Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miisa Nuorgamin autistien pilkkaaminen tuntuu pahalta

Vierailija
09.12.2023 |

Olen autismin kirjolla olevan lapsen äiti. Miisa Nuorgam on nyt omien sanojensa mukaan autisti ja hän perustelee sillä ilkeää ja itsekästä käytöstä. Hän myös kuvailee, että mediassa autistit ovat hänen mielestään hupsuja hassuttelijoita.

On jotenkin voimaton olo, kun 31 000 seuraajaa saa kuunnella tätä ilosanomaa. Autismin ei pitäisi olla mikään leikin asia. Tämä Miisa ei kärsi autismista, vaan nauttii ja kerjää huomiota sekä ihmisten seuraa.

Hän ei tajua, miten pahalta tuo pilkkaaminen ja sketsien tekeminen autisteista tuntuu, kun oma lapseni ei pysty koskaan olemaan esim. työelämässä.

Kommentit (550)

Vierailija
161/550 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miisa on pelkkä huomionhakuinen somettaja. Mitään autistista hänessä ei ole. Autismin piirteet voi lukea netistä ja sitten esittää lääkärille, että minulla on nämä kaikki.

Ahaa, meillä on täällä taas erikoislääkäriä pätevämpi tyyppi, joka tapaamatta henkilöä osaa kertoa, että erikoislääkäri on väärässä. Voisitko korjata myös syöpälääkärien töitä etänä?

Vierailija
162/550 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miisa on pelkkä huomionhakuinen somettaja. Mitään autistista hänessä ei ole. Autismin piirteet voi lukea netistä ja sitten esittää lääkärille, että minulla on nämä kaikki.

Jostain näin miehenä muistan lukeneena, että naispuolinen Asperger vastaisi suunnilleen normaalia miestä.

Tästä päästään siihen, miksi miehet ei aina ymmärrä naisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/550 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään esim adhd liitollakin on kaikki kurssit ja tapahtumat myös ihmisille joilla ei ole virallista diagnoosia.. se siitä vertaistuesta . 

jos ei ole diagnoosia sille on syynsä. Ja silloin ei ihminen kuulu sen ryhmän vertaistuen pariin . Oma painajainen se että menen viikoksi jonnekin adhd liiton kurssille ja siellä on joku neurotyypillinen vaivoineen kälättämässä. 

Miten liittyy aiheeseen? Tässä ketjussa puhutaan diagnoosin saaneesta henkilöstä. Voit perustaa oman ketjun diagnosoimattomien ihmisten taivasteluun.

Vierailija
164/550 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään joka toisella somenarsistilla taitaa tosiaan olla autismidiagnoosi tai vähintään ADHD, mieluummin molemmat. Ärsyttää, kun nämä samat ihmiset ovat itse haukkuneet minua outoudesta ja ulos sulkeneet outouden vuoksi ja nyt ollaan niin autistia että.

Itse en aspergerina ymmärrä tuota "maskaamista". come on, tämä on oireyhtymä, joka diagnosoidaan lähinnä ulospäin näkyvien oireiden perusteella. Jos ihminen on onnistunut aikuiseksi asti esittämään normaalia, hän tuskin kärsii mistään aivotoiminnan häiriöstä, joka oireena on epänormaalina pidetty käytös...

Miten sä et aspergerina ymmärrä, että tässä on kyse sisäisestä kokemusmaailmasta, vaikka neurotyypilliset ihmiset onkin luoneet diagnostiset kriteerit ulospäin näkyvien oireiden perusteella, koska eivät näe meidän mielen sisälle? Ymmärrän, ettei

Olet väärässä. Piste.

Olen jo virallisen eläkeiän ylittänyt ja eläkkeellä 3-kymppisestä asti. Minun lapsuudessa/nuoruudessa/aikuisuudessa tytöillä ja naisilla ei yksinkertaisesti ollut aspergeria. Siis sitä ei diagnosoitu, vaan keksittiin muita diagnooseja. Jotta älykäs nepsy olisi pärjännyt työelämässä ja parisuhdemarkkinoilla, ainoa vaihtoehto oli rankka maskaaminen.

Minäkin olen kolunnut läpi useamman avioliiton ja saanut 3 lasta, jptka kaikki jäivät erossa isilleen. Työelämä karahti viimeiselle kivelle siis kolmekybäsenä, akat. loppututkinnosta huolimatta.

Tajusin -pakon edessä, kun paukut loppui- lopettaa normaaliuden näyttelemisen reilu 60-vuotiaana. Autismidiagnoosi napsahti sitten ihan pyytämättä, olin kuulemma niin selvä tapaus. Aikuisilla lapsillani (+lapsenlapsella) on jokaisella selviä nepsypiirteitä, ei dg.

Vierailija
165/550 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jostain näin miehenä muistan lukeneena, että naispuolinen Asperger vastaisi suunnilleen normaalia miestä.

Mutta silti miehet eivät mielellään ryhdy parisuhteeseen Assinaisen kanssa, vaikka tulisimme ehkä paremmin toimeen keskenämme. Miksi näin, miksi mieshaluaa sen nt-naisen eikä (omanlaisempaa) assia?

Kysyy ASn

Vierailija
166/550 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua ärsyttää kun tuollaiset menestyneet ihmiset kuvittelevat olevansa autisteja. Oikeasti tämä AuDHD elämä on ihan hirveää. Yleensä olemme liiankin empaattisia ja lahjakkaita monella tavalla, emme kuitenkaan useinkaan pärjää elämässä kovin hyvin kun on niin paljon haittaa näistä vammoista. 

Samoin. Nykyään tuntuu että kaikilla autisteilla on normaali työ, parisuhde ja perhe-elämä, paljon kavereita, ovat suosittuja, viihtyvät konserteissa ja cocktail-kustuilla kuin kala vedessä, pitävät somea omasta autismistaan (tietysti hyvillä kaupallisilla yhteistöillä) ja antavat jatkuvasti haastatteluita aiheesta.

😄 You nailed it! 👌🏼

Vierailija
167/550 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta silti miehet eivät mielellään ryhdy parisuhteeseen Assinaisen kanssa, vaikka tulisimme ehkä paremmin toimeen keskenämme. Miksi näin, miksi mieshaluaa sen nt-naisen eikä (omanlaisempaa) assia?

Kysyy ASn

Kyllä miehet on aina tykänneet musta. Tosin en ite oo ikinä halunnut vakavampia suhteita muuta kuin muiden autistien kanssa.

-Toinen as-nainen 

Vierailija
168/550 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin siis tuskin olisin ilman maskausta kelvannut niille neurotyypillisille miehille. Mutta ovat siis monet arvostaneet mun tapaa ajatella, ja kokeneet mulle puhumisen helpoksi, kun en tuomitse herkästi.

- edellinen

Vierailija
169/550 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta kun sille lääkärille pitää esittää myös todisteet, että ne piirteet on ollut huomattavissa jo lapsuudessa, ja siitä löytyy jotain merkintää jossain. 

Ja "todisteeksi" riittää äitylin allekirjoittama paperilappunen eli se niistä todisteista.

Näinä ylidiagnosoinnin aikoina tuntuu monilta unohtuvan, että ihmisillä voi olla ongelmia ihan ilman mitään synnynnäisiä autismidiagnooseja. Esimerkiksi ympäristölliset ja yhteiskunnalliset tekijät unohdetaan täysin. Eli siinäkin mielessä vähän vaarallinen ja ikävä tie tuo ylidiagnosointi.

Parin vuoden päästä Miisalla on joku muu sairaus tai diagnoosi, kun autismidiagnoosi ei tuonutkaan onnea elämään.

Vierailija
170/550 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miisa ei todellakaan ole autisti. Vielä 90-luvulla autisti tarkoitti vain Topi Borgin kaltaisia ihmisiä, nykyään joka toinen huomionkipeä somettaja on mukamas autisti. 🙄

Ja itse asiassa sekä huomionkipeys että sometus eivät voisi olla kauempana ns oikean autistin piirteistä.

Jos hänellä todella on diagnoosi, kynnys diagnoosin tekemiselle on nykyään liian matala, mistä monet neurologitkin ovat puhuneet.

Ei tuo pidä paikkaansa, vanhentunut käsitys autismin kirjosta. Ei huomionkipeys sulje pois autismin kirjon mahdollisuutta. 

En oo kuullut missään asiantuntijoiden sanovan, että autismin kirjon diagnooseja asetettaisiin liian matalalla kynnyksellä (päinvastoin, tytöt ja naiset on alidiagnosoituja). ADHDsta näin on ehkä esitetty. 

No se, ettet sinä ole asiasta kuullut, ei tarkoita etteikö näin ole. 

Tässä esimerkki psykiatrista joka katuu diagnoosien höllentämistä:

https://nypost.com/2023/04/24/doctor-who-broadened-autism-spectrum-sorr…

Vierailija
171/550 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta kun sille lääkärille pitää esittää myös todisteet, että ne piirteet on ollut huomattavissa jo lapsuudessa, ja siitä löytyy jotain merkintää jossain. 

Ja "todisteeksi" riittää äitylin allekirjoittama paperilappunen eli se niistä todisteista.

Näinä ylidiagnosoinnin aikoina tuntuu monilta unohtuvan, että ihmisillä voi olla ongelmia ihan ilman mitään synnynnäisiä autismidiagnooseja. Esimerkiksi ympäristölliset ja yhteiskunnalliset tekijät unohdetaan täysin. Eli siinäkin mielessä vähän vaarallinen ja ikävä tie tuo ylidiagnosointi.

Parin vuoden päästä Miisal

Ei kun vanhempia haastatellaan, ei siis oo mikään allekirjoitettava lappunen, vaan strukturoitu haastattelu. Lisäksi pitäis löytyä jotain diagnoosia tukevaa lapsuuden koulutiedoista, neuvolatiedoista, terveydenhuollon tiedoista jne.

Eikä todellakaan unohdeta muita tekijöitä, vaan pyritään juurikin sulkemaan pois muut mahdolliset selitykset piirteille ja ongelmille. 

Naisten autismi on yhäkin voimakkaasti alidiagnosoitua, niin aika outoa väittää ylidiagnosoinnin olevan ongelma. 

Vierailija
172/550 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhäkin, se tiedetään ihan varmaksi, että naisilla ja tytöillä autismi on alidiagnosoitua

Vierailija
173/550 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autismin kirjoa ei oikeasti ymmärretä kovin hyvin vielä. Se ei ole vain sellaista, kuin jotkut kliseiset käsitykset asiasta.

Minäkin uskoin niihin kliseisiin, eikä mulla ollut enempää tietoa asioista, ja siksi en vuosikymmeniin tajunnut olevani autismin kirjolla. 

Vierailija
174/550 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miisa ei todellakaan ole autisti. Vielä 90-luvulla autisti tarkoitti vain Topi Borgin kaltaisia ihmisiä, nykyään joka toinen huomionkipeä somettaja on mukamas autisti. 🙄

Vielä 90-luvulla ei tiedetty paljoa autismista. Asperger (mikä on Borgin diagnoosi) on nykyään autismin kirjon häiriö -diagnoosin alla, ennen ei ollut. Naisten oirekuvasta ei ysärillä tiedetty paljon mitään, ja siksi meitä keski-ikäisiä naisia ei oo lapsena diagnosoitu, vaan saadaan nyt aikuisena vasta diagnoosejamme.

Ei varmaan kannata haikailla menneisyyttä lääketieteen kohdalla. 

Itse asiassa hänen diagnoosinsa ei ole asperger vaan lapsuusiän autismi.

Vierailija
175/550 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vielä 90-luvulla ei tiedetty paljoa autismista. Asperger (mikä on Borgin diagnoosi) on nykyään autismin kirjon häiriö -diagnoosin alla, ennen ei ollut. Naisten oirekuvasta ei ysärillä tiedetty paljon mitään, ja siksi meitä keski-ikäisiä naisia ei oo lapsena diagnosoitu, vaan saadaan nyt aikuisena vasta diagnoosejamme.

Aivan. En tiedä mistä olin saanut käsityksen, että ois ollu asperger. 

Kuitenkin, autismin kirjo ja sen ilmenemistavat on tosiaan laaja kirjo. Ja naisilla ilmenee usein (ei aina toki) aika erilailla kuin miehillä (ja taas toki voi ilmetä miehilläkin samoin kuin naisilla). 

Vierailija
176/550 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on aikuisena saatu diagnoosi ja kyllä todisteeksi riitti vain vanhempien allekirjoittama rasti ruutuun-lappunen. Ei ollut mikään strukturoitu haastattelu ainakaan omalla kohdalla.

Vierailija
177/550 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhäkin, se tiedetään ihan varmaksi, että naisilla ja tytöillä autismi on alidiagnosoitua

Tuo on se käsitys nykypäivänä ja varmasti osittain tottakin, mutta uskallan väittää että konsensus muuttuu lähivuosina, kun kaiken maailman miisat hakeutuvat diagnosoitavaksi. On nimittäin täysin mahdollista, että naisilla ja tytöillä ei vain autismin kirjoa esiinny yhtä paljon kuin pojilla, ja nyt diagnostisia kriteereitä höllennetään naisille, missä taas ei ole mitään järkeä.

Vierailija
178/550 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on se käsitys nykypäivänä ja varmasti osittain tottakin, mutta uskallan väittää että konsensus muuttuu lähivuosina, kun kaiken maailman miisat hakeutuvat diagnosoitavaksi. On nimittäin täysin mahdollista, että naisilla ja tytöillä ei vain autismin kirjoa esiinny yhtä paljon kuin pojilla, ja nyt diagnostisia kriteereitä höllennetään naisille, missä taas ei ole mitään järkeä.

Siis kyllä koko ajan nytkin oletetaan, että tytöillä ei esiinny yhtä paljon autismin kirja kuin pojilla, ero ei vain ole yhtä suuri kuin on luultu. Naisten alidiagnosoinnilla ei siis tarkoiteta sitä, että oletettais naisautisteja olevan yhtä paljon kuin miehiä. 

Diagnostisia kriteerejä ei myöskään "höllennetä" naisten tapauksessa, vaan tiedostetaan vain, että oirekuva on erilainen. Ei niitä siis ole mitenkään höllennetty, ihan samat diagnostiset kriteerit on voimassa naisille ja miehille, vain oireiden ilmenemisen muotoja ymmärretään nykyään paremmin. 

Ei tietenkään ole mahdotonta, että joskus vielä edettäis ylidiagnosointiinkin, mutta toistaiseksi tilanne on kuitenkin naisten osalta alidiagnosoinnin puolella. 

Vierailija
179/550 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on aikuisena saatu diagnoosi ja kyllä todisteeksi riitti vain vanhempien

Jännä. Mulla (aikuisena diagnosoitu) oli vanhemman strukturoitu haastattelu, ja pengottiin tosiaan ihan hillitön määrä lapsuuden ja nuoruuden papereita ties mistä. Ja oli toimintaterapeutin arviointikäyntejä vaikka kuinka monta, ja hoitajan aikoja useita. Julkisella puolella tämä siis. 

Vierailija
180/550 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on aikuisena saatu diagnoosi ja kyllä todisteeksi riitti vain vanhempien

En usko tätä hetkeäkään. Itse olen saanut diagnoosin neurologian puolelta (julkiselta) 15 vuotta sitten. Psykologisten ja neurologisten testien lisäksi kaikki lapsuuteni paperit tilattiin neuvolaa myöten, ala-asteen todistukset jne. Vanhempani haastateltiin, ja kokonaisuudessaan prosessi oli todella pitkä ja haastava. Sairaalapäivien (testaukset ja haastattelut) jälkeen itkin ja voin pahoin vaikka olen tottunut haastavaankin työelämään.