Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä verran vuokratuloa velattomasta sijoitusasunnosta?

Vierailija
09.12.2023 |

Minulla olisi tilivaroja 160.000 e, joilla mietin ostaa velattoman sijoitusasunnon. Sanotaan, että yksiö tai pieni kaksio, josta pyytäisin vuokraa vaikkapa 850 euroa kuussa. Sanotaan, että suuret remontit olisi tehty, eli ei uusia isoja remontteja tiedossa vähintään 10-15 vuoteen. Paljonkos tuollaisesta jäisi käteen kuussa? Jos vastike vaikkapa 250 e kuussa, niin sen jälkeen jäisi vielä 600 e. Mitä muita maksuja vuokranantajalle vielä tulee? Tietysti jos asunnossa hajoaa pesukone tms. niin sellaiset toki, mutta mitä säännöllisiä menoja? Pystyisikö asumaan jossakin matalien elinkustannusten maassa pelkästään tuollaisilla vuokratuloilla?

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä järkeä on velattomassa vuokra-asunnossa? Koko idea menee pieleen, kun tuotto jää ilman velkavipua surkeaksi. 

Juuri näin, melko kehnoa laittaa joku 100k kiinni vuokra-asuntoon, kun voisi laittaa vaikka 15k ja rahoittaa loput. Vuokralainen sen kuitenkin maksaa. Sit jää 85k johonkin muuhin sijoitukseen. 

Musta siinä on järkeä. Vuokra-asunto on ajan myötä osoittautunut luotettavaksi ja hyväksi sijoitukseksi. Ei mitään huipputuottoa, mutta tasaista tuottoa. Tuottoon voi itse vaikuttaa vuokralaisten valinnalla. Harvemmin on yhtään tyhjää kuukautta. Vuokraan ja siivoan myös itse. 

Vierailija
42/57 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokralaiset selkeästi arvostavat, että menen itse päiväksi siivoamaan ja puunaamaan asuntoa. Asunnolla on selkeä omistaja, joka välittää asunnosta. Yritän pitää myös kaikki laitteet kunnossa. Ja ostan uuden, jos vuokralainen valittaa.

Kun vuokrakin on kohtuullinen, niin löytää paremmat vuokralaiset, jotka välittävät asunnosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokralaiset selkeästi arvostavat, että menen itse päiväksi siivoamaan ja puunaamaan asuntoa. Asunnolla on selkeä omistaja, joka välittää asunnosta. Yritän pitää myös kaikki laitteet kunnossa. Ja ostan uuden, jos vuokralainen valittaa.

Kun vuokrakin on kohtuullinen, niin löytää paremmat vuokralaiset, jotka välittävät asunnosta.

Vuokraanko kuuluu siivous? Miten usein. Mikä on kohtuuvuokra.

Vierailija
44/57 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokra-asuntoja pitäisi olla vähintään 10 kpl, että saisi edes jonkinlaisen kuukausitulon itselleen.

Mulla on noita kolme ja saan yhteensä verojen jälkeen noin 1300 €/ kk. Riittää ihan ok mun elämisen pohjaksi.

Heh, sama täällä... Kolme asuntoa mutta saan tuloja noin 200€ enemmän. Elän oikein mukavasti näiden kolmen tuotoilla ja säästöön ja reissaamiseenkin jää. Oman kodin laina on jo maksettu. Bufferia olen saanut säästöön sen verran että isommatkaan remontit ei hetkauta. 

Vierailija
45/57 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyn usein siivoamassa sen jälkeen, kun vuokralainen on lähtenyt. Joskus pesen ilkunat, jos ei ole itse huomannut pestä. Miehet ei usein huomaa. Lisäksi pyyhin seiniä ja ovet. Ei kuulu muuten siivous. Oletan vuokralaisen siivoavan jälkeenpäin. 

Kohtuuvuokra on Oikotien hintatason mukainen, ei mitään Lumo-tasoa. Tiedän vuokran olevan kohtuullinen, jos kyselijöitä ja katsojia on noin kymmenen, 4-5 on varteenotettavia ja hyviä. 

Hyvä vuokralainen pitää asuntoa kuin omanaan ja huolehtii asioista. Muutamat ovat käyneet istumassa yhtiökokouksissakin, kun en ole ehtinyt. Yksi asensi itse astianpesukoneen, jonka tietysti maksoin, kun hän lähti pois. 

Jotkut ovat tehneet pientä remppaa, maalanneet seiniä jne. 

Olen myös sillätavalla reilu, että voin joustaa vuokranmaksussa, jos vuokralainen reilusti kertoo, että nyt on ollut tiukkaa, eikä rahaa ole ennen puoltakuuta. 

Asunnot ovat sellaisia myös, että voisin itse asua niissä. 

Vierailija
46/57 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokra-asuntoja pitäisi olla vähintään 10 kpl, että saisi edes jonkinlaisen kuukausitulon itselleen.

Mulla on noita kolme ja saan yhteensä verojen jälkeen noin 1300 €/ kk. Riittää ihan ok mun elämisen pohjaksi.

Heh, sama täällä... Kolme asuntoa mutta saan tuloja noin 200€ enemmän. Elän oikein mukavasti näiden kolmen tuotoilla ja säästöön ja reissaamiseenkin jää. Oman kodin laina on jo maksettu. Bufferia olen saanut säästöön sen verran että isommatkaan remontit ei hetkauta. 

Tärkeömpää on arvonnousu ja se, että asunnosta pidetään hyvää huolta. Haluan pitkäaikaisia vuokralaisia. Siinä on vaivaa, kun etsii uutta vuokralaista. 

Vierailija
47/57 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyn usein siivoamassa sen jälkeen, kun vuokralainen on lähtenyt. Joskus pesen ilkunat, jos ei ole itse huomannut pestä. Miehet ei usein huomaa. Lisäksi pyyhin seiniä ja ovet. Ei kuulu muuten siivous. Oletan vuokralaisen siivoavan jälkeenpäin. 

Kohtuuvuokra on Oikotien hintatason mukainen, ei mitään Lumo-tasoa. Tiedän vuokran olevan kohtuullinen, jos kyselijöitä ja katsojia on

Ei mitään järkyttäviä ja pimeitä lääviä, niinkuin osa vuokra-asunnoista on. Ei mikään ihme, että vuokralainen ei pidä huolta asunnosta. 

Vierailija
48/57 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

850 eurosta vähennetään ensin kulut ja lopusta menee veroa noin 30 prosenttia. Ehkä 200 jää käteen.

Pitää myös laskea pois vuokrasta asunnon ajoittainen remontointi. Kodinkoneiden osto, kuten astianpesukoneet pitää nykyään löytyä. Liedet kuluu jne. 

Myös tyhjät kuukaudet maksaa eli ei saa vuokratuottoa siltä ajalta kun etsii uutta vuokralaista ja pitää maksaa omasta pussista kaikki kulut.

Jos on saanut 200e nettotuottoa kuussa ja vastike on esim 250 hupenee se tuotto aika nopeasti ihan asunnon tyhjiin kuukausiin.

Myös asunnon arvonlasku tulee ottaa huomioon, se tulisi kirjata kuluihin. Jos nyt ostaa 160t voi sen asunnon arvo olla 100t 10v päästä. Nythän vielä näkyy 0-korkojen vaikutus asuntojen hinnoissa kun monilla on vieläkin 0-korot lainoissa.

Vierailija
49/57 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tärkeömpää on arvonnousu ja se, että asunnosta pidetään hyvää huolta. Haluan pitkäaikaisia vuokralaisia. Siinä on vaivaa, kun etsii uutta vuokralaista. 

Nyt on vaikea löytää vuokralaista kun vuokra-asuntoja on tuhansia tyhjillään. Pelkästään Helsiginssä yli 5000 asuntoa pelkästään oikotiellä tyhjillään. Siihen päälle toinen mokoma kiinteistökeinottelufirmojen varastoja.

Vierailija
50/57 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huh mitä tuottoja täällä maalaillaan. Älkää kertoko vuokralaisille, siitähän tulisi kapina. 

Mitä juuri luin? Isolla pääomalla muutama hassu tonni joka menee remontoimiseen eikä edes riitä jos sattuu huono vuokralainen. Vuokrat ovat tällä hetkellä Suomessa liian alhaalla, tuotot liian pieniä riskiin verrattuna. Itse asun ulkomailla ja saan sijoitusasunnostani täällä liki 6% tuoton plus asunnon arvo on tasaisesti noussut. Tätä tuottoa pidän kohtalaisena, vuokraamisessa on kuitenkin riskejä.

Vuokrat tulevat varmasti Suomessakin nousemaan. 

Miksi ne nousisi? Kuka maksaa ja mistä rahat?

Vierailija
51/57 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuotto-% pitää olla vähintään 5% (mieluiten 7-8%), jotta homma olisi kannattavaa ja kestää pienet vastoinkäymiset. Nykyisessä ympäristössä tuotto on pudonnut 3%:tiin.

Et mitenkään saa edes 2% jos lasket sijoitetulle rahalle koron minkä saisi sille pankista korkeakorkoisella tililleä tai lainaamalla. Miinukselle menee tällä hetkellä reippaasti eli suurin osa asuntosijoittajista maksaa itse sen asumisen ja käytännössä vuokralainen maksaa asumisesta osan.

Vierailija
52/57 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äskeiseen vielä lisäyksenä, että tässä tapauksessa talon remonttikulut voi vähentää Töölön kaksion vuokratulosta, ennen kuin tuloksesta pitää maksaa pääomaveroprosentin mukainen vero.

Remontit maksaa taloissa sen verran että kymppitonni on pieni raha. Luuletko saavasi jotain tuottoa vaikka vähentäisit verottajaa huijaten talon remotit toisen kohteen vuokrista?

Eihän tossa ole mitään järkeä.

Vierailija
53/57 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästäkin näkee, ettei vuokranantajia kannata kadehtia vaan kiittää, että tuovat markkinoille vuokra-asuntoja niitä tarvitseville.

Vierailija
54/57 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuntosijoittamisella ei saa kummoisia oman pääoman tuottoja. Tuotto vaatii liikaa riskiä.  Riskeistä on nyt toteutuneet lainakorkojen nousu ja asuntojen hintojen lasku. Se on vetänyt monen velkavivuttajan reilusti pinnan alle. 

Vierailija
55/57 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

N 350€/kk kaikkien pakollisten kulujen ja verojen jälkeen. Mutta huonon vuokralaisen osuttua kohdalle, tämä tuotto sulaa nollaan ja menee luultavasti miinuksen puolelle. Ja tällä kokemuksella niitä huonoja vuokralaisia on sattunut kohdalle enempi kuin n 50% vuokralaista. Lisäksi asuntojen arvot tulevat laskemaan, niin aiheutuneiden tuhojen kuin yleisten hintatasojen laskun takia myöskin. Joten en suosittele.

Vierailija
56/57 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään järkyttäviä ja pimeitä lääviä, niinkuin osa vuokra-asunnoista on. Ei mikään ihme, että vuokralainen ei pidä huolta asunnosta. 

Toisen ihmisen omaisuudesta kenen tahansa normaalin ihmisen voisi kuvitella pitävän huolta. Mutta valitettavasti asiat eivät aina näin mene... Nimin 15 000€ laskun maksanut vuokraemäntä. Eihän sitä takaisin koskaan tule saamaan.. 

Vierailija
57/57 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kaksi sijoitusyksiötä suuren yliopistokaupungin keskusta-alueella. Nettona saan niistä yhteensä noin 730 euroa/kk.

En ole koskaan käyttänyt vuokravälittäjää kun pyytävät yli yhden kuukauden verran välityspalkkioita. Hoidan vuokrauksen itse. Asuntojen pikkuremontteja kuten seinien maalausta, tiskikoneen ja jääkaapin huoltoa teen itse ja olen ihan tavallinen nainen. Taloyhtiö vastaa vesikalusteista (pönttö, hanat). 

Mun asunnoissa ei ole koskaan ollut tyhjiä kuukausia. Ostin ns halutut yksiöt eli kriteerinä ylin kerros, ilmansuunta etelä/länsi, hissi, lasitettu parveke, yli 30 neliötä, keittiössä tiskikone ja kunnon jääkaappi-pakastin sekä mikro, suihkuhuoneeseen mahtuu pesutorni. Pidän asunnot siistinä ja maalaan seinät valkoisella parin vuoden välein. Kaapistot neutraalit valkoiset peiliovet.

Rempparahaa ei mene kuin maalien verran eli hyvin

En nyt viitsi vastata tähän ettei sijainti paljastu turhan tarkkaan. Mutta plussalla se on. Sen sijaan näiden asuntojen arvo on noussut pidemmällä aikavälillä todella paljon pelkän halutun sijaintinsa vuoksi ja jatkaa nousuaan eli arvojen nousu kartuttaa varallisuuttani itsestään. Ja toisaalta, jos myisin sijoitusasuntoni, en tiedä mitä tekisin sillä rahalla koska se on mulle ylimääräistä rahaa ja lähinnä eläkepäivien varalla säästössä. 

Kun laskee asuntojeni jatkuvan arvonnousun sekä vyokratuoton niin ei se pörssisijoittaminen ole sen tuottoisampaa vaan päinvastoin, riskit on suuremmat heiluvan maailmanpolitiikan vuoksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan viisi