Minkä verran vuokratuloa velattomasta sijoitusasunnosta?
Minulla olisi tilivaroja 160.000 e, joilla mietin ostaa velattoman sijoitusasunnon. Sanotaan, että yksiö tai pieni kaksio, josta pyytäisin vuokraa vaikkapa 850 euroa kuussa. Sanotaan, että suuret remontit olisi tehty, eli ei uusia isoja remontteja tiedossa vähintään 10-15 vuoteen. Paljonkos tuollaisesta jäisi käteen kuussa? Jos vastike vaikkapa 250 e kuussa, niin sen jälkeen jäisi vielä 600 e. Mitä muita maksuja vuokranantajalle vielä tulee? Tietysti jos asunnossa hajoaa pesukone tms. niin sellaiset toki, mutta mitä säännöllisiä menoja? Pystyisikö asumaan jossakin matalien elinkustannusten maassa pelkästään tuollaisilla vuokratuloilla?
Kommentit (57)
Ei sijoitusasuntoja kannata hankkia velattomasti. Tuotot jäävät naurettavan pieneksi. Ennemmin kannattaa ostaa osakkeita kuin yksi sijoitusasunto.
perustelut:
1) parempi hajautus
2) todennäköisesti korkeampi tuotto
3) rahat irroitettavissa sijoituksista nopeammin
Asuntosijoittamisen ainoa etu on edullinen vipu.
Vierailija kirjoitti:
Huh mitä tuottoja täällä maalaillaan. Älkää kertoko vuokralaisille, siitähän tulisi kapina.
Mitä juuri luin? Isolla pääomalla muutama hassu tonni joka menee remontoimiseen eikä edes riitä jos sattuu huono vuokralainen. Vuokrat ovat tällä hetkellä Suomessa liian alhaalla, tuotot liian pieniä riskiin verrattuna. Itse asun ulkomailla ja saan sijoitusasunnostani täällä liki 6% tuoton plus asunnon arvo on tasaisesti noussut. Tätä tuottoa pidän kohtalaisena, vuokraamisessa on kuitenkin riskejä.
Vuokrat tulevat varmasti Suomessakin nousemaan.
Äskeiseen vielä lisäyksenä, että tässä tapauksessa talon remonttikulut voi vähentää Töölön kaksion vuokratulosta, ennen kuin tuloksesta pitää maksaa pääomaveroprosentin mukainen vero.
Mulla yksiöstä vuokra n. 600€ ja vastike 200€. Tuloajan tuosta on 400 ja siitä menee pääomavero. Hajonneet koneet ja pienet remontit vähentävät tuloa ja verotettavaa summaa.
Varmempi tuotto on kun ostat jotain osinko-osaketta
vaikka Sampoa ja Nordeaa ja Mandatuma
ja ei hajoile pesukoneet
Vierailija kirjoitti:
Ei sijoitusasuntoja kannata hankkia velattomasti. Tuotot jäävät naurettavan pieneksi. Ennemmin kannattaa ostaa osakkeita kuin yksi sijoitusasunto.
perustelut:
1) parempi hajautus
2) todennäköisesti korkeampi tuotto
3) rahat irroitettavissa sijoituksista nopeammin
Asuntosijoittamisen ainoa etu on edullinen vipu.
Tässäpä hyvin kiteytettynä, mitä halusin pitkällä viestilläni aiemmin tässä ketjussa kertoa.
Jos asuntosijoittaminen kiinnostaa niin ostaisin useamman asunnon velaksi, käyttäen kertynyttä summaa siis vain kämppien omaosuuksien kattamiseen. Velkavipu ja korkojen vähentäminen tulonhankkimislainasta on ainoa järkevä tapa asuntosijoittaa.
OPO:n tuotto on muuten ihan naurettava.
Mitä järkeä on velattomassa vuokra-asunnossa? Koko idea menee pieleen, kun tuotto jää ilman velkavipua surkeaksi.
teoreettisesti sinulle jää vuokratuotosta käteen vuokra-yhtiövastike-verot .
mutta käytännössä sitten... Vuokralainen voi lähteä ennen 12 kuukauden asumista ja sinulta voi mennä pahimmillaan kuukausia sopivan vuokralaisen löytymiseen. Vuokralaisen jäljiltä voi olla pakko tehdä jotain pientä pintaremonttia. Jos joudut häätämään vuokralaisen, niin oikeudessa voi mennä aikaa, etkä voi sitä ennen tietenkään vuokrata asuntoa eteenpäin. Sitten tulee kuluja itse asunnon vuokraamisesta. Jos teet sen itse, pääset halvemmalla, mutta menetät omaa aikaasi ja rahaasi (esimerkiksi matkoihin vuokrauskohteeseen). Vakuutuksiin menee myös rahaa, jos haluat sellaisen ottaa. Kaikenlaisia pikkumenoja tulee kuin huomaamatta, joten tuo teoreettinen tuotta on tosiaan vain teoreettinen tuotto. Vuokralaisen jos sitouttaa vähintää vuoden vuokraamiseen, niin sekään ei ole varmuudella varmaa vuokratuottoa.
Jos onnistut löytämään todella hyvän vuokralaisen, joka hoitaa asiansa, eikä hänestä ole vaivaa (mutta sen verran kuitenkin, että hän välittää vuokrakämppänsä kunnosta oikeasti ja ilmoittelee sinulle pikkuvioistakin), niin häneltä ei kannata nostaa vuokraa vuosittain, sillä hyviä vuokralaisia on oikeasti vaikea löytää.
Parasta lähteä nöyrällä asenteella vuokraamaan, kun ensi kertaa markkinoille lähtee: se ettei odota liikoja eikä laita elämäänsä vuokratulojen varaan, auttaa siinä ettei itse mene konkurssiin. Kannattaa ajatella, että sieltä tulee vain hieman lisätuloja.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kaksi sijoitusyksiötä suuren yliopistokaupungin keskusta-alueella. Nettona saan niistä yhteensä noin 730 euroa/kk.
En ole koskaan käyttänyt vuokravälittäjää kun pyytävät yli yhden kuukauden verran välityspalkkioita. Hoidan vuokrauksen itse. Asuntojen pikkuremontteja kuten seinien maalausta, tiskikoneen ja jääkaapin huoltoa teen itse ja olen ihan tavallinen nainen. Taloyhtiö vastaa vesikalusteista (pönttö, hanat).
Mun asunnoissa ei ole koskaan ollut tyhjiä kuukausia. Ostin ns halutut yksiöt eli kriteerinä ylin kerros, ilmansuunta etelä/länsi, hissi, lasitettu parveke, yli 30 neliötä, keittiössä tiskikone ja kunnon jääkaappi-pakastin sekä mikro, suihkuhuoneeseen mahtuu pesutorni. Pidän asunnot siistinä ja maalaan seinät valkoisella parin vuoden välein. Kaapistot neutraalit valkoiset peiliovet.
Rempparahaa ei mene kuin maalien verran eli hyvin vähän. Keittiöremonttejakaan ei tarvita ainakaan
Mikä on noiden yksiöiden arvo eli paljonko voit laskea saavasi tuottoa sijoituksellesi?
Vuokra-asuntoja pitäisi olla vähintään 10 kpl, että saisi edes jonkinlaisen kuukausitulon itselleen.
Tuotto-% pitää olla vähintään 5% (mieluiten 7-8%), jotta homma olisi kannattavaa ja kestää pienet vastoinkäymiset. Nykyisessä ympäristössä tuotto on pudonnut 3%:tiin.
Asunto kannattaa katsella pienempien (opiskelija) kaupunkien keskustoista tai suurimmista kaupungeista hyvien julkisten liikenneyhteyksien varrelta. Muissa vaihtoehdoissa arvonlasku voi olla mittavaa ja tarvittaessa vaikea saada asuntoa kaupaksi.
Sen tarkemmin on mahdoton sanoa, mikä kaupunki tai kaupunginosa sattuu nostamaan arvoaan vaikka 10-15v säteellä. Alueet ja asumistrendit kun muuttuvat. Kallleimmissa kaupunginosissa ottaa tavallaan jo ostaessa riskin sitä ajatellen, että suosio säilyisi jatkossakin. Halvemmissa taas otta pientä etupainoa, että alueet kokevat kehitystä ajallaan.
Nyt arvostetaan aika paljon uusia pintoja ja taloja, ehkä tulevaisuudessa nousee väljempien ja luonnonläheisempien, koko ajan harvemmaksi käyvien vanhempien lähiöiden suosio jotka sijaitsevat hyvien julkisten liikenneyhteyksien varrella. Uudet asuinalueet rakennetaan poikkeuksetta "tukkoon" ja ovat lopulta aika karuja asua. Myöskin tämän uudistuotannon rakennustekninen laatu voi alkaa tuottaa asumisongelmia kenties piankin?
Eihän kukaan arvannut nykyistä yksiöiden hintojen romahdustakaan edes 1-2v takaperin. Tai sitä, että monet eläväisetkin kaupunkikeskustat ovat yhä koronan jäljiltä aika hiljaisia.
Kannattaa muistaa, että jossain 30-40 000 asukkaan kaupungissa kysyntä voi kyykätä, jos paikallinen iso työnantaja tai amk yksikkö muuttaa pois. Tätä ongelmaa ei ole suurimmissa kaupungeissa.
Itse ostaisin mieluummin tilavan kaksion kuin pienen yksiön. Pieniä yksiöitä ja kaksioita on rakennettu niin paljon viime aikoina, että ehkä helpompi löytää vuokralainen tilavampaan asuntoon, esim yksinhuoltaja.
Suosittelen ostamaan asunnon taloyhtiöstä, joka omalla tontilla ja isot remontit tehtynä. Ikä sinällään ei ole este jos hyvin hoidettu talo. Näkisin, että jopa enemmän riskiä on näissä sijoitusyhtiöiden vuokratonteilla sijaitsevissa, usein hirveällä kiireellä kyhätyissä "uudistaloissa".
Mikään sijoittaminen ei tietenkään ole aivan riskitöntä.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu niin monesta asiasta, ettei tuota voi arvioida. Esimerkiksi jos veroprosenttisi on 50% eikä 25% niin siitä jää silloin paljon vähemmän.
Sinä et taida tietää mitä eroa on palkkatulon ja pääomatulon verotuksessa.
Jos tietäisit, niin arviointi olisi paljon helpompaa. Toki siinä edelleen on monta muuttujaa.
Jos et osaa itse laittaa exceliin lukuja, älä vaivaudu ostamaan 'sijoitusasuntoa'. Olet ihan liian pihalla ja ihan liian köyhä asuntosijoittamiseen. :D
Vierailija kirjoitti:
Jos et osaa itse laittaa exceliin lukuja, älä vaivaudu ostamaan 'sijoitusasuntoa'. Olet ihan liian pihalla ja ihan liian köyhä asuntosijoittamiseen. :D
Samaa mieltä. Jos ei itse osaa laskea tuloja, menoja, veroja ja tuottoa niin kannattaa laittaa rahat jonnekin muualle. Vaikka jonnekin pienikuluiseen indeksirahastoon.
Tuottoa parantaa, jos vuokraat itse, etkä käytä välittäjää. Siivoat asunnossa myös itse vuokralaisten välillä. Muutaman vuoden vuokralaisen asumisen jälkeen pyyhit seinät ja kaikki pinnat hyvin. Hyvä olisi myös osata hiukan maalata ja fiksata pieniä juttuja. Kun ostat kodinkoneita, älä osta halvinta. Ajansaatossa helpointa.Tässä säästää jo monta sataa vuodessa.
Minä olen pärjännyt ihan hyvin vuokranantajana. Olen asunut yleensä asunnoissa itse sen kaksi vuotta, jotta voin myydä verovapaasti, kun asuntojen hinnat nousevat.
Älä koskaan pyydä viimeistä vuokraa, vaan markkinatasoa ja ehkä hiukan alle. Saat parempia vuokralaisia ja pääset helpommalla. Ei tarvitse olla joka vuosi etsimässä vuokralaista. Muutaman kympin säästö tai muutama satanen vuodessa tekee vuokralaisen tyytyväiseksi.
Keskimmäärin vuokralaiset ovat pysynyyt minulla 4-5 vuotta. Ja ovat olleet tyytyväisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vuokra-asuntoja pitäisi olla vähintään 10 kpl, että saisi edes jonkinlaisen kuukausitulon itselleen.
Mulla on noita kolme ja saan yhteensä verojen jälkeen noin 1300 €/ kk. Riittää ihan ok mun elämisen pohjaksi.
Vierailija kirjoitti:
Mitä järkeä on velattomassa vuokra-asunnossa? Koko idea menee pieleen, kun tuotto jää ilman velkavipua surkeaksi.
Juuri näin, melko kehnoa laittaa joku 100k kiinni vuokra-asuntoon, kun voisi laittaa vaikka 15k ja rahoittaa loput. Vuokralainen sen kuitenkin maksaa. Sit jää 85k johonkin muuhin sijoitukseen.
Minulla on "sijoituskaksio" Töölössä ja ylimääräinen omakotitalo maakuntakeskuksessa.. Töölön kaksiosta saan vuokraa 1300 €/kk, maakuntakeskuksen talosta 1000 €/kk. Töölön vastike on 170 €/kk, talon kulut vaihtelevat. Tontinvuokran kanssa ehkä 2000€/vuosi ennen kuin jotain isompaa pitää laittaa. Töölön kaksion arvo ehkä 300 000, talon 100 000 ja laskee. Viimeisen 10 vuoden akan kaksion hinta noussut ehkä 30 %, talon hinta laskenut 15 %. Tuosta voi sitten jokainen laskea, mikä kannattaa. Töölössä tuoton tuo spekulatiivinen hinnannousu, maakunnassa vuokratulo.