Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko se oikeasti totta että Suomessa ei saa TÖITÄ??

Vierailija
07.12.2023 |

Niin siis sitä mietin että onko se pelkkää liiottelua kun kuulee toisinaan että:

"ei sua oteta töihin kun ei ole aikaisempaa työhistoriaa"

"30vuotias on liian vanha hakemaan duunia, kyllä ne nuoremmat hakijat vie ne työpaikat"

Kuinka yleensä suhtaudutaan ihmiseen joka yrittää tosissaan saada töitä, vaikkakin vasta kolmekymppisenä, jos ei ole aikaisemmin ollut vakituisessa työpaikassa missään. niin ja kannattaako CV:ssä mainita kesätyöt joissa on ollut useampana vuonna kesätöissä kun oli vielä alaikäinen (koska nuo kesätyöt olivat ainoat työt jotka kuuluvat työhistoriaani)

Tällä hetkellä käyn koulua ja kovasti unelmoin pääseväni töihin, koska olen elämäni parhaassa kunnossa niin fyysisesti kuin psyykkisesti. Mutta silti tuntuu että joka paikassa kuulee tuota että miksi käyt edes koulua kun ei sua kummiskaan oteta töihin kun oot pitkäaikastyötön jne...onko heillä vain tarkoitus masentaa minua sanomalla noin, vai onko asia oikeasti niin että suomessa on jokin tietty suhtautuminen ihmisiin jotka eivät ole vielä ehtineet aloittaa työuraa heti 18vuotiaana?

Kommentit (403)

Vierailija
101/403 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin 40 vuotiaaksi asti työtön, ei mitään kouluja muuta kuin peruskoulu. Lähdin opiskelemaan ja jo opiskeluaikana sain itselleni työpaikan. Kannattaa valita oikea työllistävä ala ja niitä on muitakin kuin lähihoitaja 

Opiskelitko opintotuella vai työttömyysetuudella? Myönsikö työkkäri helposti tuen jos opieklit työttömänä?

Työvoimakoulutuksena eli työttömyysetuudella korotettuna. Sain helposti tukea koska olin ilman ammattillista tutkintoa

Lisään vielä että kai pitkäaikaistyöttömyyskin oli hyvä peruste, ei ollut oikeastaan mitään syytä miksi tuki opiskeluun olisi evätty 

Vierailija
102/403 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te jotka olette työttöminä tutkinnoista huolimatta, mitä olette opiskelleet? Itse myös tehnyt väärän valinnan nuorempana.

Tutkinnolla ei ole merkitystä siinä vaiheessa, kun ikää ja työttömyyttä alkaa olemaan riittävästi. Työkokemus ja oman osaamisen omaehtoinen kehittäminen (Varovasti näissä! Työkkäri napsaisee helposti tuet poikki, jos saa tietää) on lähinnä haitallista korkeakoulutetulle pitäkäaikaistyöttömälle, katsos kun esitetyn osaamisen laajuus, sikäli jos pääset sitä kenellekään esittelemään, on ristiriidassa sen kanssa, että olet pitlkäaikaistyötön paska, joka ei noin periaatteessa voi osata mitään. Koska on työtön.

Aukoton kehäpäätelmä >30v hakemusseulojajuppityötön päässä. Nämähän suosivat etuiupäässä oman ikäisiään "ammattilaisia", plussaa, jos valmistunut samasta yliopistosta.

Itse olen dippainssi, pitkällä teollisuusuralla pääasiassa eriasteisista johto- ja asiantuntijatehtävistä. Ikää vajaa 60. CV:tä useampi sivu ja erilaista jatko- yms. opintoa, kurssia ja koulutusta uran varrelta huomattava määrä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/403 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään oli uutisissa että teollisuuden vienti tms. oli laskenut 11% tjsp viimevuotisesta.

Eihän se mikään hyvä uutinen ole.

Vierailija
104/403 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä 2/22 armeijan käynyt kaveri ja oli myös suunnitelmissa että jäisin armeijaan töihin. Nyt kaduttaa, etten jäänyt. Heti kotiuduttuani yrittänyt löytää koulutukseni alan töitä ja myös muita töitä, muutamat kerrat tullut kutsut työhaastatteluun, siellä sitten kravaattivegaanit mielistellyt siihen pisteeseen asti kunnes käy ilmi ettei ole aikaisempaa työkokemusta.

Kaikki haluavat työntekijöitä joilla on sitä työkokemusta, koska kokeneet tekee parempaa tuottoa ja palvelua firmalle. Mutta jos kukaan ei ota töihin eikä siten työkokemusta tule, sitten työkokemusta ei tule - eikä kukaan ota töihin. Loppumaton kierre, oravanpyörä. Totta puhuen oravana olisi helpompaa.

Vierailija
105/403 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te jotka olette työttöminä tutkinnoista huolimatta, mitä olette opiskelleet? Itse myös tehnyt väärän valinnan nuorempana.

Mulla on 3 tutkintoa, mm. laitoshuoltaja. Silti olen ollut jo 5v työtön.

Vierailija
106/403 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sulla ajokorttia?

Vierailija
107/403 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite olen IT-alalla töissä, ja ainakin tässä hommassa pitää osatakin jotain. Ei riitä se, että osaat puhua sujuvasti käyttäjien kanssa, täytyy ymmärtää myös miten eri järjestelmät toimivat. Ainakin jollain tasolla. Mikäli aletaan puhua esim. Azuresta, Intunesta, Autopilotista, SCCM:stä, AD:sta. Näiden termien olisi hyvä olla tuttuja edes jollain tasolla, ja olisi hyvä ymmärtää näistä edes perusteet. Moni kouluttautuu esim. datanomiksi, mutta eivät osaa käytännössä mitään, koulutus itsessäänkin on aikamoinen vitsi valitettavasti. Alasta kiinnostunut ihminen opettelee asioita itse, eikä jää ainoastaan sen opin varaan mitä koulusta saa.

Vierailija
108/403 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan varmasti saa jos hakee myös sellaisia töitä mitkä eivät ole se ykkösvaihtoehto. 

Kokeilepa kuusikymppisenä ylikoulutettuna. Ylikoulutetulla tarkoitan, että minulla on it-alan koulutus ja saman alan työhistoria ja toki alan koulutusta hankittuna työn myötä lisää. Kummasti ei kelpaa tällainen ihminen mihinkään ns. hanttihommaan. Mitä vain haen niin työnantajan ajatus tuntuu olevan, että lähden heti kun vain löydän oman alani töitä, ja oikeassahan he siinä ovat. 

Vierailija
109/403 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut 25 vuotta kirjaimellisesti sorvin ääressä, ja meillä duunissa on huutava pula osaavista tekijöistä. Tämän homman vaativuus on noussut rankasti siitä mitä se oli joskus, ja samaan aikaan koulutusta on ajettu alas. Monenlaisia kännykän räplääjiä ja luulee-osaavansa-tyyppejä täällä käy aina hetken aikaa kääntymässä, ja eihän siitä mitään tule kun kouluttamaton tyyppi heitetään suorilla syvään päätyyn tekemään vaikeita palikoita. Mun työajasta menee iso osa muiden neuvomiseen, ja oma homma ei sillä aikaa etene mihinkään. Stressi- ja V-käyrä hipoo kattoa kun yrität neuvoa toista tekemään palikkaa joka on jo itsellekin haastava tapaus, ja se ainainen kiire on pisteenä i:n päällä. Ja just kun joku pikkuhiljaa alkaa oppia, se lähtee muualle tai sitten pomo ei jatka sopparia työtilanteeseen vedoten.

Nyt meillä on kuitenkin kaukoidän suunnalta pari tyyppiä jotka ovat aiemmin tehneet näitä hommia, ja heillä on asenne ja oppimiskyky ihan toista luokkaa kuin kantiksilla. Toivottavasti eivät säikähdä meidän talvea ja lähde takaisin lämpimään...

Mutta näin se nyt menee, että paskaduunit ei kantiksia kiinnosta. Monet keskiluokkaisemmatkin duunit ovat myös poissa laskuista, kun kunnollista koulutusta ei saa tai sitten työn vaativuus ei näy palkassa.

Toisaalta, en tiedä miten haluttu olisin nyt itsekään työmarkkinoilla, kun 50v lähestyy ja pitkä ura yhdessä paikassa voi pistää ajattelemaan että vanha koira ei opi uusia temppuja.

Vierailija
110/403 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa ongelmaa on se, että moni kuvittelee että töitä saadaan. Ei kukaan palkkaa ketään huvikseen tai antamisen ilosta. Työsuhde on kaupankäyntiä jossa työntekijä myy työsuorituksensa työn ostavalle työnantajalle. 

Vierailija
111/403 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osa ongelmaa on se, että moni kuvittelee että töitä saadaan. Ei kukaan palkkaa ketään huvikseen tai antamisen ilosta. Työsuhde on kaupankäyntiä jossa työntekijä myy työsuorituksensa työn ostavalle työnantajalle. 

Enpä kyllä osaakkaan itseäni myydä tai markkinoida enkä taida halutakkaan osata. Siksiköhän siihenkin paikkaan mitä useampaan otteeseen olen hakenut on valittu selvästi huonokuntoisempi ja viimeksikin sellainen joka jätti pestin kesken. No ei voi mitään.

Vierailija
112/403 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sulla ajokorttia?

On.

Vierailija
113/403 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut 25 vuotta kirjaimellisesti sorvin ääressä, ja meillä duunissa on huutava pula osaavista tekijöistä. Tämän homman vaativuus on noussut rankasti siitä mitä se oli joskus, ja samaan aikaan koulutusta on ajettu alas. Monenlaisia kännykän räplääjiä ja luulee-osaavansa-tyyppejä täällä käy aina hetken aikaa kääntymässä, ja eihän siitä mitään tule kun kouluttamaton tyyppi heitetään suorilla syvään päätyyn tekemään vaikeita palikoita. Mun työajasta menee iso osa muiden neuvomiseen, ja oma homma ei sillä aikaa etene mihinkään. Stressi- ja V-käyrä hipoo kattoa kun yrität neuvoa toista tekemään palikkaa joka on jo itsellekin haastava tapaus, ja se ainainen kiire on pisteenä i:n päällä. Ja just kun joku pikkuhiljaa alkaa oppia, se lähtee muualle tai sitten pomo ei jatka sopparia työtilanteeseen vedoten.

Nyt meillä on kuitenkin kaukoidän suunnalta pari tyyppiä jotka ovat aiemmin tehneet näitä hommia, ja heillä on asenn

Mikä ala?

Vierailija
114/403 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provisiopalkaisia puhelinmyyjiä ja tarvittaessa töihin kutsuttavia siivojia joilla on oltava oma auto käytössä. Tässähän nämä. Valitkaa näistä itsellenne sopiva ja menkää töihin.

Vierailija
115/403 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin 40 vuotiaaksi asti työtön, ei mitään kouluja muuta kuin peruskoulu. Lähdin opiskelemaan ja jo opiskeluaikana sain itselleni työpaikan. Kannattaa valita oikea työllistävä ala ja niitä on muitakin kuin lähihoitaja 

Mitä opiskelit? 

Toimitilahuoltajaksi

Siis siivoojaksi.

Vierailija
116/403 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaaliohjaajat suunnittelevat, että omaiset hoitavat eläkkeellä olevia vanhempiaan. 

Hallitus tekee omaisille isot leikkaukset joten ei hoideta. 

Moni eläkeläinen jää ilman hoitoa. 

Itse menen myös hakemaan sairaslomaa. Palkattomat työkokeilut saa riittää. 

Vierailija
117/403 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sotesta leikataan isot rahat ja vanhuuseläkkeellä on miljoona neljäsataa tuhatta.

En haluaisi olla sosiaaliohjaaja joka järjestetää noille kaikille hoidon, kun rahat on loppu. 

Me omaiset ei osallistuta. Hallitus leikkaa meiltä soviteltua päivärahaa ja asumistukea ja ansiosidonnaista. 

Mä en lähde vapaa-ajalla kotoa mihinkään enkä auta ketään. 

Vierailija
118/403 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vaan sanon, että on se vaan vaikeaa saada töitä, joskus voi kestää monta vuotta, että "valinta kohdistuu sinuun". Mies oli liki kolme vuotta töissä ja sai vihdoin töitä näiden ilmaiskoulutusten kautta, mutta ei siinäkään ekalla yrittämällä, koekeastikoulutettu it-alalla. Minä olin pätkätöissä neljä vuotta, koulutukseen yritin neljä kertaa ja viimein pääsin ja ihan tuurilla sain työpaikan, kun jo yhteen paikkaan valittu peruikin.

Vierailija
119/403 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meiltä töitä löytyy, mutta palkkaa ei jakseta maksaa. Mitäs köyhä muutenkaan rahalla tekee.

Vierailija
120/403 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sote johtajat saa isoa palkkaa. Se on heidän tehtävä järjestää eläkeläisten hoito. 

Vanhuuseläkkeellä on miljoona neljäsataa tuhatta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi yhdeksän