Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miisa Nuorgamin autistien pilkkaaminen tuntuu pahalta

Vierailija
09.12.2023 |

Olen autismin kirjolla olevan lapsen äiti. Miisa Nuorgam on nyt omien sanojensa mukaan autisti ja hän perustelee sillä ilkeää ja itsekästä käytöstä. Hän myös kuvailee, että mediassa autistit ovat hänen mielestään hupsuja hassuttelijoita.

On jotenkin voimaton olo, kun 31 000 seuraajaa saa kuunnella tätä ilosanomaa. Autismin ei pitäisi olla mikään leikin asia. Tämä Miisa ei kärsi autismista, vaan nauttii ja kerjää huomiota sekä ihmisten seuraa.

Hän ei tajua, miten pahalta tuo pilkkaaminen ja sketsien tekeminen autisteista tuntuu, kun oma lapseni ei pysty koskaan olemaan esim. työelämässä.

Kommentit (550)

Vierailija
281/550 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä keskustelussa toistuu jatkuvasti stereotypiat "oikeasta" autistista, "aidosti" autistisesta jne., aivan kuin kaikki autistit olisivat täsmälleen samanlaisia. Eihän se nyt hyvänen aika niin toimi!

Totta kai esim. introvertti autisti vaikuttaa aika erilaiselta kuin ekstrovertti autisti. 

Sä nyt et tajua autismista hölkäsen pöläystä. 🤦🏻

Kukaan ei ole väittänyt, että "kaikki autistit ovat täsmälleen samanlaisia"; siksi nimitys onkin *kirjo*.

Mutta autismi diagnosoidaan tiettyjen piirteiden ja ominaisuuksien mukaan. Jos henkilö ei omaa näitä riitävässä määrin, häntä ei voi diagnosoida autistiksi. On paljon muitakin poikkeavuuksia ja häiriöitä, myös mt-puolen oireilu, jotka eivät ole autismia.

Vierailija
282/550 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä keskustelussa toistuu jatkuvasti stereotypiat "oikeasta" autistista, "aidosti" autistisesta jne., aivan kuin kaikki autistit olisivat täsmälleen samanlaisia. Eihän se nyt hyvänen aika niin toimi!

Totta kai esim. introvertti autisti vaikuttaa aika erilaiselta kuin ekstrovertti autisti. 

Kukaan ei ole väittänyt, että "kaikki autistit ovat täsmälleen samanlaisia"; siksi nimitys onkin *kirjo*.

Mutta autismi diagnosoidaan tiettyjen piirteiden ja ominaisuuksien mukaan. Jos henkilö ei omaa näitä riitävässä määrin, häntä ei voi diagnosoida autistiksi. On paljon muitakin poikkeavuuksia ja häiriöitä, myös mt-puolen oireilu, jotka eivät ole autismia.

Niin, ja siksi koko keskustelu on turhaa, koska sen kohteena olevalla henkilöllä on autismidiagnoosi. Tämä tuntuu olevan monelle ylitsepääsemätön ongelma.

Miten ventovieraiden ihmisten diagnoosit voi ketään niin kiukuttaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/550 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tajuan autismista aika paljon, koska olen autisti, mun mies on autisti, mun lapsi on autisti, ja vanhempanikin on (diagnosoimaton) autisti.

Ja kyllä täällä on esiintynyt paljon tuota, että esitetään esim., ettei oikea autisti voi olla ekstrovertti ja huomionhakuinen, vaikka missään diagnostisissa kriteereissä ei moista sanota. 

Vierailija
284/550 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumma kun tää keskustelu on pysynyt näin pitkään poistamatta, kun tän päivän autismiketju poistatettiin jo nyt (just kun olin kirjoittamassa pitkää viestiä siihen. Toki siinä ketjussa oli hirveetä vihapuhetta autisteista). 

Vierailija
285/550 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan näitä autistivaikuttajia. En tykkää. 

Vierailija
286/550 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan näitä autistivaikuttajia. En tykkää. 

Mulla on teini-ikäinen autistitytär, ja hänen takiaan toivon kyllä, että somessa on näitä naisautisteja puhumassa asiasta. 

Vierailija
287/550 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tajuan autismista aika paljon, koska olen autisti,

Niin ja lisäisin vielä, että meidän kaikkien autismi näyttäytyy ulospäin hyvin erilaisena (paitsi mun näyttäytyi lapsena samoin kuin lapsellani nyt, mutta näin aikuisena aika erilailla), mutta tapamme aistia ja kokea ja ajatella on hyvin samankaltainen. Eli aivan samat autismin ydinpiirteet on meillä kaikilla, mutta ulkopuolinen tarkkailija ei sitä suinkaan näkisi. 

Vierailija
288/550 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ihan oikeasti autisti (sillä tavoin siis, että se on pilannut koulunkäyntini, opiskeluni ja työllistymismahdollisuuteni, vaikka mulla periaatteessa olisi älyä ja lahjoja moneenkin asiaan), ja jos oisin nuorempana tiennyt olevani, ja siihen aikaan ois ollut jotain suomea, niin oisin varmaan voinut olla just sellainen kaikkia ärsyttävä, huomionhakuinen somessa teennäisen oloisesti autismiani korostava provosoija.

Eli kyllä sellaiset voi ihan oikeasti olla autisteja. 

Vierailija
289/550 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On olemassa myös PTSD eli posttraumaattinen stressihäiriö, joka saatetaan väärin diagnosoida autismiksi, koska oirekuva on samankaltainen:

https://healthmatch.io/ptsd/cptsd-and-autism

https://www.ptsduk.org/can-childhood-ptsd-be-mistaken-for-autism/

Vierailija
290/550 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin ja lisäisin vielä, että meidän kaikkien autismi näyttäytyy ulospäin hyvin erilaisena (paitsi mun näyttäytyi lapsena samoin kuin lapsellani nyt, mutta näin aikuisena aika erilailla), mutta tapamme aistia ja kokea ja ajatella on hyvin samankaltainen. Eli aivan samat autismin ydinpiirteet on meillä kaikilla, mutta ulkopuolinen tarkkailija ei sitä suinkaan näkisi. <

Me ollaan autisteja kaikki, kun oikein silmin katsotaan... 🎶

Vierailija
291/550 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On olemassa myös PTSD eli posttraumaattinen stressihäiriö, joka saatetaan väärin diagnosoida autismiksi, koska oirekuva on samankaltainen:

Mutta se vaatii trauman. Oon itse autisti, jolla on myös PTSD (johon oon sairastunut siis vasta aikuisena trauman myötä), enkä kyllä osaa itse nähdä yhteyttä. Ei nää tunnu mitenkään samalta. Toki jos lapsesta yritetään diagnosoida vain ulkoisen käytöksen perusteella, niin asia voi olla eri. 

Vierailija
292/550 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta nuo somen autismilähettiläät ovat hyvä ja positiivinen ilmiö yleisesti ottaen. Miisan kohdalla taas ei, koska hänen kohdallaan epäilen, onko kyse oikeasti ollenkaan autismista, kun nuo oireetkin alkoivat ilmaantumaan vasta sen jälkeen kun Miisa "keksi" tämän jutun. Eikö teitä muita autisteja muka häiritse se, että joku neurotyypillinen saattaa esittää autistia tai kuvitella olevansa autisti sitä olematta? Tosissani mietin, onko hänellä oikeasti diagnoosi, ja jos on, onko lääkäri voinut tehdä virheen.. vaikka tietysti kokemusasiantuntijuus ei tee minusta mitään autismin asiantuntijaa, mutta Miisaa seuranneena en vain ole nähnyt hänessä mitään autismin piirteitä ennen kuin vasta viime aikoina, ja nuo nykyiset piirteet näyttävät jotenkin esitetyiltä ja pakotetuilta.. ei siis näytä siltä, että hän olisi aiemmin maskannut koko elämänsä, ja olisi nyt aidosti ensi kertaa oma itsensä, vaan päinvastoin näyttää pikemminkin siltä että hän nyt, tänä päivänä, esittää (huonosti) jotain roolia ja oli ennen enemmän oma itsensä. En jaksa nyt tarkemmin eritellä, mistä kaikesta tämä vaikutelma tulee, ja saatan olla väärässäkin.. Mutta esimerkiksi se video tilanteesta, jossa hän eräissä bileissä alkoi "söpösti" stimmaamaan (ja tietysti kuvautti tämän kaiken ja postasi someen, koska kukapa autisti ei bileissä (!) stimmatessaan tekisi näin!?!??), oli aika epäilyttävä, koska mitään tällaista ei ole koskaan aiemmin esiintynyt ja koko video näytti lavastetulta ja stimmaus muutenkin huonolta näyttelemiseltä... Mutta ihmismieli on kummallinen, ja erinäisiä oireita saattaa manifestoida itselleen jopa tiedostamatta, jos nyt yhtäkkiä aidosti uskookin olevansa kirjolla tai omaavansa vaikka jonkun sairauden.

Enkä muuten oikein ymmärrä, että miksi tämän asian pohtiminen tai diagnoosin epäileminen suututtaa joitain tässä ketjussa niin paljon. Ei täällä just sun diagnoosia olla epäilemässä (paitsi jos olet Miisa itse, niin siinä tapauksessa joo).

T. ASD ja ADHD-diagnoosit omaava henkilö

Vierailija
293/550 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta nuo somen autismilähettiläät ovat hyvä ja positiivinen ilmiö yleisesti ottaen. Miisan kohdalla taas ei, koska hänen kohdallaan epäilen, onko kyse oikeasti ollenkaan autismista, kun nuo oireetkin alkoivat ilmaantumaan vasta sen jälkeen kun Miisa "keksi" tämän jutun. Eikö teitä muita autisteja muka häiritse se, että joku neurotyypillinen saattaa esittää autistia tai kuvitella olevansa autisti sitä olematta? Tosissani mietin, onko hänellä oikeasti diagnoosi, ja jos on, onko lääkäri voinut tehdä virheen.. vaikka tietysti kokemusasiantuntijuus ei tee minusta mitään autismin asiantuntijaa, mutta Miisaa seuranneena en vain ole nähnyt hänessä mitään autismin piirteitä ennen kuin vasta viime aikoina, ja nuo nykyiset piirteet näyttävät jotenkin esitetyiltä ja pakotetuilta.. ei siis näytä siltä, että hän olisi aiemmin maskannut koko elämänsä, ja olisi nyt aidosti ensi kertaa oma itsensä, vaan päinvastoin näyttää pikemminkin silt

Edelleenkään diagnoosia ei tehdä kenenkään somevideoiden perusteella ja hyvä niin. Se, mitä ihmiset kertovat itsestään somessa, ei ole heidän koko elämä. 

Ehkä somemaailma saa ihmiset luulemaan, että he tuntevat jonkun, kun seuraavat jotain vierasta ihmistä somessa. Tehdään ihme päätelmiä asioista, johon muutenkaan oma pätevyys ei riittäisi edes muissa yhteyksissä. Sen tässä pitäisi soittaa hälytyskelloja.

Vierailija
294/550 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edelleenkään diagnoosia ei tehdä kenenkään somevideoiden perusteella ja hyvä niin. Se, mitä ihmiset kertovat itsestään somessa, ei ole heidän koko elämä. 

Ehkä somemaailma saa ihmiset luulemaan, että he tuntevat jonkun, kun seuraavat jotain vierasta ihmistä somessa. Tehdään ihme päätelmiä asioista, johon muutenkaan oma pätevyys ei riittäisi edes muissa yhteyksissä. Sen tässä pitäisi soittaa hälytyskelloja.

Joo mutta se diagnoosi tehdään aikuiselle haastattelulla ja vanhempien haastattelulla, ei lääkäri siinä mitään aikuisen käytöstä tutki, eli virheiden mahdollisuus on todellakin olemassa. Miisa on tosiaan kuvannut elämäänsä someen todella aktiivisesti, niin eikö ole vähintäänkin outoa että nämä piirteet ovat näkyvissä vasta nyt ja kuvaa näitä? Jos autisti oikeasti stimmaa bileissä, tilanne on todennäköisesti hyvin stressaava eikä sitä taatusti mennä kuvaamaan saati postaamaan mihinkään someen. Eikä se tilanne todennäköisesti edes näyttäisi siltä mitä siinä videossa.

Muutenkin outoa tuo että lähti hakemalla hakemaan itselleen jotain diagnoosia ja jossain vaiheessa oli vakuuttunut että on bipolaarinen tjsp.

Vierailija
295/550 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo mutta se diagnoosi tehdään aikuiselle haastattelulla ja vanhempien haastattelulla, ei lääkäri siinä mitään aikuisen käytöstä tutki, eli virheiden mahdollisuus on todellakin olemassa. Miisa on tosiaan kuvannut elämäänsä someen todella aktiivisesti, niin eikö ole vähintäänkin outoa että nämä piirteet ovat näkyvissä vasta nyt ja kuvaa näitä? Jos autisti oikeasti stimmaa bileissä, tilanne on todennäköisesti hyvin stressaava eikä sitä taatusti mennä kuvaamaan saati postaamaan mihinkään someen. Eikä se tilanne todennäköisesti edes näyttäisi siltä mitä siinä videossa.

Muutenkin outoa tuo että lähti hakemalla hakemaan itselleen jotain diagnoosia ja jossain vaiheessa oli vakuuttunut että on bipolaarinen tjsp.

Vierailija
296/550 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapinääliöt on perversio. Sisäsiittoinen ryhmä.

Geneettisestikin arveluttava.

Neliönaamat.

Vierailija
297/550 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miisalla on korkeintaan huomionhakuinen persoonallisuushäiriö.

Minulla on yksi kaveri, joka noin joka toinen viikko keksii itselleen uuden diagnoosin, ja toisaalta tutuilleen myös. Oikeasti hänellä on todettu epävakaa ja keskivaikea masennus. Tiedän myös yhden diagnosoidun skitsofreenikon, joka ei millään halunnut myöntää skitsofreniadiagnoosiaan itselleen, vaikka kärsi aistiharhoista, ja oli sitä mieltä, että on oikeasti vain autistinen. No, periaatteessa kai voi olla molemmat. Mutta ikävä kyllä mt-ongelmissa on vielä suurempi stigma kuin nepsyjutuissa, niin tavallaan ymmärrän että haetaan sitä sosiaalisesti hyväksytympää diagnoosia.

Vierailija
298/550 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta se vaatii trauman. Oon itse autisti, jolla on myös PTSD (johon oon sairastunut siis vasta aikuisena trauman myötä), enkä kyllä osaa itse nähdä yhteyttä. Ei nää tunnu mitenkään samalta. Toki jos lapsesta yritetään diagnosoida vain ulkoisen käytöksen perusteella, niin asia voi olla eri. 

Tietysti ihmisellä voi olla myös molemmat. Mutta traumakin ilmenee eri ihmisillä eri tavalla, eli oma kokemuksesi asiasta ei sinäänsä ole mikään argumentti. Voi olla myös että oireesi ovat päällekkäisiä ja siksi et erota, mikä on autismia ja mikä traumaperäistä. Mutta yhteneväisiä oireita on mm. alentunut kyky ilmaista tunteita, sosiaalisen kiinnostuksen puute ja unihäiriöt..

Vierailija
299/550 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta autismi diagnosoidaan tiettyjen piirteiden ja ominaisuuksien mukaan. Jos henkilö ei omaa näitä riitävässä määrin, häntä ei voi diagnosoida autistiksi. On paljon muitakin poikkeavuuksia ja häiriöitä, myös mt-puolen oireilu, jotka eivät ole autismia.

No mutta kyllähän hänet voidaan silti diagnosoida autistiksi, kyseessä on vain väärä diagnoosi.

Vierailija
300/550 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tajuan autismista aika paljon, koska olen autisti, mun mies on autisti, mun lapsi on autisti, ja vanhempanikin on (diagnosoimaton) autisti.

Ja kyllä täällä on esiintynyt paljon tuota, että esitetään esim., ettei oikea autisti voi olla ekstrovertti ja huomionhakuinen, vaikka missään diagnostisissa kriteereissä ei moista sanota."

Ei kai kukaan ole sanonut, etteikö ekstrovertti voisi olla autisti. Miisa ei vain yksinkertaisesti vaikuta autistilta, mutta se ei johdu hänen "ekstroversiostaan".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän yhdeksän