Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miisa Nuorgamin autistien pilkkaaminen tuntuu pahalta

Vierailija
09.12.2023 |

Olen autismin kirjolla olevan lapsen äiti. Miisa Nuorgam on nyt omien sanojensa mukaan autisti ja hän perustelee sillä ilkeää ja itsekästä käytöstä. Hän myös kuvailee, että mediassa autistit ovat hänen mielestään hupsuja hassuttelijoita.

On jotenkin voimaton olo, kun 31 000 seuraajaa saa kuunnella tätä ilosanomaa. Autismin ei pitäisi olla mikään leikin asia. Tämä Miisa ei kärsi autismista, vaan nauttii ja kerjää huomiota sekä ihmisten seuraa.

Hän ei tajua, miten pahalta tuo pilkkaaminen ja sketsien tekeminen autisteista tuntuu, kun oma lapseni ei pysty koskaan olemaan esim. työelämässä.

Kommentit (550)

Vierailija
141/550 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakko tulla sanomaan vielä. Olen tuo aikaisempi käsistimmaaja, jonka tapa stimmata on saanut kaverit, opettajat, vanhemmat, kämppikset ja puolison raivon partaalle. En tätä pysty lopettamaan täysin, olen kyllä pystynyt lieventämään tätä ja siirtämään sen pienemmäksi toiminnoksi vuosien saatossa. Mutta täyttä lopettamista en pysty tekemään.

Minulle on huudettu, siis HUUDETTU ala-asteella tästä, vanhempani eivät voi sietää tätä, entinen kämppikseni sekosi kerran ihan täysin että älä tule keittiöön jos teet tuota. Puoliso pyytää aina lopettamaan ja ollaan käyty 100000 "en vaan pysty" keskustelua. Stimmaan käsillä siis nykyään hieromalla paria sormea yhteen, hieromalla kynnen päätä peukalolla ja niin edespäin. Pieniä äänettömiä liikkeitä. Silti tämä ärsyttää ihmisiä ihan räjähtävyyteen asti. En pysty maskaamaan tätä pois ja "tää on mun tapa" tyyliset selittelyt on kantautuneet aina kuuroille korville, ei ihmiset v

Heh, mä stimmaan tosi samallalailla käsillä. Ja se on siis sitä mun julkisilla paikoilla tehtävää, lievennettyä stimmausta. Kasvoilla ja kasvojen ja käsien yhdistelmällä stimmausta pyrin olemaan tekemättä julkisilla paikoilla, koska se vaan on liian friikin näköistä. 

Mulle ei kuitenkaan oo kai aikuisena huomautettu tuosta käsistimmailustani. Mut ehkä se johtuu siitä, että lähipiirini on enimmäkseen erilaisia nepsyjä itsekin. Ja työelämässä en ole, niin en sitäkään kautta joudu olemaan "normaalien" ihmisten kanssa tekemisissä. 

Vierailija
142/550 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen pitänyt omaa stimmaamistani adhd:n oireena, eli hyperaktiivisuutena siksi, että aivot ns. kestävät käynnissä... mä heiluttelen varpaitani ja hiron/nakuttelen sormiani yhteen. Kyllähän nämä toki voi kai mennä päällekkäinkin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/550 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Lisäksi tällaisen lapsen ongelma selvästi ovat perheen vuorovaikutussuhteet ja rakkaudettomuus, jos hän kerran jo pienenä on yksinäinen ja hyljeksitty. Jos hän ei ole saanut hyväksyntää vanhemmiltaan ja joutuu esittämään saadakseen sitä, totta kai lapsesta kehkeytyy "maskaaja". Autismin kanssa sillä ei ole mitään tekemistä."

Voi hyvänen aika. Rakastavat vanhemmat ei pysty lasta suojaamaan koulukiusaamiselta.

Yhäkin, mun maskaamisella on ihan kaikki tekemistä mun autismin kanssa, eikä minkään muun. Tiedän tämän itse, ja sinä et. 

Pieni lapsi, josta puhuit, ei ole vielä koulussa (ymmärrän pienenä lapsena alle kouluikäiset). Nykyään tykätään syyttää koulusta ja kaikkea, mutta kouluikäisellekin perheen pitäisi kuitenkin olla merkittävämpi kuin koulu. Ja kyllä, vanhemmat voivat suojella lasta myös koulukiusaamiselta vahvistamalla itsetuntoa, tarjoamalla turvallisen kodin ja puuttumalla kiusaamiseen. 

Pahoittelut sekaannuksesta, mutta kun ensin sanoit, että kyse on automaattisesta selviytymiskeinosta eikä tietoisesta päätöksestä, ja sitten, ettei se olekaan automaattista. Sinulla on toki oikeus kokemukseesi.

Vierailija
144/550 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen pitänyt omaa stimmaamistani adhd:n oireena, eli hyperaktiivisuutena siksi, että aivot ns. kestävät käynnissä... mä heiluttelen varpaitani ja hiron/nakuttelen sormiani yhteen. Kyllähän nämä toki voi kai mennä päällekkäinkin?

Joo voi olla jommasta kummasta tai molemmista johtuvaa. 

Vierailija
145/550 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis jos hänellä itsellään on autismi, niin saahan sitä omasta sairaudestaan vitsailla. Se voi olla monille tapa käsitellä sairauttaan. Itsekkin vitsailin syövästä, kun minulla oli syöpä. Eikä kukaan internetistä voi diagnosoida, että onko toisella joku sairaus vai ei. Jos hän sanoo että hänellä on autismi, niin olettaisin että niin on

Vierailija
146/550 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakko tulla sanomaan vielä. Olen tuo aikaisempi käsistimmaaja, jonka tapa stimmata on saanut kaverit, opettajat, vanhemmat, kämppikset ja puolison raivon partaalle. En tätä pysty lopettamaan täysin, olen kyllä pystynyt lieventämään tätä ja siirtämään sen pienemmäksi toiminnoksi vuosien saatossa. Mutta täyttä lopettamista en pysty tekemään.

Minulle on huudettu, siis HUUDETTU ala-asteella tästä, vanhempani eivät voi sietää tätä, entinen kämppikseni sekosi kerran ihan täysin että älä tule keittiöön jos teet tuota. Puoliso pyytää aina lopettamaan ja ollaan käyty 100000 "en vaan pysty" keskustelua. Stimmaan käsillä siis nykyään hieromalla paria sormea yhteen, hieromalla kynnen päätä peukalolla ja niin edespäin. Pieniä äänettömiä liikkeitä. Silti tämä ärsyttää ihmisiä ihan räjähtävyyteen asti. En pysty maskaamaan tätä pois ja "tää on mun tapa" tyyliset selittelyt on kantautuneet aina kuuroille korville, ei ihmiset v

On minullekin lapsena asiasta ongelmia koitunut, mutta aikuisena onneksi voi valita seuran. En ikimaailmassa viettäisi vapaaehtoisesti aikaani sellaisessa seurassa, jossa ihmisille noin vähäpätöiset jutut ovat ongelma eikä minua hyväksytä sellaisena kuin olen. Ymmärtäisin valituksen, jos stimmailu olisi sitä, että on pakko sylkeä toista (vaikka silloin se ei olisi enää stimmailua vaan niin pahaa ticcailua, että olisi Tourettesta kyse). Missään töissä tai opiskeluissa ei ole ollut ongelma, ja ei millään pahalla, mutta nuo sinun ihmisesi kuulostavat todella ikäviltä ja pikkusieluisilta. Ehkä heillä sitten on pahoja aistiyliherkkyyksiä, kun niin häiritsee.

Aika usein kuitenkin tuntuu siltä, että ihmiset kuvittelevat toisten olevan tosi kiinnostuneita heidän stimmailuistaan ja outouksistaan, jotka eivät edes ole outoja ja joita muut eivät tosiasiassa edes huomaa, tai jos huomaavatkin, eivät jaksa välittää. Ja jos välittävät, niin harvoin pahalla. Eri juttu tosiaan jos stimmailut ovat häiritseviä eli toisten päälle sylkemistä ja potkimista, mutta silloin oikeastaan kyse ei enää olekaan stimmailusta. Stimmailuhan on nimenomaan harmitonta liikehdintää, oli se näkyvää tai ei. Siinä ehkä voi ajatella sitä, huomaako itse muiden outoudet ja kuinka itse niihin suhtautuu. Todennäköisesti ei huomaa tai jos huomaa, niin ei kiinnosta. Suurin osa ihmisistä on kiinnostunut vain itsestään, ja kyllä jotain pitää olla pahasti vialla, jos jaksaa puuttua toisten asioihin. Toki ymmärrettävää jos oikeasti kärsii tosi pahasta aistiyliherkkyydestä tms. Kaikkien pitäisi joustaa ja sietää pikkuisen paremmin muita.

Vierailija
147/550 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ärsyttää kun tuollaiset menestyneet ihmiset kuvittelevat olevansa autisteja. Oikeasti tämä AuDHD elämä on ihan hirveää. Yleensä olemme liiankin empaattisia ja lahjakkaita monella tavalla, emme kuitenkaan useinkaan pärjää elämässä kovin hyvin kun on niin paljon haittaa näistä vammoista. 

Samoin. Nykyään tuntuu että kaikilla autisteilla on normaali työ, parisuhde ja perhe-elämä, paljon kavereita, ovat suosittuja, viihtyvät konserteissa ja cocktail-kustuilla kuin kala vedessä, pitävät somea omasta autismistaan (tietysti hyvillä kaupallisilla yhteistöillä) ja antavat jatkuvasti haastatteluita aiheesta.

Vierailija
148/550 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Lisäksi tällaisen lapsen ongelma selvästi ovat perheen vuorovaikutussuhteet ja rakkaudettomuus, jos hän kerran jo pienenä on yksinäinen ja hyljeksitty. Jos hän ei ole saanut hyväksyntää vanhemmiltaan ja joutuu esittämään saadakseen sitä, totta kai lapsesta kehkeytyy "maskaaja". Autismin kanssa sillä ei ole mitään tekemistä."

Voi hyvänen aika. Rakastavat vanhemmat ei pysty lasta suojaamaan koulukiusaamiselta.

Yhäkin, mun maskaamisella on ihan kaikki tekemistä mun autismin kanssa, eikä minkään muun. Tiedän tämän itse, ja sinä et. 

Pieni lapsi, josta puhuit, ei ole vielä koulussa (ymmärrän pienenä lapsena alle kouluikäiset). Nykyään tykätään syyttää koulusta ja kaikkea, mutta kouluikäisellekin perheen pitäisi kuitenkin olla merkittävämpi kuin koulu. Ja kyllä, vanhemmat voivat suojella lasta myös koulukiusaamiselta vahvistamalla itsetuntoa,

Ok, mä nyt tulkitsen, että olet itse autismin kirjolla, ja se vaikuttaa sun tapaan tulkita mun tekstiä ja laukoa tuollaisia aika mustavalkoisia mukatotuuksia. Mullakin oli nuorempana tapana takertua yksittäisiin sanoihin, ja esittää omia näkemyksiäni yleisinä totuuksina. Näin keski-ikäisenä en enää ole niin jyrkkä, ja ymmärrän, ettei asiat useinkaan ole niin kuin mä uskon, että niiden pitäisi olla. Kyllä autistinakin pystyy oppimaan ajattelemaan oman laatikkonsa ulkopuolella.

Yks juttu mistä on hyvä aloittaa on se, ettei kuvittele ja väitä tietävänsä toisen ihmisen omasta kokemuksesta ja elämästä enemmän, kuin se ihminen itse.

Samoin kannattaa muistaa, ettei oma tulkinta jostain sanasta ole yhtä, kuin kaikkien ihmisten tapa käyttää sitä sanaa. 

Vierailija
149/550 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pieni lapsi, josta puhuit, ei ole vielä koulussa (ymmärrän pienenä lapsena alle kouluikäiset). Nykyään tykätään syyttää koulusta ja kaikkea, mutta kouluikäisellekin perheen pitäisi kuitenkin olla merkittävämpi kuin koulu. Ja kyllä, vanhemmat voivat suojella last

En puhu sinun kokemuksestasi, vaan yleisellä tasolla. Minua ei kiinnosta sinun kokemuksesi.

Vierailija
150/550 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta myönnetään, olin väärässä mitä tulee lähteisiin. Maskaaminen (tai naamioituminen) mainitaan myös virallisessa lähteessä. Pidän tätä hyvin omituisena, ja myös sitä, että naisia varten kriteerejä lähdetään lieventämään ikään kuin naisilla oireilu olisi automaattisesti lievempää. Itsekin olen saanut diagnoosin jo kouluiässä ennen kuin tästä tuli muotia, ja tiedän muitakin naisia, jotka ovat saaneet diagnoosin selvillä oireilla lapsina tai nuorina.

Vierailija
151/550 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

^

Sä yrität väittää sekä yleisellä tasolla ilmiötä että mun kokemusta mahdottomaksi, ja mä yritän selittää omalla kokemuksella ilmiötä, joka koskettaa lukemattomia autisteja.

Luitko jo sen Käypä hoito -jutun naisten autismista, jossa puhutaan täysin samoista asioista, mistä yritän kertoa? 

Vierailija
152/550 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta myönnetään, olin väärässä mitä tulee lähteisiin. Maskaaminen (tai naamioituminen) mainitaan myös virallisessa lähteessä. Pidän tätä hyvin omituisena, ja myös sitä, että naisia varten kriteerejä lähdetään lieventämään ikään kuin naisilla oireilu olisi automaattisesti lievempää. Itsekin olen saanut diagnoosin jo kouluiässä ennen kuin tästä tuli muotia, ja tiedän muitakin naisia, jotka ovat saaneet diagnoosin selvillä oireilla lapsina tai nuorina.

Kiitos tuon myöntämisestä kuitenkin. Tuossahan on oikeasti kyse vain lääketieteellisen tiedon lisääntymisestä, ei se loppujen lopuksi ole kovin omituista. Suurin osa kaikesta lääketieteellisestä tiedosta on muodostettu vain miehiä tutkimalla, ja siksi sitä joudutaan päivittämään useilla osa-alueilla, eikä autismi ole tästä mikään poikkeus.

Mä en olisi pystynyt saamaan diagnoosia alle kouluiässä, kun ei siihen aikaan Suomessa oltu annettu ensimmäistäkään Asperger-diagnoosia.

Vierailija
153/550 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua ärsyttää kun tuollaiset menestyneet ihmiset kuvittelevat olevansa autisteja. Oikeasti tämä AuDHD elämä on ihan hirveää. Yleensä olemme liiankin empaattisia ja lahjakkaita monella tavalla, emme kuitenkaan useinkaan pärjää elämässä kovin hyvin kun on niin paljon haittaa näistä vammoista. 

Samoin. Nykyään tuntuu että kaikilla autisteilla on normaali työ, parisuhde ja perhe-elämä, paljon kavereita, ovat suosittuja, viihtyvät konserteissa ja cocktail-kustuilla kuin kala vedessä, pitävät somea omasta autismistaan (tietysti hyvillä kaupallisilla yhteistöillä) ja antavat jatkuvasti haastatteluita aiheesta.

Yle Areenalla on se neliosainen autismin maailma -dokkari, jossa käy aika hyvin ilmi autismin kirjon laajuus.

Kyllä autisti voi olla hyvin pärjäävä. Tai sitten ei lainkaan. Ei autistit ole yhtä, samanlaista massaa. 

Vierailija
154/550 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksikään keski-ikäinen tai vanhempi nainen ei oo voinut saada diagnoosia lapsena, kun ensimmäinen (pojan, tyttöjen vasta myöhemmin) asperger-diagnoosi on Suomessa annettu muistaakseni 1989.

Ja jos luit nuo Käypä hoito -jutut, niin ei siellä suinkaan väitetty, että naisten oireilu olisi automaattisesti lievempää - ne joiden oireilu ei ole lievempää, on kuitenkin tunnistettu jo autisteiksi. Eikä se, että oirekuva ei ulkoisesti muistuta tyypillisintä miesten oirekuvaa, tarkoita sitä, että oireilu olisi lievempää, se vaan ilmenee eri tavoin. 

Vierailija
155/550 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän kummallista gatekeepingiä täällä, että jos sun autismi ei ilmene samoin kuin mun autismi, niin se ei oo oikeeta autismia. 

Vierailija
156/550 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on taas yksi juttu mikä on "in".. näitä tulee vähän väliä, aiemmin oli must olla adhd, kilpparin vajarit, matala ferritiini, erityisherkkyys jne. 

huomiohuorausta toi on, ei mitään muuta, halutaan olla jotain spessua et saa huomiota muilta

autisti on ihan muuta kuin mitä huomio h väki haluaa esittää

hankkikaa elämä pellet

Terveisin pitkänlinjan autistiohjaaja

Vierailija
157/550 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on taas yksi juttu mikä on "in".. näitä tulee vähän väliä, aiemmin oli must olla adhd, kilpparin vajarit, matala ferritiini, erityisherkkyys jne. 

huomiohuorausta toi on, ei mitään muuta, halutaan olla jotain spessua et saa huomiota muilta

autisti on ihan muuta kuin mitä huomio h väki haluaa esittää

hankkikaa elämä pellet

Terveisin pitkänlinjan autistiohjaaja

Onneksi sä et tee diagnooseja etkä ole millään tavalla pätevä arvioimaan itsellesi tuntemattoman ihmisen saamaa diagnoosia.

Vierailija
158/550 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miisa on pelkkä huomionhakuinen somettaja. Mitään autistista hänessä ei ole. Autismin piirteet voi lukea netistä ja sitten esittää lääkärille, että minulla on nämä kaikki.

Vierailija
159/550 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miisa on pelkkä huomionhakuinen somettaja. Mitään autistista hänessä ei ole. Autismin piirteet voi lukea netistä ja sitten esittää lääkärille, että minulla on nämä kaikki.

Mutta kun sille lääkärille pitää esittää myös todisteet, että ne piirteet on ollut huomattavissa jo lapsuudessa, ja siitä löytyy jotain merkintää jossain. 

Vierailija
160/550 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään esim adhd liitollakin on kaikki kurssit ja tapahtumat myös ihmisille joilla ei ole virallista diagnoosia.. se siitä vertaistuesta . 

jos ei ole diagnoosia sille on syynsä. Ja silloin ei ihminen kuulu sen ryhmän vertaistuen pariin . Oma painajainen se että menen viikoksi jonnekin adhd liiton kurssille ja siellä on joku neurotyypillinen vaivoineen kälättämässä.