Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miisa Nuorgamin autistien pilkkaaminen tuntuu pahalta

Vierailija
09.12.2023 |

Olen autismin kirjolla olevan lapsen äiti. Miisa Nuorgam on nyt omien sanojensa mukaan autisti ja hän perustelee sillä ilkeää ja itsekästä käytöstä. Hän myös kuvailee, että mediassa autistit ovat hänen mielestään hupsuja hassuttelijoita.

On jotenkin voimaton olo, kun 31 000 seuraajaa saa kuunnella tätä ilosanomaa. Autismin ei pitäisi olla mikään leikin asia. Tämä Miisa ei kärsi autismista, vaan nauttii ja kerjää huomiota sekä ihmisten seuraa.

Hän ei tajua, miten pahalta tuo pilkkaaminen ja sketsien tekeminen autisteista tuntuu, kun oma lapseni ei pysty koskaan olemaan esim. työelämässä.

Kommentit (550)

Vierailija
201/550 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen sitä, miksi kaikki nykyajan autistit, aikuiset, nuoret ja jopa lapset, vaikuttavat olevan julkisuustyrkkyjä somenarsisteja, jotka haluavat mediahuomiota keinolla millä hyvänsä ja viihtyvät hyvin ihmisjoukoissa ja valokeilassa. no oikeasti valtaosa ei olekaan, mutta nämä wannabe-autistit (Thunber, Nuorgam, Eveliina, Enbuske yms. somettajat) antavat kuvan kuin autistit olisivat meluisilla pirskeillä viihtyviä supliikkeja seurapiiri-ihmisiä ja kuin kala vedessä sosiaalisissa tilanteissa ja autismi olisi vain keino saada huomiota itselle. Meilel muille se on oikeasti rasite.

Ai Greta Thunberg on sun mielestä wannabe-autisti? Wtf? Hänhän on melkein kliseisen tyypillinen asperger. 

No ei kyllä ole :D Koko brändihän on luotu pelkkää julkisuutta ajatellen. Tyypillinen asperger ei haeskel

Höpö höpö nyt. Tyypillinen asperger todellakin voi ottautua noin intohimoisesti yhteen asiaan ja tehdä siitä elämäntehtävänsä, hyvinkin mustavalkoisesti. Maailman pelastaminen on tyypillistä aspergeria. Thunberghan on diagnosoitukin ihan lapsena, eli hänellä on nuo piirteet olleet voimakkaasti esillä. 

Vierailija
202/550 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tosiaan nuo oireluokituksetkin ovat hyvin epämääräisiä ja tulkinnanvaraisia. Ja se, kuinka niitä arvioidaan. Jos jotain pitää tutkia kaivamalla vanhoja koulutodistuksia, niin onhan se homma todella epämääräistä. Ala-asteen opettajan kirjaus ei ole todiste neurologisesta poikkeavuudesta, mutta ei se välttämättä ole todiste edes mistään oireesta, vaan pelkästä opettajan mielipiteestä. Ja osahan saa dg:n, vaikka papereissa ei näkyisi mitään poikkeavaa eikä oireita näkyisi edes ulospäin ja elämäkin sujuisi hyvin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/550 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas tuo "vain oikeasti autistiset".

Mä olen kyllä ihan oikeasti autistinen, vaikka sain diagnoosin vasta yli nelikymppisenä.

Toki en ole menestynyt yhteiskunnassa, eli on tää mulla aina sillä lailla näkynyt elämässä, eli en oo niitä, jotka ois pärjänneet työelämässä. 

No sitten et kuulu tuohon Miisan porukkaan, jolle autismi on kiva supervoima, jolla vähän koettaa erottua somesta ja ehkä tehdä vähän lisää rahaa.

Kyllä mä koen autismin supervoimana, oon aika sosiaalinen ja helposti ärsyttävä ja provosoiva mielipiteineni ja "erikoisuuden tavoitteluineni". 

Vierailija
204/550 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen sitä, miksi kaikki nykyajan autistit, aikuiset, nuoret ja jopa lapset, vaikuttavat olevan julkisuustyrkkyjä somenarsisteja, jotka haluavat mediahuomiota keinolla millä hyvänsä ja viihtyvät hyvin ihmisjoukoissa ja valokeilassa. no oikeasti valtaosa ei olekaan, mutta nämä wannabe-autistit (Thunber, Nuorgam, Eveliina, Enbuske yms. somettajat) antavat kuvan kuin autistit olisivat meluisilla pirskeillä viihtyviä supliikkeja seurapiiri-ihmisiä ja kuin kala vedessä sosiaalisissa tilanteissa ja autismi olisi vain keino saada huomiota itselle. Meilel muille se on oikeasti rasite.

Ai Greta Thunberg on sun mielestä wannabe-autisti? Wtf? Hänhän on melkein kliseisen tyypillinen asperger. 

No ei kyllä ole :D Koko brändihän on luotu pelkkää ju

Kaikki somettajat suhtautuvat johonkin intohimoisesti, eli se ei ole todiste autismista. Mustavalkoisuus taas kertoo lähinnä epävakaasta persoonallisuudesta, joka Thunberg mahdollisesti on. Siltä hän pikemmin vaikuttaa. Ja diagnoosin todenperäisyydestä emme tiedä mitään. Lisäksi onhan Miisakin saanut diagnoosin, niin että ei se kerro myöskään oireiden voimakkuudesta mitään. Omiin silmiini Thunberg on lähinnä huomionhakuinen ja manipuloiva, vähän hemmoteltu yläluokan aikuislapsi. Ihan tavallinen nykyajan somettaja. Puhujana aika keskinkertainen. Ulospäin ei vaikuta mitenkään autistiselta.  

Vierailija
205/550 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen kyllä ihan oikeasti autistinen, vaikka sain diagnoosin vasta yli nelikymppisenä.

Toki en ole menestynyt yhteiskunnassa, eli on tää mulla aina sillä lailla näkynyt elämässä, eli en oo niitä, jotka ois pärjänneet työelämässä. 

No sitten et kuulu tuohon Miisan porukkaan, jolle autismi on kiva supervoima, jolla vähän koettaa erottua somesta ja ehkä tehdä vähän lisää rahaa.

Oletko nyt ihan vähän katkera? :D

Koeta tyhmä ymmärtää, että autisteja on erilaisia. Sinä ja Miisa silti yhtä lailla autisteja.

Vierailija
206/550 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä koen autismin supervoimana, oon aika sosiaalinen ja helposti ärsyttävä ja provosoiva mielipiteineni ja "erikoisuuden tavoitteluineni". 

No siitä vaan perustamaan sometiliä ja laittamaan hashtagia #neurospicy #autisticgirl. Voi kyllä olla vaikea erottua sillä autismilla, kun joka toisella siellä on se, mutta onnea matkaan. 

Vierailija
207/550 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Greta Thunberg on kylläkin ihan 100% tyypillinen naisautisti, en ymmärrä miten joku ei hänen autismiaan muka näkisi!

Vierailija
208/550 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No siitä vaan perustamaan sometiliä ja laittamaan hashtagia #neurospicy #autisticgirl. Voi kyllä olla vaikea erottua sillä autismilla, kun j

Miksi pitäisi sometili perustaa?! Kuulostat mt-ongelmaiselta, hae apua

Vierailija
209/550 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Greta Thunberg on kylläkin ihan 100% tyypillinen naisautisti, en ymmärrä miten joku ei hänen autismiaan muka näkisi!

Kyllä. Ja ihan ilkeilemättä; minusta Gretasta näkyy autismi ulospäinkin, läheskään kaikista autisteista ei.

Vierailija
210/550 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koeta tyhmä ymmärtää, että autisteja on erilaisia. Sinä ja Miisa silti yhtä lailla autisteja.

Jos autismia on niin erilaista, ettei autismi kerro mitään ihmisen sosiaalisista taidoista, kommunikaatiokyvystä, kognitiivisesta profiilista, toimintakyvystä, neurologisista ominaisuuksista, psyykestä, sosiaalisesta toimintakyvystä yms. niin sehän lähinnä tarkoittaa sitä että koko termi voidan heittää romukoppaan eikä sillä ole enää mitään erkitystä. Totta kai olen katkera, koska omat etuuteni, kuntoutus ja vammaispalveluni yms. ovat siitä kiinni, otetaanko diagnoosit vakavasti. Nykyisin niitä yhä harvemmin otetaan, ja se johtuu tästä kehityksestä. Toki somejulkkikset eivät ole sitä aiheuttaneet, vaan APA, joka näitä dg-kriteerejä määrittää, ja lääkärit, jotka antavat diagnooseja ihan kenelle vain.

Vierailija
211/550 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

^

Eihän Thunberg ole mitenkään ensisijaisesti "somettaja". Lienee vähän eri asia muutenkin kampanjoida maailman pelastamista, kun olla somejulkkis.

Sulla nyt selkeesti vaan on joku oma vihasuhtautuminen kyseiseen ihmiseen. 

Mustavalkoisuus on tosi yleinen autistinen piirre (itselläkin on vaatinut vuosikymmeniä oppia lieventämään tuota jyrkkyyttä itsessä). Epävakaan persoonallisuushäiriön piirre se sen sijaan ei ole.

Kyllä mä itse autistina näen hyvin voimakkaasti näitä piirteitä Thunbergissa. 

Vierailija
212/550 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Ja ihan ilkeilemättä; minusta Gretasta näkyy autismi ulospäinkin, läheskään kaikista autisteista ei.

Samaa mieltä. 

Vierailija
213/550 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos autismia on niin erilaista, ettei autismi kerro mitään ihmisen sosiaalisista taidoista, kommunikaatiokyvystä, kognitiivisesta profiilista, toimin

Kyllä se kertoo. Ei vaan aina siitä, miten ne ulospäin näyttäytyy. 

Vierailija
214/550 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta taas ei. Hänhän on sosiaalisesti tosi taitava, ilmeikäs ja supliikki haastateltava ja luontevasti silmiin katsova puhuja. Ryotsalaisilla on tietysti erilainen puhetapa. Ja yhtään hankalammin autistinen ei pystyisi toimimaan niin kuin Greta toimii, matkustelemaan ja noin vain supliikkina toimimaan joustavasti eri tilanteissa, saamaan ihmisiä noin vain mukaansa yms. Toki hänellä voi olla manageri avustamassa näissä tilanteissa. Jos hän autismin kirjolla, niin ihan tosi, tosi lievästi. Mutta kirjo on laaja.

Vierailija
215/550 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

^

Eihän Thunberg ole mitenkään ensisijaisesti "somettaja". Lienee vähän eri asia muutenkin kampanjoida maailman pelastamista, kun olla somejulkkis.

Mustavalkoisuus on tosi yleinen autistinen piirre (itselläkin on vaatinut vuosikymmeniä oppia lieventämään tuota jyrkkyyttä itsessä). Epävakaan persoonallisuushäiriön piirre se sen sijaan ei ole.

Jos luet dg-kriteerit, autismista et löydä mustavalkoisuutta, epävakaasta löydät. Ja itseltäsi: kun en fanita Thunbergiä enkä pidä häntä autistisena, se kertoo heti siitä, että minulla olisi vihasuhtautuminen. Ei ole. En nyt vain näe hänessä yhtikäs mitään autistista, eikä myöskään autismiin erikoistunut neuropsykologi, jolla käyn kuntoutuksessa. Mutta hän kyllä huomautti, että piirteet eivät aina näy ulospäin ja että Ruotsissa kulttuurierotkin vaikuttavat siihen, millä tavoin ihminen puhuu. Eli TRhunberg voi näyttäytyä suomalaiselle ei-autistille ihan normaalina, mutta ruotsalaiselle ei.

Vierailija
216/550 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten on sekin, että esim. PDA -autismi ilmenee usein erilailla just sosiaalisuuden osalta.

En tosin usko, että Miisa on PDA. 

Vierailija
217/550 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kumma myös kun noi autismioireet on tullu Miisalla esiin ilmeisesti vasta viime aikoina, aiemmin niistä ei ollut tietoakaan. :D selvästi viime aikoina alkanut esittämään videoilla stimmailuja ynnä muuta.

Wokeisto, jolla nämä autismilarppaukset nyt jostain syystä trendaavat, on  harhaluulo, että autismidiagnoosilla saisi vapaalipun huonoon käytöksen. Mutta ei se niin tietenkään mene. Jos olet pärjännyt kolmekymppiseksi ilman autismidiagnoosia, et ole muiden silmissä autisti, etkä saa vapaalippua. Toinen syy diagnoosien hakemiselle on tietysti huomionkipeys. Ominaisuus joka ei voisi olla kauempana oikeasta autismista.

No näin... Sama juttu kuin sillä yhdellä missillä. Kun katselee aiempien vuosien postauksia, niissä ei hirveästi stimmailuja ja melttareita nähty, mutta nyt sitten koko sisältö on pelkkää nepsyä. Miisalla on tosin vielä ihan normaaliakin sisältöä. Toivottavasti pitää vanhan tyylin. On ihan hyvä, että kaupallista yhteistyötä tekevällä tavalliselle vaikuttajalla voi olla jotain asia-asiaa. Mutta miksi niiden kaikkien pitää yhtä aikaa ruveta nepsyvaikuttajiksi?

Vierailija
218/550 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei lääkäri käsittääkseni kuitenkaan voi asettaa diagnoosia ihan vaan mutulla, vaan on pakko olla riittävästi diagnoosia tukevaa materiaalia. 

Minulla on omasta diagnosointiprosessista sellainen fiilis, että lääkäri oli lopulta pelkkä kumileimasin. Käytännössä lausunnot kirjoitti tutkimuksien ja haastattelujen perusteella neuropsykologi ja psykologi.

Vierailija
219/550 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei lääkäri käsittääkseni kuitenkaan voi asettaa diagnoosia ihan vaan mutulla, vaan on pakko olla riittävästi diagnoosia tukevaa materiaalia. 

Minulla on omasta diagnosointiprosessista sellainen fiilis, että lääkäri oli lopulta pelkkä kumileimasin. Käytännössä lausunnot kirjoitti tutkimuksien ja haastattelujen perusteella neuropsykologi ja psykologi.

Näinhän se usein on. Jatkossa taitaa tekoäly tehdä diagnoosit.

Vierailija
220/550 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

^

Jos luet dg-kriteerit, autismista et löydä mustavalkoisuutta, epävakaasta löydät. Ja itseltäsi: kun en fanita Thunbergiä enkä pidä häntä autistisena, se kertoo heti siitä, että minulla olisi vihasuhtautuminen. Ei ole. En nyt vain näe hänessä yhtikäs mitään autistista, eikä myöskään autismiin erikoistunut neuropsykologi, jolla

Ihan varmasti löytyy tuo mustavalkoisuus, jyrkkyys, joustamattomuus tyypillisistä autismin piirteistä. 

Kyllä sun kirjoituksesta paistaa vihamielisyys Gretan tapauksessa. 

Mutta totta nuo kulttuurierot kyllä, tietenkin ne vaikuttaa. 

No, me lukemattomat muut kyllä ollaan näkevinämme hyvinkin tyypillistä aspergeria Gretassa.