Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mistä kannattaa ostaa silmälasit n. 400-500 € budjetilla?

Vierailija
08.12.2023 |

Tarvitsen uudet yksiteholasit. Olen käyttänyt aina aiemmin Nissenin ja Specsaversin halpiksia, mutta nyt rahatilanne on sen verran parempi että pystyn panostamaan jonkun verran myös näkemisen laatuun. Ajattelin, että n. 400-500 € olisi sopiva hinta silmälaseille. Yhdet lasit riittää ja voimakkuuksia on sen verran, että ainakin kertaalleen ohennetut linssit olisi kivat. Mihin kannattaa suunnata silmälasiostoksille, kun haluan rahalle vastinetta? Paikkakuntana Helsinki.

Kommentit (123)

Vierailija
81/123 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Japanissa ei valmisteta titaania. Voi olla venäläistä koska esim Yhdysvallat ostaa titaaninsa Venäjältä."

Olet väärässä. Japanissa valmistetaan titaania. Tässä yhden japanilaisen valmistajan nettisivut, joilta voit lukea lisää asiasta: https://www.kobelco.co.jp/english/titan/kobelco/

Yleisesti ottaen Japanissa valmistettu titaani on paljon laadukkaampaa kuin esim. Kiinassa valmistettu.

Vierailija
82/123 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassu tää keskustelu titaanin valmistusmaasta :) 

Ehkä sillä on sitten jollekin väliä, tuleeko titaani Japanista (wau!) 😀

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/123 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuten todettu, Japanissa valmistettu titaani on yleisesti ottaen paljon laadukkaampaa kuin esim. Kiinassa valmistettu. Siksi valmistusmaalla on väliä, kun vertaillaan kehysten laatua.

Vierailija
84/123 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käyttänyt silmälaseja yli 50 vuotta, ja ostanut niitä vähintään yhdet vuodessa. Siihen mahtuu niin halpoja kuin kalliitakin. Tällä kokemuksella sanon, että kaikista Suomessa toimivista silmälasiliikkeistä saat hyvät linssit. Hintaerot voi tuntua suurilta ensisilmäyksellä, mutta ei ne parhaat linssit kaikilla herkuilla ole halpoja Specsaversilläkään. Lopullinen hinta ei välttämättä paljon eroa eri liikkeiden välillä. Tarjouksia on vähän vaikea verrata, kun yhdellä saa alennusta koko paketista, toisella toisen linssin ilmaiseksi, kolmannella jotain muuta. 

Aloittajalle sanoisin, että käy katsomassa kehyksiä useassa liikkeessä, ja kun löydät sopivat, kysy muutamille parhaille vaihtoehdoille tarjous omilla vahvuuksilla ja niillä lisäominaisuuksilla, jotka haluat. Päätä vasta sen jälkeen, mutta ole huoletta: saat hyvät lasit ihan jokaiselta optikolta. Jos niissä on mitään vikaa (vahinkoja voi sattua missä liikkeessä tahansa), mene takaisin ja vaadi tutkimaan ja korjaamaan. 

Älä lähde liikkeelle siitä, että päätät ensin, mistä ostat. Äläkä usko pelottelua, että halvin liike olisi tässä huonoin. Ei ole liikkeestä kiinni. 

Vierailija
85/123 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuten todettu, Japanissa valmistettu titaani on yleisesti ottaen paljon laadukkaampaa kuin esim. Kiinassa valmistettu. Siksi valmistusmaalla on väliä, kun vertaillaan kehysten laatua.

Entäpä, kun en halua titaanikehyksiä 😆 niitäkin olen kyllä käyttänyt, mutta ei selvinnyt, mikä niissä niin hienoa on!

Vierailija
86/123 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihmeen kalliin optikon markkinoija tänne on pesiytynyt? Newsflash: kalliin optikon hinnasta suurin osa on VOITTOA ja linssit on ihan samat kuin halvemmissakin paikoissa. 

Mikä ihmeen halpaketjujen kehuja tänne on pesiytynyt? Varmaan joku köyhä joka ei kestä ajatella, että muut pystyy ostamaan itselleen paremmat lasit kun laittaa vähän lisää euroja tiskiin. Vähänkö noloa, kun yrität kateellisena riistää muilta hyvin näkemisen ilon kun omat rahasi riittää vain halpaan paskaan.

Pysy asialinjalla, kiitos. Ei ehkä kannattaisi vastata, mutta en ole kateellinen kellekään, enkä ole joutunut kysymään hintaa, kun valitsen itselleni lasit. 

Vierailija
87/123 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entäpä, kun en halua titaanikehyksiä 😆 niitäkin olen kyllä käyttänyt, mutta ei selvinnyt, mikä niissä niin hienoa on!

Pidän itse titaanikehyksissä nikkelittömyyden ja ulkonäön lisäksi siitä, että ne on tosi kestävät, superkevyet ja tuntuu talvipakkasillakin miellyttävän lämpimiltä ihoa vasten.

Titaani ei tietenkään ole ainoa oikea materiaali kehyksiin, vaan jokainen saa valita omiin tarpeisiinsa ja mieltymyksiinsä sopivat kehykset. Mutta kun puhutaan siitä, kannattaako laseista maksaa yhtään enempää kuin on "pakko", on tärkeä tiedostaa että niin titaanin kuin muidenkin materiaalien laaduissa on eroa. Minä en ainakaan maksanut titaanikehyksistäni japaninlisää siksi, että olisin halunnut jotenkin trendikkäämmät kehykset, vaan siksi että laadusta kannattaa maksaa.

Vierailija
88/123 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä vähän tietoa siitä, millaisia eroja halvoilla ja kalliilla linsseillä on: https://www.tampereennakokeskus.fi/huikeita-eroja-lue-mista-erot-johtuv…

Specsavers mainostaa käyttävänsä PENTAX-linssejä, ja moni haksahtaa kuvittelemaan että sellaiset merkkilinssit on laadun tae. Mutta kuten linkissä todetaan, PENTAXin huippulinssit vastaa laadultaan jonkun toisen valmistajan peruslinssejä. Paljon parempaakin on tarjolla, jos on valmis maksamaan todellisesta laadusta.

Muitakin eroja voisi mainita. Esim. Nissen ja Instru on samaa konsernia, mutta hintatason lisäksi eroa on laad

No voi taivas. Ihan siltä samalta Instrulta minä ne pinnoitteetkin ostin, osana niitä linssejä. Ei sen ole mitään merkitystä oliko vika pinnoitteessa vai linssissä jos se vika teki laseista käyttökelvottomat. 

Vierailija
89/123 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina kannattaa kilpailuttaa vaikka olisikin varaa maksaa mitä tahansa. Täysin samoissa kehyksissä voi olla 100€ ero eri liikkeissä. Linsseistä toinen satku niin 200€ oli löysää ja helppo raha pois.

Vierailija
90/123 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina kannattaa kilpailuttaa vaikka olisikin varaa maksaa mitä tahansa. Täysin samoissa kehyksissä voi olla 100€ ero eri liikkeissä. Linsseistä toinen satku niin 200€ oli löysää ja helppo raha pois.

Kilpailuttaminen kannataa aina. Ja samalla kannattaa muistaa, että monen liikkeen myyntistrategiaan kuuluu jatkuvat alennukset, jolloin yksikään asiakas ei maksa laseistaan täyttä normaalihintaa. Jos vaikka kehyksissä ja linsseissä on kummassakin 100 € ilmaa, se voidaan puhaltaa pois antamalla koko paketin ostajalle 200 € alennus.

Vierailija
91/123 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä vähän tietoa siitä, millaisia eroja halvoilla ja kalliilla linsseillä on: https://www.tampereennakokeskus.fi/huikeita-eroja-lue-mista-erot-johtuv…

Specsavers mainostaa käyttävänsä PENTAX-linssejä, ja moni haksahtaa kuvittelemaan että sellaiset merkkilinssit on laadun tae. Mutta kuten linkissä todetaan, PENTAXin huippulinssit vastaa laadultaan jonkun toisen valmistajan peruslinssejä. Paljon parempaakin on tarjolla, jos on valmis maksamaan todellisesta laadusta.

Muitakin eroja voisi mainita. Esim. Nissen ja Instru on sam

Voi taivas itsellesi. Kun puhutaan linssien laadusta, sillä on paljonkin eroa johtuuko pinnoitteen irtoaminen linssistä itsestään vai siihen laitettavasta pinnoitteesta. Linssien ja pinnotteiden laatu on kaksi eri asiaa.

Vierailija
92/123 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lupaan syödä hattuni, jos Specsavers tai mikä tahansa muu firma myy täsmälleen samoissa paikoissa valmistettuja laseja muutamalla kympillä.-

En muutamalla kympillä ole linssejä sieltä saanutkaan, oli ne tehty missä tahansa. Näyttäis olevan 380-550 e mun ostamani monitehot, siihen ohennukset 260 e ja pinnoitteet 100 e päälle. Tsekkasin juuri hinnastosta.

Toisaalta olen myös ostanut heiltä ns. telkkarilasit itselleni eli halvimmat yksitehot, hinta silloin 29 euroa kaiken kaikkiaan, ja ne on erinomaiset. Ei mitään moitittavaa, ei pokissa eikö linsseissä. Ne oli hyvä ostos! 

Vierailija
93/123 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

*Lupaan syödä hattuni, jos Specsavers tai mikä tahansa muu firma myy täsmälleen samoissa paikoissa valmistettuja laseja muutamalla kympillä.-*

En muutamalla kympillä ole linssejä sieltä saanutkaan, oli ne tehty missä tahansa. Näyttäis olevan 380-550 e mun ostamani monitehot, siihen ohennukset 260 e ja pinnoitteet 100 e päälle. Tsekkasin juuri hinnastosta.

Toisaalta olen myös ostanut heiltä ns. telkkarilasit itselleni eli halvimmat yksitehot, hinta silloin 29 euroa kaiken kaikkiaan, ja ne on erinomaiset. Ei mitään moitittavaa, ei pokissa eikö linsseissä. Ne oli hyvä ostos! 

Jaha, lainauksia ei näköjään saanut laitettua näppärästi. No, ehkä kävi sisällöstä selväksi, mikä on lainaus ja mikä uusi viesti. 

Vierailija
94/123 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaa kokemusta on Nissen, Instru, joku pieni liike (jota en muista) ja Silmäasema joista jälkimmäisin on ollut kaikin puolin eniten mieleeni. Instrusta saanut jopa aivan kierot kehykset. En asioi enää.

Kokemus, palvelu ja laatu kohdallaan Silmäasemalla.

Specsaversit jättänyt aina väliin.

Vierailija
95/123 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi taivas itsellesi. Kun puhutaan linssien laadusta, sillä on paljonkin eroa johtuuko pinnoitteen irtoaminen linssistä itsestään vai siihen laitettavasta pinnoitteesta. Linssien ja pinnotteiden laatu on kaksi eri asiaa.

Ne molemmat on osa sen tuotteen laatua, jonka olen ostanut ja josta olen yritykselle maksanut. Instrulla se laatu oli paskaa, sillä tuote meni hetken päästä käyttökelvottomaksi. Ei sillä ole kuluttajan kannalta mitään merkitystä oliko se huono laatu linssissä vai pinnoitteessa.

Vierailija
96/123 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silmäasema on laadullisesti huonoin. 

Mene yksityiseen, suuri osa ketjujen linsseistä on huonolaatuisia. Yksityisellä saat todella hyvät lasit 600-700 e. Käytin vuosia Silmäaseman ja Specsaversin laseja. Nyt  menin ei-ketjuliikkeeseen ja ero on huomattava. Olen köyhä ja minulla on silmäsairaus. Mutta näkö on maailman tärkein asia, sen huomaa kun sen melkein menettää. 

Vierailija
97/123 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silmäasema on laadullisesti paras.

Vierailija
98/123 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tahansa kannattaa tinkiä mutta ei silmälaseista. 

Vierailija
99/123 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kyse ole niinkään ketjusta vaan linssien laadusta. Hoya, Rodenstock tai Essilor pitää olla. Itse olen ostanut fenno Optiikka ketjun liikkeistä. Yksityiseltä optikolta saa usein paremmat alennukset ja rillit nopeammin.

Fennoa minulle on myös suositeltu. Minulla on paha silmäsairaus. 

Vierailija
100/123 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silmäasema on laadullisesti huonoin. 

Mene yksityiseen, suuri osa ketjujen linsseistä on huonolaatuisia. Yksityisellä saat todella hyvät lasit 600-700 e. Käytin vuosia Silmäaseman ja Specsaversin laseja. Nyt  menin ei-ketjuliikkeeseen ja ero on huomattava. Olen köyhä ja minulla on silmäsairaus. Mutta näkö on maailman tärkein asia, sen huomaa kun sen melkein menettää. 

Sua on kusetettu, vedetty linssiin oikein huolella siis.