Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miisa Nuorgamin autistien pilkkaaminen tuntuu pahalta

Vierailija
09.12.2023 |

Olen autismin kirjolla olevan lapsen äiti. Miisa Nuorgam on nyt omien sanojensa mukaan autisti ja hän perustelee sillä ilkeää ja itsekästä käytöstä. Hän myös kuvailee, että mediassa autistit ovat hänen mielestään hupsuja hassuttelijoita.

On jotenkin voimaton olo, kun 31 000 seuraajaa saa kuunnella tätä ilosanomaa. Autismin ei pitäisi olla mikään leikin asia. Tämä Miisa ei kärsi autismista, vaan nauttii ja kerjää huomiota sekä ihmisten seuraa.

Hän ei tajua, miten pahalta tuo pilkkaaminen ja sketsien tekeminen autisteista tuntuu, kun oma lapseni ei pysty koskaan olemaan esim. työelämässä.

Kommentit (550)

Vierailija
301/550 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä keskustelussa toistuu jatkuvasti stereotypiat "oikeasta" autistista, "aidosti" autistisesta jne., aivan kuin kaikki autistit olisivat täsmälleen samanlaisia. Eihän se nyt hyvänen aika niin toimi!

Totta kai esim. introvertti autisti vaikuttaa aika erilaiselta kuin ekstrovertti autisti. 

Sä nyt et tajua autismista hölkäsen pöläystä. 🤦🏻

Kukaan ei ole väittänyt, että "kaikki autistit ovat täsmälleen samanlaisia"; siksi nimitys onkin *kirjo*.

Mutta autismi diagnosoidaan tiettyjen piirteiden ja ominaisuuksien mukaan. Jos henkilö ei omaa näitä riitävässä määrin, häntä ei voi diagnosoida autistiksi. On paljon muitakin poikkeavuuksia ja häiriöitä, myös mt-puolen oireilu, jotka eivät ole autismia.

Niin, ja siksi koko keskustelu on turhaa, koska sen kohteena olevalla henkilöllä on autismidiagnoosi. Tämä tuntuu olevan monelle ylitsepääsemätön ongelma.

Miten ventovieraiden ihmisten diagnoosit voi ketään niin kiukuttaa?

Miksi sinua kiukuttaa ventovieraan ihmisen diagnoosin epäileminen? Miisa itsekö siellä kiukuttelee?

Vierailija
302/550 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai, onko nyt muotia olla autisti? Siitähän ei ole pitkää, kun joka toinen julkkis kehui potevansa kaksisuuntaista mielialahäiriötä (heiltä taisi unohtua, että se tarkoittaa maanis-depressiivistä mielisairautta).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/550 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai, onko nyt muotia olla autisti? Siitähän ei ole pitkää, kun joka toinen julkkis kehui potevansa kaksisuuntaista mielialahäiriötä (heiltä taisi unohtua, että se tarkoittaa maanis-depressiivistä mielisairautta).

On ollut jo pidemmän aikaa muodissa, kiitos median ja typerien tv-sarjojen. Jossain vaiheessa muodissa oli erityisherkkyys (tila, joka ei oikeasti tarkoita yhtään mitään). 

Ikävää tietysti oikeiden autistien kannalta tämä merkitysten latistuminen muoti-ilmiöiden myötä.

Vierailija
304/550 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan meitä autismin kirjolla olevia laidasta laitaan. Monet ovat superempaattisia, mutta jotkut ovat itsekkäitä kusipäitä. 

Mua pitävät itsekkäänä ne, jotka ovat ensin itse loukanneet mua tai muuten kohdelleet huonosti. Kun sitten puolustaudun, niin he loukkaantuvat koska eivät ymmärrä, ettei reaktioni tullut tyhjästä vaan oli suora seuraus heidän omasta, hyvinkin ajattelemattomasta toiminnastaan (esim. nauravat ruoka-aineallergioilleni kuin olisin sirkusnumero).

Vierailija
305/550 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta esimerkiksi se video tilanteesta, jossa hän eräissä bileissä alkoi "söpösti" stimmaamaan (ja tietysti kuvautti tämän kaiken ja postasi someen, koska kukapa autisti ei bileissä (!) stimmatessaan tekisi näin!?!??), oli aika epäilyttävä, koska mitään tällaista ei ole koskaan aiemmin esiintynyt ja koko video näytti lavastetulta ja stimmaus muutenkin huonolta näyttelemiseltä

Mitä mää just luin 

Ei ole enää totta

Eiiii

Vierailija
306/550 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta esimerkiksi se video tilanteesta, jossa hän eräissä bileissä alkoi "söpösti" stimmaamaan (ja tietysti kuvautti tämän kaiken ja postasi someen, koska kukapa autisti ei bileissä (!) stimmatessaan tekisi näin!?!??), oli aika epäilyttävä, koska mitään tällaista ei ole koskaan aiemmin esiintynyt ja koko video näytti lavastetulta ja stimmaus muutenkin huonolta näyttelemiseltä

Mitä mää just luin 

Ei ole enää totta

Eiiii

Mitä tarkoitat? Totta on valitettavasti. 

Vierailija
307/550 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen saanut diagnoosin jo lapsena, ja tämä nykyajan "itseasiassa kaikki on autismikirjon piirrettä" ja "mä olenkin selvinnyt elämästä niiiin helpolla diagnoosista huolimatta koska oon niiiiiiin fiksu" jankkaus saa aikaan halun paukuttaa päätä seinään. Tämä on häiriö, häiriö joka on haitannut omaa elämääni ihan käsittämättömän paljon. Itsediagnosoinnin aikakausi on saanut aikaan sen että jopa itse itseään autistisiksi kutsuvat henkilöt ovat kiusanneet minua "oudosta käytöksestä". Useampaan otteeseen ja eri piireissä. Tämä on ihan p..rseestä.

No siis tämä! Autismin käsite on levinnyt diagnostiseksikin jo liian laajaksi, kun neurotyypilliset koulukiusaajanormot hakevat itselleen laiskuuttaan ja tyhmyyttään "selittäviä" diagnooseja liukuhihnalta. Hohhoijaa, haistakaa typerät normot v.ttu. -_- Teillä ei ole autismia, eikä autismi selitä ongelmianne.

Vierailija
308/550 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä mää just luin 

Ei ole enää totta

Eiiii

Mun itse itsensä autistiksi diagnosoinut kaveri tekee tuota samaa. :D Sillä erotuksella, ettei postaa tätä someen onneksi. Mutta ihan viime vuoden aikana keksinyt itselleen tämän stimmailun ja esimerkiksi autistisen käsiposeerauksen. 🤦🙈

Vierailija
309/550 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi sietää sen naisen pärstää ja niitä hirveitä kulmakarvoja. 🤮

Vierailija
310/550 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä mää just luin 

Ei ole enää totta

Eiiii

Mun itse itsensä autistiksi diagnosoinut kaveri tekee tuota samaa. :D Sillä erotuksella, ettei postaa tätä someen onneksi. Mutta ihan viime vuoden aikana keksinyt itselleen tämän stimmailun ja esimerkiksi autistisen käsiposeerauksen. 🤦🙈

Mikä on autistinen käsiposeeraus? T: Autisti

Vierailija
311/550 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se stimmaus tarkoittaa

Vierailija
312/550 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Tajuan autismista aika paljon, koska olen autisti, mun mies on autisti, mun lapsi on autisti, ja vanhempanikin on (diagnosoimaton) autisti.

Ja kyllä täällä on esiintynyt paljon tuota, että esitetään esim., ettei oikea autisti voi olla ekstrovertti ja huomionhakuinen, vaikka missään diagnostisissa kriteereissä ei moista sanota."

Ei kai kukaan ole sanonut, etteikö ekstrovertti voisi olla autisti. Miisa ei vain yksinkertaisesti vaikuta autistilta, mutta se ei johdu hänen "ekstroversiostaan".

Kyllä täällä nimenomaan on sanottu sellaista, että "oikea" autisti ei ikinä halua kiinnittää huomiota itseensä, tai ettei "aidosti" autistinen ihminen edes käy missään juhlissa jne. Ja niihin siis kommentoin noin, en tuohon Miisaan itsessään, kun en edes tiedä, kuka se on.

Kyllä noi niinupeukutuksetkin tohon mun viestiin kertoo jostain aika oudosta asenteesta. Kyllä kai sitä nyt väistämättä tietää autismista jotain, jos on autistin tytär, autistin äiti, autistin puoliso ja itsekin autisti. Lisään tähän nyt varmuuden vuoksi, jos joku ei tiedä, että autismi on voimakkaasti perinnöllistä, eli siksi on enemmän kuin todennäköistä, että sitä on tällainen rykelmä yhdessä perheessä. Myös mun viesti, jossa lisään, että meidän autismi näyttää ulospäin hyvin erilaiselta, vaikka sisäisesti se on hyvin samanlaista, oli saanut miinuspeukutusta. Kyllä se saa mut kuvittelemaan, että ihmiset kuvittelee, että autismissa olisi kyse jotenkin yhteneväisesti ilmenevistä ulkoisista oireista, eikä kokemusmaailman poikkeavuudesta. 

Vierailija
313/550 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On ollut jo pidemmän aikaa muodissa, kiitos median ja typerien tv-sarjojen. Jossain vaiheessa muodissa oli erityisherkkyys (tila, joka ei oikeasti tarkoita yhtään mitään). 

Ikävää tietysti oikeiden autistien kannalta tämä merkitysten latistuminen muoti-ilmiöiden myötä.

Tässä "muoti-ilmiö" tarkoittaa varmaan sitä, että julkisuudessa aletaan puhua aiheesta, josta ei ennen ole paljon puhuttu.

Ei se ole harmi "oikeiden" autistien kannalta. Kun julkisuudessa puhutaan siitä, että naisten autismia ei ole ennen tunnistettu jne., niin siitä seuraa sitä, että moni niistä diagnosoimattomista (joiden lapsuudessa siis tyttöjen autismia ei ole diagnosoitu ollenkaan) keski-ikäisistä naispuolisista autisteista voi tajuta olevansa autisteja. Se on todella, todella tärkeää. Ei sillä ole mitään väliä, jos siellä seassa on joku yks sadasta ei oikeasti autistinen, joka jostain syystä saa itselleen väärän autismidiagnoosin. Kun kuitenkin tiedetään, että ongelma on ehdottomasti naisten kohdalla alidiagnosointi.

Ja jos joku on niin typerä, että alkaa kyseenalaistaa kaikkien autismia muotidiagnoosiksi vain jonkun omasta mielestään epäuskottavan somejukkiksen takia, niin silloin ongelma on kyllä vain sen ihmisen oma typeryys. 

Vierailija
314/550 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miksi sinua kiukuttaa ventovieraan ihmisen diagnoosin epäileminen? Miisa itsekö siellä kiukuttelee?"

En oo sama, mutta mua autistina kiukuttaa kaikenmaailman maallikot kyseenalaistamassa toisten diagnooseja kaikkien omien ennakkoluulojensa mukaan, kun heillä muka on käsitys siitä, että autisti voi olla vain sellainen stereotyyppinen autisti kuin he kuvittelevat.

Autistien kohdalla on hieman ymmärrettävämpää, että joillain heistä voi olla hyvin joustamaton käsitys asiasta, eivätkä meinaa ymmärtää, että toiset autistit voi olla erilaisia. Mut ei sellanenkaan oo mun mielestä ok. 

Vierailija
315/550 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä se stimmaus tarkoittaa

Se on sellaista yleensä vähän oudon näköistä toistavaa elehdintää, näpräystä tms. Minä esim. hieron kynsiä yhteen ja lomittain, tai painelen sormenpäitä yhteen tietyssä järjestyksessä. Noita uskallan tehdä julkisilla paikoillani, kun on suht huomaamatonta. Yksityisesti myös nyrpistelen naamaani oudosti, ja koskettelen sormilla tiettyjä kohtia otsassa - näiden tiedän näyttävän ihan hullulta, joten joudun tosi paljon keskittymään siihen, että en ihmisten ilmoilla ollessani tee näitä. 

Vierailija
316/550 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se miisa sitten stimmasi? 

Kauhean kova halu yhtäkkiä todistella että on autistisia piirteitä.

En ole ikinä osannut itse ajatella että alkaisin kuvaamaan stimmailua. Yleensä tilanteet ovat sellaisia ettei käy edes mielessä some. 

Vierailija
317/550 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä mää just luin 

Ei ole enää totta

Eiiii

Mikä on autistinen käsiposeeraus? T: Autisti

Tämä: 

https://www.reddit.com/r/autism/s/jFKVEDeMuv

Tämäkin on somessa levinnyt juttu, ei välttämättä mikään oikea asia edes. :D

Vierailija
318/550 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tää joku lapland edition siitä Miina Äkkijyrkästä?

Vierailija
319/550 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä "muoti-ilmiö" tarkoittaa varmaan sitä, että julkisuudessa aletaan puhua aiheesta, josta ei ennen ole paljon puhuttu.

Ei se ole harmi "oikeiden" autistien kannalta. Kun julkisuudessa puhutaan siitä, että naisten autismia ei ole ennen tunnistettu jne., niin siitä seuraa sitä, että moni niistä diagnosoimattomista (joiden lapsuudessa siis tyttöjen autismia ei ole diagnosoitu ollenkaan) keski-ikäisistä naispuolisista autisteista voi tajuta olevansa autisteja. Se on todella, todella tärkeää. Ei sillä ole mitään väliä, jos siellä seassa on joku yks sadasta ei oikeasti autistinen, joka jostain syystä saa itselleen väärän autismidiagnoosin. Kun kuitenkin tiedetään, että ongelma on ehdottomasti naisten kohdalla alidiagnosointi.

Ja jos joku on niin typerä, että alkaa kyseenalaistaa kaikkien autismia muotidiagnoosiksi vain jonkun omasta mielestään epäuskottavan somejukkiksen takia, niin silloin ongelma on kyllä vain sen ihmisen oma typeryys. 

Ei täällä kyseenalaisteta kaikkien autismia, vain niiden, joiden kohdalla se diagnoosi saattaa oikeasti olla väärä tai jotka diagnosoivat itse itseään.

Vierailija
320/550 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä keskustelussa toistuu jatkuvasti stereotypiat "oikeasta" autistista, "aidosti" autistisesta jne., aivan kuin kaikki autistit olisivat täsmälleen samanlaisia. Eihän se nyt hyvänen aika niin toimi!

Totta kai esim. introvertti autisti vaikuttaa aika erilaiselta kuin ekstrovertti autisti. 

Sä nyt et tajua autismista hölkäsen pöläystä. 🤦🏻

Kukaan ei ole väittänyt, että "kaikki autistit ovat täsmälleen samanlaisia"; siksi nimitys onkin *kirjo*.

Mutta autismi diagnosoidaan tiettyjen piirteiden ja ominaisuuksien mukaan. Jos henkilö ei omaa näitä riitävässä määrin, häntä ei voi diagnosoida autistiksi. On paljon muitakin poikkeavuuksia ja häiriöitä, myös mt-puolen oireilu, jotka eivät ole autismia.

Tajuan autismista aika paljon, koska olen autisti, mun mies on autisti, mun lapsi on autisti, ja vanhempanikin on (diagnosoimaton) autisti.

Ja kyllä täällä on esiintynyt paljon tuota, että esitetään esim., ettei oikea autisti voi olla ekstrovertti ja huomionhakuinen, vaikka missään diagnostisissa kriteereissä ei moista sanota. 

Vaikka diagnostisissa kriteereissä ei kirjaimellisesti luekaan "potilas ei saa olla huomionhakuinen", niin käytännössä autismidiagnoosin kannalta keskeisimmät kriteerit kuitenkin sulkevat nuo piirteet pois.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän viisi