙄
Vielä 90-luvulla ei tiedetty paljoa autismista. Asperger (mikä on Borgin diagnoosi) on nykyään autismin kirjon häiriö -diagnoosin alla, ennen ei ollut. Naisten oirekuvasta ei ysärillä tiedetty paljon mitään, ja siksi meitä keski-ikäisiä naisia ei oo lapsena diagnosoitu, vaan saadaan nyt aikuisena vasta diagnoosejamme.
Ei varmaan kannata haikailla menneisyyttä lääketieteen kohdalla.
Itse asiassa hänen diagnoosinsa ei ole asperger vaan lapsuusiän autismi.
Mulla on aikuisena saatu di
Yksityisellä prosessi on usein tosi helppo ja sujuva. Siis jos rahaa on. Ei mulla julkisellakaan vanhempia haastateltu tms. kun ei voitu. Tästä näkee, kuinka eri tavoin ja eri kriteerein diagnoosit tehdään. Joiltain vaaditaan sitä, että lapsuuspapereissa on merkintöjä katsekontaktin puutteesta, häepätasaisesta kyjyprofiilista, huonoista sosiaalisia ta taidoista, siitä ettei leiki ryhmässä tai roolileikkejä, oppimisvaikeuksista, sopeutumisvaikeuksista yms. Joillain ei haittaa vaikkei olis tai se äitylin kertomus riittää.
Ei lääkäri käsittääkseni kuitenkaan voi asettaa diagnoosia ihan vaan mutulla, vaan on pakko olla riittävästi diagnoosia tukevaa materiaalia.
Onhan Miisassa sellaista outoa suorasukaisuutta joka juuri ärsyttää ihmisiä. Epäkonventionaalinen. En ihmettele diagnoosia ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Onhan Miisassa sellaista outoa suorasukaisuutta joka juuri ärsyttää ihmisiä. Epäkonventionaalinen. En ihmettele diagnoosia ollenkaan.
Jep. Sellainen tietty provosoivuus, mikä on ihan tyypillistä autisteille.
Vierailija kirjoitti:
Ei lääkäri käsittääkseni kuitenkaan voi asettaa diagnoosia ihan vaan mutulla, vaan on pakko olla riittävästi diagnoosia tukevaa materiaalia.
En ole koskaan kuullut diagnoosista ilman testejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan kuullut diagnoosista ilman testejä.
Diagnoosi ei vaadi mitään testejä, jos sillä tarkoitat neuropsykologisia testejä eli niitä, missä kartoitetaan mistä pongelmat voisivat johtua (älykkyystaso, muisti, hahmottamisvaikeudet, kielelliset taidot yms.). Toki niiden perusteella yksin ei voi tehdä diagnoosia eivätkä ne ole luotettavia kovin vanhoilla ihmisillä, joilla ikä tuo muutoksia aivoihin, tai jos taustalla on päihteiden käyttöä tai sairauksia jotka ovat voineet muuttaa aivotoimintaa. Mutta valtaosalle noita testejä ei tehdä, eikä niitä diagnoosiin vaadita.
Miisa taas on ihan perus somejulkkis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miisa ei todellakaan ole autisti. Vielä 90-luvulla autisti tarkoitti vain Topi Borgin kaltaisia ihmisiä, nykyään joka toinen huomionkipeä somettaja on mukamas autisti. 🙄
Vielä 90-luvulla ei tiedetty paljoa autismista. Asperger (mikä on Borgin diagnoosi) on nykyään autismin kirjon häiriö -diagnoosin alla, ennen ei ollut. Naisten oirekuvasta ei ysärillä tiedetty paljon mitään, ja siksi meitä keski-ikäisiä naisia ei oo lapsena diagnosoitu, vaan saadaan nyt aikuisena vasta diagnoosejamme.
Mulla on aikuisena saatu di
Mä taas en usko tätä hetkeäkään. Et ole voinut saada diagnoosia julkiselta 15 vuotta sitten, jos olet tottunut haastavaan työelämään tai edes pystyisit tottumaan. Siellä ei tehty diagnooseja sellaisille ihmisille. Julkisella ja yksityiselläkin diagnooseja tehtiin 15 v sitten vain oikeasti autistisille. Nykyään on vähän eri juttu.
Ihmettelen sitä, miksi kaikki nykyajan autistit, aikuiset, nuoret ja jopa lapset, vaikuttavat olevan julkisuustyrkkyjä somenarsisteja, jotka haluavat mediahuomiota keinolla millä hyvänsä ja viihtyvät hyvin ihmisjoukoissa ja valokeilassa. no oikeasti valtaosa ei olekaan, mutta nämä wannabe-autistit (Thunber, Nuorgam, Eveliina, Enbuske yms. somettajat) antavat kuvan kuin autistit olisivat meluisilla pirskeillä viihtyviä supliikkeja seurapiiri-ihmisiä ja kuin kala vedessä sosiaalisissa tilanteissa ja autismi olisi vain keino saada huomiota itselle. Meilel muille se on oikeasti rasite.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
<
Ole uskomatta. Kuriositeettina totean, että mulla on diagnoosit sekä Aspergerista että ADD:sta. Ja olen nykyisin työkyvyttömyyseläkkeellä. Juurikin 15 vuotta sitten olin viimeisiä, joita diagnosoitiin neuron puolella kunnolla, pitkät neuropsykologin tutkimukset jne. Sen jälkeen ne siirtyivät psykiatrialle, ja homma siellä on mitä on.
Taas tuo "vain oikeasti autistiset".
Mä olen kyllä ihan oikeasti autistinen, vaikka sain diagnoosin vasta yli nelikymppisenä.
Toki en ole menestynyt yhteiskunnassa, eli on tää mulla aina sillä lailla näkynyt elämässä, eli en oo niitä, jotka ois pärjänneet työelämässä.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen sitä, miksi kaikki nykyajan autistit, aikuiset, nuoret ja jopa lapset, vaikuttavat olevan julkisuustyrkkyjä somenarsisteja, jotka haluavat mediahuomiota keinolla millä hyvänsä ja viihtyvät hyvin ihmisjoukoissa ja valokeilassa. no oikeasti valtaosa ei olekaan, mutta nämä wannabe-autistit (Thunber, Nuorgam, Eveliina, Enbuske yms. somettajat) antavat kuvan kuin autistit olisivat meluisilla pirskeillä viihtyviä supliikkeja seurapiiri-ihmisiä ja kuin kala vedessä sosiaalisissa tilanteissa ja autismi olisi vain keino saada huomiota itselle. Meilel muille se on oikeasti rasite.
Oisko siks, että et pysty julkisuudessa näkemään niitä muunlaisia, koska he eivät hakeudu julkisuuteen? 🙄
Vierailija kirjoitti:
Ai miksi julkisuudessa on julkisuudentyrkkyjä ihmisiä, eikä niitä, jotka kammoaa julkisuutta?
Vierailija kirjoitti:
Ai Greta Thunberg on sun mielestä wannabe-autisti? Wtf? Hänhän on melkein kliseisen tyypillinen asperger.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa hänen diagnoosinsa ei ole
OK. Älä sinäkään sitten usko, että minulla ei 15 vuotta sitten diagnoosiprosessissa vanhempia haastatelt yhtä lappusta kummemmin. Vanhoissa papereissa löytyi paljon merkintöjä kyllä. Mutta kaikilla näitä ei ole. Ja kyllä se silloin oli psykiatrialla eikä neurologialla, koska psykiatrian alaahan tämä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai Greta Thunberg on sun mielestä wannabe-autisti? Wtf? Hänhän on melkein kliseisen tyypillinen asperger.
No ei kyllä ole :D Koko brändihän on luotu pelkkää julkisuutta ajatellen. Tyypillinen asperger ei haeskelemalla haeksle julkisuutta itselleen eikä viihdy teinijoukoissa tai kulje hurmoksellisesti missään massaliikkeissä, niin kuin nyt nämä palestiina-jutut. Tyypilliselle aspergerille tärkeitä ovat oma rauha, yksityisyys, rutiinit yms. eikä somettaminen ja oman brändin ylläpito julkisuudessa. Ulkonäön perusteella Thunbergia voisi kyllä luulla Downiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok. Tutkimukset siirtyivät tuolloin psykiatrian puolella. Itse asiassa tämä on neurologinen poikkeama. Oireyhtymä. Henkilökohtaisesti minusta koko homma kuuluisi neuron puolelle - nykyisinkin. Osaaminen on aivan toista luokkaa.
Vierailija kirjoitti:
Taas tuo "vain oikeasti autistiset".
Mä olen kyllä ihan oikeasti autistinen, vaikka sain diagnoosin vasta yli nelikymppisenä.
Toki en ole menestynyt yhteiskunnassa, eli on tää mulla aina sillä lailla näkynyt elämässä, eli en oo niitä, jotka ois pärjänneet työelämässä.
No sitten et kuulu tuohon Miisan porukkaan, jolle autismi on kiva supervoima, jolla vähän koettaa erottua somesta ja ehkä tehdä vähän lisää rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei varmaan kannata haikailla mennei
Ei ole neurologinen poikkeama. Itse asiassa kyllä silloin 15 v sitten osittain oltiin vielä neurologian puolella, koska silloin vielä tehtiin aivojen magneettikuva, mutta se tehtiin vain siksi, että varmistettiin, että aivoissa EI ole mitään neurologista poikkeamaa, joka olisi voinut selittää oireet. Eli jos aivoissa olisi ollut neurologinen poikkeama, se olisi ollut AS-diagnoosille poissulkukriteeri. Nykyään näitä magneettikuvauksia ei enää tehdä, ja se on hyvä, koska ne ovat kalliita, ja koska AS:n takana ei ole mitään neurologista poikkeamaa, joka niillä pystyttäisiin toteamaan.
AS on vain psykiatrinen oirelistaus/luokitus. Eli jos sinulla on nämä oireet, täytät diagnoosikriteerit. Aivoista ei todeta mitään poikkeavaa.
Edit: diagnoosin sain 35-vuotiaana.