Miisa Nuorgamin autistien pilkkaaminen tuntuu pahalta
Olen autismin kirjolla olevan lapsen äiti. Miisa Nuorgam on nyt omien sanojensa mukaan autisti ja hän perustelee sillä ilkeää ja itsekästä käytöstä. Hän myös kuvailee, että mediassa autistit ovat hänen mielestään hupsuja hassuttelijoita.
On jotenkin voimaton olo, kun 31 000 seuraajaa saa kuunnella tätä ilosanomaa. Autismin ei pitäisi olla mikään leikin asia. Tämä Miisa ei kärsi autismista, vaan nauttii ja kerjää huomiota sekä ihmisten seuraa.
Hän ei tajua, miten pahalta tuo pilkkaaminen ja sketsien tekeminen autisteista tuntuu, kun oma lapseni ei pysty koskaan olemaan esim. työelämässä.
Kommentit (550)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
^
Eihän Thunberg ole mitenkään ensisijaisesti "somettaja". Lienee vähän eri asia muutenkin kampanjoida maailman pelastamista, kun olla somejulkkis.
Sulla nyt selkeesti vaan on joku oma vihasuhtautuminen kyseiseen ihmiseen.
Mustavalkoisuus on tosi yleinen autistinen piirre (itselläkin on vaatinut vuosikymmeniä oppia lieventämään tuota jyrkkyyttä itsessä). Epävakaan persoonallisuushäiriön piirre se sen sijaan ei ole.
Kyllä mä itse autistina näen hyvin voimakkaasti näitä piirteitä Thunbergissa.
Jos luet dg-kriteerit, autismista et löydä mustavalkoisuutta, epävakaasta löydät. Ja itseltäsi: kun en fanita Thunbergiä enkä pidä häntä autistisena, se kertoo heti siitä, että minulla olisi vihasuhtautuminen. Ei ole. En nyt vain näe hänessä yhtikäs mitään autistista, eikä myö
Austina oon tottunut siihen, että minä en ole kuin lukemattomat muut :) Mutta nähkää ihan rauhassa.
^
Ihan mä oon autisti itsekin. Ei se estä sitä, että toisinaan lukemattomat muutkin ihmiset näkee samaa, kuin minä. Yleensä ne on toki kans autisteja.
Vierailija kirjoitti:
Jännä että täällä jotkut selittävät, kuinka autismi voi olla mitä tahansa eikä sen tarvitse näkyä ulospäin mitenkään ja naisia syrjitään kun vaalitaan tiettyä stereotypiaa, ja sitten sanotaan, että esimerkiksi Thornberg vai kukalie edustaa jotain stereotyyppistä assia... Juuri tällaisista "tyypillinen assi" tai "stereotyyppinen autisti" hokemista meidän pitäisi päästä eroon, että naisten asema paranisi. Vieläkin tapajhtuu sitä, että jollekin joka ei näytä ulospäin sademieheltä tai joltain julkisuudessa esiintyvältä autismirkijon ihmiseltä, voidaan vastaanotolla sanoa, että hän ei voi olla autisti, koska ei ole sellainen tai katsoo silmiin. Eli koska hän ei ole tyypillinen tai stereotyyppinen autisti. Ei ole olemassa mitään tyypillistä tai stereotyyppistä autistia. Ei ole tyypillistä tai stereityyppistä syöpäpotilastakaan.
Oletteko itse kiinnostunut rekisterinumeroista tai aikatauluista?
Siis siitähän tässä puhuttiin, että Greta jopa vastaakin sitä ihmisten mielikuvaa autistista, vaikka suuri osa autisteista ei vastaa.
Suuri osa julkisuudessa / sosiaalisessa mediassa viihtyvistä autisteista ei vastaa siis... Suurin osa autisteista ei kuitenkin löytyy muualta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumma myös kun noi autismioireet on tullu Miisalla esiin ilmeisesti vasta viime aikoina, aiemmin niistä ei ollut tietoakaan. :D selvästi viime aikoina alkanut esittämään videoilla stimmailuja ynnä muuta.
Wokeisto, jolla nämä autismilarppaukset nyt jostain syystä trendaavat, on harhaluulo, että autismidiagnoosilla saisi vapaalipun huonoon käytöksen. Mutta ei se niin tietenkään mene. Jos olet pärjännyt kolmekymppiseksi ilman autismidiagnoosia, et ole muiden silmissä autisti, etkä saa vapaalippua. Toinen syy diagnoosien hakemiselle on tietysti huomionkipeys. Ominaisuus joka ei voisi olla kauempana oikeasta autismista.
No näin... Sama juttu kuin sillä yhdellä missillä. Kun katselee aiempien vuosien postauksia, niissä ei hirveästi stimmailuja ja melttareita nähty, mutta nyt sitten koko sisältö on pelkkää nepsyä. Miisalla on tosin vielä ihan normaaliakin sisältöä
Kuka on tämä entinen Suomi-missi, josta puhut?
Vierailija kirjoitti:
Suuri osa julkisuudessa / sosiaalisessa mediassa viihtyvistä autisteista ei vastaa siis... Suurin osa autisteista ei kuitenkin löytyy muualta.
Ei suuri osa autisteista silti vastaa stereotypioita.
Oikeasti, aidosti autistinen henkilö EI pyri korostamaan autismiin liittyviä tapojaan sosiaalisissa tilanteissa. Katson tällaiseksi myös julkaistaviksi tarkoitetut videoinnit itsestään. Itse haluaisin päästä pikemmin eroon maskauksesta eli normaalin(?) larppauksesta, mutta kun olen peitellyt muilta (hävennyt) hassuja ilmeitäni, liikkeitäni, ääntelyitäni koko ikäni, esitän yleensä automaattisesti sellaista versiota itsestäni, jonka luulen käyvän normaalista, ainakin enemmän kuin todellinen itseni.
Esim. Youtuubissa on monta naispuolista assia, jotka julkaisevat videoita autismiin liittyen. Heistä ei mitenkään näy ulospäin, että ovat poikkeavia. Kaikin tavoin huoliteltu ulkonäkö, tyylikkäät/kivat vaatteet, ei kummallista ilmeilyä eikä käsien heiluttelua tms stimmausta. Aidolla autistilla ei ole mitään intressejä korostaa AS-piirteitään, jotka ehkä tulevat korostuneesti esiin kuormittuneena ja väsyneenä.
Minäkin, vaikka olisin jo ihan kaputt ja kotona yksin ollessa koko olemus huutaisi "pelkkää autismia", kokoan itseni, jos pitää vastata puhelimeen tai ovikellon soittoon. Ei minulla ole tarvetta hieroa autismiani kenenkään naamaan.
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Narsismi on autismikirjon häiriö. Eli makes sense.
Ei todellakaan ole. Mistä ihmeestä olet tuollaista saanut päähäsi?
Kyllä se yhden psykiatrisen selitysmallin mukaan on. Eli perusongelma on sosiaalisen informaation tulkitseminen. Sekä autismissa että narsismissa väärin tulkitsemista esiintyy paljon. Auristi ei tajua mitään, narsisti tulkitsee minämäisesti.
Empatiakyvyn puutteen vuoksi ihmisillä on autistille ja narsistille yleensä vain välinearvo. Kummallekin häiriöille, erityisesti narsismille, on tyypillistä toisten tarve jotakin funktiota varten, mutta toisten tarpeita on vaikea ymmärtää. Narsisti saattaa ne jotenkin hatarasti ymmärtää, mutta ne eivät merkkaa hänelle mitään. Autisti taas ei hahmota niitä yleensä lainkaan.
Mielestäni narsismi on lievempi muoto autismista.
Huh, pulla on pihalla.
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Narsismi on autismikirjon häiriö. Eli makes sense.
Ei todellakaan ole. Mistä ihmeestä olet tuollaista saanut päähäsi?
Kyllä se yhden psykiatrisen selitysmallin mukaan on. Eli perusongelma on sosiaalisen informaation tulkitseminen. Sekä autismissa että narsismissa väärin tulkitsemista esiintyy paljon. Auristi ei tajua mitään, narsisti tulkitsee minämäisesti.
Empatiakyvyn puutteen vuoksi ihmisillä on autistille ja narsistille yleensä vain välinearvo. Kummallekin häiriöille, erityisesti narsismille, on tyypillistä toisten tarve jotakin funktiota varten, mutta toisten tarpeita on vaikea ymmärtää. Narsisti saattaa ne jotenkin hatarasti ymmärtää, mutta ne eivät merkkaa hänelle mitään. Autisti taas ei hahmota niitä yleensä lainkaan.
Pullasta on tehty ilmoituksiakin; hän kun palstalla ilmoittelee olevansa virallisesti terveydenhuollon ammattilainen.
Kaffebulla kirjoitti:
Sille joka sanoi, ettei kukaan ole syntynyt narsistina: juttelepa jonkun lastenlääkärin, erityislastentarhanopen tai hoitajan kanssa joka on tehnyt paljon töitä lastenpsykiatriassa niin saat tietää, että kyllä todellakin syntyy.
Narsistiset ja psykopaattiset piirteet nimenomaan ovat synnynnäisiä ja hyvin pysyviä.
jokainen joka on kehitysvammaisia ollut hoitamassa, tietää mistä puhun. Moni kehitysvammainen on autisti ja hirvittävän narsistinen. Liittyy aivorakenteiden kehittymättömyyteen.
myös joissain aivovammoissa on tuloksena persoonan muuttuminen autistiseen/narsistiseen suuntaan, erityisesti oikeaan aivolohkon vaurioissa.
Mikä vamma sulla on kun oot tommonen?
Miisa on saamelaisten uhriliikkeen liideri kuten se taulusta pahastujakin joka ihan kuvan kanssa pahastui lehdessä. Tykkäävät olla esillä ja kehittävät tikusta asiaa koska ovat huomiohakuisia narsisteja.
Vierailija kirjoitti:
Siis kai te kaikki tiedätte, että tuo Kaffebulla on täysipäiväinen trolli? Ja ihan hiton sekaisin.
Kaffebulla on ylipainoinen syömishäiriöstä kärsivä mamma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis kai te kaikki tiedätte, että tuo Kaffebulla on täysipäiväinen trolli? Ja ihan hiton sekaisin.
Henkilökohtaisesti epäilen Bullan olevan keski-ikäinen miestrolli. Joka tapauksessa on alkanut jutuissaan kääntymään huvittavasta huolestuttavaan - ihan hyvä että asiaan tartuttiin.
Joo Kaffebulla on aiemminkin eri ketjuissa levittänyt ihan käsittämätöntä, perätöntä autistivihaa.
Vierailija kirjoitti:
Sitten on sekin, että esim. PDA -autismi ilmenee usein erilailla just sosiaalisuuden osalta.
En tosin usko, että Miisa on PDA.
Miten tuo PDA-autismi ilmenee päällepäin? Mut on diagnosoitu aikuisena kirjolle (silloin kun tutkittiin vielä neurolla) ja silloin en kuullut tuota termiä.
Usein saan kyllä kuulla olevani sosiaalinen (omasta mielestäni en kyllä ole) ja omaavani kohtalaiset puhelahjat ja minua pidetään epätyypillisinä tapauksena niiden toimesta jotka diagnoosini tietävät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumma myös kun noi autismioireet on tullu Miisalla esiin ilmeisesti vasta viime aikoina, aiemmin niistä ei ollut tietoakaan. :D selvästi viime aikoina alkanut esittämään videoilla stimmailuja ynnä muuta.
Wokeisto, jolla nämä autismilarppaukset nyt jostain syystä trendaavat, on harhaluulo, että autismidiagnoosilla saisi vapaalipun huonoon käytöksen. Mutta ei se niin tietenkään mene. Jos olet pärjännyt kolmekymppiseksi ilman autismidiagnoosia, et ole muiden silmissä autisti, etkä saa vapaalippua. Toinen syy diagnoosien hakemiselle on tietysti huomionkipeys. Ominaisuus joka ei voisi olla kauempana oikeasta autismista.
No näin... Sama juttu kuin sillä yhdellä missillä. Kun katselee aiempien vuosien postauksia, niissä ei hirveästi stimmailuja ja melttareita nähty, mutta nyt sitten koko sisältö on pelkkää nepsyä. Mi
Varmaan Cheyenne
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Henkilökohtaisesti epäilen Bullan olevan keski-ikäinen miestrolli. Joka tapauksessa on alkanut jutuissaan kääntymään huvittavasta huolestuttavaan - ihan hyvä että asiaan tartuttiin.
Pulla kyllä tunnistaa itse itsensä tuosta kuvauksesta. En nyt enempää tuo asiasta julki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten on sekin, että esim. PDA -autismi ilmenee usein erilailla just sosiaalisuuden osalta.
En tosin usko, että Miisa on PDA.
Miten tuo PDA-autismi ilmenee päällepäin? Mut on diagnosoitu aikuisena kirjolle (silloin kun tutkittiin vielä neurolla) ja silloin en kuullut tuota termiä.
Usein saan kyllä kuulla olevani sosiaalinen (omasta mielestäni en kyllä ole) ja omaavani kohtalaiset puhelahjat ja minua pidetään epätyypillisinä tapauksena niiden toimesta jotka diagnoosini tietävät.
PDAn (pathological demand avoidance) ydinpiirre on äärimmäinen vaatimusten välttely - tai oikeastaan vaatimusten aiheuttama ahdistus, joka yleensä johtaa välttelyyn. Tämä kohdistuu osin myös omiin sisäisiin vaatimuksiin.
Mutta tuon lisäksi yleensä vaikuttaa pintapuolisesti sosiaalisesti taitavalta.
Autismiliiton sivuilta löytyy ihan hyvä kuvaus suomeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhäkin, se tiedetään ihan varmaksi, että naisilla ja tytöillä autismi on alidiagnosoitua
Tuo on se käsitys nykypäivänä ja varmasti osittain tottakin, mutta uskallan väittää että konsensus muuttuu lähivuosina, kun kaiken maailman miisat hakeutuvat diagnosoitavaksi. On nimittäin täysin mahdollista, että naisilla ja tytöillä ei vain autismin kirjoa esiinny yhtä paljon kuin pojilla, ja nyt diagnostisia kriteereitä höllennetään naisille, missä taas ei ole mitään järkeä.
Siis kyllä koko ajan nytkin oletetaan, että tytöillä ei esiinny yhtä paljon autismin kirja kuin pojilla, ero ei vain ole yhtä suuri kuin on luultu. Naisten alidiagnosoinnilla ei siis tarkoiteta sitä, että oletettais naisautisteja olevan yhtä paljon kuin miehiä.
Diagnostisia kriteerejä ei myöskää
Jos oirekuva on täysin erilainen, onko se loppujen lopuksi edes autismia, vai sittenkin jotain muuta? Ja diagnostisia kriteereitä on kyllä höllennetty.
Jännä että täällä jotkut selittävät, kuinka autismi voi olla mitä tahansa eikä sen tarvitse näkyä ulospäin mitenkään ja naisia syrjitään kun vaalitaan tiettyä stereotypiaa, ja sitten sanotaan, että esimerkiksi Thornberg vai kukalie edustaa jotain stereotyyppistä assia... Juuri tällaisista "tyypillinen assi" tai "stereotyyppinen autisti" hokemista meidän pitäisi päästä eroon, että naisten asema paranisi. Vieläkin tapajhtuu sitä, että jollekin joka ei näytä ulospäin sademieheltä tai joltain julkisuudessa esiintyvältä autismirkijon ihmiseltä, voidaan vastaanotolla sanoa, että hän ei voi olla autisti, koska ei ole sellainen tai katsoo silmiin. Eli koska hän ei ole tyypillinen tai stereotyyppinen autisti. Ei ole olemassa mitään tyypillistä tai stereotyyppistä autistia. Ei ole tyypillistä tai stereityyppistä syöpäpotilastakaan.
Oletteko itse kiinnostunut rekisterinumeroista tai aikatauluista?